Podcast #15 – Hugo Bakker over succesvol ondernemen

podcast jacko meijaardHet is weer vrijdag, en dus betekent dat weer een nieuwe Internet Succes Gids.nl Podcast: nummer #15 alweer!

En dit keer heb ik een hele speciale podcast voor je; in deze podcast ga ik namelijk in gesprek met niemand minder dan Hugo Bakker!

Hugo Bakker is zeker geen onbekende in de wereld van internet marketing, passieve inkomsten en het creëren van een internet business, en dus leek het me een tof idee om eens met Hugo te praten over deze onderwerpen, en zijn visie en verhaal te horen.

Podcast #15 – Hugo Bakker

Beluister hieronder de inspirerende podcast met Hugo Bakker.

Hugo houdt trouwens maandag 3 april om 10:00 uur een webinar waarin hij je laat zien hoe je een vrije ondernemer kunt worden. Aanmelden kan via deze link.

Vind je dit nou een toffe podcast? Abonneer je dan op de Internet Succes Gids.nl Podcast in iTunes, en mis geen enkele podcast meer.

Transscript:

Kun je de podcast om de één of andere reden niet beluisteren (omdat je in een overvolle trein zit en je oordopjes vergeten bent bijvoorbeeld)? Voor het gemak heb ik de podcast laten uittypen.

Jacko: Oké, mensen, ik zit hier vandaag met Hugo Bakker. Hugo, dit is de tweede keer dat we elkaar eigenlijk in korte tijd spreken.

Hugo: Ja, goed, hè?

Jacko: Heel goed. (lacht) We kennen elkaar nu al een beetje en voor de mensen die jou nog niet kennen, kun jij vertellen wie je bent, wat je doet enz?

Hugo: Nou, Hugo Bakker, ondernemer en ik help andere ondernemers om het internet te gebruiken om hun doelgroep te bereiken, makkelijker te bereiken en ook gewoon makkelijker meer geld te verdienen via internet. Mijn missie is eigenlijk om mensen te inspireren om makkelijker geld te verdienen waardoor het makkelijker wordt om ook geld weg te geven. Ik ben 46 jaar. Ik ben vader van 2 jonge dochters. Ik ben dus gewoon heel veel thuis, dus de laptop lifestyle, maar die staat dan gewoon op de keukentafel.

Jacko: Dus je laat andere mensen eigenlijk dus geld verdienen op het internet met hun bedrijf en ook met hun passie.

Hugo: Ja. En dat is bij mij eigenlijk begonnen, ook vanuit een zoektocht van: wat is eigenlijk mijn passie? En allerlei dingen uitgeprobeerd. Ik wist op een gegeven moment wel: ik wil vrijheid creëren. Ik wil via het internet gaan werken, maar hoe dan? En wat werkt dan wel en niet? En ik denk dat als ik terugkijk vanaf 2010, dat ik echt wel een stuk of 10 websites heb gemaakt die allemaal mislukt zijn en achteraf heb ik dat gewoon nodig gehad om te leren: wat werkt nou wel en wat werkt nou niet?

Jacko: En hoe ben je begonnen? Of misschien nog beter gezegd: waarom ben je hier mee begonnen?

Hugo: Nou, uiteindelijk, als ik nog wat verder terugkijk, was ik toen ik nog in loondienst werkte gewoon vooral op zoek naar vrijheid. Zodra ik voelde dat ik beperkt werd in mijn vrijheid, dan voelde ik me minder gelukkig, daar kwam het eigenlijk op neer. Je kunt misschien wel voorstellen dat als je aan je baas moet vragen van: “Mag ik op vakantie? En hoelang mag ik op vakantie?” Dat wil je eigenlijk gewoon niet. En toen is het verlangen eigenlijk al aangewakkerd om te ondernemen. Dat heeft wel een tijdje geduurd, want ik vond het gewoon spannend om die sprong te wagen. Sterker nog, daar heb ik 7 jaar over gedaan om het besluit te nemen. En toen ik dan eenmaal gedaan had, toen was ik gewoon los eigenlijk en naast dat ik die vrijheid wilde, zag ik ook wel dat ondernemers natuurlijk in potentie veel meer geld kunnen verdienen. Dus dat waren twee drijfveren voor mij om voor mezelf te beginnen. Vrijheid en meer geld verdienen. Helaas kwam ik erachter dat ik die vrijheid helemaal niet ervoer als ondernemer, want ik moest gewoon keihard werken om klanten binnen te halen. En ik weet niet of ik dat vorige keer tegen je gezegd had: mijn vader heeft 50 jaar voor dezelfde baas gewerkt. En ik heb het ondernemen gewoon niet van hem meegekregen, niet van huis uit, dus ik heb het echt moeten leren.

Jacko: Ik kan me voorstellen: het is een enorme grote stap dat je voor een baas werkt en je hebt een gezin, je hebt een huis, je hebt een hypotheek, dat je dan die stap neemt dat je zegt: “Oké, ik ga nu voor mezelf beginnen.” Dat moet je wel. Dan moet je wel een manier gaan vinden om geld te gaan verdienen.

Hugo: Dat klopt. Dat verlangen werd zo groot dat ik het zelfs bij klanten had verteld. Dus waar ik eigenlijk door mijn baas naartoe werd gestuurd en toen ik het eenmaal verteld had tegen die klant, toen kon ik eigenlijk alleen nog maar mijn baas opbellen en zeggen: “Joh, ik ga voor mezelf beginnen.” En dat was wel heel erg spannend, maar dat maakte gewoon dat ik harder ging rennen. Zo van: oké, nu moet er iets gebeuren. Nu moet ik klanten binnenhalen en dan ga je dingen doen die je anders misschien niet zou doen. En dan kom je als het ware… Als het water aan de lippen is of als het echt moet, dat zeggen ze ook weleens: als je rock bottom, als je echt op het dieptepunt in je leven bent, dan moet er iets veranderen. Dan moet je andere dingen gaan doen en dat is bij mij gebeurd toen.

