Heb jij enig idee hoe je het meeste geld met affiliate marketing kunt gaan verdienen? In veel blogs lees je de tip om voor hoogwaardige, unieke en waardevolle content te zorgen. Met dergelijke content weet je niet alleen de bezoeker te overtuigen, maar je weet ook Google te overtuigen van de meerwaarde van jouw website.
Dat resulteert uiteindelijk in hogere rankings binnen Google. Het gevolg mag zich raden; je krijgt meer en meer organische bezoekers op jouw website binnen. Wil je dat ook voor elkaar krijgen? Dan is het dus zaak om met content aan de slag te gaan. Maar, is dat een vast gegeven? Of is het ook mogelijk om succesvol met affiliate marketing te zijn zónder daarbij gebruik van content te maken?
Die vraag staat centraal in dit artikel. Het zou op voorhand te verwachten zijn dat je niet zonder content kan, maar hoe zit dat precies in de praktijk? Persoonlijk vinden wij dit een bijzonder leuk onderwerp, aangezien we hiermee weer vanuit een andere invalshoek naar affiliate marketing kijken. Lees het artikel op je gemakje door en achterhaal of je mogelijk ook op een andere manier met affiliate marketing aan de slag kunt gaan!
Inhoudsopgave
Welk verdienmodel past het beste bij jou?
Wil je weten welke manier van online geld verdienen bij jou past? Doe mijn test en ontdek het binnen 2 minuten. Doe de test en ontdek het verdienmodel dat bij je past.Wat is content precies?
Als we het over ‘zonder content’ hebben, spreken we dan eigenlijk alleen over het ontbreken van tekst? Of vallen bijvoorbeeld video’s, afbeeldingen en illustraties ook onder content? Ja, in onze ogen wel. Eigenlijk is content alles waarmee je een bezoeker kunt overtuigen om een bepaald product te kopen of een bepaalde dienst af te nemen.
Onder content valt dus onder meer:
- Blogartikelen op een affiliate website
- Video’s op een affiliate website/webshop
- Afbeeldingen op een affiliate website/webshop
- Social media posts
Mis je nog een bepaald soort tekst in bovenstaande lijst? Dat kan goed kloppen. Veel experts zijn het er over eens dat bijvoorbeeld productspecificaties of korte productomschrijvingen niet aangemerkt kunnen worden als content. Of beter gezegd: het is mogelijk om die als content aan te merken, maar veel experts kiezen daar niet voor.
Wil je een affiliate website creëren zonder content? Dan moet je het dus doen zonder informatieve video’s, zonder social media posts en zonder blogartikelen. Met name het laatstgenoemde is een groot gemis, aangezien blogartikelen een dubbele werking hebben:
- De blogartikelen worden door Google gewaardeerd en dragen dus bij aan een (eventuele) hoge ranking binnen de zoekmachine.
- De blogartikelen worden door bezoekers gelezen en kunnen overtuigend geschreven zijn. Met de blogartikelen weet je dus óók de conversie te verhogen.
Stel nou dat je ervoor kiest om géén content op jouw affiliate website te gaan gebruiken. Welke mogelijkheden heb je dan alsnog om bezoekers te trekken én om orders te scoren? Daar bestaan eigenlijk meerdere mogelijkheden voor, waarover je in dit artikel veel meer informatie leest. Met dit artikel willen we jou vooral inspireren om eens een affiliate website op een andere manier aan te gaan pakken. Out-of-the-box denken werkt eigenlijk altijd wel zijn vruchten af.
Ook starten met geld verdienen online?
Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid.Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.
Op welke manier is affiliate marketing zonder content mogelijk?
Allereerst is het een feit dat je inderdaad zonder content met een affiliate marketing aan de slag kunt gaan. Als je dit op de juiste manier aan weet te pakken, kan je alsnog behoorlijk succesvol met jouw affiliate website zijn.
Dat is bijvoorbeeld het geval als je op de juiste manier via het internet weet te adverteren. Je kunt bijvoorbeeld via Google adverteren, je kunt via social media adverteren en je kunt op andere websites gaan adverteren. Hierbij is het niet alleen van belang dat de advertenties perfect zijn, maar óók de landingspagina.
De landingspagina is de pagina waarop een bezoeker terecht komt, nadat hij/zij op de advertentie geklikt heeft. De eerste indruk is de belangrijkste; dit geldt zeker voor een (affiliate) website. Zorg daarom voor een landingspagina die perfect is, zorg voor een landingspagina die direct tot de verbeelding spreekt en voeg een juiste call to action aan de landingspagina toe.
