SEO teksten schrijven? DIT is waar je op moet letten!

seo teksten schrijvenSEO teksten schrijven? Maar heb je geen idee waar je moet beginnen en waar je op moet letten?

In dit artikel zal ik je stap voor stap vertellen waar je op moet letten bij het schrijven van SEO teksten.

Veel mensen denken dat het enorm moeilijk is om goede SEO teksten te schrijven, maar dit valt eigenlijk reuze mee.

Wanneer je mijn tips en adviezen uit dit artikel gebruikt, weet ik zeker dat je knallende SEO teksten gaat schrijven!

Waarom SEO teksten schrijven?

SEO teksten schrijven is van groot belang als je gratis bezoekers uit de zoekmachines (en dan met name Google) wilt krijgen.

Door je teksten te optimaliseren voor Google, komen je pagina’s hoger in de zoekresultaten, wat weer zorgt voor meer gratis bezoekers.

Om je een voorbeeld te geven: op Internet Succes Gids.nl heb ik nog nooit aan betaald adverteren gedaan; ik richt me puur op gratis bezoekers uit Google en doe dit simpelweg door mijn website en teksten te optimaliseren voor Google.

Zo krijg ik maandelijks meer bezoekers naar mijn website waar ik dus niet voor hoef te betalen. Een machine die dag en nacht – gratis – voor mij werkt.

Schrijf voor de bezoeker

Het is misschien een beetje tegenstrijdig, maar het meest belangrijke van SEO teksten schrijven is dat je schrijft voor de bezoeker.

Schrijf je teksten dus niet met “wat zou Google hier van denken?” in je achterhoofd, maar denk juist “hoe waardevol is dit voor de bezoeker?” in je achterhoofd.

Door júíst enorm goede teksten voor de menselijke bezoeker te schrijven, ga je scoren.

Hoe waardevoller de teksten zijn, hoe meer Google jou gaat waarderen; je geeft waarde!

Denk dus nooit in de trend van “zou Google het goed vinden als ik hier een uitgaande link gebruik?”, maar denk juist “zouden bezoekers het handig vinden als ik hier een uitgaande link plaats?”.

Focus elke tekst op een uniek zoekwoord

Vaak genoeg zie ik websites die met hun teksten op allerlei verschillende woorden gevonden willen worden – het liefst op zo veel mogelijk.

Dat is natuurlijk een goede doelstelling, maar onhaalbaar.

Het is juist beter om een tekst te schrijven die je (in principe) alleen optimaliseert voor één bepaalde zoekterm, wat ik in dit artikel ook doe (SEO teksten schrijven).

Natuurlijk ga ik op meerdere zoekwoorden gevonden worden (zoals “hoe moet je SEO teksten schrijven” etc.), maar daar gaat het mij niet om.

Daarnaast zie ik maar al te vaak dat er op websites meerdere pagina’s voor één zoekwoord zijn gemaakt.

Dit is dan om “zo meer kans te hebben om gevonden te worden”, maar dat gaat natuurlijk niet werken.

Schrijf altijd één tekst voor één zoekwoord (of zoekterm) en maak dat dé pagina voor dat zoekwoord op jouw website.

Door de Google Zoekwoord Planner te gebruiken kun je zien hoeveel er maandelijks gezocht word op bepaalde zoektermen.

Google Zoekwoord Planner screenshot

Aan de linkerkant zie je het zoekwoord, met aan de rechterkant de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten in Google.

Zo kun je dus precies zien “of de zoekterm een beetje de moeite waard is”.

Naast de Zoekwoord Planner kun je ook Google Suggest gebruiken, dat zijn simpelweg de suggesties die je in Google Zoeken ziet als je een zoekterm intypt.

google suggesties

Hier kun je best leuke zoektermen opdoen, die je anders misschien helemaal niet had bedacht.

Maak je teksten ‘scanbaar’

Op het internet worden teksten zelden helemaal gelezen.

Mensen komen op een website, scrollen door de pagina heen om te zien of ze wat interessants kunnen vinden, klikken op een link en/of gaan weer weg van je website.

Webmasters denken vaak ten onrechte dat elk element van de pagina gezien word (en dat bezoekers daar aandacht aan besteden), maar zo is het nou net niet.

Bezoekers zoeken naar iets wat ze interessant vinden, lezen dat kleine stukje tekst of klikken op een link, en gaan zo weer door naar het volgende.