Jacko: Kun je een voorbeeld geven van iets, misschien dat je zegt: “Dat had ik anders echt niet durven doen als ik nog niet per se moest, maar nu ik echt voor mezelf ben, moet ik dit misschien wel gaan doen.”

Hugo: Ja, voor mij was dat gewoon potentiële klanten opbellen, benaderen, dat is echt ver buiten mijn comfortzone geweest. En weet je, een halfuur met de telefoon in je hand zitten en het veiligst is dan om die telefoon weer weg te leggen en te denken van: ik ga gewoon door zoals ik altijd bezig ben, maar dan toch bellen en toch dan jezelf eigenlijk aanbieden is het dan.

Jacko: En voor de mensen die je nog niet kennen, ik weet het natuurlijk, maar wat verkocht je dan of wat waren jouw diensten?

Hugo: Nou, ik was trainer/coach en ik had in loondienst veel ICT-trainingen gegeven. En toen moest ik dus een klus gaan zoeken, een project en toen is dat uiteindelijk geworden: ICT-trainingen geven in de gemeentelijke branche en dan was ik eigenlijk een cms aan het uitleggen. Dus hoe die gemeenteleden de website bij moesten houden. Daar is ook het zaadje gepland: hoe kan ik zelf nou via internet mensen bereiken en geld verdienen? Dus dan zie je ook weer hoe dat dingen mooi lopen. Dat noemen ze weleens connecting te dots. Als je dus terugkijkt van: wat heb je nou in het verleden gedaan, dan zie je dus dat daar een mooi verband in zit, dat je van het een naar het ander toe gaat.

Jacko: Dat is heel herkenbaar. En toevallig ben ik nu een boek aan het lezen en daar kwam ook dat principe in voor. Misschien ook nog een bekende quote van Steve Jobs, ik weet niet of je die hebt gehoord: you only can connect dots looking backwords. Uit zijn speech op Stanford.

Hugo: En dan moet ik gelijk denken aan zo’n groot schip. Bijvoorbeeld een cruiseschip en als je op het voording staat, net als bij de Titanic weet je wel, hoe heet die gozer ook weer? Dan zie je niet goed waar je precies naartoe gaat, maar als je op de achtersteven staat, zie je precies waar je vandaan komt en dat is wel heel gaaf als je… En de luisteraars zullen misschien denken: waarom vertellen ze dit dan? Maar stel nou dat je op een punt bent in je leven dat je niet weet van: wat wil ik nu eigenlijk? Waar wil ik naartoe? Dus dan zie je niet waar je naartoe gaat, maar je ziet ook waar je naartoe gaat en dat helpt ook om meer richting te kiezen voor je toekomst.

Jacko: Absoluut. En jij was toen dus bezig met klanten en cms-systemen en dat soort dingen. En toen kwam jij er dus achter op de een of andere manier van: ik kan dus geld gaan verdienen met een website, en dat ik eigenlijk in principe de hele business kan opschalen zonder dat ik zelf echt veel meer hoef te doen, zeg maar. Dus echt een soort van passief inkomen?

Hugo: Ja, dat klopt. Daar is een weg naartoe gegaan. Ik wilde dus meer vrijheid. Ik had ook al in de gaten dat de ICT-trainingen geven aan mensen bij gemeenten en voorheen had ik bij wooncoöperaties gewerkt, dat is niet iets dat ik tot mijn 65ste wilde doen. Wat ik wilde was coaching en mensen helpen om te groeien, maar daar kon ik geen klanten in krijgen. En dat lukte me gewoon niet. Ik wist niet hoe dat werkte. En ik zocht eigenlijk daarna, of tenminste… Ik zocht mijn heil in geld verdienen via internet. Snel geld, systemen. Opties op de beurs handelen. Maar ik ontdekte ook wel gewoon van: dit is het ook niet. Ik geloof hier uiteindelijk ook niet in. Want die snel geldsystemen vielen om en handelen op de beurs was ook niet mijn ding, daar verloor ik heel veel geld mee en toen zag ik al die internetmarketeers hun kennisproducten verkopen. Allerlei soorten kennisproducten. Of het nou afvallen was of fitness of geld verdienen online. Dus toen verdiepte ik me daar verder en verder en verder in. Toen is Passief Inkomen online ook ontstaan. En dat ging eigenlijk heel langzaam vooruit, dus dat schoot eigenlijk niet op. Ik kan me nog herinneren dat ik daar een blog op het geschreven van ‘ik ben een mislukkeling’, want het lukte me allemaal niet. Tot ik op een gegeven moment een keihard kwartje hoorde vallen van: Hugo, waarom doe jij niet gewoon jouw kennis en ervaring omzetten in een videotraining? Dus toen dacht ik: ja, zo simpel is het. En dit is wat iedereen kan doen. En wat was dan mijn kennis en ervaring? Als trainer/coach had ik natuurlijk allerlei tips en tools en die ben ik in video’s gaan vangen kom 101werkvormen.nl. En dat was gelijk een hit. Dat werkte gelijk super goed. Dus kennis delen in eerste instantie, want is het stukje dat de luisteraars waarschijnlijk het meest interessant vinden. Eerst veel gratis kennis delen in ruil voor naam en e-mailadres, e-books, van alles gaf ik weg. Dan verzamelde ik al die e-mailadressen en dan werkte ik toe naar een lancering. Mijn allereerste videotraining, videopakket, en toen ik dat lanceerde verdiende ik gelijk € 2.000,- op de allereerste dag. En toen ervoer ik pas echt van: yes, dit is de vrijheid waar ik naar op zoek was.

