Aangezien SEO tips 2014 op Internet Succes Gids.nl één van de best gelezen artikelen van het afgelopen jaar was, heb ik besloten om hiermee door te gaan, en SEO tips 2015 te schrijven.
In dit artikel vind je dan ook alle informatie en tips die in 2015 super belangrijk voor Zoekmachine Optimalisatie (SEO) gaan zijn.
Ieder jaar voert Google namelijk wel een aantal wijzigingen door, en ieder jaar krijgen we een goed idee welke kant Google het komende jaar (en komende jaren) naar toe wil gaan.
Sowieso blijft het belangrijkste om super informatieve en relevante content aan te bieden, maar in dit artikel zal ik je dus alle SEO tips voor 2015 vertellen.
Hou je vast, want daar gaan we!
Inhoudsopgave SEO tips 2015:
Welk verdienmodel past het beste bij jou?
Wil je weten welke manier van online geld verdienen bij jou past? Doe mijn test en ontdek het binnen 2 minuten. Doe de test en ontdek het verdienmodel dat bij je past.Biedt kwaliteit op jouw website
Google houdt van goede, kwalitatieve content.
De content op je website moet dan ook van goede huize komen, wil je hoog gaan scoren in Google.
Wanneer je content schrijft (of laat schrijven) zorg er dan voor dat de content écht van hoge kwaliteit is, en dat bezoekers er écht wat aan hebben en door geholpen worden.
Hierbij is het ook belangrijk dat je de content goed opdeelt en dat het fijn voor de bezoeker is om deze te lezen.
Hou altijd in je achterhoofd dat je voor je bezoekers schrijft, en niet voor Google.
Wanneer bezoekers je content waarderen en hiermee door geholpen worden, weet Google dit en gaat jouw website hiervoor dan ook belonen.
Ook starten met geld verdienen online?
Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid.Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.
Maak van jouw website een ‘Wikipedia’ voor jouw doelgroep
Probeer je website zo uitgebreid mogelijk te maken en zoveel mogelijk aan elkaar te linken (wanneer het relevant is).
Hierdoor maak je als het ware een complete Wikipedia voor het onderwerp van jouw website, en zorg je er voor dat jouw website de online autoriteit hiervoor word.
Dit kun je doen door zoveel mogelijk onderwerpen binnen jouw vakgebied te behandelen, en vaktermen aan elkaar te linken.
Ook het maken van een online Kennisbank is super waardevol en verbetert je positie in Google.
Bouw aan je online identiteit
Tegenwoordig is het niet meer alleen belangrijk om een goede website te hebben, ook de schrijver(s) van de website wegen mee in de zoekresultaten van Google.
Het is dan ook niet voor niks dat Google de ‘Author Rank’ en Google Plus in het leven heeft geroepen.
De Author Rank geeft namelijk een bepaalde score aan de auteur mee.
Hierdoor komen artikelen die geschreven zijn door een auteur met een grote achterban en goede reputatie in Google Plus vaak hoger in de zoekresultaten, dan een artikel van een auteur die weinig volgers en een slechte reputatie heeft.
Het is dan ook belangrijk om aan je ‘online Google identiteit’ te bouwen. Door actief te zijn op Google Plus en hier veel (relevante) content op te delen en de interactie aan te gaan, zul je een goede Author Rank opbouwen.
Trek je content breder
Het internet bied genoeg mogelijkheden om content te maken en te delen.
Zo kun je niet alleen maar geschreven content op je website zetten, maar kun je het ook breder trekken; iets wat Google enorm aanmoedigt.
Denk er bijvoorbeeld eens aan om je geschreven content wat breder te trekken, en een relevante video te maken waarin je bepaalde dingen – uit de geschreven content – voordoet.
Door deze video op YouTube te zetten en in je artikel te plaatsen, biedt je weer wat extra waarde.
Daarnaast zal de video ook in YouTube én de organische resultaten van Google vindbaar zijn, en zal je YouTube-kanaal meer kijkers en abonnees krijgen.
Hierdoor wordt jouw online identiteit dus alleen maar groter!
Vergeet trouwens ook niet om je afbeeldingen te optimaliseren voor Google.
Zorg voor interactie
Het wordt steeds belangrijker om je publiek bij je content te betrekken.