Op het internet heeft iedereen haast.

Het is daarom enorm belangrijk dat je je teksten goed indeelt en ‘scanbaar’ maakt.

Dit doe je NIET door lange, uitgebreide alinea’s tekst te typen, maar juist door regelmatig enters te geven. Net als hoe ik doe met de tekst die jij nu zit te lezen.

Je ziet dat ik vrijwel achter iedere punt een enter geef.

Dit doe ik om de bezoeker rust te geven zodat ze de tekst rustig kunnen scannen, om te zien of er wat interessants tussen zit.

Maak direct duidelijk waarover de tekst gaat

Wanneer je begint met het schrijven van je tekst, maak dan direct duidelijk waar het over gaat.

Ik plaats altijd het focus zoekwoord zo dicht mogelijk aan het begin van de tekst.

Dit geeft niet alleen aan de bezoekers aan waar de tekst over gaat; ook voor Google is het focus zoekwoord het eerste wat er geïndexeerd word (of één van de eerste woorden).

Hierdoor wordt de tekst enorm relevant.

Gebruik kopteksten

Naast het ‘regelmatig enteren’ is het ook belangrijk dat je kopteksten gebruikt.

Dit zijn als het ware alinea’s die een gedeelte van een tekst aangeven.

Check de onderstaande afbeelding voor een voorbeeld:

koptekst seo tekst

Een koptekst geeft namelijk een extra waarde aan Google mee (een koptekst is ‘belangrijker’ dan normale tekst).

Gebruik echter weer niet al te veel kopteksten, alleen wanneer het relevant is – onthoud, schrijf voor de bezoeker.

Wat ook goed voor je tekst is, is dat je het focus zoekwoord waarop je in de tekst op gevonden wilt worden, één of twee keer in een koptekst zet.

Gebruik je zoekwoord niet té veel in de tekst

Wat ik veel mensen zie doen is dat ze hun focus zoekwoord of zoekterm enorm veel in de tekst gaan plaatsen, om zo “meer kans te hebben dat hun tekst hoog gaat scoren”.

Zo werkt het natuurlijk niet. Natuurlijk is het goed om je zoekwoord of term in de tekst te gebruiken, maar doe dat alleen als het relevant is.

Probeer een “keyword density” van minimaal 1 en maximaal 3 procent te hebben.

Dit houdt in dat wanneer je bijvoorbeeld een tekst hebt van 1000 woorden, dat je dan minimaal tien en maximaal 30 keer je zoekwoord of zoekterm ‘mag’ gebruiken.

Schrijf een goede (SEO) titel

De pagina titel van je tekst is mega belangrijk voor Google.

Door je (SEO) titel te optimaliseren voor Google kan je website echt stukken hoger in de zoekresultaten komen te staan.

Voor als je het nog niet wist: de ‘normale’ titel is dus de titel van de tekst zelf, en de SEO titel (title tag) is dus de titel die we in Google zien.

Deze hoeven niet hetzelfde te zijn, maar ik raad aan om dit wel te doen.

Mensen zijn namelijk gewend dat wanneer ze in Google een zoekresultaat tegenkomen met een bepaalde titel, de titel (vaak de reden waarom ze op de website hebben geklikt) hetzelfde is als in de zoekresultaten.

Een goede SEO titel bevat het focus zoekwoord altijd zo dicht mogelijk in het begin van de titel.

title tag in google

In het bovenstaande voorbeeld wil ik gevonden worden op ‘Simpele SEO Tips’.

Zoals je ziet heb ik de zoekterm zo dicht mogelijk aan het begin gezet; dit maakt het mega relevant, zowel voor de bezoekers als voor Google.

Daarnaast maak ik het aantrekkelijk om op de titel te klikken, door een dubbelepunt achterin de titel te gebruiken.

Dit geeft aan dat eigenlijk vrijwel direct simpele SEO tips tegen gaat komen.

De Title-tag kun je aanpassen door de Yoast SEO plugin te gebruiken (als je een WordPress website hebt).

Schrijf een goede META-omschrijving

Net als de SEO titel kun je de META-omschrijving ook helemaal naar wens aanpassen.

De META-omschrijving zijn de twee korte regels die je onder de groene link ziet staan:

meta omschrijving in google

Ook hier geldt weer dat het belangrijk is dat je de zoekterm zo dicht mogelijk aan het begin zet.

