Adverteren op Facebook; een uitgebreide uitleg!

Gemiddelde leestijd: 34 minuten
Een icoon van adverteren op Facebook

Adverteren op Facebook; het is momenteel nog steeds uitermate interessant. Ondanks dat andere social media kanalen ook erg populair zijn geworden, maken nog steeds erg veel mensen gebruik van Facebook. Juist daarom is dit één van de meest interessante online plekken voor het plaatsen van advertenties.

Maar, hoe kun je nou adverteren op Facebook? Waarom zou je überhaupt willen adverteren op Facebook? Waar moet je rekening mee houden bij Facebook advertenties? En hoe kun je het uiterste uit je advertenties op Facebook halen? Op onder meer deze vragen geven wij je in dit artikel een uitgebreid antwoord!

Inhoudsopgave

Welk verdienmodel past het beste bij jou?

Wil je weten welke manier van online geld verdienen bij jou past? Doe mijn test en ontdek het binnen 2 minuten. Doe de test en ontdek het verdienmodel dat bij je past.

Waarom adverteren op Facebook?

Wil je je bedrijf, merk, producten en/of diensten promoten? Tegenwoordig heb je daar oneindig veel mogelijkheden voor. Ga maar eens na hoeveel verschillende vormen van marketing er momenteel bestaan. Tóch is het nog steeds aan te raden om met je bedrijf op Facebook te adverteren. Dit heeft meerdere redenen:

  • Onwijs veel mensen maken gebruik van Facebook. Dit betekent dat je met één advertentie een flinke groep mensen via Facebook kunt bereiken. Bij andere vormen van marketing is het mogelijke bereik een stuk kleiner. Met name als je bijvoorbeeld aan je naamsbekendheid wilt werken, is Facebook een geweldige advertentiemogelijkheid.
  • Je kunt gericht targetten. Het is ook nog mogelijk om bij Facebook gericht te targetten. Wil je bijvoorbeeld dat alleen vrouwen van tussen de 40 en 60 jaar oud je advertentie zien? Dat is via Facebook mogelijk. Eén van de sterkste punten van Facebook is dat dit social media kanaal heel veel van haar gebruikers weet. Facebook weet hierdoor precies aan wie jouw advertenties weergegeven moeten worden.
  • Uitgebreid advertentiesysteem. Een groot voordeel van Facebook is dat je van een uitgebreid advertentiesysteem gebruik kunt maken. Zo is het per advertentie mogelijk om van alles in te stellen. Ondanks dat dit advertentiesysteem zo uitgebreid is, is het relatief makkelijk in gebruik. Je hebt dus alle touwtjes in eigen handen om de advertenties naar wens in te stellen.
  • Ook voor kleine budgetten geschikt. Ben je nog een startende ondernemer? Ook dan is adverteren via Facebook mogelijk. Je kunt namelijk ook met een relatief klein budget adverteren op Facebook. Zelfs als je met kleinere budgetten adverteert, kun je grootse resultaten behalen.
  • De kracht van herhaling. Heb je enig idee wat de kracht van herhaling is? Dit is een psychologisch effect dat bij adverteren op Facebook nadrukkelijk om de hoek komt kijken. Door Facebook gebruikers meerdere keren met een advertentie te laten ‘confronteren’, blijft jouw bedrijfsnaam goed in het geheugen van de Facebook gebruikers zitten. Dát is het effect van de kracht van herhaling. Een psychologisch effect waar Facebook advertenties zich perfect voor lenen.
  • In principe voor veel bedrijven geschikt. Onder aan de streep is adverteren op Facebook voor veel bedrijven geschikt. De branche, het soort bedrijf, de omvang van het bedrijf en het marketingbudget zijn van ondergeschikt belang. Het belangrijkste is dat je van alle bovenstaande voordelen kunt profiteren.

Ook starten met geld verdienen online?

Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid.
Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.

Wat is het doel van adverteren op Facebook?

Het mag duidelijk zijn; adverteren op Facebook brengt veel voordelen met zich mee. Om deze voordelen optimaal te benutten, moet je de juiste voorbereidingen treffen. Zo is het van belang dat je goed nadenkt over het doel van adverteren op Facebook.

Enkele voorbeelden van advertentiedoelen op Facebook bespreken we hieronder.

