SEO checklist: voldoet jouw website aan alle eisen?

seo checklistEen SEO checklist is altijd handig om te hebben, en om deze reden heb ik die ook gemaakt; en wel op deze pagina!

Ben je dus op zoek naar een handige checklist om te kijken of je website (en je webpagina’s) aan alle ‘SEO eisen’ voldoen? Gebruik dan de SEO checklist hieronder.

Zo weet je precies wat al goed, en nog niet goed is aan je website, zodat je dit direct kunt gaan verbeteren.

Ik wens je alvast veel succes en plezier met onderstaande SEO checklist!

Download deze SEO Checklist als PDF!

Hosting en domeinnaam

  • Heb je een eigen domeinnaam? Ga niet aan de slag met een gratis domeinnaam, wat eigenlijk een subdomein is. Goede websites hebben een eigen domeinnaam.
  • Heb je een .nl of .com extensie? Als je goed wilt scoren is een extensie belangrijk. Het beste kun je voor een .nl of .com domeinnaam kiezen; met voorkeur op een .nl domeinnaam als je voornamelijk in Nederland en België wilt scoren.
  • Heb je een goede, snelle hosting? Een snelle hosting is belangrijk. Websites die snel laden, ranken sneller in Google.
  • Is je hosting goed beveiligd? Informeer bij je hosting om een firewall op te zetten en huur iemand in om je hosting goed te beveiligen. Wanneer je hosting niet goed beveiligd is, bestaat er kans dat hackers malware bestanden op je hosting zetten, waardoor er verborgen links op je website komen. Dat is niet goed voor je positie in Google.
  • Gebruik je al een https certificaat? Het wordt steeds belangrijker om een SSL certificaat voor je website aan te schaffen. Kost ongeveer 15,- euro per jaar, maar dan heb je wel een beveiligde verbinding en het staat netjes en professioneel.

SEO Tools en Software

  • Heb je Google Analytics op je website geïnstalleerd? Door Google Analytics op je website in te stellen kun je precies meten hoeveel bezoekers er naar je website komen en hoe ze op je website terecht komen.
  • Is je website aangemeld bij de Google Search Console? Hierdoor kun je eenvoudig de sitemap van je website doorgeven en zie je of Google fouten op je website heeft ontdekt.
  • Draait je website op WordPress? WordPress websites scoren makkelijk in Google. Dit komt omdat de code schoon is, en zo is opgebouwd dat Google dit goed kan lezen.
  • Heb je de Yoast SEO plugin al geïnstalleerd? Met de Yoast SEO plugin kun je eenvoudig titel en meta-omschrijvingen maken. Zo bepaal je zelf hoe jouw website er in Google uit komt te zien.
  • Heb je al een sitemap aangemaakt? Een sitemap zorgt er voor dat Google makkelijk je website kan indexeren. Je kunt een sitemap maken met de Yoast SEO plugin. Als je dat hebt gedaan, kun je hem versturen naar de Google Search Console.
  • Heb je overbodige plugins op je website? Verwijder alles wat je niet gebruikt. Verouderde of gedeactiveerde plugins zijn alleen maar slecht voor je website. Ze vertragen je website en zorgen er voor dat je website makkelijk het doelwit word van hackers.

Teksten en Zoekwoorden

  • Heb je al een blog op je website? Door regelmatig te bloggen voeg je telkens nieuwe content op je website toe. Dit is goed voor je positie in Google, en je gaat telkens op nieuwe zoektermen gevonden worden. Ook is het goed voor de uitstraling van je website.
  • Plaats je al minimaal één keer per week nieuwe content op je website? Probeer minimaal één keer per week nieuwe content op je website te plaatsen. Zo merkt Google dat je website actief wordt bijgehouden en ga je op nieuwe zoektermen gevonden worden.
  • Zijn je pagina’s minimaal 500 woorden? Ik raad aan om je pagina’s van minimaal 500 woorden te voorzien, het liefst nog meer. Google ziet de content zo als waardevol (de content moet natuurlijk ook echt waardevol zijn ook).
  • Richt je de pagina’s zo in dat ze elk voor andere zoektermen geoptimaliseerd zijn? Als je nieuwe pagina’s maakt, kijk dan van te voren eerst goed waar veel op gezocht wordt, en optimaliseer je pagina voor deze zoekterm. Met de pagina die je nu aan het lezen bent wil ik bijvoorbeeld scoren op de term ‘SEO checklist’, en dat is waarschijnlijk ook hoe je op deze pagina terecht bent gekomen.
  • Gebruik je kopteksten op je pagina’s? Deel je pagina’s in met kopteksten. Dit leest makkelijker en is ook goed voor je positie in Google. Kopteksten zijn tussenkopjes.
  • Heb je de focus zoekterm in de permalink gebruikt? Zet je focus zoekterm (waarop je gevonden wilt worden met die pagina) altijd in de permalink van de pagina. Voor deze pagina heb ik bijvoorbeeld https://www.internetsuccesgids.nl/seo-checklist/ gebruikt.
  • Heb je de focus zoekterm zo dicht mogelijk aan het begin van de tekst gezet? Zet de focus zoekterm altijd zo dicht mogelijk aan het begin van de tekst. Dit zorgt voor hoge relevantie.

