Facebook retargeting, wat is het en hoe pas je het toe? (+video)

Facebook retargeting is een effectieve manier om mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product en/of dienst te bereiken. Deze ‘retarget’ mogelijkheid maakt adverteren op Facebook erg interessant!

De afgelopen periode heb ik mij dan ook veel bezig gehouden met Facebook marketing en adverteren op Facebook. Daarbij komt de term Facebook retargeting al snel om de hoek.

Voorheen had ik me er nog nooit zo in verdiept, maar ik ben blij dat ik dit nu wel gedaan heb. Facebook is namelijk een erg mooi middel om veel mensen – heel specifiek – mee te bereiken.

In dit artikel zal ik het met je hebben over Facebook retargeting, wat het is en hoe je het succesvol toepast. Daarnaast heb ik ook een video opgenomen waarin ik dit allemaal uitleg en laat zien.

Wat is Facebook retargeting?

In principe is Facebook retargeting een manier waarop je mensen opnieuw kunt bereiken. Stel, mensen bezoeken jouw website, maar verlaten vervolgens je website weer. Je kunt ze dan eenvoudig via Facebook opnieuw bereiken.

De website bezoeker logt – bijvoorbeeld – nadat hij/zij jouw website heeft bezoekt in op Facebook, en ziet daar een gesponsord verslag van jouw pagina.

Dat is dus super gericht! De persoon heeft jouw website bezocht en is dus geïnteresseerd in jouw product en/of dienst, en ziet deze weer terugkomen op Facebook. Hoe mooi is dat!?

Hoe kun je Facebook retargeting inzetten?

Het mooie van Facebook retargeting is dat je het heel eenvoudig kunt inzetten. In de onderstaande video heb ik stap voor stap uitgelegd hoe ik het toepas, en hoe ook jij dit kunt toepassen.

Bekijk de video hieronder.

Tip: Zet de video even op full-screen en zet de video op 1440P kwaliteit. Dan is alles haarscherp :)!

Samengevat komt het er op neer dat:

  1. Je gaat naar het Facebook Advertentiecentrum
  2. Daar ga je naar Audiences (linkerkant)
  3. Vervolgens maak je een nieuw publiek aan (rechtsboven)
  4. Je klikt op ‘Create custom audience from Website’
  5. Je plaatst de retargeting pixel op je website tussen de heading tags
  6. Je maakt een nieuwe Facebook advertentie en richt die op het publiek wat je net hebt aangemaakt

Wanneer je dit gedaan hebt zullen alleen de mensen die jouw website hebben bezocht, jouw advertentie of gesponsord verslag zien. Hierdoor heb je dus een super specifieke doelgroep!

Tips

Om je wat op weg te helpen met Facebook retargeting heb ik hieronder wat tips gezet die je direct kunt toepassen op jouw ‘retargeting advertentie’.

  • Gebruik altijd de gesponsorde verslagen. Dit zijn de ‘advertenties’ die in de Facebook tijdlijn komen te staan. Deze converteren het beste
  • Test verschillende advertenties. Verander bijvoorbeeld de tekst of de afbeelding
  • Weet goed wát en waarom je wilt adverteren. Wil je meer likes? Wil je meer bezoekers naar je website? Wil je meer verkopen? Zorg er voor dat het doel goed duidelijk is
  • Maak meerdere ‘Audiences’ aan en pas daar je advertenties op aan. Maak bijvoorbeeld een Audience voor een specifieke pagina op je website
  • Meet je advertenties goed. Welke zorgt voor de meeste clicks/likes/conversie? Je conversie kun je meten met een Facebook conversie pixel

Wil je meer leren over geld verdienen op Facebook? Lees dan mijn artikel: Geld verdienen met Facebook.

Het belangrijkste is dat je deze informatie en tips direct gaat toepassen. Nu is de informatie nog ‘vers’, dus doe er je voordeel mee, succes!

Heb je nog vragen? Is er iets nog onduidelijk? Laat het even weten in de reacties hieronder!

2 reacties

Laat een reactie achter