Linkbuilding is het bouwen van links naar jouw website. Dit kunnen zowel interne (links op jouw website, naar jouw website) als externe (links van andere websites naar jouw website) links zijn.

Door een goed linkbuidling profiel te hebben, kun je jouw website hoger in Google krijgen.

Als er relevante websites naar jouw website linken, ziet Google dit namelijk als positief en wordt jouw website daarvoor beloond.

Waar het vroeger nog niet zoveel uitmaakte welke websites er naar jouw website linken, zo is het nu wel van groot belang dat relevante websites onder relevante teksten naar jouw website linken.

Als dat niet het geval is, en (bijvoorbeeld) Chinese websites die niks met jouw niche te maken hebben, naar jouw website gaan linken, dan kun je daar zelfs voor bestraft worden en kan jouw website gaan zakken in Google.

Linkbuilding en de ankertekst

De ankertekst is enorm belangrijk als het gaat om linkbuilding.

Ik zal je een voorbeeld geven.

Op mijn website heb ik een pagina die gaat over ‘hoger in Google komen’. In Google wil ik scoren op de term ‘hoger in Google’.

Als ik de tekst ‘hoger in Google’ op een andere pagina van mijn website gebruik, kan ik dus naar de pagina die over ‘hoger komen in Google’ gaat linken.

Ik kan de tekst “klik hier” voor meer informatie maken, en dan “klik hier” linken naar de pagina over hoger in Google, maar ik kan het ook anders doen.

Als ik namelijk ‘hoger in Google‘ link naar die pagina, ziet Google dat ik die woorden link aan een pagina die daar over gaan. Hierdoor krijgt die pagina een bepaalde waarde mee.

Zo werkt het ook met externe websites die naar mijn website en pagina’s linken. De anker tekst is enorm belangrijk want die geeft aan waarover de pagina gaat.