Jacko: Oké. Want toen had je door: oké, het kan.

Hugo: Het kan, ja. En het is simpel. Iedereen kan dit. Het is een kwestie van je kennis delen en vervolgens verpakken in een verdiepingstraining dat aanbieden via, er zijn verschillende methodes natuurlijk, maar lanceren is gewoon misschien wel makkelijkste methode, want dan gaat de winkelwagen open tijdelijk en dan gaat de winkelwagen weer dicht. Dus dat dwingt mensen op een keuze te maken. Ga ik wel kopen of ga ik niet kopen? En hoppa, ongelooflijk veel geld kun je ermee verdienen en ik geloof… Ik heb een tijdje toen trouwens ook gedacht van: guppieskweken.nl toen vastgelegd. Ik dacht: ik ga gewoon bewijzen dat je met elk onderwerp, met elke passie die je hebt, dat je er geld mee kan verdienen. Inmiddels heb ik ook wel… Ik denk dat dat mijn passie niet was, dus dat heb ik nooit echt als voorbeeld van de grond gekregen, maar wel al het andere dat ik leuk vind, waar ik kennis en ervaring in heb, dat kan ik zondermeer inzetten als passief inkomen.

Jacko: Ja. Dus door het maken van een informatieproduct, ga je het aanbieden. Eerst een boel gratis informatie. Leads verzamelen en vervolgens gaan lanceren en er een funnel van maken?

Hugo: Ja. En dat is hoe simpel het is. En nu op dit moment is het eigenlijk gewoon een kwestie van Facebookadvertentie, dan een autimated webinar en dan is het gelijk: hup, naar de winkelwagen en passief inkomen.

Jacko: Ja, zo simpel kan het zijn. Als je eenmaal een goede funnel, een goed webinar hebt, is het een kwestie van dat herhalen.

Hugo: Ja.

Jacko: Ik wil denk ik nog even een stapje terug, want je werkte voor een baas. Je had besloten dat je voor jezelf ging, dat je eigenlijk zelf een eigen onderneming wilde starten. Dat liep ook goed, hebben we eigenlijk in ons vorige interview aangehaald, maar toch was het op de een of andere manier voor jou niet het, misschien wel goed genoeg, maar niet wat jij wilde?

Hugo: Klopt, want ik was in loondienst altijd als trainer bij wooncoöperaties om software uit te leggen. En daar ontstond al van: ik weet niet of ik dit vol blijf houden. Ik wil liever coaching gaan doen. Dit is meer kennis overdragen. En in die tijd was dus ook ontstaan van: ik wil meer vrijheid, ik wil meer geld verdienen. Uiteindelijk dus die stap genomen om voor mezelf te beginnen. Toen voelde ik echt wel die onzekerheid van: shit man, ik moet geld verdienen. Ik moet gewoon klanten hebben en mijn oude netwerk, waar ik dus bij wooncoöperaties kwam en die trainingen gaf, die belden mij gewoon op, want ze wisten: Hugo geeft leuke, goede trainingen. Hij kan goed uitleggen. Hij kan goed met de mensen omgaan. En misschien wel het belangrijkste, hij is veel goedkoper dan wanneer we dezelfde training afnemen van de leverancier. Dus het eerste jaar dat ik voor mezelf werkte, had ik 110.000 aan omzet aan uurtje factuurtjewerk. Eigenlijk had ik het gewoon hartstikke druk. Op een gegeven moment had ik gewoon zes dagen training geven per week en ik voelde al heel snel: dit is niet wat ik wil. Maar ik vind het geld wel lekker. Die zekerheid en gewoon dat geld verdienen. Maar als je dan, en dit is voor de luisteraard denk ik ook belangrijk. Als je dan op een gegeven moment toch weet: ik doe iets wat ik eigenlijk toch niet wil doen, dat dat op de lange termijn niet blijft werken. Je doet iets wat je niet leuk vindt, klanten moeten dat op een of andere manier voelen of zien of ruiken en dan word je dus gewoon minder gevraagd. En dat ontstond dus ook en ik wilde ook coaching gaan doen, maar gebeld worden is nog wat anders dan, dus vanuit dat oude netwerk, dan iets nieuws opzetten en daar gelijk voor gebeld worden. Ik wist niet hoe ik dat voor elkaar moest krijgen. Nu, als je me nu zou vragen: Hugo, morgen start je met een compleet nieuwe business, dan weet ik dat ik binnen een paar maanden gewoon weer als de expert gezien wordt op dat topic, op dat onderwerp, omdat ik gewoon weet hoe je dit voor elkaar krijgt.

Jacko: Ja. Wat zou je dan doen? Je start een website. Gaat informatie delen.

Hugo: Ja. En ik zou elke dag Facebook live gaan, echt gewoon al mijn beste tips delen. Adverteren wat ik net gedeeld heb en binnen de kortste keren zien mensen je weer. Ik had laatst nog iemand aan de lijn en die zei: “Maar Hugo, jij bent toch dé workshopgoeroe van Nederland?” En toen dacht ik: oké, het is een van de dingen die ik doe. Dus mensen zien je al snel als de expert. En als ze dat zien, zijn ze ook bereid om van je te kopen. Of het nou een online zelfstudie is, een training is, of dat ze ook echt gecoacht willen worden of een training van je willen volgen.

Jacko: Oké. Hugo, internetsuccessengids.nl, het draait ook voornamelijk om affiliate marketing.

Hugo: H-hm.

