Bounce Rate Percentage? Wat is dat en hoe kun je het verlagen?

Gemiddelde leestijd: 4 minuten
mm
Een afbeelding wat het bounce rate percentage weergeeft

Als je een beetje bekend bent met Google Analytics dan zul je ongetwijfeld wel eens het Bounce Rate Percentage van je website tegengekomen zijn.

Maar wat is dat nou eigenlijk? En hoe kun je het verlagen?

In dit artikel zal ik precies uitleggen wat het Bounce Rate Percentage is en hoe je het kunt verlagen!

Wat is het Bounce Rate Percentage?

Simpel gezegd is het Bounce Rate Percentage het aantal procent dat een bezoeker slechts één pagina van je website bezoekt.

Een bezoeker komt dus  via Google op jouw website binnen en gaat weer weg via dezelfde pagina. De bezoeker heeft dus ‘maar’ 1 pagina op je website bekeken.

Hoe hoger het Bounce Rate Percentage is, hoe meer bezoekers je website dus al na 1 pagina weer verlaten.

In Google Analytics kun je dus precies meten wat het Bounce Rate Percentage van jouw website is.

Het normale percentage ligt zo tussen de 40-60% (wat dus eigenlijk best hoog is). Het is namelijk gewoon zo dat veel bezoekers de website weer verlaten nadat ze gevonden hebben waar ze op zochten.

Vooral bezoekers uit Google kunnen je website snel weer verlaten als ze het antwoord op hun vraag gevonden hebben.

Moet je er rekening mee houden?

Is je Bounce Rate Percentage erg hoog (zo tussen de 70-90%), dan kun je eens op je website gaan kijken hoe het zou komen dat veel mensen weer direct weg gaan. Misschien is je website wel vol met banners, of is het heel erg onoverzichtelijk?

Google ziet het ook als een website een hoog Bounce Rate Percentage heeft en zal je website daardoor lager beoordelen in de zoekresultaten. Het is daarom wel belangrijk om je percentage zo laag mogelijk te houden en er echt wat aan te doen mocht je een hoog percentage hebben.

Daarnaast wil je natuurlijk zoveel mogelijk conversie op je site behalen, en als een bezoeker geen andere pagina bekijkt en meteen weer weg gaat, heb je daar natuurlijk niks aan.

Hoe krijg je een lager Bounce Rate Percentage?

Er zijn een aantal manieren om het Bounce Rate Percentage van je website zo laag mogelijk te houden. Hierdoor hou je de bezoekers dus langer op je website en bezoeken ze meerdere pagina’s.

Hieronder een aantal tips:

Als je deze tips op je website toevoegt zul je merken dat bezoekers langer op je website blijven en dat het Bounce Rate Percentage lager zal worden.

Hoe groot is het Bounce Rate Percentage van jouw website? En heb je de bovenstaande tips al toegepast? Ik hoor het graag van je in de reacties hieronder!

Jacko Meijaard
Ik help mensen geld verdienen op het internet. Op Internet Succes Gids.nl laat ik je zien wat wel, én wat niet werkt. Zo weet jij precies hoe het moet. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als in webinars en seminars. Check hier mijn revolutionaire videotraining waarin je stap voor stap gaat ontdekken hoe je (veel) geld kunt verdienen op het internet.

2 reacties op “Bounce Rate Percentage? Wat is dat en hoe kun je het verlagen?

  1. Dit is dus absoluut NIET waar:
    Google ziet het ook als een website een hoog Bounce Rate Percentage heeft en zal je website daardoor lager beoordelen in de zoekresultaten.
    (verder kloppen de tips best wel 🙂

    1. Hoi Rob,

      Bedankt voor je reactie.
      Alhoewel je zegt dat het niet waar is dat Google het ziet dat je een lager Bounce Rate Percentage hebt (en dat je website daardoor ook lager zal komen), neem ik aan dat het wel zo is. Er zijn hier namelijk verschillende theorieën over en Google zelf heeft het niet bevestigd en ook niet ontkend.

      Google kijkt naar verschillende factoren om een website te beoordelen. Ziet Google dat het Bounce Rate Percentage van een website hoog is (en de bezoekers dus in de meeste gevallen de website weer verlaten), dan geeft dat aan Google aan dat de website dus niet van enorm hoge kwaliteit is, en niet van hoge waarde is voor de bezoeker.

      Google wil de ‘zoeker’ zo goed mogelijk helpen, en dus zal Google de websites die van hoge waarde zijn het hoogst laten scoren.

      Dit betekent niet dat je alleen maar naar het Bounce Rate Percentage van je website moet kijken. Het is één van de honderden factoren waar Google rekening mee houd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *