Waarom er geen minimum of ideaal aantal woorden voor je SEO artikel is

Een vraag die ik regelmatig in mijn mailbox of het forum te zien krijg, is uit hoeveel woorden een SEO artikel/blog moet bestaan om goed te kunnen ranken in Google?

Mensen hebben dan zelf op Google zitten zoeken, of hebben van kennissen gehoord dat artikelen minimaal een X-aantal woorden moet bevatten.

Daar ben ik zelf ook schuldig aan. In mijn Affiliate Marketing Revolutie video’s zeg ik dat je artikelen van minimaal 1000-woorden moet schrijven om goed te ranken in Google. In grote lijnen is dat ook zo, maar mensen pakken dit vaak veel te letterlijk op.

Wat ik met “1000-woorden” bedoel, is uitgebreide content. Uitgebreide content die beter is dan de content van de concurrentie.

Helaas zie ik dus dat mensen die “1000-woorden regel” vaak veel te letterlijk oppakken. en artikelen van precies 1000 woorden schrijven.

Dat is natuurlijk niet de bedoeling en in dat artikel zal ik je uitleggen waarom er geen ideaal aantal woorden voor SEO is, en waar je dan wel rekening mee moet houden.

Er is geen SEO-regel die het minimum aantal woorden beschrijft

Besef goed dat alles wat je op het internet qua SEO “regels” leest, is gebaseerd op eigen ervaringen. Ook mijn artikelen en bevindingen zijn gebaseerd op ervaringen die voor mij wél en niet werken.

Er is dus niet iets als een Google-handboek, uitgegeven door Google met daarin de “regels” die Google heeft samengesteld.

De Google algoritmes – die bepalen welke content er wel en niet ranken – veranderen immers elke dag. Hierdoor is SEO eigenlijk een never-ending game.

Gelukkig zijn er wel een aantal punten die altijd gelden, en blijft de filosofie achter de Google algoritmes altijd hetzelfde: waarde leveren.

Schrijf voor mensen, niet voor robots

Iets wat ik niet vaak genoeg kan zeggen is het bovenstaande.

Mensen nemen zo vaak te letterlijk over wat ik zeg, of wat ze op het internet lezen.

Ze willen alle Yoast SEO balletjes op groen hebben, en verdraaien zinnen en trefwoorden om die balletjes maar op groen te hebben – ook al betekent dit dat zinnen niet meer lekker weg lezen.

Ik zal je eerlijk vertellen dat ik me zelden iets heb aangetrokken van de Yoast SEO balletjes. Tuurlijk heb ik de plugin, en tuurlijk gebruik ik ‘m als richtlijn, maar ik heb zelden alle balletjes op groen gehad. En toch ranken mijn sites mega goed en krijg ik dagelijks duizenden gratis bezoekers uit Google.

De reden: ik schrijf voor mensen, niet voor Google, en Google weet dit en waardeert dit.

Ik lever waarde.

Content waar mensen iets aan hebben

Zodra jij gaat beseffen dat je voor mensen moet schrijven en niet voor robots, gaat er als het goed is een knop bij je om.

Dit betekent overigens niet dat je ‘schijt’ moet hebben aan alle ‘regels’ van Google – tuurlijk zijn kopteksten en alt-tags nog belangrijk, maar ze tellen allemaal veel minder mee in het grote geheel.

Het draait uiteindelijk alleen aan de waarde die jij mensen geeft; de problemen die jij oplost in jouw content. Hierin telt het aantal woorden nauwelijks mee.

344 woorden ranken beter dan 624 woorden

Ik zal je een voorbeeld geven. Als ik in Google zoek naar de term ‘META-omschrijving‘, dan sta ik bij Internet Succes Gids.nl op plek #4. Dit artikel heeft 344 woorden.

De site die onder mij in de organische zoekresultaten in Google staat, heeft bijna het dubbele aantal woorden: 624.

344 woorden vs 624 woorden seo

Mijn artikel met 344 woorden rankt dus beter dan een artikel van 624 woorden met mega veel reacties.

Hoe komt dit?

Hét zit ‘m niet in het aantal woorden

Precies dit.

Het aantal woorden zegt niks.

Het zit ‘m niet in het aantal woorden, maar aan zoveel factoren.

  • Hoe relevant is het artikel met betrekking tot het zoekwoord?
  • Hoe oud is de domein?
  • Hoe oud is het artikel?
  • Hoeveel sites linken er naar toe?
  • Hoeveel interne links wijzen er naar het artikel?
  • Lost het artikel de vraag van de zoeker zo goed mogelijk op?
  • Bevat het artikel afbeeldingen?
  • Bevat het artikel video’s over het onderwerp?

Terwijl ik dit schrijf zie ik het al weer voor me: mensen die me vragen waarom hun artikel niet rankt terwijl ze toch drie afbeeldingen en twee video’s hebben toegevoegd.

Relevantie en niet over-optimaliseren.

Schrijf voor mensen.

Survival of the fittest

Ik hoop dat ik je met dit artikel duidelijk heb kunnen maken dat er niet echt een fout of goed qua SEO is.

Het zijn voornamelijk richtlijnen.

Maar nog belangrijker: autoriteit.

Denk eens even goed na en vraag jezelf af:

Waarom zou Google een site van twee weken met twee artikelen hoger in de zoekresultaten plaatsen dan een site die al vijf jaar bestaat en vijfhonderd artikelen over het onderwerp heeft?

Hoger in Google scoren is een kwestie van winnen.

Alleen de besten winnen.

Heb jij een lange adem?

Laat een reactie achter