WordPress SEO: Complete handleiding van A tot Z!

wordpress seoWordPress SEO om je website hoger in Google te krijgen?

In dit uitgebreide artikel zal ik je exact vertellen en laten zien hoe je je WordPress website kunt optimaliseren voor de zoekmachines.

Wat ik je vooraf alvast kan vertellen is dat je met een WordPress website al mijlenver voor loopt op de concurrentie (die geen WordPress website heeft).

Google kan de ‘architectuur’ (lees; de technische code) van het WordPress systeem namelijk erg waarderen!

Bonus: Download 35 gratis SEO tips waarmee je gaat voorkomen dat jouw website wegzakt in Google. 100% Gratis download!

Inhoudsopgave:

Omdat dit een uitgebreid artikel is, vind je hieronder een inhoudsopgave.

Zo kun je eenvoudig in dit artikel navigeren. Ik raad je echter wel aan om het complete artikel te lezen.

WordPress SEO, waarom?

Voordat ik ga bespreken hoe je WordPress website kunt optimaliseren voor Google, lijkt het me een goed plan om je te vertellen waarom je je WordPress site moet optimaliseren.

Doordat je je WordPress site optimaliseert voor Google, komt je website namelijk hoger in Google.

Hierdoor krijg je meer gratis bezoekers uit de zoekmachine(s).

Wanneer je de gratis bezoekers kunt laten converteren naar klanten, heb je als het ware geld verdiend, zonder dat je daar geld voor uit hebt hoeven geven.

Je bent namelijk niks kwijt geweest aan het adverteren voordat deze bezoeker op je website kwam, en een product bij je heeft aangeschaft.

Wanneer je dagelijks honderden (of misschien zelfs duizenden) gratis bezoekers uit Google haalt, kan dit natuurlijk voor een enorme stijging van je omzet zorgen.

Het is daarom belangrijk dat je actief bezig gaat de WordPress SEO van je site.

Wat is SEO?

Laat ik beginnen door eerst uit te leggen wat SEO nou eigenlijk is.

SEO staat voor Search Engine Optimization – in het Nederlands vertaald naar Zoekmachine Optimalisatie.

SEO betekent dus eigenlijk dat je je website optimaliseert voor Google.

In dit artikel zal ik uitleggen hoe je je WordPress website kunt optimaliseren voor Google.

Basis

Door de ‘basis instellingen’ van je WordPress website goed te zetten, kun je al heel wat ‘punten omhoog’ in Google.

In de tussenkopjes hieronder zal ik je vertellen welke basis instellingen je alvast kunt veranderen en/of toepassen.

Het eerste wat ik altijd doe met een nieuwe WordPress website is de permalink structuur veranderen.

De permalink structuur is namelijk enorm belangrijk voor de vindbaarheid van je website; deze bepalen de URL’s van je pagina’s (dus het webadres).

Wanneer je WordPress installeert zullen de URL’s van je pagina’s er waarschijnlijk als volgt uitzien:

https://www.jouwwebsite.nl/p=123

Dit is een nietszeggende URL.

Veel beter zou namelijk zijn:

https://www.jouwwebsite.nl/naam-van-bericht

Dit geeft aan Google (en de bezoeker) aan waar het artikel over gaat. Net als wat je in de URL van deze pagina ziet.

Laat Google je website indexeren

De kans is groot dat deze instelling bij jou al goed staat, maar voor de zekerheid is het toch belangrijk om dit even te checken.

Je hebt in WordPress namelijk de mogelijkheid om je website te ‘verbergen’ voor de zoekmachines.

Dit houdt in dat je WordPress website de zoekmachines blokkeert.

Je kunt deze functie uit- en aanzetten door in je beheerdersgedeelte naar Instellingen > Lezen te gaan, en daar te scrollen naar “Blokkeer zoekmachines deze site te indexeren”.

WordPress website verbergen voor de zoekmachines.

Check zelf even of op jouw WordPress website deze instelling aan of uit staat; het zou natuurlijk zonde zijn als er een vinkje voor zou staan, terwijl dat niet de bedoeling is!

Sitemap maken

Het is belangrijk dat je je WordPress website voorziet van een sitemap.

