De seconde dat je je verdiept in online marketing, krijg je de woorden ‘zoekmachine’ en ‘zoekmachine optimalisatie’ om je oren geslingerd. Hoewel zoekmachine optimalisatie misschien ingewikkeld klinkt, valt dat in de praktijk best mee. Je moet alleen doorhebben hoe het precies werkt én wat voor trucjes handig zijn om toe te passen voor de beste resultaten. In dit artikel leggen we je uit wat een zoekmachine is, hoe het werkt en wat zoekmachine optimalisatie precies is.
Wat is een zoekmachine?
Een zoekmachine is een programma op de computer, altijd op het internet, waarmee informatie kan worden gevonden. Het is eigenlijk een soort online bibliotheek, alleen dan nét even wat efficiënter. Voorbeelden van populaire zoekmachines die je waarschijnlijk wel kent, zijn Google, Yahoo en Bing. Als mensen het hebben over Google optimalisatie, is de kans groot dat het 9 van de 10 keer over zoekmachine optimalisatie gaat.
In een zoekmachine geef je woorden op. Dit zijn zoekwoorden, zoals ‘Hoe werkt een blikopener?’. De lijst met websites of resultaten die vervolgens binnen een splitsecond zichtbaar wordt, noemt men ook wel de Search Engine Results Page, ofwel SERP.
Welk verdienmodel past het beste bij jou?
Wil je weten welke manier van online geld verdienen bij jou past? Doe mijn test en ontdek het binnen 2 minuten. Doe de test en ontdek het verdienmodel dat bij je past.Hoe werkt een zoekmachine precies?
Google of elke andere zoekmachine laat natuurlijk niet zomaar wat websites zien als jij iets. Intypt in de zoekbalk. De websites worden gekozen op basis van relevantie. Relevantie heeft te maken met de inhoud van de website, niet met jouw zoekwoorden. Als jij wilt weten hoe een blikopener werkt, wil je alleen daar over lezen en niet over hoe je een draaideksel open kan maken. Het is voor websites erg belangrijk om relevante content te hebben, anders zullen ze niet hoog scoren in de zoekmachines en vervolgens zal hun website slecht bezocht worden. Wanneer je content schrijft voor een website waarvan je wil dat ‘ie gevonden wordt in zoekmachines, moet je dus altijd rekening houden met de zoekwoorden die mensen kunnen opgeven.
Als jij op jouw website nepwimpers verkoopt, kan je je misschien voorstellen dat mensen naast alleen ‘nepwimpers kopen’ ook zoeken op ‘nepwimpers schoonmaken’ of ‘nepwimpers aanbrengen’. Door zo veel mogelijk relevante termen aan de webpagina toe te voegen, is de kans groter dat jouw website hoog wordt geplaatst in de resultaten pagina.
De zoekmachine scant websites non-stop af om de inhoud te weten te komen. Een zoekmachine bezoekt alle websites constant en volgt linkjes die in webpagina’s worden verwerkt. Het ‘leren kennen’ van websites door een zoekmachine heet crawlen.
Tijdens het crawlen maken de spiders of bots van de zoekmachine een index aan. Hierin worden de gegevens van de gecrawlde pagina in opgeslagen. Doordat alle gegevens op één plek zijn, heb jij binnen een seconde duizenden relevantie resultaten op jouw zoekopdracht,
Ook starten met geld verdienen online?
Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid.Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.
Zoekmachine optimalisatie
Zoekmachines zijn constant bezig met het beoordelen van jouw content en relevantie, dus voor een groot deel wordt jouw website automatisch al goed of slecht beoordeeld door de zoekmachines. Je kan je jouw website echter wel een handje helpen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door middel van zoekmachine optimalisatie. Deze vorm van zoekmachineoptimalisatie is gratis, in tegenstelling tot zijn betaalde soortgenoot, SEA (deze bespreken we ook nog in dit artikel!).