Titels en META-omschrijvingen

  • Zijn je pagina’s voorzien van goede SEO titels? Schrijf altijd een SEO titel voor je pagina en zet hier de focus zoekterm zo dicht mogelijk aan het begin. Maak de SEO titel ook interessant, zodat mensen er op gaan klikken, dit kun je bijvoorbeeld doen door een vraag te stellen, zoals ik ook voor deze pagina heb gedaan: “SEO checklist: voldoet jouw website aan alle eisen?”.
  • Bevatten je pagina’s goede META-omschrijvingen? Schrijf altijd een META-omschrijving voor je pagina’s en plaats ook hier de focus zoekterm zo dicht mogelijk aan het begin en maak de META-omschrijving aantrekkelijk.
  • Gebruik je de checklist van de Yoast SEO plugin? Als je de Yoast SEO plugin gebruikt kun je eenvoudig zien wat er nog verbeterd moet worden qua SEO aan de pagina.
  • Over optimaliseer je niet te veel? Denk er om dat je voor mensen schrijft, en niet voor Google. Pas dus op met over optimaliseren en hou het menselijk.

Video’s en afbeeldingen

  • Heb je al een YouTube-kanaal? Maak die dan direct aan. YouTube is na Google de grootste zoekmachine en je kunt dus goed gevonden worden op YouTube.
  • Maak je al regelmatig nieuwe video’s? Begin dan met het maken van video’s op (minimaal) wekelijkse basis. Voeg telkens nieuwe video’s aan je YouTube-kanaal toe om een sterker kanaal te maken.
  • Plaats je al YouTube-video’s op je website? Door YouTube-video’s op je website te plaatsen, maak je je website alleen maar sterker. YouTube is van Google, en Google vind het dus alleen maar goed dat je je content breder trekt. Ook je website bezoekers zullen het fijn vinden om een aanvullende video te kunnen kijken.
  • Plaats je al afbeeldingen in je artikelen? Ook je afbeeldingen kun je weer optimaliseren voor Google.

Video gebruiken zoals hieronder dus ;-).

Interne links en backlinks

  • Link je al van de ene pagina naar de andere pagina op je website? Wanneer het relevant is kun je naar een andere pagina op je website linken. Dit noemen we intern linken (zie je wat ik gedaan heb?).
  • Hou je je zelf bezig met rare linkbuilding praktijken? Niet doen! Vroeg of laat zal Google je website hiervoor bestraffen. Koop dus niet 1000 backlinks van één of andere rare internet marktplaats, dit zal misschien op korte termijn werken, maar op lange termijn wordt je altijd bestraft.
  • Schrijf je al gastblogs op andere websites in de niche? Gastblogs schrijven is een goede manier om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen. Andere websites in je markt linken dan naar je website. Dit is relevant en ook handig voor de bezoekers van de website waarop je gastblogs schrijft.

Belangrijkste SEO checklist

Met deze SEO checklist kun je voor jezelf een goed beeld krijgen van wat je goed en wat je fout doet, of misschien vergeten bent.

Het belangrijkste van alles om hoog in Google te scoren is om een website voor de bezoekers te hebben, en niet voor Google.

Er is een goed spreekwoord wat als volgt gaat:

google quote

Hou je daar ook aan, en schrijf je website met die gedachte in je achterhoofd.

Succes!

Laat een reactie achter