Infographic: 10 on-site content tips voor meer bezoekers én meer winst

Een website opzetten is één ding, bezoekers krijgen is weer iets compleet anders. Veel mensen hebben dan ook moeite met het verkrijgen van (gratis) bezoekers en als ze eenmaal bezoekers hebben, valt het aantal kopers enorm tegen.

Google vindt het enorm belangrijk dat een website is voorzien van goede content. Je hoort namelijk niet voor niks steeds vaker “Content = King”.

Goede content zorgt er namelijk voor dat Google van je website gaat ‘houden’ en hierdoor stuurt Google meer bezoekers naar je website, omdat je hoger in Google terecht komt.

In de onderstaande infographic vind je 10 manieren om goede content te schrijven, waar de bezoeker én Google van houdt én hoe je kunt zorgen voor meer winst.

Infographic met 10 on-site SEO tips waar Google van houdt.

Voor degenen die moeite hebben met het lezen en/of vertalen van de bovenstaande tekst, zal ik de tips hieronder uitlichten.

#1: Pas je website aan de doelgroep aan

Je komt vaak genoeg websites tegen die hun bezoekers aanspreken met ‘u’, terwijl ze veel beter ‘jij’ en ‘je’ kunnen gebruiken. Dit komt vele malen vriendelijker over, en zorgt voor een minder grote afstand tussen de verteller en ontvanger. Hierdoor ontstaat een betere connectie.

Zorg er ook voor dat de content aanspreekt bij de doelgroep van je website. Is de content wel relevant genoeg? Is dit echt iets waar je doelgroep naar op zoek is?

Hulp nodig met het schrijven van een goede blogpost? Lees deze 5 tips voor een goede blogpost.

Maak de content zo duidelijk en simpel mogelijk. Bezoekers houden van tekst die makkelijk en snel te lezen is. Gebruik daarom ook regelmatig een enter, en maak gebruik van heading tags, afbeeldingen en video’s.

#2: Beantwoord de vragen van je bezoekers

Als internet marketeer krijg ik regelmatig e-mails van bezoekers die vragen hebben over internet marketing, zoekmachine optimalisatie, social media of een ander gerelateerd onderwerp. Wanneer ik vaak dezelfde vraag van verschillende mensen krijg, kies ik ervoor om deze vraag op mijn website te beantwoorden.

Blijkbaar zitten veel mensen met dit vraagstuk, en kan ik er veel mensen mee helpen om het antwoord op deze vraag te bespreken.

Door in te gaan op een bepaald onderwerp en de vragen van je bezoekers te beantwoorden, straal je autoriteit uit en bied je content aan waar de bezoekers echt wat aan hebben.

#3: Laat je ‘skills’ zien

Laat zien dat jij een expert op jouw gebied bent. Dit kun je onder andere doen door blogs te schrijven waar je zogenaamde ‘How to’ onderwerpen behandeld. In het geval van zoekmachine optimalisatie kun je bijvoorbeeld een blog schrijven met: “Hoe je in 10 dagen twee keer zoveel bezoekers uit Google kunt halen”.

Schrijf content waar de bezoeker echt door geholpen wordt en echt wat aan heeft. Laat zien dat jij enorm veel kennis over dit onderwerp hebt, en deel dit met andere mensen zodat zij er ook van kunnen leren.

#4: Gebruik afbeeldingen en video’s

Google houdt van afbeeldingen en video’s. Dit zorgt voor wat afwisseling en ondersteuning. Daarnaast laat het ook zien dat je meer ‘moeite’ hebt gedaan om de content in elkaar te zetten.

Bezoekers houden van afbeeldingen en video’s, en Google dus ook. Gebruik dus waar mogelijk een afbeelding of video. Doe dit niet teveel, maar één afbeelding of video per blog kan zeker geen kwaad ;).

Vergeet niet om je afbeeldingen te optimaliseren voor Google!

#5: Laat direct je expertise zien

Wanneer een bezoeker voor de eerste keer op je website komt, weet deze nog niet direct waar je website nou eigenlijk over gaat, en wat het doel van je website is.

Zorg ervoor dat het voor de bezoeker direct duidelijk is wat jouw expertise is. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een sub-tekst onder je logo te plaatsen of een gratis e-book aan te bieden.

