Hoe krijg je bezoekers op je website? 5 handige tips en trucs!

Gemiddelde leestijd: 17 minuten
Een stijgende lijn in het aantal bezoekers

Heb je geïnvesteerd in een website? Veel ondernemers maken deze keuze. Maar ook niet-ondernemers hebben de wens om een eigen site te lanceren. Dit is een leuke en effectieve manier om landelijke bekendheid te creëren. Hoe meer bezoekers je site krijgt, hoe groter de voordelen worden. Over bezoekers gesproken: Hoe krijg je bezoekers op je website

Een website zet niet zichzelf in de picture. Aan jou als eigenaar dus de taak om aan de slag te gaan. Iedereen is in staat om meer bezoekers naar zijn of haar website krijgen. Zolang je weet wat je moet doen, is dit gemakkelijker dan je denkt. Daarom deel ik in dit artikel handige tips en trucs om dit voor elkaar te boksen. Zo bespreken we de volgende strategieën:

  • SEO
  • Social media
  • Bannering
  • Content schrijven
  • Betaald adverteren

Inhoudsopgave

Welk verdienmodel past het beste bij jou?

Wil je weten welke manier van online geld verdienen bij jou past? Doe mijn test en ontdek het binnen 2 minuten. Doe de test en ontdek het verdienmodel dat bij je past.

Waarom zijn bezoekers op je website belangrijk?

Heb je je website zelf gemaakt of laten maken door een websitebouwer? Hoe het ook zij, je hebt hierin geïnvesteerd. Niet alleen geld, maar ook tijd, energie en creativiteit. Het zou jammer zijn als je website onderaan de zoekmachine eindigt, en verder geen potentie heeft om goed te scoren.

Websites worden vaak in verband gebracht met ondernemers. Maar zoals je in de introductie al kon lezen, zijn er ook niet-ondernemers die het leuk vinden om een website te beheren. Bijvoorbeeld als portfolio of presentatie van behaalde prestaties. Nu zijn bezoekers op je website om de volgende redenen belangrijk:

  • Je vergroot je omzet. Dit is één van de belangrijkste redenen. Krijg je geen bezoekers, dan maak je geen winst. Lukt het je om meer bezoekers naar je website te krijgen, dan groeit je omzet gestaag.
  • Je maakt reclame voor je onderneming. Plaatselijke bekendheid is mooi meegenomen, maar je komt er niet verder mee. Je klantenkring blijft beknopt en groeit niet. Met een website zet je juist in op landelijke bekendheid. Dit is goede reclame.
  • Het geeft voldoening. Vindt er veel verkeer plaats op je website? Een groter compliment is er niet. Dit is het bewijs dat je werk goed wordt ontvangen.
  • Je netwerk wordt groter. Ook op het internet heb je te maken met mond-tot-mondreclame. Wanneer bezoekers positieve ervaringen overhouden aan het websitebezoek, groeit je huidige netwerk en komen dienen de geïnteresseerden zich al snel aan. Wellicht levert het nieuwe samenwerkingen op.

Ook starten met geld verdienen online?

Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid.
Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.

Hoe krijg je bezoekers op je website?

Is er weinig tot geen verkeer op je website? Het is tijd om daar verandering in te brengen. Nu zijn er verschillende manieren om bezoekers op je website te krijgen. Je vindt hieronder de beste en meest effectieve tips.

Bezoekers op je website met SEO

De eerste manier om bezoekers naar je website te krijgen, is door je te richten op SEO. Deze Engelse afkorting staat voor Search Engine Optimization. Vertaald naar het Nederlands betekent dit; zoekmachineoptimalisatie. Met SEO richt je je vooral op de zoekmachine van Google. Deze zoekmachine staat boordevol websites. Dit kunnen blogs zijn, maar ook webshops. Hoe beter de SEO is, hoe hoger de website eindigt en hoe beter deze vindbaar is. Internetgebruikers gebruiken de zoekbalk om een trefwoord of vraag in vullen, waarna de best aansluitende websites vervolgens verschijnen.

Nu wil je minimaal op het eerste pagina terechtkomen om zo bezoekers op je website te krijgen. Internetgebruikers zijn over het algemeen ongeduldig en zoeken juist naar snelle antwoorden, waardoor je website veel baat heeft bij een zo hoog mogelijke ranking. 

