Stappenplan: Hoe bouw je een succesvolle online business?

Ik weet niet hoelang jij al bezig bent om geld te (proberen) verdienen op het internet.

Misschien ben je nog maar net begonnen, misschien ben je net een weekje bezig, of misschien probeer je al jaren wat te verdienen, en lukt het nog voor geen meter.

Om je op weg te helpen heb ik besloten om een stappenplan met jou te delen wat er voor gaat zorgen dat je precies weet wát je moet doen om je eigen online business op te bouwen.

Ik heb geprobeerd het stappenplan zo duidelijk (en simpel) mogelijk te houden, zodat iedereen er wat mee kan.

Onthoud (of bewaar) de informatie die ik hieronder met je deel heel goed, want deze informatie is enorm waardevol.

Inhoudsopgave:

  1. Registreer een goede, duidelijke domeinnaam
  2. Zet je website op
  3. Bloggen over interessante/relevante onderwerpen
  4. Krijg enorm veel bezoekers naar je website
  5. Mensen op je mailinglijst krijgen
  6. Een band opbouwen met je mailinglijst
  7. Verkoop je product!
  8. Samenvatting

#1: Registreer een goede, duidelijke domeinnaam

De fout die veel mensen maken is dat ze een rare, onduidelijke (nergens op slaande) domeinnaam registeren. Hun domeinnaam is bijvoorbeeld veel te lang, en bevat Engelse en Nederlandse woorden door elkaar heen.

Ik weet dat het bedenken van een goede domeinnaam soms heel lastig kan zijn, maar het profijt wat je gaat hebben van een goede domeinnaam is echt niet in woorden uit te drukken.

Durf zowel tijd als geld te investeren in een goede domeinnaam. Denk er een tijdje over na, en registreer niet de eerste beste domeinnaam die in je op komt. Slaap er even een nachtje over, en vraag jezelf de volgende dag af of de domeinnaam die je bedacht had, nog steeds zo goed is.

Een aantal tips waar je op moet letten bij het registreren van een goede domeinnaam:

  • Zorg ervoor dat je autoriteit uitstraalt
  • Hou je domeinnaam zo kort en duidelijk mogelijk
  • Laat met je domeinnaam precies weten waar jouw website over gaat
  • Gebruik geen streepjes in de domeinnaam, dit omdat mensen vaak domeinnamen zonder streepjes in hun adresbalk intypen
  • Laat woordjes als ‘de‘ en ‘en‘ in domeinnamen achterwege

Het belangrijkste is dat je met je domeinnaam echt autoriteit op jouw vakgebied uitstraalt. Zo is het met Internet Succes Gids.nl direct duidelijk waar mijn website over gaat.

#2: Zet je website op (gebruik een blogplatform; WordPress)

Dit is een beetje voor de hand liggend, maar wanneer je een goede domeinnaam hebt geregistreerd, moet je natuurlijk wat met die domeinnaam gaan doen en een website gaan opbouwen.

Want zonder website, geen bezoekers, en zonder bezoekers, geen inkomsten.

Je moet dus een website op gaan zetten. Een enorm makkelijke (en geniale) manier om dit te doen is door WordPress te gebruiken.

WordPress is een gratis blogplatform, waarmee je dus een volledige website mee op kunt zetten. Internet Succes Gids.nl is er ook mee gemaakt!

Hieronder een paar dingen waar je rekening mee moet houden als je een website op gaat bouwen:

  • Zorg er voor dat het doel van je website direct duidelijk is. Mijn doel is dat mensen mijn gratis e-book downloaden. Dit is overal op de website terug te zien (en niet op een opdringerige manier)
  • Maak je website niet te ingewikkeld. Gebruik geen ontelbare menuknoppen. Zorg er voor dat mensen makkelijk kunnen navigeren op je website
  • Hou je website clean en simpel (gebruik geen honderden verschillende kleuren door elkaar)
  • Investeer in een goed WordPress thema. Voor 30 euro heb je al een prachtig thema waar over nagedacht is. Wees niet bang om hier een paar euro in te investeren, want dit geld ga je honderd keer zoveel terugverdienen als je het goed aanpakt

Leren hoe je een WordPress website moet maken? Lees dan dit artikel: WordPress website maken.

Als je zelf niet technisch genoeg bent om WordPress te installeren en een website op te zetten (geloof mij, dit is echt super simpel!), dan raad ik je aan om dit uit te besteden.