Jacko: Doe jij zelf ook iets met affiliate marketing? Zeker omdat je het ook hebt over passieve inkomsten. Dan is affiliate marketing heel voor de hand liggend.

Hugo: Klopt. Affiliate marketing is een deel van mijn inkomsten. Niet veel. Ik denk… Ik moet dan zeggen: “Ergens tussen de € 0,00 en € 2.000,00 per maand.” Maar stiekem vind ik dat eigenlijk het allerleukste verdienmodel, want ik hoef niet echt iets te verkopen. Ik hoef het alleen maar aan te bevelen als het ware en ik zie het echt als een win-win-win situatie. Win uiteraard voor mij, omdat ik de commissie krijg, maar win ook voor de persoon die het koopt en logisch ook voor het bedrijf waar het product van is, maar de persoon die koopt, die koopt dat via mij met een reden, want ik geef meer inside information over dat product. Ik zal een voorbeeld geven. Mijn autoresponder is Auto Respond, dus daar verstuur ik mijn mailtjes mee en dat is mijn winkelwagen. En ik geef daar een gratis training voor weg. Oftewel, ik leer tips en tricks om met dat systeem te werken. En tussen de video’s door plaats ik gewoon mijn affiliate link van: wil je gratis een proefaccount, klik hier. Dus ik voeg eerst meer waarde toe voor die persoon en dan pas gaan ze op de affiliate link klikken. Dus ik zie het echt als een win-win-win methode, dus ik zou daar heel graag nog veel meer van doen, maar de reden dat ik toch voor mijn eigen informatieproducten kies, is toch omdat het nog meer van mezelf is.

Jacko: Je hebt meer zekerheid als het ware. Jij bepaalt eigenlijk wat je doet. Dan promoot je een ander product natuurlijk. Het is geniaal geld verdienen, maar je bent toch afhankelijk van het andere product?

Hugo: Dat. Maar ik bedoelde eigenlijk meer van: de kennis en de ervaring is van mij, dus ik geef echt iets door in de wereld. Dus ik zet echt iets neer. Ik laat iets achter. Dat vind ik mooi.

Jacko: Is dat ook waarom je doet wat je doet? Om echt een legacy misschien op te bouwen?

Hugo: Yes. Ja. Ik heb drie boeken geschreven, echt 100den video’s, verschillende trainingen en ik word graag als ik straks dood ben herinnerd als iemand die een inspirator was van heel veel mensen en ik weet dat dat op dit moment al zo is, dat klinkt misschien arrogant, maar dat bedoel ik niet zo. Ik weet dat heel veel mensen geïnspireerd zijn door de kennis die ik deel en al zou ik daar geen geld mee verdienen, dan is het nog waar ik van leef, zeg maar.

Jacko: Vorige keer ben ik toen naar jou thuis gekomen en toen zaten we live bij elkaar om ons gesprek te doen. Wat mij heel erg opviel is: jij hebt zoveel energie.

Hugo: (lacht)

Jacko: En ik zie dat ook altijd op je video’s en ik heb dat toen vorige keer volgens mij ook gezegd. Je steekt heel makkelijk mensen aan. En ik vind dat heel erg mooi om te zien en ik denk ook inderdaad dat je daardoor heel makkelijk of heel goed ook mensen kan inspireren en mensen echt datgene kan leren wat jij hen wil leren.

Hugo: Dankjewel. Weet je, ik ben vooral een inspirator en motivator, want bijvoorbeeld internetmarketing, ik doe geen eens Facebook retargeting, dan moet ik ook echt even puzzelen, dus ik ben niet eens de expert. Maar mensen zien me wel als expert, gewoon omdat ik die kennis deel. Maar ik geloof ook dat je niet eens alles tot in detail hoeft te weten. Het gaat erover dat mensen bereid zijn of jou willen volgen en dat ze naar je willen kijken en luisteren, dat je iets hebt inderdaad in je karakter, of het nou enthousiasme is of liefde of weet ik veel, gewoon energie. Dat maakt dat mensen je gaan volgen. Dus dat is nog belangrijker misschien wel dan precies die details die je geeft. Ik zie weleens video’s van mensen, dan denk ik: onwijs goede informatie, maar saai! Vreselijk. Daar wil je toch niet naar kijken en luisteren? Die wil je toch niet volgen? Dus ik geloof wel dat je echt ook die energie over moet brengen.

Jacko: En misschien ook die entertainmentfactor.

Hugo: Zeker weten. Zeker als het in live workshops is.

Jacko: Want die doe je ook regelmatig.

Hugo: Ja, daar kom ik vandaan. Ik heb ooit de PABO gedaan. Ik heb les gegeven aan kleine en grote kinderen en dat gaat me gewoon heel makkelijk af en ik geloof ook… Stel nou dat je misschien informatieproducten wil gaan verkopen, als je dit luistert, ik geloof ook echt dat als mensen jou live een keer hebben gezien en meegemaakt, ervaren, geroken, dat ze dan online ook weer makkelijker van je gaan kopen om de simpele reden dat ze je meer vertrouwen.

Jacko: Goed. Ze zien je natuurlijk en ze weten dat je echt bent, ze zien dat je een expert bent.

Hugo: Jacko, binnenkort gewoon een seminar affiliate marktevolutie, volle zaal.

Jacko: Eigenlijk zou ik dat moeten doen. Staat heel lang op mijn agenda om een seminar te gaan doen, het is om de een of andere reden er nog niet van gekomen, maar ik doe toevallig vanavond wel weer een webinar. Daar hebben zich nu, wat zal het zijn, 850 mensen voor aangemeld, dus dat…

Hugo: Wat goed, zeg!