Door een sitemap toe te voegen kan Google je website namelijk beter ‘lezen’, en dan met name de navigatie van je website.

Vergeet niet dat Google je website niet zo ziet zoals bezoekers hem zien.

Google leest namelijk alleen de code; en door een sitemap voor je website te maken kun je het Google stukken makkelijker maken.

De WordPress SEO plugin van Yoast (waar ik het hier in het artikel over heb) maakt automatisch een sitemap aan.

sitemap in google webmaster tools

In dit artikel leg ik uit wat een sitemap is, en hoe je deze naar Google verzend.

Meld je website aan bij Google Webmaster Tools

Alhoewel dit niet echt direct met WordPress te maken heeft, is het wel enorm belangrijk om te doen; je website aanmelden bij Google Webmaster Tools.

Door je website aan te melden bij Google Webmaster Tools kun je namelijk je sitemap aan Google doorgeven, en ook belangrijke statistieken zien.

dashboard google webmaster tools

Lees meer over Google Webmaster Tools.

Must have WordPress SEO Plugins

Eén van de vele redenen waarom WordPress zo’n geniaal systeem is, is omdat er enorm veel plugins voor beschikbaar zijn.

Een plugin is – kort gezegd – een extra toevoeging op je website; denk bijvoorbeeld aan een extra feature als een Facebook Like Box Widget.

Gelukkig zijn er ook veel WordPress plugins die de SEO van je website kunnen verbeteren.

Hieronder een aantal SEO plugins die ik aanraad voor elke WordPress website:

  • Yoast SEO
  • Related Posts
  • W3 Total Cache
  • SEO Smartlinks

Check de volledige lijst hier: WordPress SEO Plugins.

Optimaliseer je content

Het hebben van content op je WordPress website is één ding, het optimaliseren van je content is natuurlijk weer iets anders.

Door je website content te optimaliseren voor Google en de andere zoekmachines, is het belangrijk dat je de onderstaande punten meeneemt in je WordPress SEO.

Je kunt de Title tags en META-omschrijvingen aanpassen door de Yoast SEO Plugin te gebruiken. Ik raad sowieso aan om deze plugin te downloaden en te gebruiken op je WordPress website.

Schrijf altijd voor de bezoeker, niet voor Google

Onthoud dat je altijd voor de bezoeker content moet schrijven, en niet voor Google.

Wanneer je de content schrijft, denk dan niet van “zou Google dit wel goed vinden, of niet?”.

Vraag jezelf juist af of het waardevol voor je bezoekers is.

Zouden je bezoekers er wat aan hebben? Zou het waardevol zijn voor je bezoekers?

Wanneer je die vragen met “ja” kunt beantwoorden, zit je goed.

Zolang je maar waarde bied.

Optimaliseer elke pagina voor een uniek zoekwoord

Wanneer je content aan je WordPress website toevoegt, optimaliseer dan elke pagina op een uniek zoekwoord.

Ga dus niet twee pagina’s schrijven over (bijvoorbeeld) het zoekwoord “WordPress plugins” (voor deze pagina zou je dan gevonden willen worden in de zoekmachines op “WordPress plugins”)

Maak juist één pagina of bericht aan welke je volledig optimaliseert voor één zoekwoord.

Zo kan die pagina als het ware een ‘autoriteit’ worden op het internet voor dat zoekwoord.

Het kan ook geen kwaad om later – wanneer er nieuwe informatie is – het artikel aan te vullen, of bijvoorbeeld een YouTube video toe te voegen.

Hou het focus zoekwoord altijd zo dicht mogelijk aan het begin

Het scheelt wanneer je het focus zoekwoord altijd zo dicht mogelijk aan het begin van de pagina zet.

Net als in dit artikel zie je dat ik “WordPress SEO” als eerste in het artikel heb gezet.

Dit heb ik ook gedaan in de Title en META-omschrijving van dit artikel (en al mijn andere artikelen).

Hierdoor is de relevantie van het focus zoekwoord enorm hoog, wat Google belangrijk vind.

Zorg er natuurlijk wel voor dat het natuurlijk aanvoelt en dat het ook relevant is.

Title tags

Dankzij de Yoast SEO Plugin kun je super simpel de Title tags van je artikelen en pagina’s helemaal zelf bepalen.