Zoekmachine optimalisatie, ook wel bekend als SEO in de marketingbranche, is het optimaliseren van je website voor zoekmachines, met als doel om beter gevonden te worden in de zoekresultaten. Hoe hoger jouw website scoort op relevantie zoekwoorden, hoe beter jij gevonden kan worden in zoekmachines en hoe meer mensen jouw website bezoeken. Google hanteert maar liefst 200 factoren die van invloed zijn op de volgorde in de zoekresultaten. Wil je gevonden worden op Google? Dan moet je daar dus wel wat tijd en energie in investeren.
Zoekwoorden
Zoekwoorden is één van de grootste factoren als het aankomt op zoekmachine optimalisatie. Het moet voor Google duidelijk zijn waar jouw website over gaat. Laat zoekwoorden op verschillende manieren terugkomen. Stel, het zoekwoord is ‘online geld verdienen’, dan moet je gaan nadenken over wat mensen nog meer kunnen combineren met dat zoekwoord (of in dat geval drie zoekwoorden). Je zou hierbij kunnen denken aan:
Hoofd zoekwoord: online geld verdienen
Overige zoekwoorden: online geld verdienen student, online geld verdienen thuiswerken, online geld verdienen spelletjes, snel online geld verdienen, online geld verdienen als thuisblijfmoeder
Gelukkig zijn er tegenwoordig ontzettend veel verschillende websites, apps en programma’s die de zoekwoorden voor je uitzoeken. In de meeste gevallen geef je dan alleen het hoofd zoekwoord op, waarna je een lijst ontvangt met andere relevante zoekwoorden. Probeer zo veel mogelijk relevante zoekwoorden in je tekst te verwerken, máár zorg wel dat de tekst vloeiend blijft lopen en niet geforceerd aanvoelt door te veel zoekwoorden.
Laadtijd
Een andere factor die een grote rol speelt in hoe Google jouw website beoordeeld, is hoe gebruiksvriendelijk jouw website is. Zit de website vol grote afbeeldingen en bijzondere lettertypes? Dan zal de website trager laden en zijn dan websites die dat niet hebben. Een trage website scoort niet goed in Google, want dit is niet gebruiksvriendelijk. Houd er met het bouwen van jouw website of blogpost dus altijd rekening mee dat je geen hele grote bestanden toevoegt en niet te veel afbeeldingen gebruikt. In een blogpost van 2000 woorden is een header image in combinatie met twee afbeeldingen verdeeld door de tekst vaak al genoeg. In dit geval is ‘less is more’ echt waar. Wil jij testen hoe snel jouw website is? Dat kan je meten met Google PageSpeed Insights. Je krijgt hierbij niet alleen de laadtijd te zien, maar ook suggesties voor verbeteringen en optimalisatie.
Titels en tussentitels
Titels en tussentitels zijn erg belangrijk voor zoekmachine optimalisatie. Een titel moet niet alleen interessant genoeg zijn om de aandacht te trekken van mensen en ze te motiveren tot actie (lezen van jouw blog of bezoeken van jouw website), maar moet ook goed ranken in Google.
Google scant titels en tussentitels in eerste instantie op wat voor kop je hebt gebruikt. Een titel wordt weergegeven in H1, terwijl de ondertitel in H2 wordt weergegeven en andere titels in H3, H4 en H5 enzovoorts. Hierdoor is voor Google meteen duidelijk met wat voor soort titel(s) hij te maken heeft.
Benieuwd hoe je de beste titels kunt schrijven voor een hogere Google ranking? Lees dan ook eens onze blog over 7 SEO-titel hacks.
Backlinks
Backlinks zijn linkjes naar jouw website vanuit externe websites. Het verzamelen van deze backlinks noemt met linkbuilding. Door linkjes van websites op externe websites te vermelden, wordt autoriteit toegekend aan de gelinkte website. Autoriteit is erg belangrijk voor Google. Een website die vaak wordt benoemd, is namelijk populair en zal dus goede informatie bevatten.
Lees hier meer over linkbuilding en waarom het zo belangrijk is voor zoekmachine optimalisatie.
Ranken heeft tijd nodig
Het organisch ranken in Google met zoekwoordoptimalisatie heeft tijd nodig en is echt iets voor de lange termijn. Google heeft vaak een aantal weken de tijd nodig om jouw website goed te kunnen bekijken (crawlen) en een plekje te geven in de index.
