29 SEO tips die je direct kunt toepassen:

Op zoek naar handige SEO tips die je direct kunt toepassen op je website?

In dit artikel zal ik 29 (!) SEO tips met je delen die er ongetwijfeld voor gaan zorgen dat je website een stuk hoger in Google zal komen.

Het mooie van deze tips is dat ze voor iedereen toe te passen zijn; je hebt geen technische kennis of (veel) ervaring nodig.

Ben je er klaar voor? Mooi! Hier gaan we:

Inhoudsopgave:

  1. Wees waardevol: geef goede, relevante informatie
  2. Focus je per tekst op één zoekwoord
  3. Zet het zoekwoord in het begin van de URL
  4. Maak gebruik van goede Title tags
  5. Maak gebruik van een goede META-omschrijving
  6. Zorg voor een logische indeling van je teksten
  7. Maak gebruik van heading-tags
  8. Gebruik een sitemap
  9. Hou je URL’s zo kort mogelijk
  10. Plaats geen irrelevante backlinks
  11. Gebruik interne links op je website
  12. Hou je website-structuur zo duidelijk mogelijk
  13. Voeg regelmatig nieuwe content toe aan je website
  14. Voeg afbeeldingen en video’s toe
  15. Moedig bezoekers aan om te reageren op je artikelen
  16. Gebruik breadcrumbs
  17. Optimaliseer je blog categorieën voor Google
  18. Gebruik geen keyword tags; Google neemt deze niet meer mee
  19. Optimaliseer je afbeeldingen voor Google
  20. Maak geen gebruik van Flash of iFrame objecten
  21. Zorg er voor dat je website ‘malware-schoon’ is
  22. Maak je website responsive
  23. Plaats niet te veel advertenties op je website
  24. Meld je website aan bij Google Webmaster Tools
  25. Hou je website snel
  26. Wees een autoriteit op jouw vakgebied
  27. Maak je content ‘deelbaar’ door social media te integreren
  28. Gebruik een aangepaste 404-pagina
  29. Kopieer geen teksten van andere websites

1: Wees waardevol: geef goede, relevante informatie

Wellicht het belangrijkste van heel je website: plaats goede, relevante en waardevolle content op je website.

Zorg er voor dat de bezoekers daadwerkelijk wat aan de informatie op je website hebben.

Google vindt het namelijk super belangrijk dat websites waardevolle informatie bevatten.

2: Focus je per tekst op één zoekwoord

Wanneer je een tekst schrijft, focus die dan altijd op één zoekwoord.

Dit houdt dus in dat je moet proberen om iedere pagina te laten scoren op één bepaald woord (waarop je dus gevonden wilt worden).

Hierdoor kun je het artikel helemaal optimaliseren voor dit zoekwoord.

3: Zet het zoekwoord in het begin van de URL

Zet het woord waarop je gevonden wil worden zo dicht mogelijk aan het begin van de URL.

Google vindt relevantie namelijk super belangrijk, en houdt er ook rekening mee waar het zoekwoord in de URL staat.

Door het zoekwoord zo dicht mogelijk bij ‘de root’ (aan het begin) te zetten, heb je al een puntje voor bij Google.

4: Maak gebruik van goede Title-tags

Door je Title-tags te optimaliseren voor Google, kun je hoger in de zoekresultaten komen.

Je kunt je Title-tags optimaliseren door het focus zoekwoord zo dicht mogelijk aan het begin te zetten, en een aantrekkelijke titel te maken.

Zorg er voor dat jouw Title-tag uitsteekt boven de andere websites; spoor mensen aan om op jouw website te klikken.

Dat heb ik ook gedaan met de Title-tag van dit artikel:

“30 SEO tips die je direct kunt toepassen:”

Hierin zie je dat “SEO tips” aan het begin van de Title-tag staat.

5: Maak gebruik van een goede META-omschrijving

Ook bij de META-omschrijving is het belangrijk dat het focus zoekwoord zo dicht mogelijk aan het begin staat, en dat deze aantrekkelijk is geschreven.

Spoor mensen aan om op jouw website te klikken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door op het laatst de woorden “Lees snel verder!” te gebruiken.

Hou de META-omschrijving wel zo relevant mogelijk.

6: Zorg voor een logische indeling van je teksten

Het is belangrijk dat je teksten goed ingedeeld zijn.