Graag geven we jou enkele tips voor het optimaliseren van een landingspagina:
- Zorg voor een perfecte connectie tussen de advertentie en de landingspagina. Voor een bezoeker moet de landingspagina direct tot de verbeelding spreken. Dat weet je voor elkaar te krijgen door de landingspagina aan te laten sluiten op de advertentie. Zorg dus voor dezelfde boodschap en voor dezelfde stijl.
- Denk altijd vanuit het perspectief van de bezoeker. Een landingspagina moet je te allen tijde voor de bezoeker optimaliseren. Toon dus duidelijk de voordelen vóór de bezoeker. Praat niet vanuit jouw eigen affiliate website of vanuit jouw eigen belang, maar altijd vanuit het perspectief van de bezoeker.
- Neem alle twijfel direct weg. Verkopen doe je niet alleen door te overtuigen, maar ook door twijfels weg te nemen. Bedenk dus mogelijke argumenten waarom een bezoeker níet jouw product wilt kopen. Weerleg deze argumenten vervolgens zo goed mogelijk op de landingspagina.
- Zorg voor mobiele optimalisatie. Meer en meer internetgebruikers surfen via hun smartphone of tablet. Zorg daarom altijd voor een responsive landingspagina.
- Zorg voor een overzichtelijke opbouw. Als een bezoeker op jouw landingspagina terecht komt, moet de pagina direct duidelijkheid verschaffen. Zorg daarom voor een overzichtelijke opbouw, kies voor het juiste kleurenpalet en laat de landingspagina veel rust uitstralen.
- Roep direct vertrouwen op. Zorg er daarbij ook voor dat je direct vertrouwen op weet te wekken bij de bezoeker/consument. Vermeld bijvoorbeeld ervaringen van klanten, vermeld eventuele keurmerken en vermeld bijvoorbeeld hoeveel bezoekers al het betreffende product hebben gekocht.
- Zorg voor een duidelijke call to action. Heb je de bezoeker weten te overtuigen? Dan moet hij/zij ook met één druk op de knop bijvoorbeeld het gewenste product kunnen kopen. Zorg daarom voor een duidelijke call to action, maar maak bijvoorbeeld deze button niet té schreeuwerig.
Moraal van het verhaal: de landingspagina moet zo duidelijk mogelijk zijn. Ondertussen moet de landingspagina ook tot converteren aanzetten en moet je de landingspagina continue blijven optimaliseren. Het advies is daarom om continue A/B testen uit te voeren en daarmee de pagina door te blijven ontwikkelen. Ook dat draagt uiteindelijk bij aan het behalen van de gewenste conversie.
Voordat je de landingspagina kunt optimaliseren, moet je uiteraard ook zorgen voor perfecte advertenties. Als niemand op jouw advertenties klikt, komt er immers ook niemand op jouw landingspagina terecht. Met name via Facebook Ads heb je alle mogelijkheden om de best mogelijke advertenties te creëren. Maar, hoe kan je dit nou het beste doen? Ook voor het maken van advertenties hebben wij enkele tips voor jou op een rijtje gezet:
- Maak gebruik van Facebook Pixel in combinatie met Google Tag Manager. Door van deze hulpmiddelen gebruik te maken, weet je de best mogelijke advertenties te ontwikkelen.
- Stel een specifiek target in. Via Facebook ben je in staat om héél gericht te adverteren. Je bent eigenlijk een dief van je eigen portemonnee als je daar geen gebruik van maakt. Bepaal jouw doelgroep dus heel specifiek en stel vervolgens een specifiek target in.
- Houd het simpel. Onderzoek toont aan dat simpele advertenties het beter doen dan hele drukke advertenties. Houd het daarom simpel; eenvoud is de sleutel naar succes in het geval van Facebook Ads.
- Gebruik je eigen foto’s. Het is zo makkelijk om foto’s van Shutterstock te gebruiken, maar je valt daarmee direct door de mand. Met jouw eigen foto’s weet je namelijk veel meer vertrouwen op te wekken bij de consument.
- Combineer een afbeelding met tekst. Een goede advertentie bestaat uit een afbeelding in combinatie met tekst. Kies bij voorkeur dus niet voor één van beide, maar kies altijd voor de perfecte combinatie van deze twee elementen.
