Adverteren op Facebook? Een complete handleiding van A tot Z!

Een icoon van adverteren op FacebookFacebook is de laatste jaren steeds populairder geworden en is eigenlijk niet meer weg te denken uit ons leven. Bijna iedereen heeft wel een account op Facebook, en daardoor is het een interessant middel voor online marketeers.

Je kunt met relatief weinig geld veel mensen bereiken met een advertentie op Facebook.

In dit artikel zal ik alles vertellen over adverteren op Facebook. Hoe moet je dat nou eigenlijk doen, en waar moet je allemaal op letten.

Waarom wil je adverteren op Facebook?

Voordat ik ga uitleggen hoe je moet adverteren op Facebook, wil ik eerst bespreken waarom jij zou adverteren op Facebook. Veel mensen starten een advertentie op Facebook, maar weten eigenlijk niet waarom. Ze doen het dan omdat ‘andere mensen dat ook doen’, maar weten eigenlijk niet wat ze er mee willen bereiken.

Het is daarom ook belangrijk om eerst vast te stellen wat je wilt bereiken met adverteren op Facebook.

  • Wil je meer bezoekers naar je website?
  • Wil je meer likes op je Facebook pagina?
  • Wil je een grotere naamsbekendheid van jouw merk opbouwen?
  • Wil je speciale advertenties gaan communiceren?

Bedenk eerst goed wat je wilt bereiken met een Facebook advertentie voordat je een advertentie gaat opzetten. Als je dat van te voren goed vast stelt, is het maken van een Facebook advertentie een stuk makkelijker.

De verschillende soorten advertenties

Als je hebt vast gesteld wat je wilt bereiken met de Facebook advertentie, dan is het tijd om te bepalen welk type advertentie je wilt plaatsen. Er zijn namelijk verschillende mogelijkheden.

  • ‘Normale’ Facebook Advertenties
  • Gesponsorde verslagen
  • Page Post Ads
  • Promoted Posts

Facebook is ook regelmatig aan het testen met nieuwe advertentiemogelijkheden. Dit zijn echter (vaak) hele dure advertenties. Zo is bekend dat Facebook het op termijn mogelijk gaat maken voor bedrijven om een video te tonen wanneer een gebruiker ingelogd is. Dit zou voor bedrijven zo’n 1 miljoen euro per dag kosten.

De advertentiesoorten die hierboven beschreven staan, zijn de advertentiesoorten die nu beschikbaar en actief zijn.

‘Normale’ Facebook advertenties

Dit zijn de advertenties die je aan de rechterkant van Facebook ziet staan. Dit is ook de oudste en meest bekende advertentiesoort. Als iemand ingelogd is op Facebook, en die persoon kijkt naar de rechterkant van de pagina, dan ziet hij daar deze advertenties staan. Natuurlijk kun je helemaal zelf bepalen wie deze advertentie ziet (je kunt dus zelf de doelgroep bepalen).

Normale advertenties op Facebook

Gesponsorde verslagen

Als je zelf op Facebook actief bent zul je ongetwijfeld wel eens een gesponsord verslag zien. Dat is als het ware een advertentie in de tijdlijn. Bij een gesponsord verslag zie je een bericht van een Facebook pagina die een vriend leuk vind. Je kunt dus een bericht maken op jouw Facebook pagina, en deze ‘gesponsord maken’. Zo krijgt dit bericht een groot bereik.

Daarnaast kun je er voor kiezen om er een gesponsord bericht van te maken als een vriend ingecheckt is, of bijvoorbeeld een pagina van jouw website leuk vind. De mogelijkheden hiervoor zijn erg groot en worden regelmatig uitgebreid.

Gesponsorde verslagen op Facebook

Page Post Ads

Een Page Post Ad is eigenlijk een advertentie van een bericht die je op je Facebook pagina hebt gezet. Als je dus een bericht hebt geplaatst, kun je er voor kiezen om daar een advertentie van te maken. Je bericht zal dan aan de rechterkant van Facebook verschijnen (net als de ‘normale’ Facebook advertenties). Mensen kunnen dan ook het aantal likes, shares en reacties van de post in de advertentie.