Je wilt meer bezoekers naar je website of webshop

Verkoop je producten in je eigen webshop? Of heb je een eigen website waarmee je, op welke manier dan ook, geld kunt bijverdienen? Om het optimale uit je website/webshop te halen, heb je bezoekers nodig. Veel bezoekers zelfs. De bezoekers verkrijg je door op de juiste manier te adverteren op Facebook.

Je wilt meer likes op je Facebook pagina

Ben je aan de weg aan het timmeren met je eigen bedrijfspagina op Facebook? Of heb je een hobbymatige pagina op Facebook die aardig aan het groeien is? Om aan de populariteit van je Facebook pagina te werken, is het ook verstandig om op Facebook te adverteren. Je kunt hiermee zowel meer likes als meer volgers creëren.

Je wilt je naamsbekendheid vergroten

Het is met adverteren via Facebook ook mogelijk om je naamsbekendheid te vergroten. Hierbij komen we op het hierboven benoemde punt; de kracht van herhaling. Ziet een consument regelmatig jouw bedrijfsnaam voorbij komen in één van de advertenties? Dan gaat de consument je bedrijfsnaam niet meer vergeten. Dit is, wat ons betreft, één van de voornaamste doelen van Facebook advertenties.

Verschillende soorten advertenties op Facebook

Wil je met één van bovenstaande doelen aan de slag gaan? Dan is het zaak om op de juiste manier via Facebook te gaan adverteren. Daar heb je meerdere mogelijkheden voor, mede doordat je uit verschillende soorten advertenties op Facebook kunt kiezen.

De belangrijkste soorten advertenties zetten we voor je op een rijtje:

  • Reguliere Facebook advertenties. Dit zijn de advertenties zoals deze inmiddels al jarenlang op Facebook getoond worden. Deze advertenties zie je bijvoorbeeld in de sidebar van Facebook, terwijl je door je tijdlijn aan het scrollen bent. Deze advertenties zijn door de jaren heen aanzienlijk veranderd, evenals de plaatsing hiervan.
  • Gesponsord bericht. Het is ook goed mogelijk dat je in de tijdlijn opeens een gesponsord bericht ziet staan. Dit is een ander voorbeeld van een Facebook advertentie. Het is zelfs één van de beste voordelen van een Facebook advertentie. Dit komt doordat in de afgelopen jaren het algoritme van Facebook aanzienlijk veranderd is. Dit heeft ervoor gezorgd dat gebruikers meer en meer van deze gesponsorde berichten zien staan.
  • Gesponsorde verslagen. Sinds enige tijd bestaan er ook gesponsorde verslagen op Facebook. Dit zijn berichten die alleen fans van een bepaalde Facebook pagina zien. Met deze gesponsorde verslagen is het mogelijk om een interactie met je fans (je volgers) te creëren.
  • Page Post Ads. Dit is een advertentie met betrekking tot een paginabericht. Als je recent een bericht op je Facebook pagina hebt gezet, kun je hier direct een advertentie van maken. Deze advertentie wordt vervolgens in het nieuwsoverzicht getoond.
  • Mobile Only Ads. Dit zijn advertenties die alleen aan gebruikers op een smartphone of tablet getoond worden. Deze advertenties zijn zowel voor iOS mobiele apparaten als voor Android mobiele apparaten geschikt.
Normale advertenties op Facebook

Met andere woorden: je kunt uit veel soorten Facebook advertenties kiezen. Het lastige hierbij is dat sommige advertenties behoorlijk veel op elkaar lijken. Je moet je daarom echt even goed verdiepen in het aanbod van Facebook advertenties. Met dit artikel helpen wij je hier uiteraard graag een handje bij.

Gesponsorde verslagen op Facebook

Stappenplan voor adverteren op Facebook

Heb je de wens om te adverteren op Facebook? Dan is het verstandig om onderstaand stappenplan te doorlopen. Met deze stappen creëer je niet alleen relatief makkelijk een Facebook advertentie, maar behaal je ook nog relatief snel de gewenste resultaten.

