Wat is een SEO-specialist – Als website-eigenaar ben je nooit helemaal klaar. Het internet verandert continu. En door deze veranderingen is er altijd wel iets wat een update nodig heeft. Bijvoorbeeld de geschreven content. Bij veel mensen breekt het zweet uit als zij met SEO bezig zijn of hier überhaupt aan denken.
De concurrentie tussen al die websites kan groot zijn, waardoor het niet even gemakkelijk is om op te vallen. Daarbij komt ook nog is, dat niet iedere website-eigenaar voldoende kennis van SEO heeft om het verschil te kunnen maken. Herken je dat? Misschien heb je er wel baat bij om een SEO-specialist in te schakelen, en dit uit handen te geven.
Maar je vraagt je misschien af wat een SEO-specialist is. En wat de mogelijke voordelen daarvan kunnen zijn. Je bent niet de enige. Daarom duiken we in dit blog samen in dit onderwerp, om alle ins en outs te ontdekken!
Waarom is SEO een belangrijke factor?
Het doel van SEO is overduidelijk: een hogere positie binnen de zoekmachine van Google krijgen. Want door deze hoge positie, is de kans groot dat je meer bezoekers en mogelijke klanten ontvangt.
En verkoop je producten? Dat is mooi meegenomen, want dit kan betekenen dat je je omzet vergroot. Zie jij de waarde van SEO op dit moment nog niet zo in? Ik heb hieronder wat voorbeelden beschreven die dit laten zien.
- Bekendheid creëren: Je website zet zichzelf niet zomaar op de kaart. Want flyeren of reclame maken in de regionale krant zit er niet in. Door SEO komt de site hoger in de zoekmachine terecht, waardoor deze eerder wordt opgemerkt door potentiële bezoekers.
- Je doelgroep vinden en bereiken: Door rekening te houden met een niche, wordt het wat gemakkelijker om je website richting te geven. Wat dit met SEO te maken heeft? Heel veel, want zo weet Google de juiste doelgroep door te sturen.
- Passieve bezoekers: Tot slot kan SEO een factor zijn die je website helpt om passief bezoekers aan te spreken. Want heb je de SEO goed voor elkaar, dan hoef je ook niet actief promotie te voeren.
Welk verdienmodel past het beste bij jou?
Wil je weten welke manier van online geld verdienen bij jou past? Doe mijn test en ontdek het binnen 2 minuten. Doe de test en ontdek het verdienmodel dat bij je past.Wat is een SEO-specialist precies?
Hoe goed je je best ook doet, SEO kan verschillende valkuilen hebben. Bijvoorbeeld over optimaliseren of te weinig kennis hebben.. Dan kan het verstandig zijn om een SEO-specialist in te schakelen, die dit voor je overneemt. Nu is de vraag wat een SEO-specialist is. Mogelijk heb je hier weinig ervaring mee.
Een SEO-specialist is, zoals de naam het al zegt, gespecialiseerd in SEO (Search Engine Optimization) en internetverkeer. De specialist richt zich vooral op het verbeteren van de online-zichtbaarheid en positie in de zoekmachines, met als doel meer bezoekers te genereren.
Dit kan voor websites zijn, maar ook webshops die producten of diensten verkopen. Een bekende zoekmachine is Google, maar ook Bing en Yahoo kunnen hiervoor gebruikt worden. Op deze manier kan de naamsbekendheid van je website groeien, wat ook een positief effect kan hebben op je omzet en merknaam.
Ook starten met geld verdienen online?
Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid.Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.
Wat doet een SEO-specialist?
Over het algemeen kan iedereen beginnen met SEO. Maar je kunt al snel merken dat dit te weinig resultaat oplevert. In dat geval kun je een SEO specialist inschakelen. We hebben tot nu toe vastgesteld wat een SEO specialist is.
Nu is de vraag wat een SEO specialist doet. SEO is nogal een breed begrip en je kunt het op verschillende manieren inzetten, waardoor Google je website uiteindelijk opmerkt. Een SEO specialist kan de volgende dingen doen om een plekje boven in de zoekmachine te krijgen. Bijvoorbeeld:
Zoekwoorden zoeken en verwerken
Maak jij weleens gebruik van een zoekmachine, zoals Google? Als je zoekt naar informatie of een vraag, dan vul je bepaalde termen in om dit te kunnen vinden. Zo geef je namelijk opdracht aan de zoekmachine. Zoekwoorden hebben een bepaalde score. Hoe meer er op het woord wordt gezocht, hoe interessanter het is om te verwerken op je website.
Een SEO specialist zoekt, door middel van een zoekwoordenonderzoek, uit welke zoekwoorden relevant kunnen zijn voor jouw website en geeft jou vervolgens advies hoe je deze het beste kunt verwerken. Je ziet zoekwoorden vaak terug in geschreven content of als alt-tags van afbeeldingen.
De zoekwoorden moeten wel relevant zijn voor jouw doelgroep en je moet over-optimalisatie voorkomen, omdat Google dit kan ‘bestraffen’. Een SEO specialist kan je adviseren over hoe je de zoekwoorden op een natuurlijke manier kunt verwerken. SEO specialisten gebruiken speciale tools die de zoekwoorden en bijhorende scores weergeven.
