Hoger in Google met killer titels

google icoonDus je wilt hoger in Google komen? Geen zorgen, dat kan op honderden manieren.

­­

Veel mensen zouden beginnen met goede content! Daar ben ik het helemaal mee eens, dat is ook de basis. Maar… wat heb je aan goede content als je niet gevonden wordt? Als je niet opvalt in de zoekresultaten.

Om goed gevonden te worden in Google is het essentieel dat je pagina titels uitmuntend zijn.

Waarom dan?

Ga je zelf eens na, als je in Google een zoekopdracht uitvoert en je klikt een zoekresultaat aan. Wat gaf voor jou de doorslag om op dat specifieke zoekresultaat te klikken?

Juist! Je hebt de titel gelezen en wellicht ook de omschrijving eronder. Die titel en omschrijving hebben jou verleidt om op dat zoekresultaat te klikken en niet op de overige resultaten.

Daarom is het zo belangrijk dat je webpagina’s killer titels hebben. Jij moet tenslotte de zoeker verleiden, zodat deze een bezoeker wordt.

Hoe dan?

Ik geef toe, het is niet eenvoudig om killer titels te maken. Laten we hopen dat de onderstaande tips je helpen 😉

4 essentiële elementen voor killer titels!

De title-tag is het belangrijkste onderdeel van je pagina. Met de titel probeer je de zoeker verleiden om op jou website te klikken. Je kunt de titel optimaliseren voor bezoekers maar ook voor Google. Het beste is om hier een middenweg in te vinden.

Een goede titel bestaat uit vier elementen:

  1. Dient aantrekkelijk te zijn
  2. Begrijpbaar voor de doelgroep
  3. Concreet
  4. Duidelijk maken wat het oplevert (what’s in it for me?)

Laten we als voorbeeld de titel van dit artikel nemen:

“Hoger in Google met killer titels”

In mijn ogen is dit een aantrekkelijke titel en wel om de volgende redenen. De titel is begrijpbaar voor de doelgroep omdat de woorden die gebruikt worden zoals bijvoorbeeld “hoger in Google” ook gebruikt worden door de doelgroep.

De titel is concreet omdat de titel duidelijk aangeeft dat je hoger in Google kan komen door middel van killer titels. Om het nog concreter te maken had ik het aantal tips kunnen toevoegen. Dit heb ik niet gedaan omdat het gevoelsmatig dan minder aantrekkelijk zou zijn. En misschien nog wel het belangrijkste, de titel schetst wat het men oplevert als ze deze tips toepassen. Men komt hoger in Google.

Het is zo mega belangrijk om in een titel te vermelden wat het de bezoeker oplevert. Hierdoor val je veel beter op in de zoekresultaten.

Zeg eerlijk, als er alleen zou staan “Killer titels” dan is dat toch veel minder aantrekkelijk?

Leuk SEO weetje

Wist je dat? Dat hoe meer mensen klikken op jouw zoekresultaat hoe beter je met die pagina gaat scoren in Google.

Laten we zeggen dat je op positie 8 staat voor zoekterm X. De titel is op zich prima maar niet uitdagend en zet ook niet aan tot actie. Je hebt dit artikel gelezen en denkt, laat ik de titel eens aantrekkelijker gaan maken…

Je hebt 5 minuten goed nagedacht over hoe je de titel het aantrekkelijkst kunt maken en voert dit door op je website. Doordat je titel nu aantrekkelijker is klikken er meer mensen op jouw zoekresultaat in plaats van op je concurrenten. Google merkt dit ook op en gaat ervan uit dat jouw pagina aantrekkelijker is dan die van je concurrenten.

Het resultaat: Google beloont je met een hogere positie en je stijgt bijvoorbeeld van positie 8 naar 4.

Het loont echt om enkele keren per jaar je titels door te nemen en te verbeteren!

Nog meer titel tips (+optimalisatie)

Wat is dan de ideale lengte voor pagina titels? 50-55 karakters inclusief spaties en niet langer.

Maak je de titel langer, dan wordt het laatste deel afgebroken door Google en dus niet weergegeven. Daarnaast worden titels die weergegeven worden op mobiele apparaten zoals smartphones en tablets steeds korter. Dus houd je gewoon aan die 50-55 karakters dan zit je goed.

Iedere titel dient uniek te zijn. Iedere titel mag slechts een keer gebruikt en dus niet op meerdere pagina’s.

Zet het zoekwoord waarvoor je wil scoren in Google zover mogelijk vooraan in de titel. Dit geeft een stukje extra meerwaarde. Let er wel op dat dit niet ten koste gaat van de leesbaarheid en attractiviteit. Leesbaarheid gaat voor alles!

Om te zorgen dat meer mensen op jouw website klikken is een activerende titel wenselijk. Met een activerende titel bedoel ik een titel die aanzet tot actie. Dat kan bijvoorbeeld zijn “ontdek nu” of woorden zoals “super” en “mega”. Dit zorgt ervoor dat je click-through ratio hoger wordt dan die van je concurrenten.

Hoe zit het dan met de meta omschrijving?

Net zoals bij de titel in de zoekresultaten is het ook belangrijk om de meta omschrijving goed te gebruiken. Zie het als een aanvulling op de titel. De meta omschrijving is overigens geen ranking factor voor Google. Veel mensen denken namelijk dat dit wel het geval is.

Toch is het zinvol om goed na te denken over wat je in de omschrijving zet. Je kunt in de omschrijving een samenvatting geven van de pagina of ingaan op de pijnen van de lezer.

Voor dit artikel zou ik de volgende omschrijving kunnen maken:

Lukt het maar niet om hoger in Google te komen? Met killer titels kun je eenvoudig en snel je concurrenten verslaan in Google. Ook benieuwd hoe?

Verliestaal

Als je echt op wilt vallen in de zoekresultaten kun je ingaan op de “pijn” van je lezers. Dit wordt ook wel verliestaal genoemd. Bijvoorbeeld “voorkom dat je gaat dalen in Google” of “maak jij ook deze SEO fouten?”. Als de lezer dit niet leest dan verliest hij iets.

Vaak worden titels gebruikt zoals “10 tips om hoger in Google te komen” of in “In 10 stappen op de eerste pagina van Google”. Het merendeel van de websites gebruikt winsttaal, wat levert het de bezoeker op. Maar draai het eens om.

Hieronder een goed voorbeeld van verliestaal.

voorbeeld van verliestaal in de META

Bij verliestaal ga je in op de nadelen die men ondervindt als ze dit artikel niet lezen. Omdat mensen van nature banger zijn om te verliezen dan te winnen, zorgt dit vaak voor een hogere conversie. Meer mensen klikken dus op jouw website in de zoekresultaten van Google omdat je meer opvalt.

Twijfel je of heb je hulp nodig bij het maken van een killer titel? Laat dat dan hieronder in een reactie weten!

Laat een reactie achter