Wanneer je een beetje bezig bent met zoekmachine optimalisatie, zul je ongetwijfeld de term Title-tags wel eens tegengekomen zijn.

Maar wat zijn Title-tags nou eigenlijk? En hoe kun je ze succesvol toepassen?

Op deze pagina zal ik je alles vertellen over Title-tags, en hoe je deze goed kunt toepassen om hoger in Google te komen.

Wat zijn Title-tags?

Een Title-tag is de titel van een pagina die in Google (en ook op je website) getoond word.

Hieronder een screenshot, welke het wellicht wat duidelijker maakt:

Wat is een title-tag?

De zin met de rode lijnen omheen, is de Title-tag.

Hoe belangrijk is de Title-tag?

De Title-tag is eigenlijk vrij belangrijk; het heeft direct invloed op hoe hoog jouw pagina in Google zal verschijnen.

Je kunt de zoekresultaten van Google namelijk een soort van beïnvloeden door de Title-tag te optimaliseren.

Doordat je bijvoorbeeld het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden in Google, in de Title-tag zet, is de kans groter om goed gevonden worden door Google, en dus hoger in de zoekresultaten te verschijnen.

Daarnaast kun je er ook voor zorgen dat mensen sneller geneigd zijn om op jouw website te klikken, door de title-tag aantrekkelijker te maken.

In het voorbeeld hierboven heb ik bijvoorbeeld de woorden “must-read” gebruikt. Dit zorgt er voor dat mensen sneller op mijn website zullen klikken.

Hoe kun je de Title-tag aanpassen?

Het is vrij eenvoudig om de Title-tag aan te passen, zeker als je WordPress gebruikt.

Zo zie je onder ieder artikel de mogelijkheid om deze aan te passen, zoals in de screenshot hieronder.

Title tag aanpassen in de Yoast SEO plugin voor WP

Je kunt simpelweg bij SEO titel zelf je Title-tag bepalen, en deze zal dan ook – zoals in het Snippet voorbeeld – zichtbaar zijn in Google.

Heb je geen WordPress website? Dan kun je simpelweg de <title></title> tag in je HTML-bestand toevoegen, en daar tussenin je gewenste Title-tag invullen.