Hoe jij YouTube kunt inzetten als marketinginstrument

Gemiddelde leestijd: 11 minuten
het logo van YouTube

Wist je dat YouTube video’s en YouTube marketing niet meer weg te denken zijn? YouTube werd in februari 2005 officieel gelanceerd in Californië, Amerika. In april werd de allereerste video geplaatst. Nu zijn we heel wat jaren verder en YouTube is uitgeroeid tot een groter platform met miljoenen video’s. Misschien breng jij ook wel heel wat uurtjes door op het platform. Dat YouTube populair is geworden, dat is ook duidelijk te zien aan het aantal gebruikers dat erbij zijn gekomen. Want inmiddels wordt YouTube maandelijks door meer dan 2 miljard mensen over de hele wereld gebruikt.

In Nederland zijn er ook veel mensen die YouTube gebruiken, want dat zijn er al meer dan 10 miljoen. Daar hoor jij misschien wel bij. Nu zijn dit niet alleen mensen die leuke video’s willen kijken, maar ook bedrijven die door middel van video doelgroepen proberen aan te spreken en te bereiken.

En dat is natuurlijk niet voor niets, want video blijkt goed te werken. Mensen vinden het vaak prettig om iemand te zien spreken, en bijvoorbeeld wat informatie over het bedrijf te zien. Een video zegt vaak meer dan duizend woorden.

Denk jij erover om YouTube in te gaan zetten als marketinginstrument, maar weet je niet hoe je dit kan aanpakken. Geen zorgen, daar kun je in dit artikel meer over lezen!

Inhoudsopgave

Welk verdienmodel past het beste bij jou?

Wil je weten welke manier van online geld verdienen bij jou past? Doe mijn test en ontdek het binnen 2 minuten. Doe de test en ontdek het verdienmodel dat bij je past.

YouTube gebruiken als marketinginstrument

YouTube is de grootste videosite. Dagelijks worden er meer dan 5 miljard video’s gekeken op dit populaire video platform, en dat aantal is alleen maar aan het groeien. Je kunt vlogs voorbij zien komen, tutorials of informatieve video’s – bijvoorbeeld over een nieuwitem. YouTube heeft dus niet alleen entertainmentvideo’s, maar je kunt er ook echt iets van opsteken. Online video speelt dus een steeds grotere rol en daar kun jij slim op inspelen – zeker als je ondernemer bent.

Door YouTube goed in te zetten kun jij veel meer bezoekers naar jouw website trekken, en zo dus ook een hogere omzet draaien. Meer bezoekers betekent een hogere conversie, en daar willen we natuurlijk naar toe. Nu vraag je je misschien af hoe jij YouTube kunt inzetten als marketinginstrument. In de eerste plaats, is het verstandig om een eigen videokanaal aan te maken voor jouw bedrijf of product.

Dit kun je vrij makkelijk doen door een nieuw account te maken bij YouTube zelf. Je kunt hiervoor naar de officiële website van YouTube gaan, om je account te starten. Bedenk van tevoren wel even hoe je je kanaal gaat noemen en controleer of deze kanaalnaam nog beschikbaar is. Heb je een nieuw account aangemaakt, dan kun je vrijwel meteen aan de slag met video’s uploaden! Voordat je video’s gaat uploaden is het wel aan te raden om alle informatie van je YouTube kanaal in te vullen; zoals bijvoorbeeld de link naar je website, en wat korte informatie over je bedrijf of product. Upload ook een logo.

Samenvatting

Je kunt YouTube als marketinginstrument inzetten door een eigen kanaal aan te maken en dat kan via de officiële website van YouTube. Vergeet niet om een kanaalnaam te bedenken en je kanaal met informatie te vullen.

Ook starten met geld verdienen online?

Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid.
Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.

Ontdek waar mensen op zoeken in YouTube

Een YouTube video maken hoeft niet moeilijk of prijzig te zijn. Je hebt niet eens een dure camera nodig. Want als je een smartphone hebt, dan heb je misschien al ontdekt dat deze een goede camera heeft. Maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Gebruik dan de handige KeyWord Tool van YouTube. Deze tool maakt het mogelijk om precies te zien waar mensen op zoeken en wat zij, mogelijk, interessant vinden. Dat kun jij weer gebruiken. Typ eerst een zoekwoord in wat te maken heeft met jouw onderwerp, en YouTube gaat op zoek naar zoekwoorden waar mensen regelmatig op zoeken. Erg handig, dus!

Samenvatting

Maak gebruik van een KeyWord Tool om een interessant onderwerp voor je YouTube video’s te vinden.

Wees behulpzaam

Veel mensen zijn op zoek naar informatie. YouTube wordt ook gebruikt om te zoeken naar achtergrondinformatie. Bijvoorbeeld over een bepaald product, een bedrijf of over een dienst. Maar ze kunnen ook op zoek naar naar betrouwbare recensies. Maak dus echt een video waar de kijker wat aan heeft. Zo help je de consument bij het kiezen van een product.

Straal autoriteit uit

Als jij een video gaat maken, gebruik dan wel goede apparatuur en zorg er voor dat jij er goed en duidelijk op staat (als je een video met jezelf in beeld maakt). Je ziet vaak genoeg dat mensen een video maken waarin ze in een donker kamertje zitten of waarbij het beeld overbelicht is. Dit kan gebeuren doordat de zon de ruimte in schijnt of omdat er een felle lamp aan staat. Dat is niet verstandig; dit straalt namelijk geen vertrouwen en autoriteit uit.