Met elke bezoeker die jij trekt, zal Google jouw website als relevanter beoordelen. Hierdoor kom je steeds een beetje hoger te staan in de zoekmachine resultaten. Let er ook op dat jouw content op de website relevant blijft. Wanneer je trendgevoelige posts plaatst, zullen deze zodra de trend over is gewaaid weinig tot geen bezoekers meer trekken. Hierdoor moet je continue nieuwe content schrijven. Schrijf je niet over trendgevoelige onderwerpen? Dan kan je langer de vruchten plukken van jouw blogpost of andere website content.
Wil je snel bezoekers naar jouw website lokken? Bekijk dan eens of SEA wat voor jou is.
Zoekmachine adverteren
Zoekmachine adverteren, ook wel bekend als search engine advertising of SEA, is de betaalde variant van zoekmachine optimalisatie. Bij SEA houdt een marketeer zich bezig met het bedenken, opzetten, uitvoeren en monitoren van betaalde advertentiecampagnes binnen zoekmachines.
Wanneer je iets intypt in Google, is de kans groot dat de bovenste paar websites uit de resultaten betaald hebben voor hun hoge plek in de zoekmachine resultaten. Dit is effectiever (en prijziger) dan organische zoekresultaten (SEO). Deze advertentieruimte wordt gekocht via een bieding systeem dat erg complex is. Naast dat Google rekening houdt met wat jouw advertentie hun kan opleveren, houden ze ook nog rekening met de relevantie van jouw website. Hierdoor weet je vooraf niet wat een advertentie je gaat kosten. De kosten hangen af van het aantal kosten per klik, cost-per-click of CPC. Hiermee wordt gedoeld op het aantal keer dat mensen klikken op jouw websitelink of advertentie in Google.
Bij SEA worden jouw zoekwoorden beoordeeld door Google met een bepaalde score, de kwaliteitsscore. Wanneer je onder de 7 scoort, is de score te laag naar de mening van Google. Hiervoor word je als het ware gestraft, doordat de kosten per klik dan hoger zullen zijn dan wanneer je boven de 7 scoort. Scoor je boven de 7? Dan zullen de kosten per klik lager zijn, als een soort beloning. Zorg dus dat jouw advertentie goed aansluit bij de inhoud van jouw website: zo zal de kwaliteitsscore hoger worden dan wanneer de relevantie laag is.
SEA is vaak wat ingewikkelder dan SEO en wordt daarom vaak uitbesteed aan specialisten. Deze professionals kennen de kneepjes van het vak en zullen geen cent verspillen.
Verschil tussen SEO en SEA
Het allergrootste verschil tussen SEO en SEA is dat SEO gratis is, terwijl je voor SEA moet betalen. SEO heeft betrekking op organische zoekresultaten, terwijl SEA gaat over betaalde zoekresultaten.
Een ander groot verschil is dat SEO iets is voor de lange termijn. Het kan tot wel zes maanden duren voordat er resultaten behaald worden. Het voordeel van SEO is wel dat het onderhoudsarmer is dan SEA. Het up-to-date houden van de organische zoekresultaten vergt minder tijd en moeite dan het up-to-date houden van SEA campagnes.
Met SEA kan je direct resultaten boeken. Je betaalt voor de advertenties en hierdoor krijg je sowieso een plek in de zoekresultaten. Dit moet echter continue worden gemonitord, om te voorkomen dat je geen geld in een verkeerde of niet-relevante advertentie blijft stoppen.
SEO heeft betrekking op de hele website. Van de laadsnelheid tot de lay-out tot de titels, inhoud en afbeeldingen. Hierdoor wordt er bij SEO ook gekeken naar IT en andere marketingafdelingen. Het optimaliseren van organische zoekresultaten vergt dus wat meer moeite en communicatie dan een snelle SEA campagne. Bij een SEA campagne heeft de specialist alleen maar de website nodig voor het opzetten van advertenties.
Kortom, allebei de manieren hebben hun voor- en nadelen. Bepaal voor jezelf wat jij wil investeren in zoekmachine optimalisatie én of je het intern doet of misschien toch liever wil uitbesteden.