Jacko: Dus dat is wel tof. Maar goed, Hugo, ik ben heel erg benieuwd. Je bent nu heel ver gekomen. Je bent een bekendheid. Om het even zo te zeggen. Jij hebt vast ook fouten gemaakt in je weg naar waar je nu bent. Of misschien dat je afgelopen maand nog een fout hebt gemaakt waarvan je zegt…

Hugo: Oh, gisteren nog. Een enorme blunder. Het was echt eigenlijk rampzalig, want ik had afgelopen vrijdag een webinar gegeven en op de een of andere manier was er een probleem met Google. Dus webinar Jam en Google Hangout, het ging allemaal niet, dus ik heb dat webinar niet kunnen geven en de mensen die zich aangemeld hebben, had ik via Webinar Jam een mailtje gestuurd van: “Sorry, de techniek. Het lukte me echt niet… En maandag en woensdag doe ik het nog een keer.” En dat lijntje heb ik in de cyclus laten staan. En wat was er nou gebeurd? Het is een beetje lastig uit te leggen, maar het gevolg was dat de mensen maandag een uur voor aanvang van het webinar en gisteren een uur voor aanvang dat ze een mailtje kregen van: joh, het webinar gaat niet door, want de techniek… Ik had echt maar heel weinig mensen op het webinar. Dat ik dacht van: hoe kan dit nou? Wat is er aan de hand? Ik ging echt aan mezelf twijfelen, dus dat was echt een mega-, megablunder. En als ik terug ga graven, ik denk dat ik ik weet niet hoeveel fouten, blunders ben begaan. Maar dat hoort bij het leven denk ik, bij het ondernemen. Het is altijd gewoon weer een kwestie van doorgaan en ook herstellen, corrigeren. Ik heb in dit geval die mensen gewoon een mailtje gestuurd van: ja, domme fout. Ik heb zelfs vanochtend Facebook live uitzending gedaan over die blunder van gisteren. Dus het is wat het is. Ik ben maar een mens.

Jacko: Het gaat er natuurlijk om dat je leert. Dan is dit natuurlijk een hele technische fout. Dat je leert van je fouten. Ik ben heel erg benieuwd: wat zeiden die mensen, je biedt je excuses aan, daarop?

Hugo: Ja, kan gebeuren. Je bent maar een mens. Netjes dat je nog gemaild had na afloop. Dat soort reacties krijg je dan en er komt wel weer een nieuwe kans en die had ik ook aangegeven van: joh, volgende week maandag doe ik het nog een keer. En ik had ook aangegeven van: hier heb je de opname, dus toch iedereen gewoon weer blij. Maar goed, als jij er vanavond 850 hebt en er gaat iets mis, dan baal je gewoon eventjes stevig omdat je gewoon weet: er zitten heel veel mensen thuis achter de schermen klaar te zitten om je tips te ontvangen en dan gaat het niet door. Dus je stelt heel veel mensen teleur en dat is dan gewoon ontzettend balen.

Jacko: Ja, op dat moment is het enorm balen, maar inderdaad; je gaat gewoon weer door. Nieuwe dag, nieuwe kansen.

Hugo: En ik zeg ook over al die andere fouten: nou, dan heb je gewoon weer een verhaal.

Jacko: Ja, is weer een goed verhaal voor in een blog of in een boek.

Hugo: Precies,. Ja, hoor.

Jacko: Absoluut. Hugo, ik ben ook heel erg benieuwd: welke mensen inspireren jou?

Hugo: Weet je, ik heb daar zelfs een aparte pagina aan gewijd op passiefinkomen.nl, dan staat er rechts bovenin: ik dank. In eerste instantie is dat Jezus. Oftewel, is een voorbeeld voor mij, zeg maar, uit de Bijbel. Bij alle dingen in mijn leven waar ik vragen over heb van: zal ik linksaf gaan of rechtsaf gaan? Wat wil ik doen? Doe ik dit of doe ik dat? Dan zeg ik altijd van: “Joh, wat zou Jezus doen?” En dan krijg ik automatisch een antwoord, dus dat is één. Maar internetmarketingtechnisch, ik ben vanaf 2009 vooral veel mensen gaan volgen. Ben ik Eelco de Boer tegengekomen. Mitchel van Duren. Chris Pharell heette die gast uit Engeland. Later werd het Brandon Bechard. Russel Brunssum. Dat zijn eigenlijk de hoofdfiguren op internetmarketinggebied en op persoonlijke ontwikkeling of leiderschapsvlak is het vooral Anthony Robbins en Jim Rhone. En nu vorig jaar heb ik een paar keer coaching gehad van Michael Pilachic, vind ik ook een super goed voorbeeld van hoe-ie een brand neer heeft gezet online met zijn Roadmap to succes and happiness.

Jacko: Toevallig heb ik gisteren z’n boek binnengekregen. Dus het is inderdaad een leuk boek. Of tenminste, ik volg hem ook al een tijdje online en zeker een inspirerend persoon. Misschien wel een beetje zweverig, maar dat past er misschien ook wel een beetje bij.

Hugo: Zweverig, aan alle kanten kun je hem benoemen, maar vooral als-ie inspireert om zelf een kennisproduct te gaan verkopen. Om een brand neer te zetten online, dan is hij heel goed om te modelleren, want het ziet er allemaal echt perfect uit. De website is perfect, maar het complete plaatje, want het gaat over: creëer je mooiste leven of iets dergelijks en de plaatjes en alles, die geven dat ook weer van: oh, dat leven wil ik ook, weet je wel en oh, ik ga zo’n programma doen, want dan krijg ik ook dat leven. Dat is eigenlijk precies wat je wilt creëren om klanten aan te trekken.