Een page post advertentie op Facebook

Stap 1: Meta Business Suite instellen

Het is allereerst zaak om Meta Business Suite in te stellen. Dit is de tool van Facebook die voorheen als ‘Facebook Business Manager’ bekend stond. Met deze tool ben je in staat om van alle mogelijke advertentietools van Facebook gebruik te maken.

Het is van belang dat je Meta Business Suite in eerste instantie goed instelt. Waarom? Omdat je met deze instellingen alles met betrekking tot je advertenties kunt regelen. Het is dus zaak om dit allemaal in één keer goed in te regelen.

Het lastige is dat sommige mensen hierbij door de bomen het bos niet meer zien. Wij raden je daarom aan om onderstaande sub stappen rustig één voor één te doorlopen:

  • Ga naar business.facebook.nl en klik vervolgens op ‘Account maken’
  • Vul je bedrijfsnaam, Facebook bedrijfspagina, je naam en je bedrijfsnaam in
  • Voeg nu een bestaand advertentieaccount aan de advertentie toe. Je hoeft hiervoor alleen maar een paar aanwijzingen op te volgen
  • Volg de overige instructies op
Een promoted post advertentie maken op Facebook

Stap 2: stel Facebook-pixel in

Het is nu mogelijk om met Facebook Ads Manager aan de slag te gaan om een advertentie te maken. Maar, het is nog beter om met Facebook Pixel aan de slag te gaan. Dit is een extensie waarmee je de winstgevendheid van je advertenties goed kunt meten.

Zo is het mogelijk om Facebook Pixel aan Shopify te koppelen. Het enige dat je hiervoor hoeft te doen, is een 16-cijferige code in te vullen bij beide systemen.

Je kunt Facebook Pixel het beste zien als een verbindingspunt tussen je website en je Facebook advertenties. De Pixel vertelt je vervolgens precies wat de conversie van elke advertentie is. Ook vertelt Pixel je van welke doelgroepen bijvoorbeeld orders afkomstig zijn. Ook is het mogelijk om per advertentiemateriaal het behaalde succes in te zien.

Je zou dus in eerste instantie Facebook Pixel goed in moeten stellen. Dit is op zich geen hogere wiskunde. Installeer Facebook Pixel en doorloop vervolgens de volgende stappen.

Stap 3: maak doelgroepen aan

Het succes van een Facebook advertentie hangt samen met de gemaakte doelgroepen. Zolang je in staat bent om gericht de juiste doelgroepen samen te stellen, ben je in staat om behoorlijke resultaten met je advertenties te behalen.

Hierbij is het goed om het volgende te beseffen: miljarden mensen maken gebruik van Facebook. Als we alleen naar Nederland kijken, zien we dat ook miljoenen Nederlanders dagelijks gebruik van Facebook maken. Dit aantal geeft des te meer aan dat het belangrijk is om je doelgroepen goed samen te stellen.

Het is daarbij belangrijk om je op meerdere targetcategorieën richten:

  • Locatie. Het is bij Facebook advertenties mogelijk om te filteren op locaties. Je kunt hierbij voor een specifieke locatie kiezen, maar ook voor een straal van 5 of 10 kilometer rondom een bepaalde locatie. Het is hierbij ook nog mogelijk om bepaalde gebieden uit te sluiten. Per locatie is het nog mogelijk om aan te geven op wie je je richt; mensen die er wonen, mensen die er onlangs geweest zijn of mensen die op reis zijn in de betreffende regio.
  • Demografie. Het is mogelijk om bij Facebook te targetten op mannen of vrouwen. Ook is het mogelijk om te targetten op leeftijd, variërend van 13 jaar tot 65+ jaar oud. Dit is een vrij brede range, maar je kunt gelukkig ook gerichter filteren op leeftijd.
  • Opleiding. Bij advertenties op Facebook kun je ook de gewenste opleiding van de doelgroep aangeven. Dit kan om het opleidingsniveau zelf gaan, maar ook om een specifieke studietijd, een speciale school of een speciaal vakgebied.
  • Relatie. Wil je je Facebook advertentie alleen aan vrijgezellen laten zien? Of wil je je Facebook advertentie juist aan getrouwde mensen laten zien? Dit zijn slechts 2 van de mogelijke relatie statussen waar je op kunt filteren.
  • Interesses. Facebook houdt alles bij van wat haar gebruikers doen. Men weet hierdoor als geen ander wat de interesses per persoon zijn. Het is daardoor mogelijk om gericht te targetten op bepaalde interesses. Dit gaat heel erg ver tegenwoordig, mede doordat je andere apps aan Facebook kunt koppelen. Een goed voorbeeld hiervan is Spotify. Doordat je Spotify aan Facebook kunt koppelen, weet Facebook precies naar welke muziek elke gebruiker luistert.
  • Gedrag. Het is niet alleen mogelijk om op interesses te filteren, maar ook op gedrag. Facebook is namelijk in staat om alle digitale activiteiten in de gaten te houden. Bovendien is het mogelijk om in te zien op welke apparaten de verschillende gebruikers actief zijn. Verder is het mogelijk om in te zien van welke browsers de verschillende gebruikers gebruik maken.

