Long tail SEO is een favoriet van doorgewinterde zoekmachine optimalisatie experts. Het is namelijk de manier om een product of dienst dat in een populaire niche te vinden is, alsnog binnen Google zichtbaar te krijgen.
Een goed voorbeeld hiervan kan de ‘auto huren’ niche zijn. Een zoekwoord waar de top-3 bestaat uit wereldspelers met tonnen aan budget voor SEO en SEA (Europcar, Happycar & Sixt in dit geval).
Als jij een affiliate marketing website wilt opzetten gericht op deze niche, is het praktisch onmogelijk om jouw website nota bene op de eerste pagina te krijgen op het populairste zoekwoord (‘auto huren’). Alhoewel je het nog niet doorhebt, zal long tail SEO de oplossing zijn.
Inhoudsopgave
Je druipt teleurgesteld af na een kort zoekwoordenonderzoek: je ziet dat de concurrentie torenhoog is. Tools als KWFinder en Semrush geven allemaal hetzelfde aan; op de zoekwoorden met de hoge volumes gaat het je niet lukken.
Onder de zoekmachine optimalisatie experts (en diverse blogs) is het concept van long tail SEO al jaren bekend. De tijd is aangebroken dat ook jij leert hoe je van long tail SEO gebruik kunt maken.
Welk verdienmodel past het beste bij jou?
Wil je weten welke manier van online geld verdienen bij jou past? Doe mijn test en ontdek het binnen 2 minuten. Doe de test en ontdek het verdienmodel dat bij je past.Wat is long tail SEO precies?
Kort samengevat is long tail SEO niets meer dan een focus op langere zoekwoorden (gemiddeld drie of meer). Deze zoekwoorden worden veelal gekenmerkt door lagere volumes, dus ook minder concurrentie. Dit betekent dat je aanzienlijk makkelijker kunt ranken op deze zoekwoorden.
Echter is niet ieder long tail zoekwoord even interessant. Zo zal een webshop gericht op het verkopen van drones meer hebben aan het zoekwoord ‘waar kan ik een dji drone kopen’ dan het zoekwoord ‘drone dji handleiding’.
Het voordeel van long tail SEO in dit geval is dat je veel specifieker kunt zoeken op converterende zoekwoorden. Om op het vorige voorbeeld door te gaan, zouden zoekwoorden als ‘dji drone prijs goedkoop’, ‘dji drone nederland kopen’ en ‘dji drone winkel amsterdam’ hier een voorbeeld van kunnen zijn.
Desondanks de volumes, kun je misschien de voordelen van long tail SEO nu al zien verschijnen. Want ook al wordt er minder per zoekwoord gezocht, zijn er aanzienlijk meer long tail SEO combinaties mogelijk in vergelijking met short tail SEO (oftewel premium zoekwoorden).
Ook starten met geld verdienen online?
Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid.Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.
Een verschuiving van short naar long
Tot een jaar of vijf geleden was het nog mogelijk om met een sterke website bepakt met kwalitatieve content op premium zoekwoorden te scoren. Vooral op het gebied van tech en verzekeringen kon je met een relatief jonge site hoog scoren. Zolang de content sterk en geoptimaliseerd was, was er maar weinig onmogelijk.
Google heeft de afgelopen het algoritme sterk aangepast waardoor interne en externe linkstructuren van grote invloed op de Google Rankings zijn. Een goed voorbeeld hiervan zijn de Fred’s Bouwtekeningen affiliate sites.
Op zoekwoorden als ‘kast maken’ en ‘stoel maken’ waren jarenlang websites als fredsbouwtekeningen.nl en gerelateerde affiliate sites in de top 3 te vinden. De huidige top 3 ziet er momenteel compleet anders uit.
De top 3 bestaat uit websites met enorme SEO-budgetten. Praxis heeft volgens de laatste jaarcijfers maar liefst € 150.000 per jaar klaarliggen voor SEO. Daar kan geen affiliate site tegenop.
In het kort betekent dit dat we afscheid van premium en short tail zoekwoorden moeten nemen. Gelukkig gaat er altijd een andere deur open als de een sluit.
Waarde aan de zoekwoorden toekennen
Dan begint de echte klus. Want hoe kan jij long tail zoekwoorden vinden waar je op kunt scoren? Net zoals bij ieder ander zoekwoord, moet je altijd letten op de volgende drie onderdelen;
- Is er een acceptabel volume op het zoekwoord? Indien het volume 0 is kan je natuurlijk direct het zoekwoord afstrepen. Maar is het een converterend zoekwoord met een volume van 40, kan het alsnog interessant zijn.
- Hoe hoog is de concurrentie op het zoekwoord? Heeft de huidige top drie specifiek op dit long tail zoekwoord gericht of kan jij de eerste zijn die content gericht op dit zoekwoord plaatst?
- Is het long tail zoekwoord makkelijk te combineren met andere zoekwoorden? Zou je twee zoekwoorden met elkaar kunnen combineren?
Deze eisen helpen je betere zoekwoorden te vinden doordat je simpelweg veel opties waar je geen interessant resultaat op zou behalen direct kan afstrepen.
Dan de praktische kant. Hoe kan jij zelf long tail zoekwoorden vinden?
Dit is hoe je long tail zoekwoorden kunt vinden
De software die ik persoonlijk gebruik om sterke long tail zoekwoorden te vinden is slechts een van de vele opties. Er zijn diverse gratis tools op het internet te vinden waarmee bepaalde functies ook mogelijk zijn. Om je een beeld te geven van hoe ik mijn long tail zoekwoorden onderzoek doe, heb ik de ‘kast maken’ niche als voorbeeld genomen.
Zoals in de bovenstaande afbeelding te zien is heb ik alle mogelijke zoekwoorden gefilterd op long tail. Wil je nog sterkere zoekwoordenlijsten creëren, dan is het gebruik van meer filters ideaal.
Het resultaat is een overzichtelijke lijst met long tail zoekwoorden. In het programma dat ik gebruik (KWFinder), is direct het zoekvolume en concurrentie te zien. Een concurrentie onder de 50 wordt gezien als een lage concurrentie en dus geschikt voor long tail SEO.
Dat desondanks de top drie van het zoekwoord ‘kast op maat laten maken’ uit grote spelers bestaat (Karwei en Gamma). De concurrentie is alsnog laag doordat beide websites op het zoekwoord ranken met een pagina waar het desbetreffende long tail zoekwoord niet centraal staat. En dat is een kans die je altijd moet pakken.
Dit is hoe je long tail SEO on-page toepast
Je hebt als het goed is een aantal long tail zoekwoorden weten te verzamelen waar je op zou willen ranken. Mijn advies is om per zoekwoord een aparte landingspagina te maken.
Stel je voor dat je het zoekwoord ‘snel afvallen in een week’ hebt gekozen, een zoekwoord dat 260 keer per maand wordt opgezocht. Dan begin je eerst met het aanmaken van een speciale landingspagina voor dit zoekwoord.
Het is straks belangrijk dat Google weet dat dit een belangrijke pagina is. Dus op jouw voorpagina (oftewel de www. pagina) moet een link naar dit artikel te vinden zijn. Bijvoorbeeld onder het kopje ‘Afvallen binnen korte tijd’ waar vervolgens pagina’s te vinden zijn als;
- Snel afvallen in een week
- Bewezen detox diëten
- Gezond en snel afslanken
- Snel afslanken koolhydraat arm
Door deze link tussen de voorpagina en long tail pagina te leggen, weet Google dat dit een kernpagina is. Hierdoor zal de pagina al meer waarde toegewezen krijgen binnen de rankings.
Vervolgens is het van groot belang dat de content relevant en geoptimaliseerd is. Want als je Google ergens mee gelukkig maakt, is het wel content dat een hoge relevantie heeft.
Content waar lezers iets aan hebben
Onder kwalitatieve content kunnen we van alles verstaan. Zijn het ellenlange artikelen? Of juist artikelen met veel sterke afbeeldingen, alt-tags en opsommingen?
Google heeft de afgelopen jaren meerdere keren aangegeven dat relevantie veruit de belangrijkste rankingfactor is. Heb je een artikel geschreven dat maar voor een deel van de lezers écht relevant is? Dan heeft Google dit snel genoeg doordat maar weinig bezoekers het hele artikel lezen en zelden langer dan 30 seconde op jouw website zijn.
Waar je dus voor moet zorgen is dat je (1) een sterk relevant artikel schrijft met informatie waar bezoekers ook echt iets aan hebben (en relevant is voor het long tail zoekwoord) en (2) lang genoeg is om het zoekwoord naadloos in de tekst te verwerken.
Korte artikelen hoeven helemaal niet slecht te zijn. Het grote nadeel is alleen dat je vaak te weinig informatie kan bespreken. Hierdoor wordt het voor Google een stuk lastiger om jouw content te verbinden met het long tail zoekwoord waar je op wilt ranken.
Wil je er echt alles aan gedaan hebben om jouw inspanningen uit te laten betalen? Dan kan je ieder onderdeel van de desbetreffende landingspagina door optimaliseren. Dat wil zeggen dat je de bezoeker naar relevante externe bronnen kan doorlinken (zelfs als het in een andere taal is). Ook kan je de afbeeldingen optimaliseren, linkbuilden naar deze landingspagina en de interne linkstructuur verbeteren.
Je kunt kortom van alles doen om jouw pagina op het long tail zoekwoord hoger te laten scoren dan de concurrentie. Zolang je maar er alles aan wilt doen om de concurrentie te verslaan.
Artikelen regelmatig aanpassen en verbeteren
Niet direct voor long tail SEO, maar voor SEO in het algemeen, is het aanpassen en verbeteren van reeds geplaatste artikelen op je website.
Google ziet zo dat artikelen worden bijgewerkt, en worden voorzien van de nieuwste informatie.
Hieruit kan Google opmaken dat de webmaster continu bezig is om de website van de laatste informatie over een bepaald onderwerp te voorzien.
Het is belangrijk om de bestaande artikelen niet in één keer helemaal om te gooien, en alles te verwijderen en te vernieuwen, maar dit stukje voor stukje te doen.
Video long/short tail SEO
Om je nog een beter beeld te kunnen geven van Long Tail SEO en long tail keywords, heb ik de onderstaande video voor je opgenomen.
Geef SEO tijd en blijf bouwen
Of het nu om short of long tail SEO gaat: het ranken van zoekwoorden kan soms maanden duren. Tijdens deze periode moet je natuurlijk niet stil gaan zitten. Je kunt namelijk de tactiek die je voor deze pagina hebt gebruikt, ook voor nieuwe pagina’s gebruiken.
Bouw je website uit met landingspagina’s voor een verscheidenheid aan relevante onderwerpen. Verbeter de linkstructuur door deze pagina’s met elkaar te verbinden en vergeet vooral niet het nut van linkbuilding. Ga op zoek naar kwalitatieve websites waar jij artikelen over jouw website kunt typen. Hoe meer je dit doet, hoe groter de kans is dat jouw affiliate site gaat slagen.