#6: Maak gebruik van ‘Top 10’ lijstjes

Een top-10 lijstje doet het altijd goed. Bezoekers houden van headlines als “10 manieren om meer bezoekers uit Google te krijgen” en “10 tips en tricks die je vandaag kunt gebruiken voor direct meer winst”.

De bezoeker weet dan namelijk direct waar hij/zij aan toe is, en verwacht een goede lijst met tien manieren waarin zijn of haar probleem direct mee aangepakt kan worden, zodat er naar een oplossing kan worden toegewerkt.

Natuurlijk hoet dit niet altijd een top-10 lijst te zijn, een top-5 lijs is ook goed.

#7: Wees actueel

Is er pas iets in je bedrijf gebeurd? Ben je van locatie verhuisd? Laat dit dan zien en vertel er over! Bezoekers krijgen zo een ‘menselijke’ band met je merk en vinden het leuk om dit soort berichten te lezen. Dit laat zien dat je aan je business werkt en dat er wat gebeurd.

Mensen zien graag dat er wat gebeurd, en als je hier foto’s/video’s van binnen jouw organisatie in gebruikt, dan is dat helemaal goed.

Het kan ook geen kwaad om content te maken over actualiteiten in jouw vakgebied – dit hoeft dus niet per sé in jouw organisatie te zijn. Hierdoor spring je in op de actualiteit, wat weer door Google wordt gewaardeerd :).

#8: Speel in op de jaargetijden

Je doet er goed aan om content te maken die relevant is op het seizoen.

Is het zomer? Dan kun je bijvoorbeeld een blogbericht schrijven over “10 Tips om je niet af te laten lijden door de hitte”. Is het winter? Dan kun je bijvoorbeeld een blogbericht schrijven over “10 Tips om je warm te houden”.

Dit zijn natuurlijk hele brede onderwerpen, maar je snapt wel wat ik bedoel ;).

Door in te springen op de seizoenen, vakanties en feestdagen creëer je een goede band met de bezoeker.

#9: Deel een case-study

Heb je pas een mooi resultaat geboekt wat ook interessant is voor de bezoekers van je website? Deel dit dan op je blog! Misschien dat het behaalde resultaat voor jou heel makkelijk gerealiseerd is; voor andere mensen kan dit een heel nieuw inzicht geven!

Het delen van een case-study biedt enorm veel waarde en zorgt er ook voor dat je een bepaalde autoriteit uitstraalt. Je laat zien dat je kennis en expertise over het onderwerp hebt, en deelt deze kennis gratis met je bezoekers.

#10: Ga de interactie aan

Bezoekers hebben vaak persoonlijke vragen en willen graag zoveel mogelijk over jouw expertise weten. Geef bezoekers daarom ook de mogelijkheid om in contact met je te komen, recensies achter te laten (hierdoor zien andere bezoekers dat jouw dienst/product van hoge kwaliteit is) en reacties achter te laten, waar je ook weer op kunt reageren.

Tip: Moedig bezoekers aan om reacties achter te laten.

Door de interactie aan te gaan laat je aan de bezoekers zien dat je actief bent, en dat je de bezoekers ook echt daadwerkelijk wilt helpen.

Ik heb een speciaal artikel geschreven waarin ik verschillende manieren om bezoekers naar je website te krijgen toelicht: Hoe krijg je bezoekers op je website?

Ga direct van start!

Ik merk dat het nu wel een hele lange – en erg interessante – blogpost gaat worden. Het belangrijkste van de informatie in deze blogpost is dat je dit direct moet gaan toepassen.

Begin daarom vandaag nog met het toepassen van deze tips. De informatie zit nu nog vers in het geheugen en je zit nog ‘in’ de juiste mindset.

We weten allemaal dat van uitstel afstel komt, dus ga direct van start.

Heb je nog vragen over dit onderwerp? Of wil je jouw tips delen? Doe dat dan in de reacties hieronder!

Vond je dit een waardevol artikel? Een like/share wordt zeer gewaardeerd :)!

Tip: Lees ook mijn handige SEO Tips en SEO Fouten artikelen.

Laat een reactie achter