Wat is Google AdWords en hoe kun je dit succesvol toepassen?

In de internet marketing wereld hoor je steeds meer mensen praten over Google AdWords. En dat is ook niet voor niks, want je ziet Google AdWords eigenlijk overal.

Google AdWords is dan ook hét advertentieprogramma van Google, en dit is ook waar de zoekmachine gigant enorm veel geld mee verdient.

Dankzij Google AdWords kun jij jouw website meteen hoog in Google plaatsen. Maar dat is natuurlijk niet gratis ;).

Maar wat is Google AdWords nou eigenlijk precies, en hoe kun je dit middel zó inzetten dat je er bezoekers mee naar je website kunt krijgen én geld mee kunt verdienen? In dit artikel vertel ik je er alles over!

Wat is Google AdWords?

Simpel gezegd is Google AdWords een advertentie programma van Google. Dankzij Google AdWords kun je vandaag nog bovenaan staan in de gesponsorde zoekresultaten (op de door jouw gewenste zoekwoorden).

Gratis en betaalde resultaten in Google

Hierboven zie je wat nou eigenlijk de gratis en betaalde resultaten in Google zijn. In het groene vak zie je de gratis resultaten, en in de rode vakken zie je de betaalde (Google AdWords) resultaten.

Dit is echter niet gratis, en je moet dus ‘per klik’ betalen. Klikt iemand op jouw advertentie, en komt hij of zij vervolgens naar jouw website, dan moet je daar een bepaald bedrag voor betalen. Dat is meestal een paar cent, maar dat ligt aan het zoekwoord waarop je wilt scoren.

Naast de advertenties in de zoekresultaten kun je er ook voor kiezen om jouw advertentie op andere websites te laten zien. Zo kunnen dus mensen vanaf een andere website op jouw website komen.

Dit kun je ook behoorlijk diep instellen, zodat jouw advertentie alleen op relevante websites verschijnt. Deze vorm van adverteren met Google AdWords wordt ook wel het ‘Display Network’ genoemd.

Door Google AdWords kun je vandaag al enorm veel bezoekers naar je website krijgen. Let echter wel op dat het niet heel eenvoudig is om een goede advertentie te maken. Het is daarom verstandig om eerst te beginnen met een klein budget, en daar van te leren.

Google AdWords is eigenlijk de tegenhanger van de (gratis) organische zoekresultaten. Door jouw website zoekmachine vriendelijk te maken zal je website hoger in Google verschijnen. Dit is effectiever op lange termijn. Lees 5 tips om je website hoger in Google te krijgen.

Hoe kun je Google AdWords succesvol inzetten?

Zoals ik al zei is het niet eenvoudig om een goede Google AdWords campagne op te zetten. Vooral als je geen ervaring hebt met het opzetten van een campagne, zal je eerste campagne nog niet meteen succesvol zijn. Ook in dit geval is het dus enorm belangrijk om alles te meten en bij te houden. Meten is weten ;).

Omdat iedere campagne anders is, kan ik niet precies uitleggen hoe je de campagne moet maken. Ieder zoekwoord moet anders aangepakt worden, en ook de doelgroep is natuurlijk verschillend. Ik kan je wel een aantal tips meegeven, zodat je al een stuk beter voorbereid een Google AdWords campagne kunt maken.

  • Kijk met de Google KeyWord Tool of er wel gezocht word op jouw zoekwoord. Als er niemand zoekt op het zoekwoord waarop je wilt scoren, heb je dus niks aan je campagne
  • Maak je advertentie zo relevant mogelijk aan het zoekwoord waarop je wilt scoren. Mensen zullen alleen op jouw advertentie klikken wanneer ze weten dat jouw website de oplossing bied
  • Maak speciale landingspagina’s op jouw website. Deze landingspagina’s zijn alleen te bereiken voor mensen die op jouw advertentie hebben geklikt. Zo maak je de landingspagina erg relevant, en kun je goed en eenvoudig kijken hoe goed een pagina scoort
  • Test altijd met meerdere advertenties. Soms werkt één advertentie gewoon niet. Je kunt daarom altijd het beste meerdere advertenties maken. Als je ziet dat één advertentie heel goed scoort, kun je daar op verder gaan
  • Ga niet altijd voor de nummer 1 positie. Soms kan een nummer 1 positie erg duur zijn. Je kan dan beter op positie 3 staan. Dan kun je vaak 3 bezoekers voor hetzelfde geld hebben.
  • Meet je campagne goed door. Weet precies wat je uitgeeft en wat het kost om een bezoeker te krijgen. Let daarom ook goed op wat een bezoeker oplevert.

Veel mensen onderschatten hoe belangrijk meten is. Meten is weten. Echt waar. Je kunt uit Google AdWords zoveel informatie halen. Je kunt precies zien welke advertentie er goed werkt, en welke niet. Gaat een campagne niet lekker? Pas deze dan gewoon aan.

Merk je dat je zo meer bezoekers krijgt? Dan ben je goed bezig! Je snapt in ieder geval wat ik bedoel ;).

Nogmaals: wil je een Google AdWords campagne opzetten? Dan is het belangrijk om met een klein budget te beginnen (50 tot 100 euro). Zo kun je goed kennis maken met Google AdWords, en kun je niet al te veel geld verliezen.

Gebruik jij al Google AdWords voor jouw website? En haal je er veel bezoekers uit? Of heb je nog vragen over het opzetten van een campagne? Ik hoor het graag van je in de reacties hieronder!

Laat een reactie achter