Een page post advertentie op Facebook

Promoted Posts

Promoted posts is eigenlijk hetzelfde als gesponsorde verslagen. Het verschil is alleen dat bij promoted posts alleen bestaande fans van jouw pagina het bericht zien. Als je een nieuw bericht op jouw Facebook pagina plaatst, is het zo dat niet al jouw fans het bericht zullen zien.

Bij promoted posts kun je het bericht voor een aantal dagen opnieuw onder de aandacht brengen, en aan de bovenkant van de gebruikers tijdlijn zetten. Deze advertentie soort kan alleen als jouw pagina meer dan 400 likes heeft.

 Een promoted post advertentie maken op Facebook

Door het juiste advertentie model te kiezen (in combinatie met wat je wilt bereiken met de Facebook advertentie) kun je veel mensen op de juiste manier bereiken. Bedenk dus eerst goed wat voor advertentiesoort je wilt gaan gebruiken.

Hoe maak je een Facebook advertentie?

Om een Facebook advertentie te maken moet je naar deze pagina gaan (je moet daarvoor wel ingelogd zijn op Facebook).

Kies je ervoor dat je wilt adverteren voor een website, dan kun je daar het web adres van de website invullen. Vervolgens kun de titel, een afbeelding en de tekst die je in de advertentie wilt zetten bepalen.

Wil je een Facebook pagina promoten (en daarvoor een gesponsord verslag, page post ad of een promoted post maken), dan moet je de pagina kiezen waarvoor je de advertentie wilt maken. Dit spreekt eigenlijk allemaal voor zich zelf en je kunt de advertentie precies zo instellen als je wilt.

Als je wat meer advertentiemogelijkheden wilt, en wat serieuzer aan de slag wilt gaan met Facebook advertenties, dan raad ik je aan om de Facebook Power Editor te downloaden en installeren. Deze is wel alleen beschikbaar voor de internet browser Chrome, maar is zeker de moeite waard als je serieus wilt beginnen met het adverteren op Facebook.

Heb je de advertentie gemaakt? Dan kun je kiezen wat voor bedrag je wilt besteden. Ik raad aan om met een laag bedrag te beginnen en de advertentie te testen. Je kunt de advertentie gewoon nog aanpassen terwijl hij live staat.

Uitgebreide doelgroep selectie

Wat adverteren op Facebook zo mooi en interessant maakt, is de mogelijkheid om je doelgroep tot in de details te selecteren. Zo kun je precies bepalen wie de advertentie komt te zien.

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om je advertentie alleen te laten zien aan mannen tussen de 25-30 jaar, single zijn, van mountainbiken houden, in Amsterdam wonen en de biografie van Steve Jobs gelezen hebben (om maar wat te noemen). Dit zijn de targetmogelijkheden:

  • Locatie
  • Man of vrouw
  • Geslacht
  • Precieze interesses
  • Brede categorieën
  • Connecties
  • Seksuele voorkeur
  • Burgerlijke staat
  • Welke talen iemand spreekt
  • Opleiding
  • Werkgevers
  • Mensen die jarig zijn (alleen in de Power Editor)
  • Placements (alleen in de Power Editor)

Zoals je ziet kun je dus precies instellen wie je advertentie komt te zien.

Neem de tijd en test eerst alles goed

Adverteren op Facebook is niet iets wat je direct al onder de knie krijgt. Je moet er best wat tijd in steken wil je het goed begrijpen en goed toepassen. Ik raad je dan ook aan om niet overhaast een advertentie te maken, en eerst alles goed te bekijken en te testen.

Begin niet meteen met een hoog advertentiebedrag, maar begin met iets van 50 euro. Je kunt altijd nog beslissen om je advertentie langer door te laten lopen en meer geld in de advertentie te stoppen.

Test eerst alles goed, en analyseer de resultaten als de advertentie loopt. Krijg je niet de gewenste resultaten? Pas de advertentie dan aan.

Wat zijn jouw ervaringen met adverteren op Facebook? Heb je het al wel eens geprobeerd? En wat waren dan de resultaten? Of heb je nog vragen over dit onderwerp? Ik hoor het graag van je in de reacties hieronder!

4 reacties

Laat een reactie achter