influencer enzoknolJe hoort de laatste tijd in internet marketing land enorm veel over influencers en influencers marketing.

Als jij op deze pagina terecht bent gekomen, is de kans groot dat jij ook wel eens van influencers hebt gehoord, en dat je meer wilt weten over dit onderwerp.

Want, wat zijn influencers nou eigenlijk? En waarom hoor je deze term de laatste tijd zo enorm veel?

Omdat je niet de enige bent die meer wilt weten over dit onderwerp, heb ik besloten deze pagina te maken en je alles te vertellen over de wondere wereld van influencer marketing, en waarom zij – naar mijn mening – de toekomst van online adverteren zijn.

Wat zijn influencers?

Laat ik eerst maar eens beginnen met het uitleggen van de term ‘influencers’.

Influencers zijn eigenlijk bekende personen, die met hun social media kanaal enorm veel mensen in één keer kunnen bereiken, en dus enorm interessant zijn voor bedrijven om hun producten te promoten.

Bekende Nederlandse influencers zijn bijvoorbeeld:

Deze personen hebben online een enorme ‘following’. Op YouTube en Instagram hebben zij honderdduizenden, zo niet miljoenen, volgers. Deze kunnen ze in één klap bereiken.

Hieronder een voorbeeld van influencer marketing.

Waarom zijn influencers zo belangrijk?

De grote kracht van influencers is niet alleen dat zij zo enorm veel mensen kunnen bereiken, maar ook omdat zij door hun fans als groot voorbeeld worden gezien.

Stel bijvoorbeeld dat model Anna Nooshin een jas van een bepaald merk draagt (en deze aanraad op haar Instagram account), dan willen duizenden volgers ook ineens deze jas – omdat “Anna die ook heeft”.

Daarnaast is het natuurlijk enorm goede reclame voor bedrijven dat bekende personen hun producten aanraden of hebben.

Influencers krijgen dan ook vaak gratis spullen, in de hoop, of in ruil voor, dat ze het product ook online laten zien.

De kracht van influencers

Het bekende kledingsmelk BALR zegt nog nooit geld te hebben uitgegeven voor ‘tradiotionele’ online advertising.

Ze hebben hun merk opgebouwd via social media en influencers.

Denk hierbij aan bekende voetballers die hun t-shirts dragen en online laten zien. De fans van deze bekende voetballers zien hun helden met t-shirts van BALR, en willen er dan vaak ook één.

Door influencers marketing in te zetten kun je in relatief korte tijd een merk opbouwen, maar ook een bestaand merk groter laten worden.

Onderschat de kracht van influencers dus niet.

Hoe kom je aan influencers?

Nu je weet wat influencers zijn, wil je natuurlijk weten hoe je er aan kunt komen.

Wat ik aanraad is om simpelweg zelf op zoek te gaan naar influencers op bijvoorbeeld Instagram en YouTube. Zoek op kanalen en accounts waar je doelgroep op te vinden zou zijn, en benader deze zelf.

Vaak vind je op het account zelf een mailadres voor ‘business’ welke je gewoon kunt mailen.

Je hebt ook influencer platformen als UpFluence of Juulr, maar hier betaal je altijd extra voor. Het beste is om direct contact met de influencer op te zoeken.

Stuur gratis spullen op

Wat je ook kunt doen is om jouw product naar de influencer toe te sturen.

Vaak vind je wel een postadres (of fanmail adres). Hier kun je dan jouw product naar toe sturen. Doe er een begeleidend – opvallend – briefje bij, en hoop dat de influencer je product oppakt en laat zien in zijn/haar account.