Hoe jij sterke affiliate marketing content creëert dat zichzelf verkoopt

nieuwe blog post affiliate marketingKijk de meest succesvolle affiliate blogs er maar op na: overal is sterke content te vinden.

Er bestaan nauwelijks affiliate websites waar niet duidelijk de kracht van content te traceren is. Je kunt er simpelweg niet omheen dat content de sleutel is naar een succesvol affiliate project.

En dat wat cruciaal is om succes te kunnen behalen is logischerwijs ook het lastigst. Als namelijk iedereen perfecte affiliate content zou kunnen schrijven, zou dit geen bepalende factor meer zijn. Het verschil wordt dus vooral gemaakt op het gebied van content, veelal in combinatie met SEO.

Want behalve dat content krachtig moet zijn, is de SEO optimalisatie hiervan bijna net zo belangrijk. Dit artikel gaat hier niet dieper op in, daarvoor kan je beter terecht in het artikel over long tail SEO.

Verwerk jij de onderstaande tips correct in jouw content, dan versterk je automatisch ook de SEO-waarde van jouw content (lagere bounce rate, langere time on page en hogere click-through ratio)

Basisregels voor goede affiliate content

Voordat we ook maar enigszins de kern van goede content betreden laat ik je zien wat, als het aan mij ligt, de basisvoorwaarden van ieder stuk content zou moeten zijn. Voldoet de content op jouw affiliate marketing website hier niet aan? Dan weet je dat er al veel aan de basis te verbeteren is.

De inhoud moet zichzelf kunnen onderscheiden

Vele content en SEO experts zijn het hier over eens: goede content moet zich kunnen onderscheiden. Het moet een op zichzelf staand artikel zijn dat niet 1-op-1 te vergelijken is met andere artikelen.

Dit betekent niet dat het artikel nooit gebaseerd mag zijn op andere artikelen. Integendeel zelfs: het gebruiken van andere informatieve en relevante artikelen als bron moedig ik juist aan.

Grote artikelen welke een verzameling zijn van een groot aantal andere bronnen doen het doorgaans goed in Google. Dit omdat deze artikelen de lezer in een klap voorzien van de belangrijkste informatie rond een bepaald onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan een artikel over de meest succesvolle diëten met koolhydraatarm voedsel als overkoepelende gedachte.

De lezer heeft daadwerkelijk iets aan de informatie

Unieke content heeft vaak een positieve invloed op de tijd dat een bezoeker op jouw pagina rondbrengt, oftewel de Time on Page (een van de vele Google Ranking-factoren!). Het loont dus automatisch ook voor SEO wanneer bezoekers het artikel ook echt lezen.

Daarom zorg je er idealiter voor dat het artikel gevuld is met content dat daadwerkelijk relevant voor de bezoeker is. Maar hoe kan je dat in hemelsnaam ontdekken?

De makkelijkste manier om te begrijpen wat jouw bezoekers interessant vinden, is door eerst na te gaan wie jou bezoekers eigenlijk zijn. Bekijk de demografische gegevens van jouw bezoekers in Analytics of die van een grote concurrent met een tool als SimilarWeb.

Op basis van deze informatie kan je de content aanpassen voor de grootste groep gebruikers.

Zelfs als je een affiliate product verkoopt, zoals een e-book over afvallen of een cursus gitaar spelen, kan je de content waardevol voor de lezer maken. Behalve door onderscheidende content te schrijven, moet jij diepgraven in wat de lezer nodig heeft om keuzes te maken.

Door de volgende drie vragen af te werken, kan jij ervoor zorgen dat jouw content relevant is voor de lezer;

  1. Wie is de lezer?
  2. Wat voor informatie heeft de lezer nodig om een keuze te maken?
  3. Hoe kan ik deze informatie het best presenteren?

Ik kan niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk het is dat je lang over deze vragen nadenkt. Als jouw huidige bezoekers namelijk geen waarde uit jouw artikelen kunnen halen, is de kans groot dat toekomstige bezoekers dat ook niet kunnen.

Hieronder een voorbeeld van een affiliate site die het heel slecht aanpakt.

Zie je wat ik bedoel?

Boeiend, concreet en relevante content

Het gevolg hiervan is dat je de content altijd boeiend, concreet en relevant moet houden. Ik benoemde het recent nog in dit artikel over mega content; lange artikelen doen het doorgaans goed in Google. Maar zolang jouw content wél lang is maar niet relevant en waardevol is voor de bezoeker zal Google dit doorhebben.

Dit is ook een van de redenen dat het belangrijk is dat je zelf enige affiniteit hebt met het product dat jouw affiliate marketing website promoot. Heb jij bijvoorbeeld een affiliate marketing website in de doe-het-zelf branche? Dan zal het een bezoeker met verstand van doe-het-zelven direct opvallen of jij weet waar je het over hebt.

Schrijvers die weinig over een bepaald onderwerp afweten maar hier wel zoveel mogelijk content over proberen te schrijven, zullen zoveel mogelijk rondom het daadwerkelijke onderwerp willen blijven praten. Echt concreet worden ze nooit. En bezoekers hebben dat altijd door.

Wees eerlijk over het product en verberg het niet

We willen altijd te graag (en te vroeg) het product aanprijzen waar de affiliate website op gericht is. Banners over de gehele pagina moeten zo snel mogelijk de lezer naar de verkooppagina krijgen. Maar is dat echt wel de beste manier om een product te verkopen?

Dat is het niet.

Want hoeveel hoger is de kans dat je een product kunt verkopen als je meer tijd van de lezer krijgt om het product uit te leggen?

Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat een uiteengezet ‘betoog’ waarom een bepaald product de lezer van waarde kan zijn de kans op een verkoop aanzienlijk verhoogt. Vooral als de schrijver aantoonbaar ervaring met het product heeft.

Jouw mening, positief of negatief, over het product hoeft verder niet verborgen te worden. Heb jij je twijfels over een product die door de gebruiker overwonnen kunnen worden?

Zoals een te hoge verkoopprijs of een, op het eerste gezicht, onhaalbaar project? Dan mag je hier best eerlijk over zijn. De lezer zal je alleen maar meer serieus nemen en jouw mening over andere projecten nog meer waarderen.

Combineer affiliate producten en creëer een sterke basis

Mocht je niet positief over het ene product kunnen zijn, zou je bijvoorbeeld de conversie hoog kunnen houden door een product aan te bevelen waar je wél tevreden over bent.

Dit verhoogt op termijn niet alleen je conversie maar ook je interne linkstructuur. Je hebt namelijk relevant kunnen linken tussen diverse artikelen of producten. Jouw bezoekers kunnen van relevante pagina naar relevantie pagina om meer te weten te komen over wat voor hun de beste oplossing is.

Deze basis kan je gebruiken voor je gehele affiliate marketing website.

Blijf jezelf verdiepen in het onderwerp en zet jezelf neer als een bron van kennis

Ik kan niet vaak genoeg herhalen hoe belangrijk het is dat jij jezelf goed verdiept in het onderwerp. Vaak is dit alleen mogelijk wanneer je ook echt interesse of ervaring met het onderwerp hebt.

Op het moment dat jij met jouw affiliate website start is het hebben van weinig ervaring niet een reden om te stoppen. Zolang je echter wel geïnteresseerd en gemotiveerd bent om meer over het onderwerp te weten te komen, zal jouw content dit weerspiegelen.

Hieronder een voorbeeld van monstercontent op Internet Succes Gids.nl. Zoals je ziet is dit mega uitgebreid.

affiliate marketing monster post

Jouw website wordt op termijn gevonden door mensen die de vragen hebben die jij mogelijk ooit had. Zo kan je als cryptocurrency liefhebber mogelijk nog maar weinig over de techniek hierachter weten. Misschien weet je zelfs wel niet wat ERC20 tokens zijn doordat je nog geen goede Nederlandstalige informatie hierover gevonden hebt.

Wat is er dan slimmer dan terwijl je onderzoekt wat deze tokens precies zijn, je een artikel over jouw bevindingen schrijft?

Op termijn kan jij jezelf ontwikkelen tot een platform waar bezoekers terechtkunnen met dergelijke vragen.

Leer van de best practices van concurrenten

Iedere affiliate niche heeft een beperkt aantal websites dat al jarenlang aan de top staat. Voor velen ligt het voor de hand om de beste artikelen van deze websites als basis te gebruiken voor nieuwe content. Zo zullen veel beginnende tekstschrijvers en publishers content van deze websites als bron gebruiken.

Iedere website die doet doet, zwemt tegen de stroming in. Indien je ervoor kiest om jouw artikelen te baseren op artikelen van jouw concurrenten, zal je nooit als onderscheidende speler binnen Google worden gezien. Jouw content verschilt te weinig van andere websites en dat zullen misschien vaste bezoekers niet doorhebben, maar Google wel.

Daarom is het ook hier belangrijk te beseffen dat jouw content moet verschillen van de concurrentie. Mogen we dan helemaal niet naar de concurrentie kijken?

Op het gebied van trends en SEO kan je gelukkig wel naar de beste spelers binnen jouw branche kijken. Wat doen zij anders? Hoe linken ze intern en extern? Heb je enig idee hoe zij aan nieuwe content komen?

Wees nieuwsgierig

Mijn volgende artikel, dat naar verwachting deze week online komt, zal voornamelijk gericht zijn op het vinden van waardevolle content. Waar is jouw doelgroep geïnteresseerd in? Hoe kan je dergelijke onderwerpen verbinden aan het affiliate product dat jij promoot?

Het belangrijkste advies voor het creëren van jouw huidige content is door zoveel mogelijk te kijken naar wat waarde voor jou bezoekers brengt. Als jij er namelijk al in slaagt om de lezers te geven waar ze naar op zoek zijn, zal de lezer jouw aanbeveling voor een bepaald product of dienst aanzienlijk eerder accepteren.

Dus: hier moet jouw content altijd aan kunnen voldoen

Op basis van de bovenstaande tips kan jij voor jezelf een basis creëren dat je voor iedere vorm van content creatie gebruikt.

  1. Jouw content is uniek en niet te vergelijken met bestaande content. Kortom: jouw content voegt daadwerkelijk iets toe aan een bepaald onderwerp
  2. Als je het eerste onderdeel succesvol hebt toegepast, is de kans groot dat je waardevolle content hebt gecreëerd voor de lezer. De lezer moet namelijk écht iets aan de informatie uit het artikel hebben. Het moet helpen bij het maken van een keuze of een vraag kunnen beantwoorden
  3. De informatie uit het artikel is relevant voor de lezer. Dit doordat je, op basis van je eigen data, weet wie je bezoekers zijn
  4. Verkoop je een affiliate product? Dan is het ongelofelijk belangrijk dat je ook echt achter dit product staat. Je kent het product door en door. Verder ben je eerlijk over het product en kan je duidelijk uiteenzetten wat de waarde van het product voor de lezer kan zijn.
  5. Alle relevante kennis waar de lezer iets aan kan hebben, gebruik je om de content te versterken. Lezers hebben door wanneer jij ergens verstand van hebt. Verdiep je daarom in het onderwerp om nog betere content te kunnen maken.

Succes!

Laat een reactie achter