Google kijkt namelijk naar hoe snel een bezoeker je website weer verlaat.

Als je teksten slordig zijn ingedeeld, zullen bezoekers je website snel verlaten en je website dus niet waardevol vinden.

Deel dus altijd je teksten goed in.

Dit kun je onder andere doen door:

  • Heading-tags te gebruiken (hieronder ga ik daar verder op in)
  • Niet te lange alinea’s te typen (geef regelmatig een enter)
  • Laat direct zien waar de tekst over gaat door een duidelijke titel te gebruiken
  • Begin met een intro en eindig met een afsluitende alinea

Al met al is het belangrijk dat de tekst rustig overkomt en goed te lezen is. Maak de tekst niet te druk.

7: Maak gebruik van heading-tags

Door heading-tags te gebruiken kun je de tekst opdelen als in een boek (met verschillende alinea’s en subkopjes).

Dit is niet alleen handig voor de bezoeker; ook Google hecht hier waarde aan.

Een heading-tag geeft namelijk een bepaalde waarde mee.

Door het focus zoekwoord te gebruiken in een heading-tag, geef je dus een ‘zwaardere’ waarde mee, waardoor je tekst weer iets beter zal scoren.

Ga nou niet ineens allemaal heading-tags toepassen in je tekst en daar je focus zoekterm in verwerken; hou het altijd relevant.

8: Gebruik een sitemap

Door een sitemap te gebruiken help je Google als het ware om je website (beter) te indexeren.

Je geeft aan waar je berichten en pagina’s staan, en hoe deze verdeeld zijn (als een soort inhoudsopgave voor Google).

Ook worden nieuwe pagina’s sneller geïndexeerd.

9: Hou je URL’s zo kort mogelijk

Voor Google is relevantie super belangrijk.

Daarom raad ik altijd aan om de URL’s (permalinks) van je website zo kort mogelijk te houden.

Ik gebruik (bijna) altijd alleen het focus zoekwoord waarop ik gevonden wil worden.

In dit artikel wil ik gevonden worden op het woord ‘SEO tips’, daarom heb ik alleen ‘seo-tips’ als URL gebruikt.

Van veel mensen hoor ik dat ze links naar hun website op totaal irrelevante websites gaan plaatsen; in de hoop dat zo hun website hoger in Google gaat komen.

Voorbeeld:

Persoon A heeft een Nederlandse website over voetbal. Hij plaatst dan allemaal links naar zijn website op Amerikaanse websites die gaan over huisdecoratie.

Relevantie is 0,0.

Hierdoor ga je écht niet hoger in Google scoren; alleen maar lager.

Focus je liever op het schrijven van goede, waardevolle content. Je zult zien dat andere (relevante) websites naar jou gaan linken.

Interne links zijn erg belangrijk voor je positie in Google.

Dat zijn links op je eigen website, die verwijzen naar een andere pagina op je eigen website.

Hierdoor geef je de pagina waarnaar je linkt extra waarde mee.

Gebruik je in een artikel bijvoorbeeld een woord waarin je op een andere pagina meer over vertelt? Link dan dat woord naar de pagina waarin je meer over dat onderwerp vertelt.

12: Hou je website-structuur zo duidelijk mogelijk

Het is belangrijk om je website zo simpel en duidelijk mogelijk te houden.

Maak het bezoekers zo makkelijk mogelijk als ze op je website komen. Hierdoor blijven ze langer op je website, en ook Google zal dit waarderen.

Wanneer je een ingewikkelde navigatiestructuur hebt, zal dit de bezoekers alleen maar afschrikken met als resultaat dat ze je website sneller gaan verlaten.

Zo ga ik op mijn websites nooit dieper dan drie navigatielagen (dit is ook aan te raden).

Ook Google houdt van een simpele website structuur; zo kan Google je website makkelijk indexeren.

13: Voeg regelmatig nieuwe content toe aan je website

Een hele belangrijke tip is om regelmatig nieuwe content aan je website toe te voegen.

Hierdoor ziet Google dat je website telkens wordt voorzien van nieuwe content, en je website dus telkens vernieuwd word.

Je ziet wel eens van die websites waar al jaren lang dezelfde content op staat, en waar niks op gebeurd. Dit is niet goed.

Probeer wekelijks nieuwe content aan je website toe te voegen.

Hierdoor ziet Google (en zien ook je bezoekers) dat je website up-to-date is.

