Mailinglijst opbouwen? Alle tips en tricks om vandaag nog te beginnen!

Een mailinglijst opbouwen is één van de meest succesvolle manieren om een geld te verdienen op het internet.

Het is dan ook niet voor niks dat je de uitspraak “The Money Is In The List” vaak genoeg op het internet hoort. Het opbouwen van een mailinglijst is namelijk een must-have voor iedere internet marketeer!

Helaas hebben veel mensen moeite met het opbouwen van een ‘lijst’ en lopen ze hiermee veel geld mis.

In dit artikel zal ik uitgebreid vertellen (en voordoen) hoe je succesvol een eigen mailinglijst kunt opbouwen.

Let op: dit artikel bevat veel inside tips en tricks. Misschien dat het allemaal wat geavanceerd overkomt, probeer je hier over heen te zetten. Een mailinglijst opbouwen is niet technisch en moeilijk. Het is eigenlijk enorm makkelijk; je moet maar net even weten hóé.

Laat je dus niet ontmoedigen.

Stap 1: Een mailprovider kiezen en instellen

Om een mailinglijst op te bouwen moet je natuurlijk de mogelijkheid hebben om nieuwsbrieven naar je leden te versturen. Dit kun je niet doen zonder een mailprovider.

Een mailprovider is als het ware een dienst die er voor zorgt dat je e-mailadressen kunt verzamelen en mails naar je leden kunt sturen. Daarnaast kun je met veel mailproviders ook autoresponders instellen (automatisch e-mails versturen) en je statistieken nauwlettend in de gaten houden.

Er zijn verschillende mailproviders op de markt, onder andere:

Lees het artikel waarin ik uitleg waarom ik van Enormail ben overgestapt naar GetResponse.

Natuurlijk zijn er nog veel meer, maar de bovenstaande zijn eigenlijk wel de bekendste en meest gebruikte.

De meeste mailproviders kun je ongeveer een maand gratis uitproberen. Kijk dus welke jij het fijnste vind werken en welke de mogelijkheden bied die jij nodig hebt.

Wanneer je een mailprovider hebt gekozen welke je mee door wilt gaan, is het tijd om de mailprovider goed in te stellen. Dit werkt natuurlijk bij iedere mailprovider anders.

Het gaat er om dat je een lijst maakt waar je leden op komen te staan. Dus mensen melden zich aan op jouw website (of ergens anders), en komen dan op je e-maillijst te staan.

De reden waarom je een lijst moet maken is omdat je mensen voor verschillende dingen kunt laten aanmelden. Zo kun je mensen bijvoorbeeld laten registreren voor een gratis webinar, of een gratis e-book.

Heb je een lijst aangemaakt? Dan ben je klaar voor de volgende stap!

Stap 2: Opt-in formulier op je website integreren

Mensen komen op jouw mailinglijst te staan wanneer je een opt-in formulier op je website hebt geïntegreerd. Een opt-in formulier zorgt er namelijk voor dat mensen zich eenvoudig kunnen aanmelden.

Via je mailprovider kun je vaak een code gebruiken die je op je website kunt plaatsen. Wanneer je deze code op je website plaatst, verschijnt er een simpel opt-in formulier waar mensen hun naam en e-mailadres kunnen achterlaten.

Wanneer ze deze invullen en op verzenden klikken, komen ze op je e-maillijst terecht (uiteraard nadat ze hun aanmelding hebben bevestigd).

De truck om succesvol een mailinglijst op te bouwen is om iets weg te geven als mensen zich aanmelden. Niemand gaat zich namelijk registreren voor een saaie “nieuwsbrief”, mensen willen een goede reden om zich aan te melden.

Hoe je dit aantrekkelijk kunt maken, zal ik later in dit artikel vertellen.

Wanneer je de opt-in code uit je mailprovider hebt gehaald, kun je deze dus eenvoudig op je (WordPress) website integreren. Het enige wat je hoeft te doen is de code daar plaatsen waar je hem wilt hebben. Een goede plek om dit te doen is bijvoorbeeld bij de WordPress widgets rechtsboven.

De opt-in HTML code voor mijn mailinglijst in Enormail

Hierboven zie je de HTML code van mijn opt-in formulier. Deze code kan ik dus direct op mijn website plakken.

Het gaat er om dat je opt-in formulier opvalt. Duw het dus niet ergens op een donker hoekje van je website weg, maar laat het opvallen zodat mensen het direct zien. Het zou zonde zijn als niemand zich zou aanmelden voor je nieuwsbrief omdat het niet goed opvalt.

Je conversie percentage zal enorm stijgen als je een mooie opt-in pagina gebruikt. Lees hier hoe je een goede opt-in pagina kunt maken: opt-in pagina maken.

Stap 3: Geef mensen een reden om zich aan te melden voor je mailinglijst

Zoals ik hierboven ook al heb gezegd gaan mensen zich niet zomaar aanmelden voor een “nieuwsbrief”, mensen willen een reden hebben om hun naam en e-mailadres bij jou achter te laten.

Je mailinglijst opbouwen kun je dan ook doen door ‘iets weg te geven’; een cadeautje.

Wanneer mensen zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief, krijgen ze een cadeautje van je. Zo geef ik al mijn inschrijvers een gratis e-book vol met waardevolle informatie. Daar hebben mensen écht wat aan.

Zo ziet dat er uit op Internet Succes Gids.nl:

Gratis e-book downloaden Internet Succes Gids.nl

Wanneer je op het gratis e-book klikt, verschijnt direct het opt-in formulier.

Dit doe ik ten eerste om een goede reden geven om zich aan te melden, maar ook om veel waardevolle informatie te bieden. Daarnaast helpt het je expert-status ook.

Je kunt er aan denken om de volgende ‘cadeautjes’ te geven:

  • Gratis e-book (lees hier hoe je een ebook moet schrijven)
  • Gratis video
  • Toegang tot een geheime pagina op je website
  • Een exclusieve aanbieding

Het meest gebruikte ‘cadeautje’ is een gratis e-book. Ikzelf gebruik dit ook en ik raad ook zeker aan om dit ook te gaan doen. Natuurlijk kun je de andere voorbeelden ook gebruiken; het gaat er om dat mensen iets krijgen wat extra waarde biedt.

Stap 4: Mailinglijst opbouwen tips en tricks

Als het goed is weet je nu hoe je in grote lijnen een mailinglijst kunt opbouwen. Meld je aan bij een mailprovider en laat mensen zich aanmelden door een gratis cadeautje te geven.

Om je nog wat verder op weg te helpen heb ik hieronder een aantal handige tips gezet, die je zullen helpen om nog sneller je mailinglijst op te bouwen.

  • Maak een mooie e-cover voor je e-book
  • Je zult zien dat mensen zich wel aanmelden, maar hun aanmelding soms niet bevestigen. Dit kun je voorkomen door een mooie ‘bedankt-pagina‘ op te zetten die illustreert wat de vervolg stappen zijn
  • Maak gebruik van vriendelijke kleuren. Een groene of oranje download knop geeft het beste resultaat
  • Verplaats je in de bezoeker, gebruik aanmeld knoppen als “Ja! Stuur Mijn Gratis E-Book Nu!”
  • Wees waardevol; laat zien dat je een expert op je gebied bent

Wanneer je deze tips gebruikt zul je ongetwijfeld snel een goede mailinglijst opbouwen. Het belangrijkste is dat je relevante en waardevolle informatie bied.

Meer tips? Lees dan deze onmisbare e-mailmarketing tips.

Succes!

Heb je nog vragen? Of is iets niet duidelijk? Laat het dan even achter in de reacties hieronder!

Laat een reactie achter