Stap 4: Facebook advertentie maken

Het is nu zaak om een Facebook advertentiecampagne te maken. Een campagne kan uit één advertentie bestaan, maar kan ook uit meerdere advertenties bestaan. Het is hierbij dus ook mogelijk om onderscheid tussen meerdere advertenties te maken.

Dat stelt je in staat om meerdere advertenties tegelijkertijd uit te proberen. Je kunt hierdoor perfect A/B testen, waardoor je kunt achterhalen welke advertentie het beste presteert.

Het is dus allereerst zaak om een advertentie te maken. Nadat je een eerste advertentie aangemaakt hebt, kun je een doel kiezen voor de betreffende advertentie:

  • Automatische advertenties. Hierbij test Facebook zes verschillende versies van een advertentie automatisch voor je. Je ziet hierdoor in één oogopslag welke versie advertentie het beste presteert.
  • Je pagina promoten. Dit is een vrij eenvoudig doel waarvoor je eenvoudige advertenties kunt gebruiken.
  • Je bericht promoten. Met dit doel kun je meer bereik creëren met een organische post.
  • Meer bezoekers genereren. Als je meer bezoekers wilt genereren, moet je advertenties opzetten waarmee je meer websiteverkeer kunt creëren.
  • Meer leads genereren. Met dit doel ben je in staat om contactinformatie te verzamelen van mensen die op Facebook actief zijn.
  • Meer chatberichten ontvangen. Met dit doel ga je gericht aan de slag om mensen aan te sporen om een bericht naar je te sturen.

Belangrijk om te weten: denk goed over het gewenste doel na. Op basis van dit doel laat Facebook namelijk je advertenties aan de gebruikers zien. Mocht je onverhoopt voor een ander doel kiezen, kan dit ervoor zorgen dat de advertentie de gewenste doelstellingen niet weet te behalen.

Stap 5: advertentiemateriaal kiezen

Je komt nu bij één van de belangrijkste stappen uit: het maken van de advertentie zelf. Je moet hiervoor een paar verschillende stappen doorlopen:

  • Voeg tekst en een afbeelding/video toe. Het is aan te raden om dit artikel even tot het einde door te nemen. Verderop in dit artikel geven wij je namelijk de beste tips voor het creëren van de beste Facebook advertentie.
  • Bepaal de doelgroep. Het is nu zaak om van deze advertentie de juiste doelgroep te bepalen. Dit is iets dat je bij stap 3 als het goed is als bepaald hebt voor jezelf.
  • Budget instellen. Je kunt nu ook direct het budget instellen. Dit is het budget dat je (maximaal) aan de advertentie wilt besteden. Het is mogelijk om dit budget bijvoorbeeld per dag in te stellen, zodat je niet onverhoopt te veel geld aan de advertentie kwijt gaat zijn.
  • Meerdere variaties aanmaken. Bij stap 2 heb je als het goed is al meerdere doelgroepen samengesteld. Het is nu mogelijk om deze doelgroepen aan te klikken en verder te verfijnen. Daarmee is het mogelijk om meerdere variaties van je advertentie aan te maken, waardoor je verschillende advertenties perfect kunt gaan testen. En vergelijken.
  • Duur van de advertentie. Het is nu mogelijk om aan te geven hoe lang de advertentie moet draaien op Facebook. Dit gaat eigenlijk hand in hand met de kosten. Je kunt de kosten dus per dag aangeven, maar je kunt ook totale kosten aangeven. Als dat totaalbedrag aangetikt wordt, wordt de advertentie vanaf dat moment niet meer weergegeven.