Jacko: Het is perfecte marketing natuurlijk. En als je dat nou ziet, denk je dan ook van, hoe zal ik het zeggen? Ik kan me voorstellen dat hij, dat Michael niet alles zelf doet. Doe jij nog wel je graphics zelf, je sales copy zelf? Of besteed jij ook veel uit?

Hugo: Ik doe heel veel zelf nog. En overigens, mijn compilatie, ik doe heel veel zelf. Ik heb hem op een gegeven moment geholpen een workshop te vullen, die masterclass die-ie gaf, liep nog niet helemaal lekker. Ik zeg: “Joh, op je salespage moet je dat, dat en dat veranderen”, en toen zei-ie later, daarna na ons gesprek: “Ik ben nog een dag bezig geweest om die pagina te verbeteren”, dus hij doet heel veel zelf. Ik doe ook heel veel zelf. Vooral denk ik heel erg belangrijk om je copywriting zelf te doen, want iemand anders in jouw huid en in de huid van kopers te laten kruipen is best wel moeilijk is mijn overtuiging. Maar wat ik uitbesteed is bijvoorbeeld het afhandelen van mijn mails. Niet alle mail, maar mijn mails zoals: “Hugo, het lukt me niet om in te loggen”, weet je wel. Nou, dat soort dingen. Of simpele dingen als een e-cover maken. Nou, dan ga je gewoon richting Fiverr. En administratie en dat soort dingen doe ik al jaren niet meer. Video bewerken laat ik soms door iemand doen. Dus editten. Maar dan houdt het wel zo’n beetje op en als ik een seminar organiseer, dan heb ik vaak een heel team van vrijwilligers die mij willen helpen. Die melden zich gewoon spontaan aan, omdat ze het tof vinden om, eigenlijk komt het erop neer: om iets terug te doen. En dat is ook heel erg tof om te mogen ervaren. Maar dat gaat niet automatisch. Dat is echt een beetje van: ik wil iets teruggeven, dus ik ga Hugo helpen.

Jacko: Maar dat is ook wel heel mooi toch? Ik denk dat het voor jezelf ook wel aangeeft dat je goed bezig bent.

Hugo: Dat is echt, om dat te ervaren en terug te krijgen, dat is echt rijkdom. Als mensen gewoon een hele dag voor je de dingen uit de voeten, hoe zeg je dat ook alweer? Dat ze gewoon keihard voor je aan het werk zijn, dat is echt ongelooflijk. En dan neem ik ze na het seminar mee uit eten. Dat krijgen ze dan als cadeautje, dat is meer de waardering, die ik er dan voor uitspreek, zonder dat ik mensen dan in geld uitbetaal. Dat vind ik eigenlijk mooier.

Jacko: Ja. Ik kan het me voorstellen. Volgens mij staat het ook in het boek van Master your mindset: “Rijk zijn is één ding, maar dat je nog aan andere mensen je rijkdom kan overdragen”, dan hoeft dat nog niet eens geld, maar misschien ook je energie of je waardering, “dat is nog veel meer waard.”

Hugo: Zeker weten.

Jacko: We hebben het er misschien net ook over gehad, maar dat ik denk ik ook voor jou een van de dingen waar jij weer je voldoening uit haalt.

Hugo: Ja, als we de piramide van Maslow erbij pakken, dan begint het bij seks geloof ik en daarna wil je slapen en eten geloof ik of iets dergelijks en uiteindelijk, in dat hoogste puntje van die piramide, wil je ook iets bij kunnen dragen aan je omgeving, aan een betere wereld en ik heb zelf echt gemerkt dat na die worsteling van: hoe kom ik nou aan klanten? Hoe kan ik mijn eigen gezinnetje onderhouden dat ik nu veel meer overvloed heb. Dan is het ook veel makkelijker om geld weg te geven. Ik heb vorig jaar € 12.000,00 aan een project in Afrika gegeven en dat is gewoon zo mooi als dat kan zonder dat je daar heel erg van wakker hoeft te liggen, zeg maar. Oh, nu mis ik dat geld of zoiets. Nee, het is echt mooi om bij te kunnen dragen en ik doe dat ook in mijn tijd, dus tijd weggeven aan mensen die het nodig hebben.

Jacko: Maar indirect krijg je dat ook weer terug, want je hebt, wat je net zegt, € 12.000,00 weggegeven aan dat project, maar ik denk ook indirect dat jij jezelf eraan verbindt en dat je er mensen ook weer mee inspireert. Zo krijg je het ook weer terug.

Hugo: Zeker weten.

Jacko: Kun je trouwens nog wat meer vertellen over dat project?

Hugo: Dat is vanuit Compassion. Ik ben op een gegeven moment geraakt door het werk dat zij doen. Zij zetten zich in voor kansarme kinderen over de hele wereld en toen kwam eigenlijk de mogelijkheid om Kilimanjaro, dat is de hoogste berg van Afrika, te beklimmen en daar een sponsoractie aan te koppelen en dat heb ik gedaan en dat vond ik zo gaaf dat ik besloten heb om dit jaar weer die berg te beklimmen, maar nu zelf meer als gids, dus nu neem ik zelf ondernemers mee en stimuleer of motiveer ik ze om ook een sponsoractie of een goed doel te verzinnen waar zij hun geld aan geven. En dat gaat goed. Dat is mooi. Mensen gaan mee, en die hebben allemaal hun eigen goede doel uitgekozen en die zijn daar voor aan het werk. En het is ook gewoon leuk, want zaterdag gaan we een dagje met die groep gewoon wandelen om te trainen en dan ontmoeten we elkaar en hebben we het erover en het is gewoon heel mooi.