Content adviezen geven
Schrijvers die online blogs schrijven worden ook wel copywriters genoemd. Geschreven content is onmisbaar voor een website. Dit is niet alleen een middel om zoekwoorden in te verwerken, maar ook om je bezoekers van waardevolle en relevante informatie te voorzien. Iets wat voor Google meer waarde geeft aan je website.
SEO specialisten kunnen copywriters, misschien jouzelf, adviseren over hoe de zoekwoorden het natuurlijkste verwerkt kunnen worden. Maar SEO specialisten kunnen ook samenwerken met een team van copywriters en marketeers, die dit vervolgens uitvoeren.
Daarnaast kunnen SEO specialisten ook aangeven hoe titels, meta beschrijvingen en afbeeldingen het beste gemaakt en omschreven kunnen worden. Want onder content verstaan we niet alleen geschreven artikelen, maar ook ondersteunende onderdelen. Zoals je ziet, hebben SEO specialisten een brede kennis. Had je dat verwacht?
Content up-to-date houden
Zoals je eerder al kon lezen, is het internet continu bezig met veranderingen en ontwikkelingen. Dit kan soms snel gaan. Het kan betekenen dat je content of de informatie op je website verouderd. Dat is niet handig, want je wilt je bezoekers relevante informatie geven. Ook voor de waarde van Google. Daarom kan een SEO specialist ervoor zorgen dat de content up-to-date gehouden wordt of je vertellen hoe je dit het beste kunt doen.
Technische aspecten
Hoe mooi of professioneel je website er ook uit ziet, gebruiksvriendelijkheid is een belangrijke factor. Want is je website dit niet, dan klikken bezoekers binnen enkele seconden weer weg. En dit kan ook Google opvallen. Daarom kan een SEO specialist zich ook bezighouden met de technische aspecten. Denk aan bijvoorbeeld de snelheid, de veiligheid en de navigatie voor alle pagina’s. Bezoekers kunnen een langzaam werkende website behoorlijk irritant vinden. Misschien heb jij daar zelf ook ervaring mee. Maar gebruiksvriendelijkheid draait ook ook het vinden van belangrijke informatie, bijvoorbeeld contactinformatie.
Wat zijn de voordelen van een SEO specialist inschakelen?
Wil je je website een boost geven, maar twijfel je nog over het inschakelen van een SEO specialist? Dan kun je deze voordelen eens bekijken:
- Bespaart tijd: Je houdt meer tijd over voor je onderneming als je de SEO aan een specialist uitbesteed
- Scoren: Grote kans dat je website beter scoort in de zoekmachine
- Groei: Je bezoekersaantallen kunnen gestaag groeien. Dit kan zowel je bekendheid als je omzet verbeteren
- Verminderd stress: Zie je het totaal niet zitten om met SEO aan de slag te gaan, bijvoorbeeld omdat je te weinig kennis hebt of omdat het te veel tijd kost? Dan kun je een hoop stress besparen als je een SEO specialist inschakelt
- Advies: Een SEO-specialist heeft zodanig veel kennis, dat hij of zij jou alles kan vertellen over het gebruik van SEO. Op deze manier doe jijzelf ook meer kennis op van dit middel, wat in de toekomst goed van pas kan komen
- Dit zijn slechts enkele voorbeelden van een SEO specialist inschakelen.
Waar moet je rekening mee houden als je een SEO specialist inschakelt?
Het gebruik van SEO is nagenoeg gratis. Je kunt via verschillende gratis tools een zoekwoordenonderzoek doen en deze keywords vervolgens verwerken in je content. Maar als je ervoor kiest om een SEO specialist in te schakelen, dan moet je er rekening mee houden dat hier een prijskaartje aan hangt. Je moet het natuurlijk zien als een investering, maar als startende ondernemer kan het lastig zijn om deze facturen te betalen.
Wat kost een SEO specialist?
Dat is verschillend. Dit ligt namelijk aan de specialist zelf, de diensten en de frequentie. Je kunt er ook voor kiezen om een zzp’er in te schakelen. Misschien ken je wel iemand in je omgeving die veel kennis heeft van SEO.
Je kunt het beste een offerte op maat aanvragen, zodat je een overzichtelijk kijkje krijgt in de mogelijke kosten. Op basis daarvan kun je besluiten of het inschakelen van een SEO iets voor jou is en of dit het waard is voor jou persoonlijk.
Samengevat
Als website- of webshopeigenaar kun je niet om SEO heen. Tenminste, als je je website bekendheid wil meegeven en de bezoekersaantallen wil vergroten. Je kunt op ieder moment starten met SEO, maar je kunt al gauw merken dat je te weinig kennis of ervaring hebt. SEO vraagt tot om de juiste strategieën.
In zo’n geval kun je ook een SEO specialist inschakelen. In dit artikel hebben we vastgesteld wat een SEO specialist is en wat een SEO specialist doet. Je kunt zelf bepalen of je deze specialist wil inschakelen voor je website.