Stap 7: Facebook campagnes optimaliseren

Heb je het gewenste advertentiemateriaal gekozen? Als je alles naar wens ingesteld hebt, kun je de advertentie live laten gaan. Vanaf dat moment wordt de advertentie op de juiste manier aan de juiste personen getoond.

Het is vervolgens zaak om je campagnes voortdurend te optimaliseren. Het is verstandig om dagelijks bij te houden hoe je advertenties presteren. Je kunt dit één keer per dag checken, maar het is beter om dit per uur te checken.

Mocht het niet helemaal goed gaan, kun je tijdig aanpassingen verrichten. Wel zo wenselijk, aangezien je je centjes niet zomaar over de bank wilt smijten. Nee, je wilt écht iets hebben aan de uitgaven voor je Facebook advertenties.

Een blik op verschillende typen Facebook advertenties

Het succes van je Facebook advertenties is van meerdere factoren afhankelijk. De doelgroep is hierbij één van de belangrijkste factoren. Maar, ook de manier waarop je de Facebook advertenties opbouwt, is van grote invloed op het uiteindelijke succes.

Wij laten je daarom graag nader kennismaken met de verschillende typen Facebook advertenties. Ook vertellen we je per Facebook advertentie wat de belangrijkste eigenschappen zijn.

Afbeeldingsadvertenties

Je raadt het al, maar dit zijn advertenties die uit één foto bestaan. Belangrijk voordeal van dit type advertentie is dat je ‘m erg makkelijk kunt maken. Ook is gebleken dat dit één van de meest efficiënte vormen van adverteren op Facebook is.

Bijkomend voordeel is dat zo’n Facebook advertentie erg overzichtelijk is. Een gebruiker ziet in één oogopslag waar de advertentie omdraait. Uit onderzoek is gebleken dat hiermee veel uniek verkeer naar een website of webshop verkregen kan worden.

Heb je weinig tijd voor het instellen van je Facebook advertentie? Of heb je relatief weinig budget voor je advertentiecampagne op Facebook? In beide gevallen zijn de afbeeldingsadvertenties een geweldige optie.

Houd bij een afbeeldingsadvertentie rekening met de volgende aanbevelingen:

Ontwerpaanbevelingen:

  • Resolutie: minimaal 1080×1080 pixels
  • Beeldverhouding: 1.91: tot 1:1
  • Bestandstype: JPG of PNG

Tekstaanbevelingen:

  • Kop: 40 tekens
  • Hoofdtekst: 125 tekens
  • Beschrijving: 30 tekens

Technische aanbevelingen:

  • Max. bestandsgrootte: 30 MB
  • Minimale breedte: 600 pixels
  • Minimale hoogte: 600 pixels

Videoadvertenties

Wil je je merk, bedrijf, product of dienst écht goed in de kijker zetten? Dan is het interessant om met videoadvertenties aan de slag te gaan. Deze advertenties zijn op een visuele manier in te vullen, waardoor je hiermee de aandacht van Facebook gebruikers kunt trekken.

Een videoadvertentie vraagt wel om iets meer werk. Zo is het uiteraard arbeidsintensiever om een video te maken in plaats van een simpele afbeelding. Je kunt bovendien alle kanten op met een videoadvertentie. Enerzijds wil je creatief zijn, maar anderzijds is het belangrijk dat je direct de aandacht van de bezoeker trekt. Ook is het belangrijk dat de videoadvertentie met een Call to Action eindigt. De bezoeker weet dan precies wat hij/zij als vervolgstap moet/kan doen.

Houd bij videoadvertentie rekening met de volgende aanbevelingen:

Ontwerpaanbevelingen:

  • Resolutie: minimaal 1080×1080 pixels
  • Beeldverhouding: 4:5
  • Bestandstype: MP4, MOV of GIF
  • Videobijschrift: aan te raden
  • Videogeluid: aan te raden

Tekstaanbevelingen:

  • Kop: 40 tekens
  • Hoofdtekst: 125 tekens
  • Beschrijving: 30 tekens

Technische aanbevelingen:

  • Maximale bestandsgrootte: 4 GB
  • Minimale breedte: 120 pixels
  • Minimale hoogte: 120 pixels
  • Videoduur: 1 seconde tot 240 minuten

Carrouseladvertenties

Een carrouseladvertentie is één advertentie met maximaal tien afbeeldingen of video’s. Dit is een soort advertentie die door bijvoorbeeld modemerken gebruikt wordt. Met één advertentie kan een modemerk namelijk 10 kledingstukken aan een Facebook gebruiker laten zien.