Jacko: Hartstikke tof. Hugo, jij bent nu al op een hoger niveau, zeg maar, maar ook jij hebt nog verdere dromen, ook jij hebt nog verdere doelen.

Hugo: Ja. Dat kan zeker kloppen, alleen zit ik nu net in een periode dat ik zoiets heb van: wat is dat dan? Dus ik heb eigenlijk in mijn leven nooit echt een hele grote droom gehad van: oh, ik wil dit of dat. Maar ik ben nu langzaam maar zeker aan het voelen van: wat is dat? Waar gaat dit naartoe? Dus ik heb eigenlijk toevallig vanochtend Connecting the dots oefening gedaan, dus dat aan de achterkant van het schip staan kijken waar ik vandaan kom en dus ook: waar ga ik naartoe? Dat is net eventjes de periode waar ik nu in zit. Dus daar kijk ik naar uit. Ik neem er express rust voor. Ik werk heel weinig op het moment en dan gaan we eens kijken waar het naartoe gaat.

Jacko: Gewoon even refelcteren en rustig aan en kijken waar het naartoe gaat.

Hugo: Heerlijk, ja.

Jacko: Vind je dat heerlijk?

Hugo: Ik vind het heerlijk inderdaad om eventjes die rust te pakken en te reflecteren. En dan gewoon daarna te zien van: wat gaat daaruit komen. Ik geloof wel echt dat het vanuit rust het beste kan gebeuren. Want rust creëert ruimte en pas als er ruimte is, kan er iets nieuws ontstaan.

Jacko: Ik heb er zelf toch wel moeite mee. Tenminste, moeite mee is een groot woord. Als ik op vakantie ben, om wat te noemen, kan ik heel moeilijk, merk ik aan mezelf, de laptop echt weg te doen, zeg maar. Dat ik toch echt voor mezelf wil hebben dat ik continu bezig moet zijn. En continu eigenlijk ergens naartoe moet werken.

Hugo: Ja. En heb je al bedacht wat dat is? Want eigenlijk is het een vorm van onrust.

Jacko: Ik heb voor mezelf wel bedacht waar ik naartoe wil. Dat heb ik ook op mijn forum geplaatst. Ik wil er eigenlijk toch meer naar toe, ik zal er niet al teveel over vertellen, het is helemaal niet zo heel interessant, maar te proberen een soort van contentmarketingachtig bureau iets op te zetten. Om toch ook echt uit te gaan breiden en er toch echt een mooi en groot bedrijf van te maken. Maar ik moet er nog heel even mee wachten. Ik heb een kantoor en daar kunnen we vanaf augustus in en eigenlijk tot die tijd is het gewoon heel lastig. Wil je toch mensen hebben, die kunnen die niet, tenminste, dat wil ik niet, dat die bij mij allemaal aan de keukentafel komen zitten, weet je wel. Dat maakt het toch wel lastiger, dus het is eigenlijk even tot augustus die droom on hold zetten en in augustus daarmee te gaan knallen. Dus zodoende.

Hugo: Mooi toch?

Jacko: Vind ik wel. Hugo, hebben we vorige keer ook besproken, maar ik vind het wel interessant om dat altijd even te vragen aan mensen in mijn podcast: wat zijn jouw favoriete boeken of wat zijn boeken die je aanraadt om te lezen?

Hugo: Ik weet niet meer wat ik toen gezegd heb, maar nu zeg ik direct van: Dot com secrets van Russel Brandson.

Jacko: Had je vorige keer ook gezegd.

Hugo: Oké, want dat is echt de Bijbel, zo zie ik het op dit moment. Daar staan zoveel goede tips in. En dan heb ik zelf ook altijd heel veel aan Anthony Robbins, een heel oud boek van hem uit de jaren 80, Je ongekende vermogens, het is niet eens op Bol.com te verkrijgen. Dat vond ik een hele goede. Ik heb zoveel boeken. Even kijken… Dit zijn de twee die echt eventjes gelijk naar boven komen. Dus als je die twee nog niet hebt, zou ik zeggen: bestel ze vandaag en ga ze bestuderen.

Jacko: Lees jij vaak boeken ook?

Hugo: Ja, best veel. Vroeger vond ik lezen echt verschrikkelijk. Ik kon het gewoon niet in me opnemen. Maar op een gegeven moment toen ik ging ondernemen, ben ik echt vooral heel veel succesboeken gaan lezen. Dat vind ik fascinerend, persoonlijke groei, dus hoe kun je doelen bereiken? Eigenlijk: hoe kun je een prachtig leven creëren? En daarvoor had ik op een gegeven moment ook nodig van: hoe werkt marketing en online marketing vooral. Dus dat vind ik ook interessant, maar daarin ben ik eerlijk gezegd op dit moment wel een beetje uitgelezen. Als je op een gegeven moment weet wat wel en niet werkt, dan kan je gewoon aan de slag. Dat moet je gewoon lekker gaan doen.

Jacko: Ik denk trouwens wel dat, wil jij financieel groeien dat je ook persoonlijk moet groeien en dat boeken of cursussen, dat dat zeker helpt om dat te realiseren.