- Kies de juiste call to action. Ook in een advertentie is het van belang om de juiste call to action te gebruiken. Dit is op voorhand vrij lastig om te bepalen; gebruik daarom verschillende call to actions en probeer deze één voor één uit. Met behulp van A/B testen kan je voor jezelf de juiste call to action gaan bepalen.
Kan je een succesvolle affiliate marketeer zijn zonder content?
Ja, het is zeker mogelijk om succesvol te zijn zonder daarvoor gebruik te maken van content. Wel is het belangrijk om te weten dat je hiervoor de nodige kennis nodig hebt. Je moet namelijk perfect weten hoe je advertenties moet maken én je moet weten hoe je de perfecte landingspagina kunt maken. De advertentie en landingspagina moeten bovendien perfect op elkaar aansluiten.
Daarnaast heb je ook te maken met hevige concurrentie. De concurrentie in de wereld van affiliate wordt immers steeds heviger. Hoe ga je daar mee om? En hoe zorg je ervoor dat je de slag weet te winnen van jouw concurrentie? Veel van jouw concurrenten zijn ongetwijfeld met content en met SEO bezig. Is het voor jou dan mogelijk om hen alsnog te verslaan? Ja, dat is mogelijk. Het gaat echter geen gemakkelijke klus worden.
Wat ons betreft kan je daarom het beste wél content op jouw website gebruiken. Mocht je daar echter weinig feeling voor hebben, kan je dus ook prima uit de voeten met bijvoorbeeld het maken van de juiste landingspagina. Volg daarvoor bovenstaande tips op voor het maken van de landingspagina en voor het maken van de advertenties.
Is affiliate marketing zonder website mogelijk?
Dit blogartikel sluiten we graag af door op bovenstaande vraag antwoord te geven. Deze vraag krijgen wij namelijk ook met enige regelmaat binnen en sluit eigenlijk perfect aan op het onderwerp van dit blogartikel. Is het mogelijk om een succesvolle affiliate marketeer te worden zonder een eigen affiliate website te hebben? Ja, het is mogelijk, maar het is ook niet makkelijk.
Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om via YouTube met affiliate marketing aan de slag te gaan. In dat geval heb je géén eigen website nodig, maar wel een eigen YouTube kanaal. Aangezien de concurrentie op YouTube onwijs hevig is, is het echter niet makkelijk om jouw kanaal snel hard te laten groeien. Bovendien moet je comfortabel voor de camera zijn en moet je rekening houden met de regels van YouTube. Zo is het niet toegestaan om alle producten via YouTube te promoten; check daarvoor goed de Algemene Voorwaarden.
Ook kan je ervoor kiezen om producten te promoten via één van de marktplaatsen. Het lastige hieraan is echter dat je ook te kampen hebt met verschillende regels. Daarnaast is dit onwijs tijdrovend en staan de inkomsten eigenlijk niet in verhouding tot de geïnvesteerde tijd. Wij raden het dan ook af om met affiliate marketing via één van de marktplaatsen aan de slag te gaan.
Verder bieden social media kanalen ook nog voldoende mogelijkheden. Dat is zeker het geval als je een populair Facebook- of Instagram account hebt. Je kunt dan jouw (tien)duizenden volgers wijzen op leuke producten. Ook hierbij heb je weer te maken met de regels van Instagram en Facebook. Zo is het bij bijvoorbeeld Instagram niet mogelijk om een link in de caption bij een post te plaatsen; je kunt dan ook moeilijk consumenten rechtstreeks naar jouw affiliate website doorsturen.
Tot slot kan je ook nog met een e-mail lijst aan de slag gaan. Ook hier moet je behoorlijk veel tijd in investeren, aangezien je niet zomaar een grote database van e-mailadressen bij elkaar verzameld hebt. Bovendien moet je al deze e-mailadressen op een legale manier zien te verkrijgen. Ook dit is dus niet de meest geschikte optie voor affiliate marketing.
Affiliate marketing; met of zonder content?
Het leuke van affiliate marketing is dat je de touwtjes volledig in eigen hand hebt. Je kunt dus volledig voor jezelf bepalen of je wel of niet met content aan de slag gaat. Met het oog op de concurrentie én alle kansen raden wij je in ieder geval aan om met content aan de slag te gaan.
Daarmee weet je bezoekers immers te overtuigen en verkrijg je ook hoge rankings in Google. Daarnaast bouw je op deze manier online vastgoed op.
Wil je graag zonder content aan de slag gaan? Zorg dan voor een perfecte advertentie in combinatie met een perfecte landingspagina. Veel succes!