CPA Marketing staat voor Cost Per Action Marketing, wat naar het Nederlands is vertaald naar ‘bedrag per actie’.

Dit houdt in dat je bij CPA Marketing een bedrag per actie betaald. Hierbij kun je denken aan een bepaald bedrag voor nieuwsbrief inschrijving, of een bedrag per app download – die jij aanbrengt.

Een bedrijf betaald jou dus per ‘actie’ die jij aanbrengt – welke ‘actie’ dit is en hoeveel je hiervoor betaald krijgt, kan enorm verschillen. Er zijn bedrijven die jou zo’n 50,- euro per lead geven; anderen geven je ‘maar’ 2,- euro. Dit is afhankelijk van de niche en het product wat je aanbied of promoot.

Verschillende soorten CPA Marketing

Er zijn verschillende soorten van CPA Marketing. Hieronder een opsomming en enkele voorbeelden.

  • CPL (Cost Per Lead) – Hierbij krijg je betaald voor het aanbrengen van een lead (bijvoorbeeld naam en emailadres)
  • CPD (Cost Per Download) – Hierbij krijg je betaald voor elke app download die je aanbrengt
  • CPS (Cost Per Sale) – Hierbij krijg je betaald voor elke sale die je aanbrengt (dus wanneer iemand iets door jou koopt)
  • PPC (Pay Per Call) – Hierbij krijg je betaald voor elk telefoongesprek wat je aanbrengt
  • CPC (Cost Per Click) – Hierbij krijg je betaald voor elke klik

CPA en adverteren op Facebook

Ook in Facebook is het mogelijk om volgens het CPA betaalmiddel te werken.

Je kunt bijvoorbeeld opgeven hoeveel je wilt betalen voor likes, app-installaties, of geclaimde aanbiedingen.

In Facebook kun je eenvoudig een advertentie aanmaken waarmee je betaald per actie die er heeft plaatsgevonden.