Als je niet weet wat een Title tag is, check deze afbeelding:

title tag in googleIn dit artikel wil ik gevonden worden op “simpele SEO tips”.

Zoals je ziet heb ik deze tekst ook in de Title tag gezet, en staat deze ook redelijk vooraan.

Gebruik je focus zoekwoord daarom altijd in je Title tag, en probeer die zo dicht mogelijk aan het begin te zetten (= relevant).

Let er wel op dat je de focus zoekterm niet meer als één keer gebruikt; dus niet dat je er “Simpele SEO Tips, Simpele SEO Tips, Simpele SEO Tips” van zou maken.

Onthoud: schrijf altijd voor de bezoeker!

META-omschrijvingen

Net als de Title tag, kun je met de Yoast SEO Plugin de META-omschrijving helemaal naar wens aanpassen.

De META-omschrijving is de kleine tekst die je in de zoekresultaten onder de URL van je website ziet:

meta omschrijving in Google

Ook hier zet ik de focus zoekterm zo dicht mogelijk aan het begin.

Zorg er voor dat je de META-omschrijving minimaal 1 (maximaal 2) keer in de META-omschrijving hebt gezet.

Ook hier is het weer enorm belangrijk om relevant te zijn, en te schrijven voor de bezoeker.

Ga dus niet onnodig veel je focus zoekterm in de META-omschrijving zetten.

Aantrekkingskracht

Probeer de Title tag en META-omschrijving altijd zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Dit kun je bijvoorbeeld doen door een call-to-action toe te voegen, zoals “Klik nu hier!” of “Lees snel verder!”.

Door een ‘command’ te geven zullen mensen sneller geneigd zijn om op jouw website in de zoekresultaten te klikken.

Ook kan het helpen om wat ‘scarcity’ toe te voegen, zoals bijvoorbeeld “Wanneer je deze tips niet gebruikt zal je website volgende maand uit Google verdwenen zijn…”, om maar wat op te noemen…

Probeer hier zelf een beetje mee te spelen, maar hou het natuurlijk wel ethisch en leuk – met andere woorden: overdrijf het niet!

Afbeeldingen optimaliseren

Door afbeeldingen aan je content toe te voegen oogt je content direct een stuk vrolijker en vriendelijker (wanneer je het relevant houd en natuurlijk niet overdrijft).

Echter zijn die afbeeldingen wel leuk voor de bezoekers, maar wanneer je de afbeeldingen niet optimaliseert voor Google, heb je er qua WordPress SEO natuurlijk weinig aan.

Daarom is het altijd enorm belangrijk dat voordat je afbeeldingen upload, deze afbeeldingen al enigszins optimaliseert.

Hoe je dat precies kunt doen heb ik hier uitgebreid geschreven: Afbeeldingen uploaden en optimaliseren: ultieme handleiding!

Kort samengevat komt het hier op neer:

  • Sla je afbeelding ‘voor het web op’
  • Sla je afbeelding in het formaat op waarop deze online komt te staan
  • Gebruik een goede bestandsnaam
  • Geef de afbeelding alt-tags mee

Wanneer je deze tips toepast, zal Google de afbeeldingen ook kunnen ‘lezen’ en op de juiste manier indexeren.

Trek je content breed

Naast afbeeldingen in je content te gebruiken is het natuurlijk ook mogelijk om bijvoorbeeld YouTube video’s te uploaden en in je content te gebruiken.

Mensen kijken namelijk graag filmpjes, en als je bezoekers het waarderen… zit je goed!

Daarnaast is YouTube weer van Google, en bij Google houden ze er natuurlijk van als je hun diensten gebruikt.

Ook is het erg goed als je regelmatig nieuwe video’s op je YouTube kanaal zet. Hierdoor groeit je merk, en dat is natuurlijk alleen maar goed.

Ik probeer van al mijn artikelen ook een losse YouTube video te maken.

Deze video’s scoren dan ook weer in de zoekresultaten van YouTube en Google, en brengen mijn website ook weer een stukje hoger.

Door je content intern aan elkaar te linken, versterk je je website.

Wanneer je op je website een pagina hebt geschreven over de ‘Title tag’, en je in een nieuw artikel dit woord gebruikt, kun je in het nieuwe artikel linken naar de pagina waarin je bespreekt wat de Title tag is.