Je kunt bijvoorbeeld meerdere producten uitlichten of een product vanuit meerdere kanten laten zien. Ook is het hiermee mogelijk om een tutorial aan te bieden danwel een compleet proces uit te leggen.

Het is bij een carrouseladvertentie mogelijk om met video’s en afbeeldingen te variëren. Houd daarbij rekening met de volgende aanbevelingen:

Ontwerpaanbevelingen:

  • Resolutie: minimaal 1080×1080 pixels
  • Beeldverhouding: 1:1
  • Bestandstype afbeelding: JPG of PNG
  • Bestandstype video: MP4, MOV of GIF

Tekstaanbevelingen

  • Kop: 40 tekens
  • Hoofdtekst: 125 tekens
  • Beschrijving: 30 tekens

Technische aanbevelingen:

  • Maximale bestandsgrootte afbeelding: 30 MB
  • Maximale bestandsgrootte video: 4 GB
  • Aantal carrouselslides: 2 tot 10
  • Videoduur: 1 seconde tot 240 minuten

Tips om te scoren met je Facebook advertenties!

Ga je starten met Facebook advertenties? Dan wil je uiteraard niet je geld zomaar weggooien. Integendeel zelfs; elke euro die je aan je Facebook ads uitgeeft, wil je rendabel maken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar het behoort zeker tot de mogelijkheden.

Daarvoor wijzen wij je graag op onderstaande tips. Door deze tips goed op te volgen, ben je in staat om de beste resultaten met je Facebook advertenties te behalen.

Gebruik vooral geen automatische opties

Zie je het niet zitten om de advertenties volledig zelf samen te stellen? Dan lijkt het makkelijk om voor één van de automatische opties te kiezen. Dat lijkt inderdaad makkelijk te zijn, maar dat is allerminst het geval. Door voor één van de automatische opties te kiezen, wordt de advertentie veel te algemeen. Dit betekent dat je hier nooit de gewenste resultaten mee gaat behalen.

Het is daarom verstandig om wat tijd te besteden aan het opzetten van je Facebook advertenties. Maak advertenties volledig op maat, zodat ze perfect aansluiten op de door jou bedachte doelgroep.

Kijk goed naar je bestedingslimiet per advertentie

Ga je voor het eerst met Facebook advertenties aan de slag? Of heb je al enige ervaring met het online zetten van Facebook ads? In beide gevallen is het belangrijk om je bestedingslimiet per advertentie in te stellen.

Met name als je een succesvolle advertentie hebt, vliegt je budget er doorheen. Mogelijk is dat het moment om je budget iets te verhogen. Verdien je met elke euro twee euro? Dan kan het interessant zijn om je budget te verhogen. Als je van elke euro twee euro kan maken, kan dit uitermate rendabel uitpakken.

Adverteren op Facebook

Het is daarom zaak om per advertentie goed naar de bestedingslimiet te kijken. Stel in ieder geval per advertentie een limiet op, zodat je niet onverhoopt té veel geld uitgeeft aan je advertenties. Daar zit je uiteraard niet op te wachten.

Richt je op mobiele advertenties

Heb je enig idee hoeveel Facebook gebruikers gebruik van mobiele apparaten maken? Nou, dit zijn er héél erg veel. Het grootste gedeelte van de Facebook gebruikers maakt zelfs gebruik van mobiele apparaten. Je zou hier dan ook goed je mobiele advertenties op af moeten stemmen.

Het is aan te raden om de advertenties te optimaliseren op de mobiele apparaten. Kies je bijvoorbeeld voor een foto- of videoadvertentie? Zorg er dan voor dat de foto of video geoptimaliseerd is voor de kleinere mobiele apparaten.