Gebruik de zoekterm minimaal één en maximaal twee keer in de META-omschrijving.

Een goede META-omschrijving maakt de ‘zoeker’ nieuwsgierig.

Net als de Title-tag kun je de META-omschrijving met de Yoast SEO plugin aanpassen als je een WordPress website hebt.

Hou je URL zo kort én relevant mogelijk

Op zich heeft dit niet echt te maken met het schrijven van een goede SEO teksten, toch is het enorm belangrijk voor de positie in de zoekmachines.

De pagina-URL is namelijk uniek. Je kunt een pagina-URL maar voor één pagina gebruiken op je website.

Daarom is het belangrijk dat je de pagina-URL zo kort én relevant mogelijk houdt.

Om terug te vallen op het bovenstaande voorbeeld (van de 7 Simpele SEO tips), daar heb ik deze URL gebruikt:

url simpele seo tips

Achter ‘www.internetsuccesgids.nl’, zie je /simpele-seo-tips staan. Dat is de URL die ik meegeef aan deze pagina.

Het is dan ook de exacte zoekterm waarop ik met dit artikel gevonden wil worden.

Dit is mega relevant.

Bezoekers weten direct waar het over gaat, en ook Google ziet alleen deze woorden staan.

Optimaliseer je afbeeldingen

Naast het optimaliseren van je teksten is het belangrijk dat je de afbeeldingen in je tekst optimaliseert voor Google.

Gebruik je in een tekst geen afbeelding? Probeer dat dan toch te doen, aangezien je hiermee je content iets breder trekt.

Google kan nog steeds niet ‘zien’ wat er op een afbeelding te zien is, maar je kan Google wel helpen door de afbeelding te voorzien van tekst.

Dit kun je doen door alt-tags mee te geven.

Het focus zoekwoord plaats ik dan ook altijd in de alt-tag en omschrijving van de afbeelding, zie:
screenshot seo tips 2015 afbeelding

Met de bovenstaande afbeelding wil ik gevonden worden op de zoekterm ‘seo tips 2015’.

Zoals je ziet heb ik deze zoekterm in de bestandsnaam, titel, alt-tekst en beschrijving gezet.

Weten hoe je afbeeldingen optimaliseert voor het web en zoekmachines?

Een tijdje geleden heb ik een mega uitgebreide handleiding gemaakt hoe je afbeelding kunt optimaliseren voor het web.

Het is overigens ook enorm goed om een YouTube-filmpje te embedden. Rich media wordt telkens belangrijker.

Maak interne links

Wanneer je in een tekst een woord gebruikt wat je kunt linken naar een pagina op je website wat specifiek over dit woord gaat, doe dat dan.

Dit noemen ze namelijk interne links en deze zijn enorm goed voor de SEO van je website.

Doe het alleen als het relevant is.

Ga dus niet zoveel mogelijk woorden linken “om maar een interne link te hebben”, ook hier geld weer: schrijf voor de bezoeker, niet voor Google.

Schrijf een afsluitende alinea

Net als dat je een inleidende alinea schrijft, is het verstandig om een afsluitende alinea te schrijven.

Hier kun je de tekst samenvatten (bezoekers scrollen het meest helemaal naar onder om direct een samenvatting te lezen) en om een call to action vragen, zoals bijvoorbeeld het achterlaten van een reactie of het delen op social media.

Je afsluitende alinea is vaak het meest gelezen gedeelte van je tekst, maak daar dus goed gebruik van.

Schrijf hier de kern van het verhaal, en spoor je bezoekers aan om een bepaalde actie te ondernemen.

Het totaalplaatje van goede SEO teksten schrijven

Het meest belangrijke van een goede SEO tekst is dat je deze voor je bezoekers schrijft.

Heeft de lezer er echt wat aan? Wordt de lezer er door geholpen?

Te vaak denken mensen dat er speciale en geheime tricks of trucs zijn om pagina’s hoog in Google te krijgen, maar die zijn er niet (tenminste, niet op lange termijn).

Wanneer jij waardevolle informatie aan je lezers biedt, gaat je tekst ongetwijfeld goed scoren.

Het is dan wel belangrijk om regelmatig op je website te bloggen, en de bovenstaande adviezen meeneemt in je SEO teksten.

Succes!

Heb je nog een vraag of wil je gewoon meer informatie? Laat dan hieronder gerust een reactie achter!

2 reacties

Laat een reactie achter