Dit is enorm handig voor de bezoeker (die kan wanneer hij/zij meer wilt weten over de ‘Title tag’ simpelweg op de link klikken, om zo naar de betreffende pagina over de ‘Title tag’ te gaan), en ook goed voor de link structuur van je website.

Elke link versterkt de doelpagina namelijk weer.

Doe dit overigens alleen als het relevant is, en ga niet expres ezel sprongetjes maken om zo aan interne links te komen.

Ga de conversatie aan

Wat veel mensen vergeten is om in hun content de bezoeker met de content te betrekken.

Door júíst de bezoeker bij de content te betrekken, kun je ten eerste een goede band met de bezoeker opbouwen, een autoriteit website opbouwen (meer reacties = hogere autoriteit) en ten derde hoger in de zoekresultaten van Google terecht komen (allemaal nieuwe extra content).

Vraag je bezoekers altijd aan het eind van het artikel om een reactie achter te laten.

Natuurlijk zal niet iedereen een reactie achterlaten, maar de bezoekers die dit dan wel doen zorgen ervoor dat er extra content op je website geplaatst word.

Content waar jij dus in principe niks voor hoeft te doen.

Daarnaast kunnen bezoekers elkaar ook helpen en op ideeën brengen door waardevolle reacties te plaatsen.

Ook ontstaat er zo natuurlijk ‘social proof’ op je website.

Enorm goed voor je WordPress SEO dus!

SEOcial

Social media speelt steeds een grotere rol in ons leven.

Het wordt dus steeds belangrijker (en verstandiger) om social media op je (WordPress) website te integreren.

Ook voor Google spelen ‘sociale signalen’ een steeds grotere rol.

Want hoe meer fans (en interactie) op je social media kanalen, hoe beter het voor je website is.

Content (laten) delen op social media

Goed voor je ‘sociale backlinks’ en autoriteit is om je content direct op je website te laten delen.

Dit kun je doen door social media buttons toe te voegen, zie bijvoorbeeld:

social media deel knoppen wordpress

Wanneer mensen hier op bijvoorbeeld ‘Tweeten’ klikken, kunnen ze direct een tweet plaatsen met een link naar het artikel.

Hierdoor krijg ik er dus een ‘sociale backlink’ bij.

Google merkt dan natuurlijk echt weer wel op dat wanneer een artikel veel op social media gedeeld word, goed moet zijn en waardeert het dan ook, zodat je ook weer in de zoekresultaten beloond word.

Veel WordPress thema’s beschikken al over deze social media deel knoppen, anders zou je natuurlijk een plugin kunnen installeren, zoals Ultimate Social Media and Share Icons.

Sociale community opbouwen via je WordPress website

Naast het laten delen van content, kun je je WordPress website ook zo inrichten dat mensen je social media kanalen gaan ‘volgen’.

Natuurlijk heeft dit niet direct met WordPress SEO te maken, maar hoe meer fans je hebt, hoe meer je content gedeeld gaat worden, en hoe beter dat voor de SEO van je website is.

Op Internet Succes Gids.nl heb ik dit op de volgende manieren geïntegreerd:

Op de homepage:

social media knoppen homepage internet succes gids.nl

In de footer:

social media footer internet succes gids

Hierdoor kunnen bezoekers snel en makkelijk naar mijn social media kanalen gaan.

Zo krijgen mensen sneller vertrouwen in mijn website, en bouw ik natuurlijk ook weer autoriteit op.

Let er wel op dat je social media kanalen in een nieuw tabblad openen, anders gaan de bezoekers weg van je website.

Layout en gebruiksvriendelijkheid

Naast je (waardevolle) content op je website, is de layout en gebruiksvriendelijkheid van je website enorm belangrijk.

Websites die niet goed en niet logisch in elkaar zitten (en dus een rare/vage structuur) hebben, komen dan ook vaak niet hoog in Google.

Door onderstaande tips toe te passen, kun je voorkomen dat jouw website door Google wordt afgestraft op layout en gebruiksvriendelijkheid.

Breadcrumbs voor eenvoudige navigatie

Om je bezoekers eenvoudig en snel te laten weten waar hij of zij ergens op je website is, kun je breadcrumbs op je website gebruiken.

