‘Not provided’ in Google Analytics, wat betekent dat?

Het Google logo op een kluisTegenwoordig zie je steeds meer de woorden ‘not provided’ in de statistieken van je website in Google Analytics. Sterker nog: vaak is het zo dat ‘not provided’ op nummer één staat bij de zoekwoorden.

Maar wat betekent dat eigenlijk? En hoe kun je alsnog deze ‘not provided’ zoekwoorden achterhalen zodat je een beter beeld krijgt via welke zoekwoorden bezoekers op je website terecht komen?

In dit artikel leg ik precies uit wat ‘not provided’ betekent en hoe je alsnog deze zoekwoorden kunt achterhalen.

een screenshot van not provided in google analytics

Hierboven zie je een voorbeeld van ‘not-provided’ in Google Analytics.

Wat betekent ‘not provided’?

De afgelopen jaren is Google steeds drukker bezig geweest om de privacy van gebruikers te waarborgen. Dat is natuurlijk hartstikke mooi, maar voor website eigenaren is dat een stuk minder makkelijk.

Om uit te leggen hoe dit werkt, moet ik er toch een beetje ‘technische taal’ gebruiken, maar ik zal proberen het zo eenvoudig mogelijk te vertellen.

Stel: een persoon gaat via Google op zoek en komt vervolgens op jouw website terecht.

Normaal gesproken geeft Google dan aan jouw website (met jouw Google Analytics code er op) het zoekwoord mee waarop de persoon gezocht heeft, en op jouw website terecht komt.

Dit doet Google dan via de zogenaamde ‘HTTP referer’.

Omdat Google de privacy van de gebruiker zoveel mogelijk wil waarborgen, heeft Google besloten om deze HTTP referer in de meeste gevallen te beveiligen, en er dus een HTTPS referer van te maken. De ‘S’ staat dan voor ‘security’.

Dit zie je bijvoorbeeld ook als je inlogt op Internetbankieren.

beveiligd zoeken in Google met HTTPS

Hierboven zie je een screenshot van beveiligd zoeken in Google. Zoals je ziet verschijnt dan ‘HTTPS’ aan het begin van het webadres.

Google kan je doorsturen naar de beveiligde HTTPS pagina om de volgende redenen:

  • Je bent ingelogd met je Google account
  • Je hebt net uitgelogd van je Google account en word doorgestuurd naar een beveiligde pagina
  • Je gebruikt FireFox of Chrome als browser

Aangezien de meeste mensen wel een Google account hebben, is de kans groot dat de meeste zoekopdrachten via een HTTPS verbinding gaan.

Update: Google heeft bekend gemaakt om volledig over te stappen op ‘security search’ en dus iedere gebruiker door te sturen naar de HTTPS referer.

Hoe kun je alsnog de ‘not provided’ zoekwoorden achterhalen?

Helaas is het niet direct mogelijk om te achterhalen wat de exacte zoekwoorden achter ‘not provided’ zijn. Google geeft deze informatie niet mee aan je website, en dus kun je niet via Google Analytics zien waar deze mensen op zochten en vervolgens op je website terecht te kwamen.

Er is echter wel een manier om te kijken op welke zoekwoorden je website goed scoort, en waar je dus bezoekers door krijgt.

Dit kan via Google Webmaster Tools.

In Google Webmaster Tools kun je precies zien op welke zoekwoorden jouw website scoort, en op welke positie het zoekwoord in de zoekresultaten staat. Daarnaast kun je zien hoeveel mensen jouw website in de zoekresultaten zien staan, en vervolgens hoe groot het percentage is wat er op je website klikt.

Tip: Als je in Google Webmaster Tools op ‘Zoekopdrachten’ klikt en vervolgens op een zoekwoord klikt, zie je precies welke pagina er goed scoort op dit woord.

Zo krijg je dus een goed beeld op welke zoekwoorden je website gevonden word en op welke positie jouw website staat.

Hopelijk heb je na het lezen van dit artikel een goed beeld van wat ‘not-provided’ in Google Analytics nou eigenlijk inhoud. Heb je nog vragen over dit onderwerp, dan kun je deze natuurlijk altijd in de reacties hieronder stellen.

Vind je dit artikel waardevol? Een like of tweet wordt zeer gewaardeerd!

Laat een reactie achter