#3: Bloggen over interessante/relevanten onderwerpen

Maak van je website de thuisbasis over het onderwerp van jouw website.

Schrijf enorm veel goede, waardevolle informatie over zaken die met jouw website te maken hebben.

Heb je bijvoorbeeld een website over internet marketing, schrijf dan over zoekmachine optimalisatie, social media en alles wat er mee te maken heeft.

Zorg er voor dat jouw website een grote autoriteit wordt op jouw vakgebied.

Door te gaan bloggen kun je alle onderwerpen stuk voor stuk gaan behandelen.

Dit heeft enorm veel voordelen en is super waardevol. Google gaat je namelijk waarderen, waardoor je super hoog in Google gaat komen, en bezoekers gaan heel veel waarde aan je hechten.

Doe het zeker niet zuinig aan, en wees niet bang dat je te veel goede informatie weggeeft. Je gaat het echt dubbel zo veel terugkrijgen. Als je maar waardevol bent!

Content marketing is een enorm krachtige methode om super waardevol te zijn en een autoriteit uitstraling te ‘verdienen’.

Hierdoor wordt jouw website dus – als het ware – één grote ‘Wikipedia’ website van jouw onderwerp.

#4: Krijg enorm veel bezoekers naar je website!

Ik zei het hiervoor al, en ik zeg het nog een keer: zonder bezoekers, geen inkomsten.

Een belangrijke stap in het bouwen van een succesvolle online business, is dat mensen je website gaan bezoeken.

Dit kun je doen door de bovenstaande stap (bloggen!) te hanteren, maar ook door bijvoorbeeld social media te gaan gebruiken, of bijvoorbeeld Google AdWords in te gaan zetten en te gaan adverteren.

Persoonlijk heb ik nog nooit één cent uitgegeven aan adverteren, en heb ik al mijn bezoekers gekregen door te gaan bloggen (en super veel waardevolle informatie te gaan geven).

Door waardevolle informatie te gaan bloggen, zul je zien dat andere websites naar jou gaan linken, dat je vermeld gaat worden op social media, en dat je dus allemaal gratis publiciteit krijgt.

Meer methoden om bezoekers naar je website te krijgen behandel ik uitgebreid in dit artikel: Hoe krijg je bezoekers op je website?

#5: Mensen in je mailinglijst krijgen

Wanneer je bezoekers op je website krijgt, is het de bedoeling dat je deze op je mailinglijst gaat krijgen.

Geloof mij: the money is in the list.

Deze uitspraak heb je waarschijnlijk al een paar keer gehoord, en dat is niet voor niks. Deze uitspraak is namelijk de keiharde waarheid.

Je mailinglijst is eigenlijk “where the magic happens“, en daarmee ga je je geld verdienen.

Heb je nog geen mailinglijst (en kunnen bezoekers zich dus niet aanmelden voor je mailinglijst), ga dit dan direct regelen!

Maak een account aan bij GetResponse, en maak een mailinglijst aan.

Wanneer je een mailinglijst hebt aangemeld, moeten bezoekers zich natuurlijk kunnen aanmelden. Dit kun je doen door mensen iets weg te geven in ruil voor hun naam en mailadres. Precies wat ik ook doe door een gratis e-book weg te geven.

Mensen kunnen mijn e-book downloaden, door hun naam en e-mailadres achter te laten. Hierdoor bouw ik dus een mailinglijst op van mensen die super geïnteresseerd zijn in wat ik te vertellen heb, en heb ik dus een directe lijn met mijn leads.

Ik hoef alleen een mailing te versturen, en ik sta direct in hun mailbox. Dit is super effectief!

Lees meer over het opbouwen van een mailinglijst in dit artikel: mailinglijst opbouwen.

#6: Bouw een band op met je mailinglijst

Eigenlijk is de uitspraak “The money is in the list” niet helemaal waar.

Het is namelijk “The money is in the RELATIONSHIP with the list“.

Je kunt wel een super grote lijst hebben, maar wanneer je geen goede band hebt opgebouwd met je lijst, zullen mensen niet zo snel geneigd zijn om iets van je te kopen.

Ze zien je dan als een spammer, en irriteren zich aan jouw mails. Dat moet je natuurlijk niet hebben!

Daarom moet jij super coole, waardevolle content sturen, waar mensen écht wat aan hebben, en waardoor ze écht geholpen worden.

Ga dus niet alleen maar verkopen, want dat is super irritant!