Goed om te weten: sommige type advertenties zijn alleen geschikt voor mobiele apparaten. Als je weet dat je website veel mobiele gebruikers aantrekt, kan het interessant zijn om je op zo’n type advertentie te richten.

Blijf testen, testen en nog eens testen

De stad Rome is niet in één dag gebouwd. Het ontwikkelen van de perfecte Facebook advertentie gaat je ook niet in één dag lukken. Sterker nog; het lukt je niet eens in een week of in een maand. Nee, het is bij Facebook ads vooral zaak om continu te blijven testen.

Probeer bij een foto advertentie bijvoorbeeld meerdere foto’s af. Door de verschillende afbeeldingen te testen, achterhaal je al snel welke afbeelding het beste werkt. Onderzoek wijst uit dat je met bepaalde advertenties tot wel 200% meer kliks kunt genereren. Dit geldt niet alleen voor fotoadvertenties, maar ook voor de videoadvertenties.

Richt je op specifieke doelgroepen

Stel je een doelgroep van alle vrouwen in Nederland van 30 tot 45 jaar vast? Dan heb je eigenlijk een te algemene doelgroep te pakken. Dit kan zeker werken, maar dat is hoofdzakelijk afhankelijk van je bedrijf, producten of diensten.

Het is in veel gevallen beter om je op specifieke doelgroepen te richten. Maak hierbij gebruik van de vele targetting mogelijkheden, zoals interesses, gedrag en demografische gegevens.

Met specifieke doelgroepen is de kans op succes vele malen groter. Ook dit is iets dat je voortdurend moet blijven testen.

Besteed het aan een specialist uit

Heb je het idee dat dit artikel voor jou abracadabra is? Ga dan vooral niet eindeloos experimenteren met Facebook ads. Je hebt in dat geval namelijk 2 zekerheden: het is een eindeloos gebed en het gaat je geld kosten. Je kunt in dat geval beter je Facebook advertenties aan een specialist uitbesteden.

Een specialist weet als geen ander hoe de juiste doelgroep samengesteld moet worden. Een specialist weet als geen ander hoe Facebook Pixel werkt. En een specialist weet als geen ander hoe jouw advertentie rendabel gemaakt kan worden. Schakel daarom een specialist in, indien je de informatie uit dit artikel niet volledig begrijpt.

Maar, een specialist kost toch ook geld? Ja, dat klopt. Als het goed is, levert zo’n specialist je echter op termijn meer geld op. Zo’n specialist werkt aan jouw advertenties, waardoor hij/zij indirect aan jouw bedrijf werkt. Mochten de gewenste successen behaald worden, merk je dit aan bijvoorbeeld de naamsbekendheid of het aantal orders. Op de lange termijn verdien je de investering in een specialist dus terug!

Adverteren op Facebook: wat je verder nog moet weten

Het is de hoogste tijd om dit artikel over adverteren op Facebook af te ronden. Voordat we dat doen, laten we je nog kennismaken met wat belangrijke informatie. Dit is belangrijke informatie die nú van toepassing is, maar mogelijk ook in de komende jaren nog.

De regels veranderen voortdurend

Het is goed om te weten dat de regels van Facebook voortdurend veranderen. Zo werd in april 2023 nog een wijziging in de privacyregeling voor iOS gebruikers doorgevoerd.

Het is zaak om op de hoogte blijven van deze veranderde regels. Mocht één van deze regels betrekking op jouw advertentiecampagne(s) hebben, moet je je campagne(s) hier zo snel mogelijk op aanpassen. Voldoende reden dus om de veranderde regels nauwlettend in de gaten te houden.

Je bent niet de enige adverteerder op Facebook

In elke bedrijfstak heb je met een bepaalde concurrentie te maken. In sommige bedrijfstakken is dit extreem, terwijl je in andere bedrijfstakken met mogelijk 1 of 2 concurrenten te maken hebt.

Ongeacht in welke bedrijfstak je actief bent, heb je op Facebook te maken met concurrentie. Je bent simpelweg niet de enige adverteerder op Facebook. Heeft jouw concurrent de doelgroep beter bepaald? Of heeft jouw concurrent een betere advertentie? Dan kan dit van grote invloed op je bedrijfsresultaat zijn. Ook dit is voldoende reden om het uiterste te vragen van je Facebook advertenties.