Hierdoor voelt je publiek zich niet alleen meer tot jouw aangetrokken – en leert jou ook beter kennen – het zorgt ook voor extra (relevante) content.
Wanneer je je bezoekers aanspoort om een reactie op je artikel achter te laten, zal dit in negen van de tien gevallen een reactie zijn die met het artikel te maken heeft. Dit is dus extra content die Google kan indexeren.
Probeer dit op alle mogelijke kanalen te doen; dus ook op je Facebook-pagina, Google Plus-profiel en YouTube video’s.
Lees hier hoe je meer reacties op je blog kunt krijgen.
Wees van waarde!
Zoals ik in de inleiding al aangaf – en ook in de rest van het artikel laat doorschemeren – is het super belangrijk om waardevolle content op je website te plaatsen.
Content waar je bezoekers wat aan hebben.
Google wil zijn gebruikers namelijk altijd het beste resultaat aanbieden.
Wanneer Google merkt dat een zoekresultaat niet aan de verwachtingen van de ‘zoeker’ voldoet, zal Google daar op inspelen en het zoekresultaat lager brengen. Dit kan Google bijvoorbeeld zien door hoe snel de gebruiker weer van de website terug naar de zoekresultaten gaat.
Google vind je pas leuk, wanneer iedereen dat doet
Afgelopen week kwam ik op internet een hele mooie quote tegen, welke eigenlijk perfect deze SEO tips voor 2015 samenvat:
Google only loves you when everyone else loves you first. – Wendy Piersall
Wanneer je een website hebt waar bezoekers graag op rond surfen en mensen graag naar toe gaan omdat ze weten dat er waardevolle content op staat, en de website ook regelmatig van nieuwe content wordt voorzien door te bloggen, zal Google jouw website daarvoor gaan belonen.
Maak je website dus niet voor Google, maar maak je website voor je bezoekers. Pas dan zal Google jouw website gaan waarderen en gaan belonen.
Succes!
Heb je zelf nog tips en/of heb je nog vragen naar aanleiding van dit artikel? Of wil je me gewoon even bedanken voor deze tips? Laat dan even hieronder een reactie achter!
Super handige tips Jacko, bedankt!!
Ga er mee aan de slag, bedankt!
Het maken van de emaillijst op aweber is nog niet helemaal klaar , is een beetje lastig om te maken, de rest is zo goed als klaar
Hoi Jacko,
Erg bedankt voor deze super handige en waardevolle tips. Dat had ik net nodig! Ga ze zsm proberen toe te passen.
hey jacko,
Weer een geweldige aanvulling!
Thanks!
piet
Beste Jacko,
Ik ben blij dat ik deze informatie van je ontvangen heb. Ik ga het lezen en bestuderen, deze zeer waardevolle informatie. Als je geen goede kennis zoals deze aangeboden word, en je website op alle fronten wilt verbeteren en waardervoller maken, dan doe je van alles wat weinig waardevol is, kost veel tijd zonder dat het wat opleverd. Dus Jacko zeer bedankt dat je mij deze informatie hebt toegestuurd. Met vriendelijke groet, Aarnoud
Een ander belangrijk punt is het goed weergeven van je website op verschillende apparaten.
Denk hierbij aan een mobiel vriendelijke website. Een responsive design, een design dat zich aanpast aan de resolutie van het beeldscherm waarop je de website bekijkt kan uitkomst bieden.
Dit zorgt ervoor dat gebruikers op alle apparaten (smartphone, desktop, tablet) de website goed kunnen bekijken. Dit draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid én Google gaat hierop letten door een tag te tonen binnen de website ‘deze website is mobile friendly’.
Goede toevoeging Sander!
Het is inderdaad enorm belangrijk om een responsive website te hebben. Hier gaat Google steeds ‘strenger’ naar kijken. Gelukkig zijn de meeste WordPress thema’s tegenwoordig wel responsive.
Succes!
hier kun je testen dat je website mobiel vriendelijk is:)
test hier dat je website mobiel vriendelijk is
Klopt inderdaad Julien, ik had hem er niet opgezet omdat ik niet wist of het toegestaan was om een link te plaatsen in een reactie.
De url heb ik gedeeld in een reactie omdat ik dacht dat jacko hem ook wel waardevol vond gelukkig staat de link er nog in dus niks aan de hand 😉