Wat is de Google Panda update en wat kun je er tegen doen?

De Panda van Google.In februari 2011 heeft Google de eerste zogenaamde ‘Panda’ update uitgerold. Google Panda is een update aan het zoekalgoritme van de zoekmachine Google.

Het bepaald dus welke websites boven- en onderaan in de zoekresultaten staan.

Het doel van de Google Panda update is om websites met een lage kwaliteit content lager in de zoekmachines te laten scoren. Dit zijn vaak websites waar slechts een aantal artikelen op te vinden zijn, en waarvan de content bijvoorbeeld ook nog eens gekopieerd is van andere websites (dit hoeft niet altijd het geval te zijn).

Wat is Google Panda?

Heel simpel gezegd bestraft Google dus websites die geen goede kwaliteit content aanbieden. Een aantal voorbeelden van slechte kwaliteit content zijn:

  • Slechts een aantal artikelen op de website
  • Een website die bestaat uit gekopieerde content
  • Korte artikelen van bijvoorbeeld 50 woorden met weinig toegevoegde waarde
  • Dubbele pagina’s op je website, bijvoorbeeld meerdere pagina’s die over hetzelfde onderwerp gaan, maar dan net anders beschreven
  • Website met geautomatiseerde content (content dat is ‘geschreven’ door computer software)

Het doel van Google met de Google Panda update is simpelweg om websites die aan bovenstaande criteria voldoen lager in de zoekresultaten te laten verschijnen – of zelfs helemaal uit de zoekresultaten te laten verdwijnen!

Screenshot van Google Analytics na Google Panda update

Hierboven zie je een screenshot van een website die getroffen is door de Google Panda update. Zoals je ziet kreeg de website meteen een stuk minder bezoekers.

Er verschijnen regelmatig Google Panda updates. Hieronder zie je een overzicht met datums waarop er een update is verschenen.

  • 22 januari 2013
  • 21 december 2012
  • 21 november 2012
  • 5 november 2012
  • 27 september 2012
  • 18 september 2012
  • 20 augustus 2012
  • 24 juli 2012
  • 25 juli 2012
  • 8 juni 2012
  • 27 april 2012
  • 19 april 2012
  • 23 maart 2012
  • 27 februari 2012
  • 18 januari 2012
  • 18 november 2011
  • 28 september 2011
  • 12 augustus 2011
  • 23 juli 2011
  • 21 juni 2011
  • 9 mei 2011
  • 11 april 2011
  • 23 februari 2011

Hoe kun je jouw website ‘beschermen’ tegen Google Panda?

Als jij gewoon regelmatig nieuwe, unieke en kwalitatief goede content op jouw website plaats, zul je je nergens zorgen over hoeven te maken. Je zult dan waarschijnlijk niks merken van de Google Panda updates. Sterker nog, als jij jezelf gewoon aan de regels houd, zul je waarschijnlijk zien dat jouw website juist meer bezoekers krijgt, en dat jouw website hoger in de zoekresultaten zal verschijnen.

Plaats daarom ook echt content waar de bezoeker wat aan heeft, en waar de bezoeker ook daadwerkelijk door geholpen word. Google ziet alles, en heeft echt wel door wanneer jouw website vol staat met goede, of slechte content. Merkt Google op dat jouw website slechte kwaliteit heeft, dan is de kans groot dat ook jouw website getroffen wordt door de Google Panda update.

Om niet getroffen te worden, kun je de volgende tips voor je website gebruiken:

  • Plaats regelmatig nieuwe content op je website
  • Schrijf artikelen waar de bezoeker echt wat aan heeft
  • Plaats geen dubbele artikelen op je website (artikelen over hetzelfde onderwerp, maar net anders verwoord)
  • Kopieer geen content van andere website
  • Schrijf al je content zelf (of laat dit schrijven door iemand die goed kan schrijven, als het maar unieke content is)
  • Schrijf artikelen van 300+ woorden
  • Werk niet met programma’s en/of technieken die ‘ervoor zorgen dat jouw website hoger in Google scoort’, dit zal niet werken

Persoonlijk ben ik erg blij met de Google Panda updates. Zo komen ‘slechte’ websites op een lagere positie in de zoekresultaten te staan, en scoren websites die echt veel toegevoegde waarde bieden hoger in de zoekresultaten. Het harde werken wordt dan echt beloond!

Naast de Google Panda updates, zijn er ook de zogenaamde Google Penguin en Google Hummingbird updates. Lees wat deze updates inhouden, en wat je er tegen kunt doen.

Is jouw website getroffen door de Google Panda update? En wat zijn jouw ervaringen? Ik hoor het graag van je in de reacties hieronder!

Laat een reactie achter