Waarom elke week nieuwe content toevoegen niet genoeg is om te ranken in Google

Soms vragen mensen mij: Jacko, ik voeg elke week netjes content toe, maar ik heb nog steeds geen (of weinig) bezoekers. Wat doe ik fout?

Een terecht vraag, want in mijn video’s, webinars, video’s en podcasts raad ik altijd aan om minstens één keer per week content te plaatsen.

Hoe komt het dan dat terwijl je toch netjes één keer per week content plaatst, je zo weinig bezoekers op je website hebt.

Waar gaat het fout?

In dit artikel zal ik je vertellen waarom het uiteindelijk niet genoeg is om elke week nieuwe content toe te voegen, en wat veel en dan ook véél belangrijk is om meer bezoekers uit Google te krijgen.

Waarom één keer per week?

Veel mensen nemen alles wat ik zeg veel te letterlijk.

Als ik zeg dat artikelen minimaal 1000 woorden moet zijn, dan schrijven mensen een blog van precies 1000 woorden.

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen is er geen minimum aantal woorden en heeft een blog geen ideale SEO lengte.

Neem het niet te letterlijk. Als ik zeg dat ik aanraad om minimaal één keer per week nieuwe content te plaatsen, dan mag je zeker wel eens een weekje overslaan – maar wat ik er mee bedoel is om regelmatig nieuwe content te blijven posten.

Soms plaats ik elke week twee artikelen. Soms een weekje geen.

Pak niet alles zo letterlijk op, maar blijf met je website bezig en blijf nieuwe content plaatsen. Ga er niet ineens een half jaar tussenuit en een half jaar niks plaatsen, om er na een maandje elke week nieuwe content te plaatsen.

Blijf consistent bezig en blijf consistent nieuwe content plaatsen.

Google heeft geen regels, maar richtlijnen.

Website is drie weken oud

Iets wat ik heel vaak zie bij mensen die mij mailen omdat ze nog weinig bezoekers hebben – maar toch ‘elke week’ content toevoegen – is dat hun website nog maar een paar weken oud is.

Ze zijn met internet marketing begonnen, hebben een site opgebouwd, en zijn nu drie weken lang – elke week – nieuwe content aan het toevoegen.

Drie artikelen dus.

Met drie artikelen ga je geen tot weinig bezoekers krijgen.

Met vier artikelen ook.

Met vijf artikelen ook.

Zelfs met tien artikelen ga je nog bijna geen bezoekers krijgen.

Ook hier is geen regel als “Als je vijftien artikelen hebt, dan pas krijg je bezoekers“, nee, het is een gevoelskwestie en voor iedere site is het anders.

Je richt je op short tail keywords

En daarbij komen we gelijk op het tweede punt van dit artikel: wat is de focus van je content?

Vaak zie ik beginnende internet marketeers artikelen van 1000 woorden schrijven voor de zoekterm ‘afvallen’ – de zogenaamde short tail keywords.

Nee, als je site drie weken oud is, drie artikelen bevat en dat deze artikelen ook nog eens gericht zijn op ‘afvallen’, ‘sporten’ en ‘dieet’, dan ga je daar inderdaad nog niet op ranken.

Dit zijn namelijk zoektermen met mega veel concurrentie, waar alleen bewezen sites op ranken. Sites die al honderden artikelen hebben en jaren bestaan.

Jij, met je site van drie weken en drie artikelen, gaat écht niet hoger dan bewezen sites scoren. Nog niet. Daar heb je geduld en ervaring voor nodig.

Richt je op de long tail keywords. Zoekwoorden waar je makkelijker op kunt scoren, en makkelijk (relevante) bezoekers op kunt krijgen. Bezoekers die jouw product (of het product wat je promoot) willen kopen.

Je content is NIET GOED genoeg en onderscheid zich NIET

Als ik een willekeurige niet lopende affiliate site er bij pak, dan zie ik al snel waar het fout gaat – de kwaliteit van de content.

Alles draait en staat om de kwaliteit van je content.

De gemiddelde affiliate website heeft gemiddelde content. Content die je overal kunt lezen – Wikipedia teksten.

De winnende affiliate site gaat verder. Die gaat écht dieper op het onderwerp in, die maakt de teksten persoonlijk en vult de content aan door deze breder te trekken.

Dit doe je bijvoorbeeld door:

  • Eigen afbeeldingen te maken
  • Video’s op te nemen
  • Polls toe te voegen
  • Tweets te embedden
  • Persoonlijke ervaringen toe te voegen
  • Interviews te maken

De gemiddelde affiliate site zal dit niet doen, en is liever lui dan moe.

Een écht goede affiliate koopt het product wat hij/zij promoot, en neemt de bezoeker helemaal mee in de ‘customer journey’. Hij laat zien wat er gebeurd als je het product koopt, hoe het product er uit ziet enzovoorts.

Daarnaast maakt de winnende affiliate marketeer content dat converteert.

Google is niet dom en wil alleen maar winnaars

Ook Google is een business.

Google wil de beste zoekmachine ter wereld blijven.

Daarom wil Google ook alleen maar goede zoekresultaten tonen – als Google dit niet doet, gaan mensen weg van Google.

Jouw content, jouw site dus, moet daarom de beste in de niche zijn.

En dat ga je niet worden in drie weken tijd met drie artikelen a 1000 woorden.

SEO en affiliate marketing zijn long term games. Een gouden combinatie wat dat betreft; waar alleen de besten zullen winnen.

Wat maakt jouw site anders dan die van de concurrentie?

Laat een reactie achter