7 SEO-Titel Hacks voor een hogere Google Ranking & meer bezoekers

7 seo titel hacks voor hogere positie in GoogleIn een tijd waar de concurrentie in Google steeds hoger wordt, organisch en betaald, lijken de mogelijkheden voor de spelers met een kleiner budget verdwenen te zijn. Ook al is er weliswaar nog ruimte op een groot aantal long tail zoekwoorden wordt ook hier de concurrentie alsmaar hoger.

Gelukkig, zoals altijd, worden we daardoor creatiever. Een goed voorbeeld hiervan zijn de optimalisaties die we kunnen uitvoeren ten behoeve van het verhogen van de CTR (Click-Through-Rate). Iedere voorvertoning in Google laat namelijk de Meta-Titel (SEO-Titel) en Meta-beschrijving zien.

Vandaag deel ik mijn belangrijkste hacks om SEO-titels te optimaliseren wat vervolgens tot een hogere CTR kan leiden met als gevolg dat jouw posities in Google toenemen. En dat betekent meer (gratis) bezoekers!

Het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is de volgende elementen in jouw SEO-titel te verwerken;

  1. Getallen
  2. Tijdsgebonden elementen
  3. Lengte
  4. Synoniemen en variaties
  5. Call-to-action
  6. Belangrijkste verwijzende zoekwoorden
  7. Vragen

Invloed van CTR op Google positie

Het is ondertussen algemeen bekend dat het aantal mensen dat per zoekopdracht op jouw zoekresultaat klikt invloed heeft op jouw positie in Google.

Als het Google-algoritme observeert dat zoekresultaat #4 een aanzienlijk hogere CTR heeft dan zoekresultaat #1 en #2, neemt in veel gevallen de positie van zoekresultaat #4 toe.

Hoe beter jouw voorvertoning impliceert antwoord te kunnen geven op de zoekvraag, hoe hoger de CTR van het desbetreffende zoekresultaat zal zijn.

Getallen

“Hoe jij binnen 4 weken 10 kilo kunt afvallen”

Een getal kan binnen een seconde de aandacht grijpen. Niet zozeer omdat de relevantie hoog is maar meer omdat ons brein ontworpen is om zo efficiënt mogelijk te zoeken. Als we getallen zien, gaan we er van nature van uit dat we sneller het onderwerp begrijpen. Hierdoor weten we (of denken we) aanzienlijk beter te begrijpen waar een pagina over gaat.

  • Hoe een 40-jarige ondernemer van 1.000 naar 10.000 bezoekers in 30 dagen kon groeien
  • De tien mooiste schoenen uit de top drie beste merken van dit moment

Datums

“Dit zijn de beste affiliate programma’s van 2020”

Als we door de zoekresultaten browsen, zoeken we continu naar een goede reden om op een specifieke pagina te klikken. Onze ‘user intent’ om naar een pagina te gaan, is veelal gebonden aan wat we in de voorvertoning zien.

Stel je voor dat je een affiliate programma zoekt om jouw website bij aan te sluiten. Ben je meer geïnteresseerd in een actueel artikel of een artikel waar de datum niet van af te leiden is? Waarschijnlijk ben je geïnteresseerder in een artikel dat recent en actueel is. En natuurlijk helemaal als het artikel veelbelovende affiliate programma’s voor volgend jaar bespreekt.

Lengte

“7 SEO-Titel hacks voor een hogere Google Ranking & meer bezoekers”

Een van de lastigste onderdelen is verwerken van de benoemde hacks binnen de slechts 65 karakters die Google laat zien. Een te korte titel kan ervoor zorgen dat Google jouw pagina automatisch al langer laat ranken. Een te lange titel heeft als gevolg dat een groot deel van de titel wegvalt.

Daarom hanteer ik altijd de vuistregel dat mijn titels tussen de 50 en 65 karakters zijn. Hierdoor zorg je ervoor dat de titel altijd correct in het zoekresultaat weergegeven wordt.

Synoniemen en variaties

“Snel afvallen binnen 4 weken? 7 tips voor snel afslanken”

Stel je voor dat je een artikel schrijft over afvallen en je als hoofdzoekwoord kiest voor ‘snel afvallen’. Als het goed is heb je in jouw keywordtools verschillende zoekwoorden voorbij zien komen waar ook door gebruikers op wordt gezocht. De kans is groot dat jouw pagina ook relevant is voor deze zoektermen.

Bezoekers die op ‘snel afvallen’ zoeken, zouden net zo goed gezocht kunnen hebben op;

  • snel afslanken
  • afvallen binnen korte tijd
  • flitsdieet
  • tips voor snel afvallen
  • afvallen tips
  • snel vermageren
  • hoe val je snel af

Natuurlijk is het onmogelijk om in de 50 tot 65 karakters die je hebt al deze synoniemen te gebruiken. Maar als je al een van deze variaties kunt verwerken, ben je alweer een stap verder.

Call to Action

“Overtollig vet verbranden? Lees mijn 2 maanden stappenplan!”

De kans is relatief klein dat de woorden die je normaal zou tegenkomen in een call-to-action ook voorkomen in jouw zoekwoordenonderzoek. De meeste call-to-actions bevatten namelijk worden als;

  • Download
  • Lees
  • Ontdek
  • Koop
  • Bekijk
  • Krijg toegang
  • Luister

Toch wil ik je motiveren af en toe van deze actiewoorden gebruik te maken. Behalve dat ze een actie vanuit de bezoeker kunnen forceren, vertellen deze actiewoorden ook meer over de inhoud van het artikel.

Belangrijkste verwijzende zoekwoorden

“Hoe val ik snel af? Mijn weekschema met ontbijt, lunch en diner recepten”

Een van de lastigste hacks om jouw SEO-titel te optimaliseren is door de belangrijkste verwijzende zoekwoorden toe te voegen. Als jij in het artikel doorverwijst naar een weekschema of recepten, kan je vooraf de ‘user journey’ weergeven.

Het grootste voordeel hiervan is natuurlijk dat je enorm waardevolle (veelal long tail) zoekwoorden verwerkt. In een klap creëer je met jouw titel een overzicht van wat er in het artikel en onderliggende artikels te vinden is. Hierdoor is de kans dat juist op jouw zoekresultaat geklikt wordt, aanzienlijk hoger.

Vragen

“Met affiliate marketing geld verdienen? Kijk mee met 3 experts”

Steeds meer van onze zoekopdrachten worden gevormd als vraag. Helemaal met de opkomst van voice search wordt verwacht dat het aantal vragen als zoekterm toeneemt. ‘Siri, waar kan ik een goedkope fietsenmaker vinden?’, ‘Google, hoeveel kost een aansprakelijkheidsverzekering?’.

Als jij nu nog niet minimaal 20 procent van jouw titels als vraag optimaliseert, is het tijd om dat te gaan doen. Want behalve dat Google in staat is om te herkennen dat jouw website het antwoord op een bepaalde vraag geeft, is Google in staat om te herkennen in hoeverre de bezoeker antwoord op de gestelde vraag krijgt.

Laat een reactie achter