Een lead is iemand die mogelijk interesse kan hebben in het product of de dienst die jij aanbied.

Een persoon die zich heeft aangemeld voor (bijvoorbeeld) jouw nieuwsbrief, kan gezien worden als een lead. Dit is dus iemand die een bepaalde actie heeft ondernomen om meer informatie over jouw bedrijf/dienst te weten te komen.

Waarom het belangrijk is om constant nieuwe leads te scoren

In mijn business ben ik continu bezig om nieuwe leads te scoren – elke dag schrijven nieuwe mensen zich in voor mijn mailinglijst.

Hierdoor heb ik dus een constante stroming aan nieuwe leads, en een percentage daarvan converteert naar een klant; leads die mijn product(en) kopen dus.

Zonder constant leads te scoren zou mijn business stil komen te liggen. Doordat ik mijn marketing zo heb ingezet dat er constant gratis mensen naar mijn site komen, en dus ook mensen zich gratis aanmelden voor mijn mailinglijst, groeit het aantal leads in mijn business met de dag. Hierdoor kan ik dus constant nieuwe klanten verwachten.

Verschil tussen leads

Niet iedere lead, is dezelfde lead.

Je hebt namelijk een verschil tussen leads; warme en koude leads.

Een warme lead is iemand die zich (naar weten) heeft aangemeld voor je mailinglijst, of zijn/haar telefoonnummer op jouw website heeft achtergelaten om contact te krijgen. Dit is iemand die actief meer informatie over jouw bedrijf/product wilt.

Een koude lead is iemand die totaal geen idee heeft van jouw bedrijf/dienst, maar die jij ‘koud’ benaderd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bedrijven die zomaar random telefoonnummers gaan bellen om te vragen of je interesse hebt in hun product/dienst.