Hugo: Ja, ik ben het er helemaal mee eens. Dus al die motivational speakers zeggen allemaal van: “Financial growth really axeed with personal growth.” Dus je kan eigenlijk haast niet harder groeien met je business dan dat je persoonlijk groeit. Dus je moet persoonlijk dingen gaan doen die buiten je comfortzone zijn als je echt verder wil groeien, want anders blijf je gewoon staan waar je staat en sterker nog, wordt het alleen maar minder, want de wereld om ons heen verandert en als je niet mee verandert, dan gaat het gewoon minder en minder worden. Dat is ook fascinerend, trouwens, ik weet niet hoe jij daar naar kijkt, Jacko, want we kunnen in de internetwereld wel bedenken dat we het allemaal uitbedacht hebben en we hebben ads lopen en dat gaat goed en we hebben misschien passief inkomen en dan? Dan gebeuren er toch dingen waardoor opeens die fundels niet meer zo goed lopen. Dan moeten we dus iets veranderen. Bijvoorbeeld zoals ik nu doe, Facebook advertentie na een autimated webinar. Ik had vorige week 54% conversie, dat is extreem hoog natuurlijk en dat heb ik ook niet altijd. Maar stel op een gegeven moment over een jaar dat dat gewoon niet meer werkt, want de markt is veranderd. De mensen zijn slimmer geworden. Of weer je wel, wat dan? Dus je moet wel steeds in beweging blijven.

Jacko: Het is natuurlijk wel gelukkig dat er altijd weer wat nieuws komt, dus voor hetgeen dat niet werkt, komt er altijd iets wat wel werkt. Dus je kan altijd natuurlijk wel lekker bezig blijven om te vernieuwen. Maar het is inderdaad wel zo. Dingen die pakweg 4 – 5 jaar goed werken, die werken nu niet meer goed.

Hugo: Wat ik in de basis wel geloof is, het zal altijd blijven werken als je eerst heel veel weggeeft en daarna iets aanbiedt, echt een onweerstaanbaar aanbod doet, waarmee je een probleem oplost voor iemand anders dat je altijd geld zou verdienen.

Jacko: Kijk, als jij mensen nieuwsgierig kan maken, als jij mensen lekker maakt, dat is misschien niet zo’n goed woord, als je waarde aan mensen kan geven, worden ze natuurlijk nieuwsgierig en willen ze meer weten over dat product en als je dat goed doet, dan zit je sowieso goed. Als jij, wat je zegt en zelf ook doet, als je genoeg informatie zelf weggeeft, dan willen mensen ook weten.

Hugo: Ja, dat geloof ik ook. Dus met alles wat wij nu weten, Jacko, zitten wij voor de rest van ons leven gewoon goed. We kunnen altijd geld verdienen. Zolang we maar mensen helpen.

Jacko: Ik denk het wel. Ja. En dat is denk ik ook het verschil met, misschien niet met aflliate marketing, maar met mensen die eigenlijk puur zichzelf richten op snel rijk worden, snel geld verdienen, dat die niet het geduld hebben om eerste echt een goede website of een goede naam op te bouwen of echt moeite te doen om mensen echt over te halen, zeg maar. En ik denk dat als je altijd met een langetermijnvisie werkt, en dus ook bereid bent om dingen weg te geven, dat wat je ook doet, als je gewoon eerlijk bent en goed bezig bent, dat het altijd wel goed met je komt.

Hugo: Weet je wat het nummer 1 probleem denk ik is in mijn ogen waarom mensen in mijn ogen online niet succesvol zijn? Dat is dat je, wij zijn zo geprogrammeerd om uurtje factuurtje te werken, vroeger noemden ze dat inklokken, dan moest je in een systeem of op een kaart schrijven hoe laat je binnen en hoe laat je weer naar huis ging en voor die tijd werd je betaald. Met internetmarketing is het gewoon echt anders. Je moet eerst alleen maar werken, werken, werken. En dan word je betaald. Of niet. En dat weet je niet zeker. Dus die onzekerheid maakt dat de meeste mensen dit gewoon niet trekken. Dat ze het gewoon niet volhouden.

Jacko: Inderdaad. Ik zie dat ook met heel veel mensen. Die beginnen ermee. En zijn er een maandje mee bezig en normaal gesproken als je ergens een maand werkt, zie je inkomsten. Wat je zegt: “Met internetmarketing hoeft dat niet zo te zijn.” Er zijn mensen, die zijn zo geprogrammeerd dat ze ermee stoppen.

Hugo: Doodzonde. Want wat wij doen, Jacko, geeft zoveel vrijheid. Dit is zo gaaf. Ik zou echt iedereen die nu luistert gewoon willen adviseren, motiveren om gewoon echt aan de bak te gaan, gewoon aan de slag te gaan met misschien de training die je bij Jacko hebt gekocht, maar ga het gewoon doen. Hou vol. En maak er een mooie business van.

Jacko: Ik vind het mooie woorden trouwens om af te sluiten. Heb je voordat we gaan afsluiten, want ik zie dat we al drie kwartier bezig zijn.

Hugo: Wauw.

Jacko: Heb je naast de adviezen die je hebt gegeven nog dingen waarvan je zegt: “Dit moeten mensen echt weten, dit moeten mensen echt doen?” Of is het gewoon dat je zegt: “Ga het gewoon doen.”

Hugo: Ja, het ultieme is natuurlijk gewoon dat je al die stemmetjes in je hoofd, dat je daar gewoon van zegt: “Dankjewel. Ik hoor het. En ik ga toch lekker door.” Want je kunt alle tips en tricks van Jacko en allerlei goeroes krijgen, maar dan ga je er tegenaan lopen dat je mind je gaat fucken en als je dat onder controle kan krijgen, dat je gewoon goed genoeg bent, dat je uiteindelijk uitbetaald zal worden, dan gaat het ook echt daadwerkelijk lukken.

Jacko: Hugo, ik wil je hartelijk danken voor deze woorden, voor dit gesprek.

Hugo: Graag gedaan.

Jacko: En ik wens je voor de rest nog een hele fijne dag toe en we spreken elkaar vast snel.

Hugo: Dankjewel. Het was mij een genoegen. En allemaal heel veel succes met bouwen!

Laat een reactie achter