Dit is simpelweg een navigatiepad boven de content op je website, zoals:

breadcrumbs in wordpress

Zo weet de bezoeker makkelijk waar hij of zij zich op de website bevind, en kan dus makkelijk een ‘stapje terug’ gaan.

Ook maak je zo elke keer weer interne links op je website, wat dus weer goed is voor de link structuur van je website.

In dit artikel leg ik uit hoe je breadcrumbs op je website kunt plaatsen aan de hand van een WordPress plugin.

Eenvoudig menu

Ik kom vaak genoeg websites tegen die zo’n ingewikkeld menu hebben, dat ik weer snel de website verlaat.

Om de één of andere reden willen mensen vaak zo veel mogelijk in het menu proppen, omdat ze zo denken dat alles overzichtelijk is.

Dit werkt dus juist vaak het tegenovergestelde.

Hou juist je menu zo simpel mogelijk. Zo wordt de bezoeker niet afgeschrikt door super veel mogelijkheden.

Dat is ook de reden waarom je op Internet Succes Gids.nl maar een paar menuknoppen ziet.

menu van internet succes gids.nl

Vanaf het menu kun je elke pagina bereiken, omdat alles logisch is gestructureerd.

Onder de ‘Blog’ vind je alle blog-berichten, onder de ‘Video’s’ vind je alle video’s, en ga zo maar door.

Hoe makkelijker het voor je bezoekers is om op je website te navigeren, hoe beter dit ook weer is voor je positie in Google.

Bezoekers blijven zo namelijk langer op je website, en dat is voor Google een teken dat Google het juiste zoekresultaat heeft getoond.

Kopteksten

Door kopteksten in je content te gebruiken, hou je het voor de lezers makkelijk en overzichtelijk.

Ook geeft een koptekst (in het Engels een ‘heading’) voor Google waarde aan een woord.

Voorbeeld:

In het artikel ‘7 Simpele SEO Tips die je direct kunt toepassen:‘ wil ik gevonden worden op ‘Simpele SEO Tips’.

Wat ik in dit artikel doe is ‘Simpele SEO Tips’ in een koptekst gebruiken, zoals:

heading tags in wordpress

In WordPress kun je eenvoudig kopteksten gebruiken.

Let er op dat je niet te veel het zoekwoord in kopteksten zet (ik zou zeggen maximaal twee keer per artikel), en dat het altijd relevant blijft.

Meer over kopteksten (heading tags) in WordPress lees je hier.

Mobiele website

Het wordt steeds belangrijker om je website geschikt te maken voor mobiel gebruik.

Steeds meer mensen surfen namelijk op hun telefoon op het web, en deze bezoekers moeten je website natuurlijk wel goed kunnen bekijken.

Ook Google vindt dit super belangrijk; aangezien Google altijd de meest relevante en gebruiksvriendelijke resultaat wilt tonen.

Het is zelfs zo ver dat Google op de mobiele versie van Google een ‘voor mobiel’-tag laat zien. Dit geeft aan of een website gereed is voor mobiel gebruik.

Het voor mobiel label in Google checken.

Stel dat iemand op zijn iPhone in Google aan het zoeken is, en vervolgens op een website komt die totaal niet mobiel vriendelijk is.

Grote kans dat deze bezoeker de website snel weer verlaat; zonde!

Gelukkig kun je voor WordPress super veel ‘responsive’ thema’s vinden.

Dit zijn thema’s die zich automatisch aanpassen aan het formaat waarop de website bezocht word.

Op websites als ThemeForest.net vind je tal van responsive websites.

Hou je website zo snel mogelijk

Net als het hebben van een responsive website, wordt het steeds belangrijker om je website zo snel mogelijk te maken en te houden.

Mensen willen namelijk zo snel mogelijk op hun wenken bediend worden, en wanneer het net iets te lang duurt om een website te laten, gaan ze al weer weg.

En omdat Google de beste ‘zoekbeleving’ wilt aanbieden, is het verstandig om er in te investeren om je website zo snel mogelijk te maken.

Dit is een vrij technisch ‘werkje’, en ik raad dan ook dat – wanneer je dit niet zelf kunt – dit uit te besteden aan iemand die je hier in kan helpen.