14: Voeg afbeeldingen en video’s toe

Het toevoegen van zogenaamde ‘rijke-content’ wordt telkens meer gewaardeerd.

Niet alleen door je bezoekers, maar ook door Google.

Door bijvoorbeeld afbeeldingen en (YouTube) video’s toe te voegen, zal je website beter beoordeeld worden.

Net als de onderstaande video waarin ik deze 29 SEO tips in video vorm heb opgenomen:

Daarnaast is het ook een mooie afwisseling op je website en vinden bezoekers het erg prettig om video te kijken.

15: Moedig bezoekers aan om te reageren op je artikelen

Wanneer je een blog geschreven hebt, wil je natuurlijk dat mensen hierop gaan reageren.

Zo weet je dat mensen jouw artikelen lezen (dit kun je natuurlijk ook zien in Google Analytics, maar interactie is ook belangrijk), en kun je zien hoe betrokken de lezers zijn.

Daarnaast is het extra (relevante) content op je website, die ook weer door Google geïndexeerd word.

Moedig je bezoekers daarom altijd aan om te reageren op je artikelen. Je zult zien dat een simpele “Ik zou het erg waarderen als je even laat weten wat je er van vind” wonderen kan doen.

Breadcrumbs zorgen er voor dat je bezoekers weten wáár ze zich op de website bevinden.

Mensen willen graag weten waar ze zijn, en omdat Google kijkt naar het gebruiksgemak van een website, raad ik aan om breadcrumbs te gebruiken.

Ook geeft dit aan Google de locatie van een artikel aan.

En je krijgt er weer een interne link bij!

17: Optimaliseer je blog categorieën voor Google

Een tip die veel websites niet toepassen is om de blog categorieën van je website te optimaliseren voor Google.

Hiermee geef je de blog categorieën dus extra informatie mee, en kun je deze ook optimaliseren voor het zoekwoord waarop je met die categorie op gevonden wilt worden.

Daarnaast kun je de blog categorieën zo indelen dat je links naar je ‘must-read’ artikelen in de beschrijving plaatst.

18: Gebruik geen keyword tags; Google neemt deze niet meer mee

Ik zie het (helaas) vaak genoeg: artikelen die helemaal platgegooid zijn met keyword tags.

Doe dit niet.

Dit wordt vaak niet alleen verkeerd toegepast, Google neemt de keyword tags al helemaal niet meer mee.

Blijf dus af van de keyword tags.

19: Optimaliseer je afbeeldingen voor Google

Google is wel slim, maar nog niet zo slim dat het kan ‘zien’ wat er op een afbeelding te zien is.

Gelukkig kun je dit wel aan Google doorgeven, door de afbeeldingen te optimaliseren voor Google; met tekst.

Je kunt afbeeldingen simpelweg voorzien van een titel, alt-tag en beschrijving.

Hiermee geef je simpelweg aan Google aan wat er op de afbeeldingen te zien is.

Hierdoor gaan je artikelen beter scoren in de organische zoekresultaten, maar ook in Google Afbeeldingen zullen je afbeeldingen eerder naar boven komen.

20: Maak geen gebruik van Flash of iFrame objecten

Het is heel belangrijk hoe je website (technisch) in elkaar zit.

Google ziet websites namelijk niet zoals wij dat doen, maar moet door de code heen ‘lezen’ waar de website over gaat.

Daarom is het belangrijk dat de code van je website zo simpel mogelijk in elkaar zit; en dat is niet door Flash of iFrame objecten te gebruiken.

Mijn advies is om je website in WordPress te (laten) bouwen. Google vindt WordPress namelijk erg fijn, en hiermee hoef je jezelf geen zorgen te maken om de code; want deze is al voor je gebouwd!

21: Zorg er voor dat je website ‘malware-schoon’ is

Wat ook erg belangrijk is, is dat je je website ‘malware-schoon’ houdt.

Dit houdt in dat er geen code op je website moet staan die de computer van de bezoekers infecteert.

Grote kans dat je dit zelf nooit op je website zou plaatsen, maar hackers kunnen dit wel (ongemerkt) doen.

Je kunt dit tegengaan door een anti-malware plugin op je website te gebruiken.

Een goede anti-malware plugin voor WordPress websites is ‘Anti-Malware‘ (toepasselijke naam!).

22: Maak je website responsive

Steeds meer website bezoekers komen vanaf mobiele apparaten.

