Het is altijd mooi als de bezoekersaantallen van je website(s) stijgen, maar het kan natuurlijk ook altijd voorkomen dat je bezoekersaantallen dalen. En dat is dan weer niet zo mooi.
Vaak lees je alleen maar succesverhalen van marketeers waarin je leest dat de bezoekersaantallen flink wat percentages gestegen zijn, maar dat ze gezakt zijn, hoor je niet zo vaak.
Ik zal eerlijk zijn: in de periode van januari tot maart 2019 waren mijn bezoekersaantallen op de meeste sites die ik had best wat gezakt. Sinds een update van Google rankten veel sites en pagina’s niet meer zo goed als dat ze deden, en dus kreeg ik een boel minder bezoekers. Ik richt me namelijk alleen op de organische zoekresultaten.
Gelukkig is zoiets al eens eerder gebeurd, en wist ik dat ik mezelf niet druk hoefde te maken. Waarom niet?
Waar ik veel collega marketeers rare sprongen zag maken, zoals:
- Backlinks gaan kopen
- Hele sites overhoop gaan gooien
- Menu structuren gaan aanpassen
- Andere content online zetten
zo ging ik eigenlijk niks anders doen.
Ik bleef gewoon doorgaan met wat ik deed: goede content plaatsen – elke dag/week opnieuw.
Ik wist namelijk dat het vanzelf weer goed zou komen als je door blijft gaan met het plaatsen van goede content. En dat werpt zijn vruchten meer dan af.
Sinds maart – toen er weer een nieuwe Google update heeft plaatsgevonden – stijgen de bezoekersaantallen namelijk weer enorm. Zie de onderstaande screenshot maar eens.
Dit zijn de organische bezoekers – dus bezoekers die uit de gratis zoekresultaten van Google komen.
Ik heb niks anders gedaan dan de maanden er voor; ik ben simpelweg door blijven gaan met datgene wat ik altijd doe: goede content plaatsen. Je ziet wat er gebeurd.
Om je nog iets meer inzichten te geven heb ik de onderstaande ISG Podcast opgenomen.
Wanneer er dus zoiets als een grote daling in bezoekerstaantallen plaatsvind, ga dan niet direct gekke dingen doen.
Natuurlijk is het goed om je content strategie eens te gaan bekijken. Om je website en content eens goed onder de loep te nemen – om wellicht oude artikelen eens te gaan herschrijven en te kijken of ook oudere artikelen nog up to date zijn, en aan de eisen van Google voldoen – maar ga geen gekke dingen doen.
Ik denk dat het heel belangrijk is om voor jezelf een plan te hebben, en je hieraan te houden.
Te vaak zie ik mensen enorm spastisch reageren als er iets verandert – maar vaak is het beter om het even aan te kijken, goed te analyseren en door te blijven gaan met wat je aan het doen was. Als de daling dan na een paar maanden nog door zetten, dan is het wellicht tijd om écht iets anders te gaan doen.
Wil je weten of je wel goed bezig bent met je website en SEO? Dan raad ik je aan om deze twee artikelen te lezen: Hoger in Google komen en het belang van Long Tail SEO.