Het is ook belangrijk om je website op een VPS (Virtual Private Server) te hosten.

Zo is jouw website de enige website op de server, wat er weer voor zorgt dat je website stukken sneller laad.

Je kunt de laadtijd van je website overigens checken op tools.pingdom.com.

Test de snelheid van je website maar eens, je zult zien dat het (waarschijnlijk) tegenvalt en dat er genoeg aan je website te verbeteren valt.

Waardevolle content

Het meest belangrijke van je (WordPress) website is de content die je er op deelt.

Wanneer je super waardevolle content deelt, gaan bezoekers dit waarderen en op hun beurt weer delen in Google.

Ook Google ziet echt wel of content waardevol (en uniek) is.

Door goede, waardevolle en unieke content op je website te delen (het zij via tekst, audio of video) zal je content ongetwijfeld hoog in Google gaan scoren.

Regelmatig bloggen

Door regelmatig te gaan bloggen (en dus regelmatig nieuwe content op je website te delen) gaat Google je website steeds meer en meer waarderen.

Er komt regelmatig nieuwe content op je website, en dus word je website continu aangevuld met nieuwe informatie.

WordPress is juist daar een ideaal systeem voor; je kunt super snel en simpel nieuwe berichten en pagina’s op je website plaatsen.

Google ziet zo dat er regelmatig nieuwe content word toegevoegd; waardoor je website als het ware ‘up to date’ is, en er ook weer meer te indexeren valt.

Voeg dus regelmatig nieuwe content aan je website toe; zo weet je zeker dat je telkens meer bezoekers naar je website gaat krijgen.

Door de Google Keyword Tool kun je ook nog eens zien hoeveel keer er op een bepaald zoekwoord gezocht word!

Wees waardevol

De reden dat de meeste websites op hun gewenste zoekwoorden hoog in Google staan, komt omdat ze waarde bieden.

Ze bieden super waardevolle content die mensen daadwerkelijk helpt met waar ze naar op zoek zijn.

Wanneer je waarde bied, gaan mensen dit waarderen en Google zal dit belonen.

Dit is dan ook de meest belangrijkste WordPress SEO tip die ik je kan geven: wees waardevol, biedt waardevolle informatie aan waar mensen daadwerkelijk wat aan hebben en door geholpen worden.

Je denkt toch niet dat content die je in twee minuten geschreven hebt en absoluut geen moeite voor hebt gedaan, direct de volgende dag al hoog gaat scoren in Google?

Wordt een autoriteit

Doordat je regelmatig nieuwe, waardevolle content op je website toevoegt, gaat jouw website door zowel de bezoekers als door Google als een heuse autoriteit gezien worden.

Hierdoor wordt het alleen maar handiger om in Google te scoren.

Hoe meer waardevolle content je op je website hebt, hoe beter.

Een website die slechts twee of drie pagina’s content heeft, zal veel meer moeite hebben om hoog in Google te scoren.

Terwijl een website die over honderden pagina’s content beschikt als het ware al de volgende dag in de top 5 van Google kan komen – op het gewenste zoekwoord.

Dit omdat Google deze website bestempelt als een autoriteit website.

Tot slot

Dit artikel bevat ruim 3700 woorden en is dan ook zonder twijfel het grootste artikel wat ik – tot nu toe – op Internet Succes Gids.nl heb geschreven.

Ik zou het dan ook enorm waarderen als je dit artikel zou willen delen op social media.

Zo kunnen meer mensen profijt uit dit artikel halen, en wat aan hun WordPress SEO doen.

Naast dit artikel heb ik ook een video gemaakt waarin ik alles uit dit artikel bespreek. Bekijk de video hieronder.

Bonus: Download nog eens 35 gratis SEO tips waarmee je gaat voorkomen dat jouw website wegzakt in Google. 100% Gratis download!

Laat van je horen!

Ook zou ik het enorm tof vinden als je hieronder een reactie achter zou laten.

Dit kan in de vorm van een vraag, opmerking of compliment zijn (of wat jij dan ook wilt).

Natuurlijk kun je ook op andermans reactie reageren, zo kunnen we elkaar helpen!

Succes!

12 reacties

Laat een reactie achter