Omdat Google de beste ‘website ervaring’ wil aanbieden, is het belangrijk om je website te optimaliseren voor mobiele apparaten.

Hierdoor is je website ook goed te zien op telefoons en tablets.

Je kunt dit doen door je website responsive te maken; hierdoor wordt je website automatisch aangepast aan ieder type formaat.

23: Plaats niet te veel advertenties op je website

Het is logisch dat je geld wilt verdienen met je website, maar ga dit niet overdrijven.

Het belangrijkste van je website moet zijn dat de bezoeker een goede ervaring heeft; en goed door je website kan navigeren.

Plaats daarom niet te veel advertenties op je website; hou het met maximaal twee of drie advertenties. Stel het gebruiksgemak voorop!

24: Meld je website aan bij Google Webmaster Tools

Heb je je website nog niet aangemeld bij Google Webmaster Tools? Doe dat dan vandaag nog!

Je kunt dan precies zien hoe Google jouw website ziet, wat de positie van je website op verschillende zoektermen is en je kunt je sitemap naar Google verzenden.

25: Hou je website snel

Een snelle website is van essentieel belang.

Bezoekers vinden een snelle website fijn; sterker nog, wanneer de meeste mensen langer dan twee of drie seconden moet wachten, verlaat hij de website.

Hou altijd in gedachten dat Google de beste website ervaring wil aanbieden, daarom moet je website zo snel mogelijk zijn.

26: Wees een autoriteit op jouw vakgebied

Bouw jouw website als autoriteit op het onderwerp waar jouw website over gaat.

Laat jouw website ‘de Wikipedia’ van jouw vakgebied zijn.

Zorg er voor dat alle informatie over ‘jouw onderwerp’ op jouw website te vinden is.

Maak een thuisbasis van jouw vakgebied.

Hierdoor word je door zowel Google als de bezoekers als een ware autoriteit gezien, en dat wordt je alleen maar in dank afgenomen.

27: Maak je content ‘deelbaar’ door social media te integreren

Social media wordt telkens belangrijker, en ook Google weegt social media telkens zwaarder mee.

Hoe meer (echte) likes een artikel heeft, hoe meer ‘sociale links’ een artikel heeft, en hoe beter het artikel wordt beoordeeld door Google.

Daarnaast geeft het aan de bezoekers ook mee dat het artikel populair is, en dus autoriteit heeft.

Maak je content dus deelbaar door social media knoppen te integreren. Laat ook je social media kanalen zien zodat bezoekers je direct kunnen volgen.

28: Gebruik een aangepaste 404-pagina

Je zult ongetwijfeld wel eens hebben meegemaakt dat je op een pagina komt die niet meer bestaat.

Hierdoor kom je op een vervelende 404-pagina, welke aangeeft dat je op een niet-bestaande pagina bent gekomen en je eigenlijk niks anders kunt doen dan de website te verlaten.

Dit is super slecht voor je positie in Google!

Je kunt de schade beperken door een aangepaste 404-pagina aan te maken.

Hiermee komen bezoekers wél op je website (en kunnen ze dus naar andere pagina’s navigeren) en geef je dus aan Google aan dat de pagina niet bestaat.

29: Kopieer geen teksten van andere websites

Misschien wel de meest voor de hand liggende SEO tips van dit artikel, maar kopieer nooit teksten van andere websites.

Doe je dit wel, dan ziet Google dit als ‘duplicate content’ en zal Google dit niet met dank afnemen.

Schrijf altijd je eigen teksten; geen uitzondering daargelaten.

Nog meer tips en informatie over SEO?

Je hebt nu 29 SEO tips die je direct kunt toepassen op jouw website.

Ik raad aan om de SEO tips stap voor stap te gaan verwerken in je website; begin bij tip 1, en eindig bij tip 29.

Heb je alle SEO tips op je website doorgevoerd? Dan raad ik je aan om naar de Internet Succes Gids.nl Kennisbank van Zoekmachine Optimalisatie (SEO) te gaan.

Hierin vind je nog meer tips, tricks en artikelen over Zoekmachine Optimalisatie.

Ook relevant en interessant zijn:

Heb je nog vragen? Is iets niet duidelijk? Of wil je me gewoon even bedanken voor de tips ;-)? Laat dan een reactie achter!

12 reacties

Laat een reactie achter