CTR Verhogen? Zo verhoog je je Click-Through Rate in 7 stappen!

ctr verhogen

Het Click Through Rate (CTR) verhogen is iets waar ik veel vragen over vraag.

Veel klanten willen namelijk weten hoe ze de CTR van hun website in Google kunnen verhogen. Een hoge positie in Google betekent namelijk nog niet dat iedere persoon die je website in Google tegenkomt, je website daadwerkelijk gaat bezoeken.

Daarvoor moet je je CTR namelijk gaan verbeteren.

Maar hoe doe je dat? Hoe kun je het CTR verhogen?

Op deze pagina geef ik 7 handige tips die je direct kunt toepassen om het Click Through Rate van je website te verhogen. Je hebt geen technische kennis nodig en kunt gelijk van start.

In de onderstaande video leg ik de onderstaande tips alvast uit.

Waarom het CTR verhogen?

Laat me je eerst even vertellen waarom het belangrijk is om bezig te zijn met het Click Through Rate van je website in de zoekresultaten te optimaliseren.

Zoals hierboven gezegd is het nog niet zo dat wanneer je een hoge positie in Google hebt, je website ook daadwerkelijk de de meeste bezoekers krijgt.

Er zijn namelijk nog tien andere websites op de eerste pagina.

De ‘kunst’ is dat jouw website het meest opvalt tussen de zoekresultaten, en dat ‘zoekers’ getriggerd worden om op jouw website te klikken.

Hierdoor krijg je meer bezoekers, meer leads en verdien je dus ook weer meer geld.

Laten we gaan beginnen!

Tip #1: Optimaliseer je title-tags

Je title-tags optimaliseren is één van de eerste dingen die je moet doen als je het CTR wilt verhogen.

De title-tag valt namelijk als eerste op in de zoekresultaten.

Een goed opvallende title-tag zal daarom ongetwijfeld zorgen voor meer bezoekers.

Je kunt de title-tag laten opvallen door de volgende tips te gebruiken:

Title-tag vragend maken

Mensen zijn van nature geleerd om vragen te beantwoorden, en zullen dus even bij je website stilstaan als ze deze voorbij zien komen.

Een voorbeeld is:

“Geld verdienen op het internet? Verdien minimaal 1000,- euro met deze tips!”

Ik begin deze zin met een vraag, en koppel in de tweede helft terug. Hierdoor wordt de ‘zoeker’ nieuwsgierig gemaakt.

Gebruik een X aantal tips

Mensen zijn dol op lijstjes.

Door – net als in dit artikel – een X aantal tips te geven, zul je meer bezoekers krijgen. Mensen weten dan waar ze aan toe zijn en zullen sneller geneigd om je website te bezoeken.

Plaats de huidige maand in je title-tag

Een ‘sneaky’ tip is om de huidige maand in de title-tag te verwerken.

Hier heb ik pas een artikel over geschreven, check ‘m hier: maand in de title-tag.

Dit is super relevant en zal ongetwijfeld zorgen voor een hogere CTR.

Check onderstaande video voor meer informatie hierover.

Tip #2: Gebruik rich-snippets

Een andere manier om je website meer op te laten vallen in de zoekresultaten van Google is door rich-snippets te gebruiken.

Je kunt bijvoorbeeld recensie sterren toevoegen, zodat je website meer opvalt.

Zie hieronder wat ik bedoel:

recensiesterren in Google - rich snippets

Beoordelingssterren in Google.

Een resultaat met sterren zal eerder opvallen dan een website die dit niet heeft.

Let wel op dat je dit eigenlijk alleen moet doen wanneer het relevant is.

Google zal overigens niet bij iedere website of pagina recensie-sterren laten zien; alleen als je website bewezen heeft een autoriteit te zijn.

Tip #3: Duidelijke, relevante META-omschrijving

Naast de Title-tag (de titel) heb je natuurlijk ook nog de META-omschrijving.

