Podcasting: 3 verdienmodellen om geld met podcasting te verdienen!

podcasting geld verdienenPodcasting is bezig met een opmars!

Velen denken dat podcasting een oude technologie is die samen met de iPod verdwenen is.

Steeds meer bedrijven beginnen met een podcast en dit heeft ten gevolgen dat er een grotere groep podcast fans ontstaat!

Voor bedrijven wordt het ook steeds interessanter om een podcast te beginnen. Mensen zijn al bekend met het platform en via het internet kan iedereen makkelijk en overal naar een podcast luisteren.

Er is echter nog één reden waarom veel bedrijven niet beginnen met podcasten, ze zien niet in hoe je geld kunt verdienen met podcasting. In dit artikel bespreken we drie verdienmodellen voor podcasting waarmee je geld kunt verdienen!

Laten we beginnen met het eerste verdienmodel…

#1 Bestaande klanten inspireren

Het eerste verdienmodel dat we bespreken is gebaseerd op bestanden klanten. Je bestaande klanten zijn natuurlijk al bekend met je bedrijf en jij bent al bekend met jouw klanten. Dit heeft verschillende voordelen:

  • Klanten kunnen jouw podcast makkelijk vinden
  • Jij kunt je podcast makkelijk versturen naar bestaande klanten
  • Het bereik van je podcast zal vanaf de start groot zijn hierdoor
  • Hoe meer mensen je podcast beluisteren, hoe makkelijker je geld kunt verdienen

Je bestaande klanten kun je inspireren door interessante sprekers in je podcast te laten spreken over onderwerpen die relevant kunnen zijn voor je klanten.

Wanneer jij een goede en enthousiaste podcast opneemt, zullen je klanten ook enthousiast worden over het onderwerp. Speel hierop in door je klanten te benaderen (als ze niet al uit zichzelf jou benaderen!) en ze een bijpassend product aan te bieden.

Een verkooppraatje hoef je niet te houden, je podcast dient als praatje!

microfoon

Tijd voor het tweede verdienmodel:

#2 Nieuwe klanten werven

Je podcast kun je op veel verschillende kanalen delen, iTunes is het meest voor de hand liggende platform maar zeker niet het enige kanaal.

YouTube, SoundCloud en je eigen website zijn slechts een paar voorbeelden van de kanalen waarop je je podcast kunt plaatsen.

En dan hebben we het alleen nog maar over plekken waar mensen zelf jouw podcast kunnen gaan luisteren. Je kunt je podcast natuurlijk ook op allerlei platformen promoten:

  • Facebook
  • Twitter
  • Website
  • In je winkel
  • Visitekaartje

Via deze promotie komen nieuwe klanten in aanraking met jouw podcast en dus met jouw bedrijf. Mensen die binnenkomen bij jouw bedrijf via jouw podcast, zien jou echt als een autoriteit op jouw vakgebied.

Jij zult als eerste in hun gedachten komen wanneer ze aan jouw vakgebied denken omdat ze jou ook vaak in hun gedachten hebben tijdens het beluisteren van je podcast.

Bij nieuwe klanten werkt het natuurlijk hetzelfde als bij bestaande klanten, als je content goed is dan zullen mensen vanzelf jou gaan aanspreken.

Nieuwe klanten zijn wel wat lastiger te verwerven via een podcast dan bestaande klanten, maar dit betekend zeker niet dat het niet mogelijk is.

Sterker nog, het is veel makkelijker om nieuwe klanten te verwerven die al eens jouw podcast hebben beluisterd dan mensen die jou nog helemaal niet kennen.

Als je de mensen die jouw podcast beluisteren naar je website weet te lokken (met bijvoorbeeld show notes voor bij de podcastaflevering) kun je ze gemakkelijk retargeten op Facebook of via Google AdWords. Daarom is podcasting dus ideaal om nieuwe klanten te bereiken.

Nu hebben we het alleen nog maar gehad over klanten verwerven die je podcast beluisteren, maar met het volgende verdienmodel gebruik je je podcast echt om geld mee te verdienen.

#3 Je netwerk uitbreiden

Het is zojuist al even benoemd, maar als jij een podcast hebt wordt je gezien als autoriteit en dit heeft verschillende voordelen.

Je straalt autoriteit uit

Allereerst willen mensen gezien worden in jouw bijzijn en dit is natuurlijk ideaal! Als mensen jou graag ontmoeten, ontmoet je een heleboel nieuwe mensen. Een groot netwerk van ondernemers en geïnteresseerden rondom jou die graag zaken met jou doen is de droom van iedere werkgever.

netwerk uitbreiden

Je interview als voet tussen de deur

Een tweede manier waarop je met een podcast een netwerk creëert is door mensen te interviewen. Een band creëren met gasten in jouw podcast is erg gemakkelijk.

Voor je opnames heb je al even kort contact, vervolgens neem je een opname (van misschien wel een uur!) op met je gast en daarna heb je vaak ook nog even tijd om met elkaar te spreken. Dit laatste moment is een perfect moment om jezelf te verkopen.

Doordat je nu al een onderwerp hebt besproken waarin jullie beiden geïnteresseerd zijn, is het natuurlijk heel makkelijk om vanuit dat onderwerp een bruggetje te maken naar je eigen werk en wat jij kunt betekenen voor je gast.

Hier kun je natuurlijk ook rekening mee houden wanneer je op zoek gaat naar nieuwe gasten voor je podcast.

Een ideale gast is misschien wel een ideale klant.

Het is vaak onmogelijk moeilijk om als bedrijf zomaar (koud) een grote klant te landen, maar met een podcast creëer je een voet tussen de deur.

Doordat je met een podcast soms best gemakkelijk om de tafel kunt komen te zitten met een directeur van een groot bedrijf, werp je jezelf in de picture bij deze bedrijven.

Nu je eenmaal die voet tussen de deur hebt is het aan jouw verkoopkwaliteiten om de klant binnen te halen.

Naast de verdienmodellen van podcasting is het opnemen van een podcast ook gewoon leuk! Waarschijnlijk krijg je ook nog eens nieuwe energie om aan de slag te gaan met je bedrijf.

Wil jij ook beginnen met podcasting maar loop je over met vragen? Neem dan contact op met Studio Maestro.

De Podcast maestro’s helpen je graag op gang met je eigen podcast

Laat een reactie achter