In de META-omschrijving zeg je in het kort waar de pagina over gaat. De META-omschrijving is zichtbaar in de zoekmachines, en is volledig naar eigen tekst aan te passen.

Zo kun je de META-omschrijving optimaliseren voor Google, zodat deze hoger in de zoekresultaten komt te staan.

Op deze pagina zal ik je alles over de META-omschrijving vertellen, en hoe je deze kunt aanpassen.

Wat is een META-omschrijving?

Zoals ik in de inleidende alinea al aangaf, is de META-omschrijving een korte beschrijving van de webpagina die je in Google ziet.

Zo kun je in het kort aangeven waar de pagina over gaat, zoals in het voorbeeld hieronder.

Meta-omschrijving in Google

De tekst met de rode lijnen omheen, is de META-omschrijving.

Hoe belangrijk is de META-omschrijving?

Net als de Title-tag is de META-omschrijving erg belangrijk.

Je kunt hem namelijk helemaal optimaliseren voor Google, zodat Google je pagina beter zal beoordelen. Natuurlijk is dit niet het belangrijkste aspect van zoekmachine optimalisatie, maar het speelt er wel in mee.

Door in de META-omschrijving de zoekterm (waarop je gevonden wilt worden) op te nemen, scoor je dus weer net iets hoger.

Daarnaast kun je proberen om de omschrijving zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Zoals je in het voorbeeld hierboven ziet, heb ik als laatst de woorden “Begin vandaag!” toegevoegd. Dit zorgt er voor dat mensen sneller geneigd zijn om op mijn website te klikken.

Hoe kun je de META-omschrijving aanpassen?

De META-omschrijving is super simpel aan te passen, zeker als je WordPress gebruikt.

Wanneer je WordPress gebruikt kun je namelijk de Yoast SEO Plugin gebruiken, waar je alle SEO-titels kunt aanpassen, en direct ziet hoe dit er in Google uit komt te zien. Kijk maar naar het voorbeeld hieronder.

De Meta-omschrijving aanpassen in de Yoast WordPress SEO Plugin

Draait je website niet op WordPress? Dan kun je deze code in de HTML-code toevoegen:

<meta name=’description’ content=’Hier kun je dan de tekst die je als META-omschrijving wilt typen’/>

Besef goed dat Google niet altijd de META-omschrijving laat zien die jij hebt opgegeven. Google bepaald dit namelijk zelf, en de META-omschrijving is afhankelijk van de zoekopdracht die de ‘zoeker’ in Google heeft opgegeven.