Om ervoor te zorgen dat je website bovenaan de zoekmachine eindigt, is het gebruik van SEO een logische stap. Maar, hoe verwerk je SEO op je website? Daar zijn dus verschillende manieren voor:

  • Het gebruik van zoekwoorden. Deze hebben het beste effect wanneer je deze verwerkt in de geschreven content, afbeeldingen en in de metabeschrijvingen.
  • Linkbuilding. Google ziet door middel van interne en externe links hoe relevant en populair je website is. Dit kan vervolgens beloond worden met een hogere ranking.
  • Sterke titels. Aantrekkelijke titels met daarin een zoekwoord trekt zowel de aandacht van Google, als van potentiële bezoekers.

Bijkomend voordeel: je kunt SEO kosteloos inzetten. Ingrijpende investeringen zijn niet nodig en dat is voor iedere website-eigenaar een groot pluspunt. SEO is overigens een strategie voor de lange termijn. Je website rankt niet binnen enkele uren of dagen. Dit kan weken tot jaren duren, maar de resultaten kunnen daarentegen verbluffend zijn.

Bezoekers op je website met SEO
Hierboven zie je wat nou eigenlijk de gratis en betaalde resultaten in Google zijn. In het groene vak zie je de gratis resultaten, en in de rode vakken zie je de betaalde resultaten.

Social media inzetten voor bezoekers op je website

Wie maakt er nu géén gebruik van social media? Er bestaat geen beter vermaak dan scrollen door de verschillende platforms op zoek naar leuke, informatieve of grappige berichten. Daarnaast is dit een goede manier om in contact te blijven met vrienden, familie en kennissen. Wist je dat er meer mogelijkheden zijn? Ja, je kunt social media gebruiken om bezoekers naar je website te krijgen.

Meer bezoekers op website door het gebruik van social media

Denk je eens in hoeveel gebruikers je tegelijkertijd kunt bereiken. Uiteraard je eigen netwerk, maar ook het netwerk van andere bekenden. Daarnaast heeft het veel voordelen. Zo kun je bijvoorbeeld bijhouden hoe vaak je geplaatste berichten gedeeld worden, door wie en kun je inhaken op live-reacties. Nu is social media vrij gemakkelijk om te gebruiken, maar er zijn alsnog een aantal valkuilen die je niet moet onderschatten:

  • Frequentie van de berichten. Plaats je ieder uur een bericht op social media? Veel bezoekers raken de interesse kwijt of scrollen vanuit frustratie verder en doen er verder niets mee. Dat moet je zien te voorkomen, want op deze manier daalt je bezoekersaantal.
  • Overhalen tot een websitebezoek. Bezoekers enthousiasmeren is goed, maar het is niet de bedoeling dat je ze ergens toe verplicht of dwingend overkomt. Probeer de taal in je berichten spontaan en nonchalant te houden. Daarbij werkt een vleugje humor of zelfspot ook altijd goed.

Maak je lezers nieuwsgierig. Wat heb je te bieden op je website? Waarom is een bezoek de moeite waard en bij welk pijnpunt kun jij helpen? Het is de bedoeling dat je de mensen doorstuurt naar je website. De meest simpele manier, is door je websitelink in de berichten te verwerken. Je moet echter wel voorkomen dat je een dwingende toon aanslaat.

Je kunt het ook op andere, creatieve manieren aanpakken. Wat dacht je van foto’s of video’s, waarin je aanstuurt op een websitebezoek of meer uitleg geeft? Een kort verhaal schrijven is ook een prima manier en hier kun je de websitelink subtiel in verwerken. Ook is het handig om met volgers in contact te blijven.

Welk social media platform je gebruikt, dat ligt helemaal aan jou. Het is belangrijk dat je ermee kunt werken, het leuk vindt en dat je de juiste doelgroep weet te bereiken. Zo is TikTok vooral gericht op video’s, richt Instagram zich op foto’s en worden op Facebook juist korte verhalen geschreven. Je kunt genoeg kanten op en dat maakt het een leuk middel om mee te werken.

Gebruik banners voor meer bezoekers op je website

Ben je niet bekend met banners? Dit zijn simpelweg betaalde advertenties, die vervolgens op een andere website geplaatst worden. Eigenlijk zoals je in de krant vaak ziet, maar dan digitaal. Hoogstwaarschijnlijk ben je ze weleens tegengekomen.

De banners werken heel simpel. Je klikt erop en je wordt vervolgens doorgestuurd naar de website die daaraan verbonden is. Dit kan een webshop zijn, maar er zijn ook andere mogelijkheden. Bannering is lang niet zo bekend als jaren geleden, maar het is nog steeds een mogelijkheid. Je ziet banners nog regelmatig voorbij komen op platforms als YouTube en Facebook.  

