Facebook retargeting, wat is het en hoe pas je het toe? (+video)

Gemiddelde leestijd: 5 minuten

Facebook retargeting is een effectieve manier om mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product en/of dienst te bereiken. Deze ‘retarget’ mogelijkheid maakt adverteren op Facebook erg interessant!

De afgelopen periode heb ik mij dan ook veel bezig gehouden met Facebook marketing en adverteren op Facebook. Daarbij komt de term Facebook retargeting al snel om de hoek.

Voorheen had ik me er nog nooit zo in verdiept, maar ik ben blij dat ik dit nu wel gedaan heb. Facebook is namelijk een erg mooi middel om veel mensen – heel specifiek – mee te bereiken.

In dit artikel zal ik het met je hebben over Facebook retargeting, wat het is en hoe je het succesvol toepast. Daarnaast heb ik ook een video opgenomen waarin ik dit allemaal uitleg en laat zien.

Wat is Facebook retargeting?

In principe is Facebook retargeting een manier waarop je mensen opnieuw kunt bereiken. Stel, mensen bezoeken jouw website, maar verlaten vervolgens je website weer. Je kunt ze dan eenvoudig via Facebook opnieuw bereiken.

De website bezoeker logt – bijvoorbeeld – nadat hij/zij jouw website heeft bezoekt in op Facebook, en ziet daar een gesponsord verslag van jouw pagina.

Dat is dus super gericht! De persoon heeft jouw website bezocht en is dus geïnteresseerd in jouw product en/of dienst, en ziet deze weer terugkomen op Facebook. Hoe mooi is dat!?

Hoe kun je Facebook retargeting inzetten?

Het mooie van Facebook retargeting is dat je het heel eenvoudig kunt inzetten. In de onderstaande video heb ik stap voor stap uitgelegd hoe ik het toepas, en hoe ook jij dit kunt toepassen.

Bekijk de video hieronder.

Tip: Zet de video even op full-screen en zet de video op 1440P kwaliteit. Dan is alles haarscherp :)!

Samengevat komt het er op neer dat:

  1. Je gaat naar het Facebook Advertentiecentrum
  2. Daar ga je naar Audiences (linkerkant)
  3. Vervolgens maak je een nieuw publiek aan (rechtsboven)
  4. Je klikt op ‘Create custom audience from Website’
  5. Je plaatst de retargeting pixel op je website tussen de heading tags
  6. Je maakt een nieuwe Facebook advertentie en richt die op het publiek wat je net hebt aangemaakt

Wanneer je dit gedaan hebt zullen alleen de mensen die jouw website hebben bezocht, jouw advertentie of gesponsord verslag zien. Hierdoor heb je dus een super specifieke doelgroep!

Tips

Om je wat op weg te helpen met Facebook retargeting heb ik hieronder wat tips gezet die je direct kunt toepassen op jouw ‘retargeting advertentie’.

  • Gebruik altijd de gesponsorde verslagen. Dit zijn de ‘advertenties’ die in de Facebook tijdlijn komen te staan. Deze converteren het beste
  • Test verschillende advertenties. Verander bijvoorbeeld de tekst of de afbeelding
  • Weet goed wát en waarom je wilt adverteren. Wil je meer likes? Wil je meer bezoekers naar je website? Wil je meer verkopen? Zorg er voor dat het doel goed duidelijk is
  • Maak meerdere ‘Audiences’ aan en pas daar je advertenties op aan. Maak bijvoorbeeld een Audience voor een specifieke pagina op je website
  • Meet je advertenties goed. Welke zorgt voor de meeste clicks/likes/conversie? Je conversie kun je meten met een Facebook conversie pixel

Wil je meer leren over geld verdienen op Facebook? Lees dan mijn artikel: Geld verdienen met Facebook.

Het belangrijkste is dat je deze informatie en tips direct gaat toepassen. Nu is de informatie nog ‘vers’, dus doe er je voordeel mee, succes!

Heb je nog vragen? Is er iets nog onduidelijk? Laat het even weten in de reacties hieronder!

Jacko Meijaard
Ik help mensen geld verdienen op het internet. Op Internet Succes Gids.nl laat ik je zien wat wel, én wat niet werkt. Zo weet jij precies hoe het moet. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als in webinars en seminars. Check hier mijn revolutionaire videotraining waarin je stap voor stap gaat ontdekken hoe je (veel) geld kunt verdienen op het internet.

2 reacties op “Facebook retargeting, wat is het en hoe pas je het toe? (+video)

  1. Ik ben voor een vriendin een beetje aan het uitzoeken hoe dit werkt. De meeste informatie die ik erover vind is echter alweer ‘gedateerd’: waarschijnlijk heeft FB pas de interface van het Advertentie Centrum herzien. Of mis ik iets?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *