Hoe jij YouTube kunt inzetten als marketinginstrument

het logo van YouTubeOnline video is inmiddels uitgegroeid tot een enorm groot medium.

Per minuut wordt er voor zo’n 100 uur aan video op YouTube gezet, en steeds meer bedrijven zetten video in voor hun (marketing)campagne.

En dat is natuurlijk niet voor niets, want video werkt gewoon.

Mensen vinden het vaak prettig om iemand te zien spreken en bijvoorbeeld wat informatie over het bedrijf te zien. Een video zegt vaak meer dan duizend woorden!

YouTube gebruiken als marketinginstrument

YouTube is de grootste videosite. Dagelijks worden er meer dan 3 miljard video’s gekeken op dit populaire video platform, en dat aantal is alleen maar aan het groeien. Online video speelt dus een steeds grotere rol, en daar kun jij van profiteren!

Door YouTube goed in te zetten kun jij veel meer bezoekers naar jouw website trekken, en zo dus ook een hogere omzet draaien. Meer bezoekers betekent een hogere conversie, en daar willen we natuurlijk naar toe.

Maar hoe kun je nou YouTube succesvol inzetten als marketinginstrument?

Allereerst is het verstandig om een videokanaal aan te maken voor jouw bedrijf of product. Dit kun je simpelweg doen door een nieuw account te maken. Heb je een nieuw account aangemaakt, dan kun je meteen aan de slag met video’s uploaden!

Voordat je video’s gaat uploaden is het wel aan te raden om alle informatie van je YouTube kanaal in te vullen; zoals bijvoorbeeld de link naar je website, en wat korte informatie over je bedrijf of product. Upload ook een logo.

Ontdek waar mensen op zoeken in YouTube

Weet je niet waar je video’s over moet maken? Gebruik dan de handige KeyWord Tool van YouTube. Deze tool maakt het mogelijk om precies te zien waar mensen op zoeken. Type simpelweg een zoekwoord in wat te maken heeft met jouw onderwerp, en YouTube gaat op zoek naar zoekwoorden waar mensen regelmatig op zoeken. Erg handig dus!

Wees behulpzaam

Mensen komen naar YouTube om informatie over een product te zien. Vaak zijn ze bijvoorbeeld op zoek naar een recensie of naar achtergrondinformatie.

Maak dus echt een video waar de kijker wat aan heeft. Help de consument bij het kiezen van een product.

Straal autoriteit uit

Als jij een video gaat maken gebruik dan wel goede apparatuur en zorg er voor dat jij er goed en duidelijk op staat (als je een video met jezelf in beeld maakt). Je ziet vaak genoeg dat mensen een video maken waarin ze in een donker kamertje zitten. Dat is niet verstandig; dit straalt geen vertrouwen en autoriteit uit.

Kies een goede locatie in je huis en zorg er voor dat je goed in beeld bent. Natuurlijk is het ook mogelijk om buiten video’s te maken, maar het gaat er om dat je goed in beeld bent en dat de video’s van goede kwaliteit zijn.

Zou jij iets van iemand kopen die niet eens de moeite neemt om goed in beeld te zijn en goede apparatuur aan te schaffen?

Link altijd naar je website

In de bijschrijving die je kunt invullen bij het uploaden van een video kun je ook een link naar je website plaatsen. Zet de link naar je website altijd op de eerste regel. Dat maakt het eenvoudig voor mensen om op deze link te klikken en je website te bezoeken. Dit zorgt voor meer bezoekers!

De juiste tags meegeven

Net als bij Zoekmachine optimalisatie voor je website is het ook mogelijk om je filmpjes te ‘optimaliseren voor YouTube’, zodat de video hoger in de YouTube zoekresultaten terecht komt. Dat kun je doen door de juiste titel, beschrijving en tags mee te geven.

Meta informatie aan YouTube video's meegeven
Hierboven zie je een voorbeeld van een video van Internet Succes Gids.nl (voorheen DroomSucces.nl). Zoals je ziet is de titel kort en pakkend, is de beschrijving uitgebreid en bevat deze een link naar mijn website, en zijn de labels relevant aan de video.

Maak regelmatig nieuwe video’s

Hoe meer video’s je maakt, hoe beter. Door regelmatig nieuwe video’s te plaatsen zul je zien dat mensen zich gaan abonneren op jouw kanaal, en dus automatisch meldingen krijgen wanneer jij een nieuwe video upload.

Daarnaast zullen mensen ook bij ‘Gerelateerde videos’ een video van jou zien staan. De kans is groot dat mensen zodoende al jouw video’s gaan bekijken en zien dat jij een interessant kanaal hebt waar ze veel aan zullen hebben.

YouTube filmpjes ‘embedden’ op jouw website

De filmpjes die jij op je YouTube kanaal zet, zijn wellicht ook interessant voor de doelgroep van jouw website. Het is dan ook verstandig om je video’s te ‘embedden‘ op jouw website. Dit is simpelweg het YouTube filmpje gebruiken op jouw website.

In WordPress is het super makkelijk om een filmpje te ‘embedden’. Plaats simpelweg de URL van het YouTube filmpje in een blog artikel, en WordPress laat automatisch de video zien!

Maak een nieuw blog artikel aan, ‘embed’ de video en vertel er een verhaal omheen. Niet alleen zullen bezoekers langer op je website blijven, ook Google vindt het fijn als er YouTube filmpjes gebruikt worden. Een win-win situatie dus!

Wist je dat het ook mogelijk is om geld te verdienen met YouTube? In mijn complete handleiding leg ik precies uit hoe je dat moet doen.

Gebruik jij YouTube al als marketinginstrument? En hoe bevalt dit? Graag hoor ik jouw mening in de reacties hieronder!

2 reacties

Laat een reactie achter