Waar de bovengenoemde mogelijkheden kosteloos waren, is dat bij bannering een ander verhaal. Ja, het is een manier om potentiële bezoekers naar je website te sturen. Maar bannering kan hoog oplopen in de kosten en daar moet je je goed bewust van zijn. Een banner plaatsen bij andere websites kun je niet kosteloos doen. Je maakt immers reclame.

Daarbij komt dat bannering niet makkelijk is, want er is veel voor nodig om succes te boeken. Zo moet de uitstraling van de banner aansluiten op de interesses van je doelgroep. In de praktijk is dit een grotere klus dan het aanvankelijk lijkt. Als je bereid bent om te investeren, blijft bannering een uitdagende manier om meer bezoekers op je website te krijgen.

banners op de telegraaf voor betere resultaten
Hierboven zie je een screenshot van de website van de Telegraaf. Op deze website zie je vaak veel banners staan. Aan de rechterkant van de website zie je de banners. Klik je op een banner, dan ga je naar een andere website.

Relevante content schrijven

Door te schrijven doe je Google en je bezoekers een groot plezier. Het is dus niet gek, dat content schrijven een effectieve strategie is om veel bezoekers naar je website te sturen. Bezoekers zijn immers altijd op zoek naar informatie. Je kunt dit niet beter doen, dan met geschreven teksten.

Je had misschien al in de gaten, dat Google een slimme zoekmachine is. Zo haalt Google veel informatie uit geschreven content. Wanneer deze up-to-date is en veel gezochte zoekwoorden bevat, rankt je website hoger binnen de zoekmachine. Aan de hand van een zoekwoordenonderzoek kom je erachter welke zoekwoorden dit zijn. Door geplaatste teksten kan Google vervolgens zien of de website nog relevant en waardevol is. Het is dus niet onbelangrijk om maandelijks in de pen te klimmen en je website te vullen met content. Want hoe langer je wacht, hoe sneller je website vergeten wordt.

Nu schrijf je niet alleen voor Google en daar gaan sommige schrijvers de mist mee in. Want wanneer je de teksten volplakt met zoekwoorden en de inhoud links laat liggen, kan Google dat bestraffen met een lagere positie. Nee, als je gaat schrijven is het belangrijk om je bezoekers als uitgangspunt te nemen. Het is immers je hoofddoel om bezoekers te krijgen.

Het gebruik van zoekwoorden is een prima stap, maar hier moet je je niet volledig op focussen. Zorg er daarentegen voor dat zij geïnteresseerd raken en ook een volgende keer terugkeren. Zo creëer je meer verkeer op je website. Schrijf interessante artikelen over jezelf, je aanbod en over onderwerpen die aansluiten op je doelgroep.

In het algemeen kan iedereen schrijven, maar het is daarbij wel belangrijk om er de tijd voor te nemen. Het bijkomende voordeel is dan ook, dat het mogelijk is om dit uit te besteden aan een copywriter. Uiteraard hangt hier altijd een prijskaartje aan en als je wilt besparen, kun je het eerst zelf proberen. Er is genoeg inspiratie op het internet, maar let op dat je nooit zomaar iets kopieert.

Betaalde advertenties plaatsen op social media

Tot slot komen we opnieuw terug bij social media. Deze methode is de afgelopen jaren steeds bekender en populairder geworden. We hebben het natuurlijk over betaald adverteren op social media. Dit is geen kosteloze strategie, maar de kosten zijn vrijwel nihil. Daarbij bepaal je zelf het budget. Wat heb je ervoor over?

Het voordeel van betaald adverteren op een platform naar keuze is, dat je snel en effectief veel mensen bereikt. Veel advertenties worden verder gedeeld en daarmee geniet je van veel voordelen. Want zelfs als je geen groot netwerk hebt, hoeft dat geen probleem te zijn. Een advertentie op social media laten plaatsen kost vaak enkele euro’s per bericht. Het is erg makkelijk, want je kunt contact opnemen via het platform naar keuze en de rest spreekt voor zich.

Welk platform je kiest, dat is aan jou. Het is wel belangrijk om het platform te laten aansluiten op je niche. Hetzelfde geldt voor de stijl en benadering van de advertentie. Zo kun je kiezen voor een geschreven bericht op Facebook, of voor een foto met een wervende tekst op Instagram. Wist je dat je dat TikTok zakelijk gebruiken óók een mogelijkheid is? De mogelijkheden hangen af van het gekozen platform.

