Kennisbank maken: waarom is het belangrijk en hoe doe je het?

Online Kennisbank makenWanneer je vaker op Internet Succes Gids.nl komt zul je ongetwijfeld opgemerkt hebben dat de website een tijdje geleden compleet is vernieuwd en dat er een heuse internet marketing Kennisbank aan is toegevoegd.

Ik krijg van veel mensen te horen dat ze de Kennisbank super handig vinden en er dagelijks veel informatie uit halen.

Ook vragen mensen mij regelmatig hoe ik nou zo’n Kennisbank heb gemaakt – vooral technisch gezien.

In dit artikel zal ik je dan ook stap voor stap uitleggen hoe je vrij eenvoudig – en in korte tijd – een complete Kennisbank op kunt zetten.

Wat is een Kennisbank?

Voordat ik uit ga leggen hoe je zelf een Kennisbank kunt maken, zal ik eerst beschrijven wat een Kennisbank nou eigenlijk is.

Een Kennisbank is als het ware een online encyclopedie over een bepaald onderwerp.

Stel: jij hebt een website over gitaar leren spelen. Zo kun je een complete Kennisbank opzetten waarin je verschillende onderwerpen bespreekt.

Een Kennisbank is de ideale manier om de wat standaard termen te beschrijven.

Wanneer je in een artikel op je website bijvoorbeeld de woorden “gitaar stemmen” gebruikt, kun je elke keer verwijzen naar het Kennisbank artikel waarin je beschrijft wat gitaar stemmen inhoud.

Zo hoef je dat niet iedere keer in een artikel uit te leggen.

Daarnaast kun je zo super simpel interne links opbouwen, wat weer goed is om hoger in Google te komen. Ook straalt een Kennisbank autoriteit uit.

Schrijf de indeling van je Kennisbank op papier

Voordat je begint met het opzetten van je Kennisbank is het belangrijk om de indeling op papier te zetten.

Pak een leeg velletje papier en ga de hoofdonderwerpen opschrijven.

Schrijf alle onderwerpen op die te maken hebben met het onderwerp van je website en beslis vervolgens welk onderwerp een hoofdcategorie van je Kennisbank word.

Internet Succes Gids Kennisbank

Hierboven zie je hoe de hoofdpagina van de Internet Succes Gids.nl Kennisbank er in de ‘back-end’ uitziet. Zoals je ziet zijn alle hoofdcategorieën gelinkt.

Zoals je ziet heb ik de Internet Succes Gids.nl Kennisbank opgedeeld in verschillende hoofdcategorieën, zoals Zoekmachine Optimalisatie (SEO), Webinars en Internet Marketing.

Hieronder vallen dan weer de pagina’s die hier onder vallen.

Het beste is om dit eerst goed op papier te zetten. Zo visualiseer je het en kun je eenvoudig wijzigingen maken. Pas wanneer je helemaal tevreden bent over de indeling ga je hiermee verder.

Maak de hoofdcategorieën in pagina’s aan

Wanneer je weet welke hoofdcategorieën je op de Kennisbank wilt hebben, maak je simpelweg een nieuwe pagina aan waarop je deze hoofdcategorieën puntsgewijs neerzet.

Vervolgens ga je van al deze hoofdcategorieën een nieuwe pagina maken en zet je op elke pagina de onderwerpen die je gaat bespreken.

Dit doe je ook weer puntsgewijs.

Dan ziet het er dus bijvoorbeeld als volgt uit:

  • Hoofdcategorie A
    • Onderwerp 1
    • Onderwerp 2
    • Onderwerp 3
  • Hoofdcategorie B
    • Onderwerp 1
    • Onderwerp 2
    • Onderwerp 3
  • Hoofdcategorie C
    • Onderwerp 1
    • Onderwerp 2
    • Onderwerp 3

En ga zo maar door :-)!

In WordPress kun je namelijk heel makkelijk pagina’s onder bepaalde pagina’s hangen. Zo staat je URL-structuur ook direct goed.

WordPress pagina's onder pagina's hangen

Hierboven zie je dat iedere pagina (Onderwerp) in de Kennisbank onder een Hoofdcategorie valt. Dit is de bovenliggende pagina.

Het is belangrijk om eerst alle hoofdcategorieën en onderwerpen online gezet te hebben. Zo hoef je vervolgens alleen nog maar de content te schrijven en kun je het per onderwerp afwerken.

Schrijf de content

Als je alle pagina’s hebt aangemaakt, is het de kwestie om ze te gaan vullen.

Persoonlijk vind ik het fijn om van boven naar onder te werken. Dus in dit geval zou ik beginnen met Hoofdcategorie A en daarvan Onderwerp 1. Vervolgens ga ik naar Onderwerp 2 toe, en werk ik zo alle pagina’s af.

Wanneer je al precies weet waarover je gaat schrijven, versnelt dit het proces enorm.

Daarom is het zo belangrijk om de eerste stap goed uit te voeren; om goed de indeling van je Kennisbank op papier te hebben.

Je zult zien dat het schrijven van de Kennisbank eigenlijk de makkelijkste (en minst tijdrovende) stap is. Tenminste, zo heb ik het ervaren.

Een goede voorbereiding is goud waard.

Klaar!

Nu je alle content van de Kennisbank hebt geschreven, is deze eigenlijk zo goed als af.

Het is echter wel enorm belangrijk om goed op de details te letten.

Zijn alle pagina’s geoptimaliseerd voor Google? Heb je woorden in de pagina’s van de Kennisbank met elkaar gelinkt – waar dit mogelijk is.

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat de pagina’s goed zijn opgemaakt én dat de content waardevol is.

Om het allemaal wat duidelijker (en meer visueel) te maken, heb ik onderstaande video voor je opgenomen.

Ik hoop in ieder geval dat het nu duidelijk voor je is hoe en waarom je een Kennisbank moet maken.

Heb je nog vragen, of iets onduidelijk of wil je gewoon even van je laten horen? Laat dan hieronder een reactie achter!

Succes!

3 reacties

Laat een reactie achter