Al sinds ik begon met ondernemen en internet marketing in het algemeen, riep ik het al: “ga altijd voor de lange termijn”.
Bouw een merk op. Ga voor kwaliteit.
Over het algemeen willen mensen zo snel mogelijk resultaat, maar daar zo min mogelijk voor doen. Op de makkelijkste manier geld verdienen zonder er veel werk in te steken.
En ja, “vroeger” werkte dat ook. Het werkte alleen niet heel lang, had geen stabiele basis en vandaag de dag werkt het al helemaal niet meer.
In de afgelopen jaren is er dan ook ontzettend veel verandert in de wereld van internet marketing, affiliate marketing, zoekmachine optimalisatie en ga zo maar door. Waar je “vroeger” nog kon scoren met een simpele “EMD-domein“, zo is dat vandaag de dag een stuk moeilijker geworden, of zelfs onmogelijk.
Ik weet nog goed toen ik met internet ondernemen begon. Ik begon met een website over het kopen van iPhones. Dit ging goed. Ik had een goede exacte domein op de kop getikt, en begon binnen een korte periode al te ranken op termen als “goedkoop iPhone kopen”. Er was natuurlijk ook een stuk minder concurrentie, maar Google pakte nieuwe websites al snel op, en het scoren ging relatief gezien makkelijk.
Helemaal bijzonder om te bedenken dat ik toen nog helemaal geen “over ons”-pagina had, of een online autoriteit op het gebied van telefoons/iPhones was.
Vandaag de dag is het allemaal een stuk anders. Als jij wilt scoren in Google en succes wilt hebben online, zul jij dingen anders moeten aanpakken als pakweg tien jaar geleden.
Dat is logisch. De wereld, het internet en alles om je heen verandert continu. Het is daarom belangrijk om bij te blijven en mee te bewegen met de trends die komen en gaan.
Wil je nu een succesvolle (affiliate) website opbouwen? Dan zijn autoriteit en het bouwen van een merk ontzettend belangrijk geworden.
Ga zelf maar eens zoeken in Google. Zoek naar een bepaald onderwerp, en kijk welke websites er naar boven komen. Zeer waarschijnlijk zullen dit websites zijn die:
- Al lange tijd bestaan
- Veel autoriteit hebben opgebouwd
- Ontzettend veel content hebben
- Heer en meester en in de niche zijn
- Betrouwbare informatie delen
- Een bedrijf zijn
Websites die puur zijn opgezet om ‘snel geld te verdienen’ scoren niet meer. Websites die echt een brand zijn, die scoren wel.
Daarom is het zo ontzettend belangrijk dat jij, als ondernemer, altijd kiest voor de weg van de lange termijn en van kwaliteit. Jij moet met je website laten zien dat jij de absolute expert bent op het gebied van jouw niche. Jij moet echt een merk opbouwen. Jij moet gaan voor kwaliteit en voor de lange termijn.
Doe je dat niet? Dan zul je zeer waarschijnlijk niet gevonden worden.
De tijd van simpelweg een blogje online zetten en 1 keer per week nieuwe content scoren is voorbij. De tijd van een echt merk opbouwen en voor de lange termijn kiezen is daar voor in de plaats gekomen.
Makkelijker is het er niet op geworden, maar naar mijn idee wel een stuk interessanter.
Je gaat van 1 of andere vage blog, naar een serieuze business, die ook nog eens goed te verkopen is als je het goed aanpakt. Het potentieel is vele malen hoger, echter, je moet er wel echt wat voor doen.
Op de korte termijn maakt dit het lastiger om te scoren, maar er zijn natuurlijk wel manieren om (nog) sneller resultaat te boeken. Denk aan het inzetten van social media of het adverteren in Google ads.
Het belangrijkste is dat jij een merk gaat opbouwen. Een echt bedrijf. Zodat Google ook ziet dat jij serieus bent. Je bezoekers zien dit vervolgens ook.
Ga nooit voor de shortcuts, maar ga altijd voor de lange termijn.
Ik ben nu meer dan 10 jaar lang internet ondernemer en als je het goed aanpakt, kan het je alle vrijheid, successen en resultaten geven die jij er van had verwacht. Je moet alleen wel actie ondernemen en een lange termijn visie hebben.
Succes!
Jacko Meijaard.