Richt je ook op andere social media kanalen

Facebook is zeker een interessant social media kanaal voor advertenties. Dit geldt echter anno 2023 voor nog meer social media kanalen. Zo kan het voor jou erg interessant zijn om via Instagram, Pinterest en/of TikTok te adverteren. Dit is echter iets dat je volledig op je bedrijf, producten/diensten en doelgroep af moet stemmen.

Graag komen we hierbij nog terug op een eerder aangehaald effect: de kracht van herhaling. Besluit je om op meerdere social media kanalen te adverteren? Dan vergroot je het mogelijke effect van kracht op herhaling des te meer. Mocht een gebruiker op meerdere social media kanalen jouw bedrijf of producten tegenkomen, zorgt dit mogelijk voor meer orders. En sowieso voor een grotere naamsbekendheid.

Kijk kritisch naar je advertentiebudget

Tot slot is het belangrijk om kritisch naar je advertentiebudget te kijken. In eerste instantie raden wij je aan om met een niet al te groot budget te starten. Start bijvoorbeeld met 50 of 100 euro en kijk wat je hiermee kunt behalen. Dit budget stelt je ook in staat om meerdere advertenties en dergelijke uit te proberen.

Het kan ook lonend zijn om na verloop van tijd je advertentiebudget aanzienlijk te verhogen. Heb je nu een budget van 100 euro en verdien je daar 300 euro mee? Dan kan het interessant zijn om je budget naar 300 euro te verhogen. In dat geval zou je – wiskundig gezien – 1200 euro mee moeten kunnen verdienen.

Adverteren op Facebook: veel succes!

Wij wensen je graag veel succes met het adverteren op Facebook. Kom je er niet helemaal uit? Neem gerust contact met ons op. Mogelijk kunnen wij je van de juiste input en tips voorzien.

Verder raden wij je aan om gewoon van start te gaan met de Facebook advertenties. Geef het een kans, start met een klein budget en bekijk waar het schip strandt. Alles draait om de juiste doelgroep, de juiste advertenties, testen en optimaliseren!

Jacko Meijaard
Ik help mensen geld verdienen op het internet. Op Internet Succes Gids.nl laat ik je zien wat wel, én wat niet werkt. Zo weet jij precies hoe het moet. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als in webinars en seminars. Check hier mijn affiliate marketing cursus waarin je stap voor stap gaat ontdekken hoe je (veel) geld kunt verdienen op het internet.

Ook starten met geld verdienen online?

Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid. Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.

4 reacties op “Adverteren op Facebook; een uitgebreide uitleg!

  1. Hoi Jacko ,

    Ik besef dat er pas een Q&A is georganiseerd, maar ik heb toch even je inzicht nodig 🙂
    Momenteel heb ik een advertentie lopen op facebook (twee dagen geleden aangemaakt) en heb momenteel 47 websitekliks voor 0,15€ en CTR van rond de 2%. Ik vermoed dat deze ad het niet zo slecht doet, maar ik heb mijn ‘max bid’ nog op 0,60€ staan, zoals je voorstelde in de cursus. Kan ik deze lager zetten zonder aan kliks en CTR in te boeten?
    Ook kan ik precies de tekst of foto’s van mijn ad niet meer veranderen via ads manager. Moet ik hiervoor naar de Power Editor of zou ik gewoon een nieuwe ad aanmaken?
    Alvast bedankt voor je reactie!

    1. Hey Maarten!

      Je statistieken lijken me prima zo. Je kunt de max-bid inderdaad iets lager zetten, maar als je gewoon 0,15 cent per click betaald, zit dit goed! CTR lijkt me ook goed, maar je kunt er wat mee spelen om dit te verhogen door bijvoorbeeld een andere afbeelding of headline te kiezen.

      Als het goed is kun je gewoon via Ads Manager de tekst en foto’s aanpassen, dit hoeft niet in de Power Editor.

      Ga naar je advertentie en als het goed is vind je daar de knop ‘Bewerken’.

      Succes!

  2. Had mij aangemeld voor een gratis video, maar die link werkt niet. Heb wel belangstelling voor de training, mist deze wel werkt natuurlijk.Bericht mij snel zodat ik nog gebruik kan maken van de aanbieding.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *