Waarom je altijd een Facebook retargeting pixel op je website moet hebben

Facebook logo in het vizierAdverteren op Facebook wordt steeds toegankelijker en steeds meer bedrijven gaan Facebook inzetten als volledig marketing- en advertentiekanaal.

En dat is natuurlijk niet voor niks. Facebook biedt de adverteerder steeds meer features om zo gericht en specifiek mogelijk te adverteren.

Ik maak er zelf ook dagelijks gebruik van, en boek er prachtige resultaten mee.

Eén van de redenen dat ik succes(en) haal met Facebook-advertising is omdat ik gebruik maak van een retargeting pixel.

Het plaatsen van zo’n retargeting pixel is weinig werk, maar je zult zien dat zo’n kleine handeling kan zorgen voor grote resultaten.

In dit artikel zal ik je uitleggen waarom je altijd een Facebook retargeting pixel op je website moet plaatsen.

Wat is een Facebook retargeting pixel?

Een Facebook retargeting pixel is een pixel (logisch natuurlijk) die je op je website kunt plaatsen. Deze pixel houdt dan vervolgens bij wie je website heeft bezocht.

Aangezien de meeste mensen 24/7 ingelogd zijn op Facebook en de meeste websites wel een Facebook integratie (in de vorm van een like box of retargeting pixel) hebben, kan Facebook dus precies bijhouden welke websites je allemaal bezoekt.

Meer informatie over de Facebook retargeting pixel en hoe je deze op je website moet plaatsen vind je in dit artikel: Facebook retargeting, wat is het en hoe pas je het toe? (+video)

Waarom is de retargeting pixel zo belangrijk?

Op elke website die ik heb zet ik een Facebook retargeting pixel.

Ook al ben ik helemaal niet van plan om met die website te gaan adverteren; toch plaats ik altijd een Facebook retargeting pixel.

Hierdoor kan ik namelijk hele interessante data verzamelen.

Stel dat ik bijvoorbeeld een simpele (niche)website heb over afvallen. Doordat ik een retargeting pixel heb geïnstalleerd, kan ik later een Facebook advertentie maak die ik specifiek op de bezoekers van deze website richt.

Dit zijn mensen die meer informatie willen over afvallen, en wellicht geïnteresseerd zijn om een product over afvallen te kopen, welke ik promoot via een affiliate campagne met affiliate marketing.

Ook al doe je op dat moment niks met de Facebook retargeting pixel, ik verzamel wel allemaal interessante data.

Soortgelijke doelgroep

Nog een reden waarom je écht een Facebook retargeting pixel op je website moet plaatsen,  is omdat je een soortgelijke doelgroep kunt maken.

Zo heb ik op de bedankt-pagina (de pagina waar mensen terecht komen als ze een product bij me hebben gekocht) een retargeting pixel staan.

Hierdoor verzamelt Facebook dus de gebruikers die een product bij mij kopen, en kan ik vervolgens aan Facebook aangeven dat ik een soortgelijke doelgroep wil maken.

Dit houdt in dat ik mensen kan benaderen die dezelfde interesses hebben als de mensen die al gekocht hebben.

Zo kan ik super gericht adverteren!

Dit kun je natuurlijk ook instellen op bijvoorbeeld een bedankt-pagina na je opt-in pagina.

Segmenteer

Op Internet Succes Gids.nl heb ik verschillende retargeting pixels staan.

Zo heb ik – bijvoorbeeld – op artikelen die met zoekmachine optimalisatie (SEO) te maken hebben, een andere retargeting pixel staan dan op artikelen die over email marketing gaan.

Hierdoor kan ik mijn doelgroepen super goed segmenteren en écht gericht advertenties maken.

En dat is ook wat ik je aanraad: hou alles – wanneer mogelijk – in segmenten, zodat je data relevant blijft.

Succes!

Heb je nog vragen of is iets onduidelijk? Of wil je me gewoon even bedanken voor deze waardevolle informatie? Laat dan hieronder even een reactie achter :-).

2 reacties

Laat een reactie achter