De META-omschrijving zijn de twee regels onder de permalink.

Ook de META-omschrijving is belangrijk voor je Click Through Rate. Door een goede META-omschrijving te gebruiken kun je mensen triggeren om op jouw website te klikken.

Dit kun je doen door je META-omschrijving relevant te maken (neem het onderwerp van je pagina mee) en voeg een call to action tekst toe als ‘Klik nu hier!’.

Tip #4: Herkennen de ‘zoekers’ je merk?

logoWanneer je website vertrouwd en een autoriteit is in jouw niche, dan zullen mensen die jouw merk kennen, sneller op jouw website klikken als ze die tegenkomen in Google.

Als mensen weten dat jouw website goede informatie bied, weten ze namelijk van te voren al dat ze gaan vinden wat ze zoeken; en dat is juist waar het allemaal om draait.

Plaats goede, waardevolle informatie op je website, en doe dit constant.

Mensen gaan dit onthouden en gaan regelmatig naar jouw website terugkomen.

Wanneer mensen dan jouw website tegenkomen in Google wanneer ze naar iets zoeken, dan zullen ze ongetwijfeld sneller naar jouw website gaan, dan die van een onbekende concurrent.

Tip #5: Hou je permalink zo relevant nodig

Zoals je in dit artikel over CTR verhogen ziet is de permalink als volgt:

https://www.internetsuccesgids.nl/ctr-verhogen

Jij bent zeer waarschijnlijk op dit artikel terecht gekomen omdat je op zoek was naar informatie om de CTR te verhogen.

Doordat je in Google zag dat de permalink specifiek ‘/ctr-verhogen/’ is, wist je dat je op deze pagina de juiste informatie ging vinden.

Hou je permalinks dus zo kort en relevant mogelijk. Ik gebruik altijd alleen de focus zoekterm in de permalinks.

Hierdoor scoor ik ook weer hoger in Google. Relevantie = belangrijk.

Tip 6: Optimaliseer voor mobiel

Wist je dat Google websites die speciale pagina’s voor mobiele bezoekers hebben, beloond?

Websites die geschikt zijn voor mobiel krijgen namelijk een speciale ‘tag’, namelijk het ‘voor mobiel’ keurmerk (om het maar zo even te noemen).

Daarnaast scoort je website hoger in de mobiele versie van Google als je website geschikt is voor mobiel gebruik en weet de bezoeker dus dat hij jouw website zonder te hoeven ‘pinchen’ kan bezoeken.

Sowieso is het tegenwoordig van groot belang om je website mobiel vriendelijk te maken; gezien er tegenwoordig meer zoekopdrachten via mobiele apparaten worden gedaan, dan via desktop.

Tip #7: Scoor zo hoog mogelijk in Google

Dit is natuurlijk voor de hand liggend, maar niet onbelangrijk.

Hoe hoger jij namelijk in Google gaat scoren, hoe hoger jouw CTR gaat zijn.

Sta jij op positie #2 in Google, dan zul je meer bezoekers gaan krijgen dan wanneer je op positie #8 staat.

percentage click through rate top 10 zoekresultaten

Hier zie je hoeveel percentage van de clicks de websites in positie #1 tot #10 krijgt.

Die zes plekken zijn dan een wereld van verschil.

Hoger in Google scoren doe je onder andere door super waardevolle en relevante content op je website toe te voegen, en dit te blijven doen. Lees hier meer tips om hoger in Google te scoren.

Ga aan de slag!

Je hebt nu 7 handige tips gelezen om je CTR te verhogen.

Doe er wat mee.

Ga direct aan de slag, en wacht niet tot morgen. Van uitstel komt namelijk afstel.

Het zijn makkelijk toe te passen tips waarmee je al direct aan de slag kunt.

Heb je zelf nog tips om de Click Through Rate te verhogen? Tips die ik misschien vergeten ben? Laat dan even een reactie achter.

Laat een reactie achter