CPC staat voor Cost Per Click is een betaalmiddel voor online adverteren. Met CPC betaal je per klik.

Vooral in Google AdWords wordt er veel gebruik gemaakt van CPC. Je kunt dan zelf bepalen hoeveel jij per klik op jouw advertentie wilt betalen.

Je betaald dan elke keer als er iemand op jouw advertentie klikt en weet dus dat je alleen betaald voor iemand die echt jouw website bezoekt.

In plaats van CPV (Cost Per View, wat kosten per weergave betekent) betaal je dus echt alleen wanneer er iemand op jouw advertentie klikt en niet wanneer iemand jouw advertentie ziet.

CPC instellen

Als je een advertentie in bijvoorbeeld Google AdWords maakt en daar als betaalmodel voor CPC kiest, kun je vaak zelf instellen hoeveel jij per click wilt betalen. Je zet dan handmatig de CPC in.

Je kunt er ook voor kiezen om de CPC door Google te optimaliseren, waardoor Google dus als het ware bepaald hoeveel jij per klik betaald. Google kijkt dan naar wat de concurrentie betaald en wat jij per klik moet betalen om boven de concurrentie te staan.

Natuurlijk kun je ook een maximum CPC bod instellen, wat inhoud dat je nooit meer per klik betaald dan het door jou opgegeven maximum CPC bod.