Aan de hand van de statistieken kun je meten of de advertentie succesvol is, of dat er nog werk aan de winkel is. Al met al is dit een toegankelijke manier om aanzienlijk veel bezoekers naar je website te krijgen.

betaald adverteren voor meer bezoekers
Hierboven zie je een tweet van het Twitter-account van Slechte Grappen. Veel volgers retweeten een tweet, en daarmee is het bereik erg groot. Het Twitter account heeft ruim 450.000 volgers!

Bezoekers op je website: Dit is belangrijk

Nu we bijna aan het einde zijn gekomen van dit artikel, bespreken we tot slot nog een aantal belangrijke punten als je bezoekers op je website wil krijgen. Lees daarvoor het onderstaande overzicht.

  • Blijf geduldig. Veel strategieën zijn voor de lange termijn. Neem nu bijvoorbeeld SEO. Het kan een langere tijd duren voordat je artikelen ranken binnen de zoekmachine van Google. Dat het wat langer duurt, betekent niet dat je pogingen zinloos zijn. Het kan tijd in beslag nemen en daarom is het een must om geduldig te blijven.
  • Geef het niet zomaar op. Wanneer enig resultaat uitblijft, liggen frustraties op de loer. Toch is het belangrijk om jezelf te motiveren en actief te blijven op je website. Alleen op deze manier creëer je successen.
  • Leer van gemaakte fouten. Dat je fouten gaat maken is onvermijdelijk. Soms werkt een strategie niet of heb je deze niet goed uitgedacht. Is dat een ramp? Nee, juist niet. Je mag ervan balen, maar zie juist deze situaties als leermoment. Wat kan er beter de volgende keer? 

Conclusie

Het is onwijs makkelijk om een website te lanceren. Steeds meer mensen besluiten om deze zelf te maken. Met de huidige software is dat geen enkel probleem. Je website kan nog zo functioneel of professioneel zijn, zonder bezoekers heb je er niets aan.

Je omzet blijft hetzelfde en je handelsnaam geniet niet van naamsbekendheid. Daarom is het belangrijk om bezoekers op je website te krijgen. Allemaal leuk en aardig, maar hoe werkt dat? Misschien ben je geen professional op het gebied van internet. Dat is niet erg, want er zijn verschillende strategieën die je kunt toepassen.

Je bent aan het juiste adres. We hebben inmiddels veel besproken. Zo kun je aan de slag met SEO, maar ook betaald adverteren op social media en content schrijven zijn de moeite waard. Wil je goed advies? Wij raden je aan om met SEO, in combinatie met content schrijven aan de slag te gaan. Dit zijn gratis strategieën die ook op de lange termijn succes boeken!

Weet je al met welke strategie jij aan de slag gaat? Lees je van tevoren in, laat je niet tegenhouden door onzekerheden en leer vooral van je gemaakte fouten. Alleen op deze manier kun je bezoekers op je website verwelkomen.

Jacko Meijaard
Ik help mensen geld verdienen op het internet. Op Internet Succes Gids.nl laat ik je zien wat wel, én wat niet werkt. Zo weet jij precies hoe het moet. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als in webinars en seminars. Check hier mijn affiliate marketing cursus waarin je stap voor stap gaat ontdekken hoe je (veel) geld kunt verdienen op het internet.

Ook starten met geld verdienen online?

Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid. Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.

7 reacties op “Hoe krijg je bezoekers op je website? 5 handige tips en trucs!

  1. Hoi Jacko,

    Een waardevolle blogpost heb je hier weggezet, met goede doorverwijzingen voor nog meer tips.
    Ik als beginnend blogger kan je tips zeer zeker gebruiken en zal dat ook doen.

    Voor de SEO heb ik een plugin geinstialleerd, zodat ik een overzicht heb of dat de berichten en pagina’s die ik aangemaakt heb voldoen aan de criteria van google. Dit heeft mij erg geholpen, omdat ik daardoor meteen aanapssingen heb kunnen doen aan het bericht om de SEO hoger te laten worden.

    Nogmaals super post! En ik klik door naar verwijzingen die je hebt gemaakt in deze blogpost.

    Groeten,
    Sabrina Jansen

  2. jacko je hebt een goede en duidelijke cursus neer gezet met de video trainingen komt er ook nog een vervolg van .
    Top en Bedankt .
    Gr.Elvin Muller

    1. Thanks voor je mooie woorden Elvin!
      De cursus is sinds kort voorzien van een nieuwe module. Of er een nieuwe komt, weet ik nog niet; wel weet ik dat de huidige continu verbeterd en uitgebreid zal worden ;-).

      Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *