Keyword tags, wat zijn dat? En moet ik ze nog gebruiken?

een afbeelding van meta tags waarin keyword tags onderdeel zijnAls je jouw website voorziet van meta-informatie, dan kun je ook de zogenaamde keyword tags meegeven. Dat zijn als het ware de zoektermen waarop je gevonden wilt worden.

Tenminste, dat was vroeger zo. Toen Google nog maar net gelanceerd was rangschikte Google websites op relevantie van de zogenaamde keyword tags.

Zijn de keyword tags tegenwoordig nog wel zo belangrijk? En moet je ze überhaupt nog wel gebruiken?

Lees snel verder!

Wat zijn keyword tags?

Keyword tags zijn in principe zoekwoorden die je aan de website of pagina meegeeft en waar je wilt waarop deze gevonden gaat worden.

Gaat jouw website bijvoorbeeld over zoekmachine optimalisatie, dan kun je keyword tags als ‘zoekmachine optimalisatie‘, ‘seo‘ en ‘internet marketing‘ meegeven.

In de beginjaren van Google werden websites gerangschikt op de keyword tags waaruit een site en pagina bestond.

Omdat mensen doorkregen hoe dit in elkaar zat, begonnen mensen misbruik te maken van de keyword tags, en dus enorm veel tags te gebruiken om zo op niet-relevante woorden gevonden te worden.

Moet ik nog keyword tags gebruiken?

Er zijn hier veel verschillende theorieën over, maar het antwoord is eigenlijk heel simpel: nee. Google gebruikt de keyword tags niet om websites te rangschikken.

Omdat zoveel mensen misbruik gingen maken en niet-relevante keyword tags gebruikte, wegen deze eigenlijk niet meer mee in de zoekresultaten.

Google heeft hier zelfs een officiële video over naar buiten gebracht:

Ik raad dan ook aan om deze niet meer te gebruiken en er geen tijd aan te besteden. Ze hebben geen invloed op de rankings.

De afgelopen jaren is het steeds meer belangrijker geworden om regelmatig, nieuwe, unieke en relevante content te schrijven. Wanneer jouw content echt goed is dan zul je zien dat je hier ook veel bezoekers uit Google van gaat krijgen.

Google houdt nog wel rekening met de Titel en de META-omschrijving van je website en pagina’s. Hierin kun je natuurlijk ook het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden verwerken.

Hoe je deze succesvol kunt toepassen lees je in mijn artikel met 5 tips om hoger te komen in Google.

Om het samen te vatten: keyword tags zijn dus eigenlijk irrelevant geworden.

Lees ook over Title-tags, META-omschrijvingen, en alt-tags; hier moet je wel rekening mee houden!

Maak jij nog gebruik van keyword tags? Of focus jij je meer op het schrijven van goede en relevante artikelen?

Ik hoor het graag van je in de reacties hieronder!

Laat een reactie achter