Stuur regelmatig een toffe video, een link naar een waardevol artikel, of vraag aan je lijst waar ze moeite mee hebben (op jouw onderwerp gerelateerd), en beantwoord hun vragen. Sta open voor interactie!

Lees ook het Kennisbank-artikel over het opbouwen van een band met je mailinglijst.

#7: Verkoop jouw product!

Nadat je alleen maar super goede, waardevolle, unieke content hebt gegeven, is het natuurlijk tijd dat je hiervoor beloond gaat worden.

Wanneer je een goede band hebt opgebouwd met jouw mailinglijst, is het namelijk tijd om jouw product(en) te gaan verkopen.

Weet je niet wat je als eigen product kunt verkopen? Hier een paar voorbeelden:

  • Ebook (digitaal boek)
  • Videotraining (deze kun je afschermen door het maken van een membership site)
  • Persoonlijke coaching
  • Seminar

Dit zijn vier voorbeelden van producten die je perfect via het internet kunt verkopen!

Doordat je al een super goede band hebt opgebouwd met je publiek, is het al een stuk makkelijker om je product te gaan verkopen. Mensen vertrouwen je namelijk al.

Wanneer je product nieuw is, kun je je product gaan lanceren. Dit noemen ze een productlancering (heel toepasselijk), en zorgt echt voor het grote geld. Dit is namelijk hét moment waar je al die tijd naar toe hebt gewerkt.

Ik heb in een product lancering al een keer meer dan 17.000 euro (in 3 dagen) gehad, en er zijn mensen die productlanceringen van miljoenen doen. Hoe vet is dat!?

Het mooie van internet producten is namelijk dat je je producten zoveel kunt verkopen als dat je zelf wilt. Je hebt je product één keer gemaakt, en dit kun je een onbeperkt aantal keer verkopen. Je kunt alles automatiseren.

Een product lancering bestaat uit drie fases, namelijk:

  1. Pre-launch (je doelgroep lekker maken en aftellen naar het moment dat je product ‘eindelijk’ te koop gaat)
  2. Launch (mensen kunnen je product kopen)
  3. Post-launch (de dagen na de lancering, wat vinden andere mensen van je product, vraag en antwoord etc. Hier haal je ook nog enorm veel verkopen uit!)

Wanneer je product al een tijdje te koop is, kun je deze verkopen door een verkooppagina aan te maken. Een voorbeeld van een verkooppagina vind je hier.

Op een verkooppagina heb je eigenlijk twee keuzes: je product kopen, of weggaan.

Mensen worden niet afgeleid.

Ook kun je autoresponders inzetten om je product te verkopen.

Mensen krijgen dan – nadat ze zich hebben aangemeld voor je mailinglijst – automatisch na een paar dagen (je kunt zelf instellen na hoeveel dagen) e-mails die te maken hebben met je product. Zo werk je dus langzaam naar het verkopen van je product toe; op een geheel automatische manier!

Samenvatting

Je weet nu in ieder geval de zeven stappen die je moet nemen om een succesvolle online business op te zetten.

Het belangrijkste van alle stappen is om een goede band op te bouwen met je doelgroep, en om echt een autoriteit status op te bouwen.

Dit kun je doen door te bloggen, veel goede, gratis, unieke en waardevolle content te geven; zowel op je website als voor je mailinglijst (beloon je mailinglijst net een stukje extra!).

Zorg er voor dat mensen je cool vinden. Dat je mailinglijst er naar uitkijkt om een mail van je te ontvangen.

Maar zorg er aan de andere kant niet voor dat je té veel gratis informatie weggeeft. Als je namelijk teveel (en te vaak) informatie weggeeft, gaan mensen er gek van staan kijken dat je met een betaald product komt. “Al je informatie was toch gratis!?” ;).

En wellicht wel de belangrijkste ‘stap’ die ik je kan geven: geef nooit op, en have fun!

Reacties zijn welkom!

Ik merk dat dit artikel iets langer is geworden als dat ik eigenlijk voor ogen had, maar dat is natuurlijk helemaal niet erg!

Hopelijk vond je het artikel waardevol, en ga je de informatie direct toepassen en jouw online business opbouwen (mocht je dat nog niet hebben).

Ik zou het erg tof vinden als je dit artikel even zou liken/delen op social media. Zo hebben je kennissen en vrienden er ook wat aan!

En mocht je nog vragen hebben, of mocht iets niet duidelijk zijn: laat het even weten in een reactie hieronder!

11 reacties

Laat een reactie achter