Kies daarom een goede locatie in je huis en zorg er voor dat je goed in beeld bent. Natuurlijk is het ook mogelijk om buiten video’s te maken, maar het gaat er om dat je goed in beeld bent en dat de video’s van goede kwaliteit zijn. Wees eens eerlijk: zou jij iets van iemand kopen die niet eens de moeite neemt om goed in beeld te zijn en goede apparatuur aan te schaffen?

Samenvatting

Straal autoriteit uit door goede apparatuur te maken en rekening te houden met het beeld.

Link altijd naar je website

Je kunt je video nog beschrijvingen meegeven als je deze op je YouTube kanaal gaat plaatsen. De beschrijving vind je onderaan video’s. Je kunt eens een kijkje nemen op YouTube, om te kijken wat andere videomakers of vloggers daarin zetten. In de bijschrijving die je kunt invullen bij het uploaden van een video kun je niet alleen informatie over jezelf beschrijven, maar ook een link naar je website plaatsen. Zet de link naar je website altijd op de eerste regel. Dat maakt het eenvoudig voor mensen om op deze link te klikken en je website te bezoeken. Dit kan ervoor zorgen dat kijkers doorklikken naar je website, en jij uiteindelijk meer bezoekers krijgt.

Samenvatting

Zet de link van je website bovenin de beschrijving van de video. Kijkers kunnen snel doorklikken en zo kunnen je bezoekersaantallen groeien.

De juiste tags meegeven

Net als bij zoekmachine optimalisatie voor je website, is het ook mogelijk om je filmpjes te ‘optimaliseren voor YouTube’, zodat de video hoger in de YouTube zoekresultaten terecht komt. Dat kun je doen door de juiste titel, beschrijving en tags mee te geven. Dit zijn korte woorden of zinnen die het onderwerp van je video kunnen beschrijven. En via deze tags kan jouw video weer gevonden worden door kijkers.

Meta informatie aan YouTube video's meegeven


Hierboven zie je een voorbeeld van een video van Internet Succes Gids.nl (voorheen DroomSucces.nl). Zoals je ziet is de titel kort en pakkend, is de beschrijving uitgebreid en bevat deze een link naar mijn website, en zijn de labels relevant aan de video. Probeer het zelf eens!

Samenvatting

Tags kunnen het onderwerp van de video kort beschrijven.

Maak regelmatig nieuwe video’s

Hoe meer video’s je maakt, hoe beter dit kan zijn. Want door regelmatig nieuwe video’s te plaatsen, zul je zien dat mensen zich gaan abonneren op jouw kanaal, en dus automatisch meldingen krijgen wanneer jij weer een nieuwe video upload. Dit wordt ook wel consistentie genoemd. Kijkers vinden het fijn als jij regelmatig iets plaatst en precies weten wanneer je dit doet.

Ben je niet consistent in het plaatsen van video’s? Dan is de kans helaas groot dat kijkers afhaken en niet meer terugkomen. En dat zou jammer zijn. Als je wel consistent bent, dan zullen mensen ook bij ‘Gerelateerde video’s’ een video van jou zien staan. De kans is groot dat mensen zodoende al jouw video’s gaan bekijken en zien dat jij een interessant kanaal hebt waar ze veel aan zullen hebben.

Samenvatting

Consistentie kan je YouTube kanaal helpen om meer abonnees erbij te krijgen.

YouTube filmpjes ‘embedden’ op jouw website

De filmpjes die jij op je YouTube kanaal zet, zijn wellicht ook interessant voor de doelgroep van jouw website. Het is dan ook verstandig om je video’s te ‘embedden‘ op jouw website. Dit betekent dat je het YouTube filmpje gaat gebruiken op jouw website.

In WordPress is het super makkelijk om een filmpje te ‘embedden’. Kopieer gewoon de URL van het YouTube filmpje en plak deze in een blogbericht dat daarbij past. Daarna laat WordPress de video automatisch zien.

Maak een nieuw blog artikel aan, ‘embed’ de video en vertel er een verhaal omheen. Niet alleen zullen bezoekers langer op je website blijven, ook Google vindt het fijn als er YouTube filmpjes gebruikt worden. Een win-win situatie dus!

Wist je dat het ook mogelijk is om geld te verdienen met YouTube? In mijn complete handleiding leg ik precies uit hoe je dat moet doen.

Gebruik jij YouTube al als marketinginstrument? En hoe bevalt dit? Graag hoor ik jouw mening in de reacties hieronder!

En denk je dat online geld verdienen iets voor jou is, maar ben je nog op zoek naar een verdienmodel dat het beste bij jou past? In de Affiliate Marketing Revolutie krijg je de kans om meer kennis op te doen en kennis te maken met online geld verdienen!

Jacko Meijaard
Ik help mensen geld verdienen op het internet. Op Internet Succes Gids.nl laat ik je zien wat wel, én wat niet werkt. Zo weet jij precies hoe het moet. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als in webinars en seminars. Check hier mijn affiliate marketing cursus waarin je stap voor stap gaat ontdekken hoe je (veel) geld kunt verdienen op het internet.

Ook starten met geld verdienen online?

Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid. Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.

2 reacties op “Hoe jij YouTube kunt inzetten als marketinginstrument

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *