Wat is het verschil tussen affiliate marketing en influencers?

Welk verdienmodel is beter?

Gemiddelde leestijd: 13 minuten

In de afgelopen jaren heeft affiliate marketing flink aan populariteit gewonnen. Dat geldt echter niet alleen voor affiliate marketing, maar ook voor tal van andere verdienmodellen.

In dit artikel willen we graag een parallel trekken tussen twee verschillende onlineverdienmodellen: affiliate marketing en influencer marketing.

Wat is het verschil tussen beide vormen van marketing? Op welke manier kun je met affiliate marketing starten en op welke manier kun je met influencer marketing starten? Hoeveel geld kun je met beide vormen van marketing verdienen? En met welke aandachtspunten moet je bij beide vormen rekening houden? Op al die vragen geven wij je in dit artikel graag een passend antwoord.

Inhoudsopgave

In dit artikel draait het dus om twee dingen: om affiliate marketing en om influencers. Om de verschillen tussen deze verdienmodellen uit te kunnen leggen, moeten we eerst naar beide verdienmodellen kijken. Laten we starten met affiliate marketing: dit is het promoten van producten of diensten van andere bedrijven. Dit doe je bijvoorbeeld via jouw eigen affiliate website, via jouw eigen affiliate webshop of via social media.

Het doel is hierbij als volgt: de bezoeker vanaf jouw website doorverwijzen naar de website van de verkopende partij. Als de bezoeker op die website over tot een aankoop gaat, ontvang jij hier commissie over. Dit is vaak een percentage over de orderwaarde, bijvoorbeeld 6% of 8%. 

Wil je meer weten over affiliate marketing? In de afgelopen pakweg 10 jaar hebben wij hier onwijs veel ervaring mee opgedaan. Op deze website vind je dan ook tal van handige blogartikelen over affiliate marketing. Neem ook die artikelen goed door, zodat je een duidelijk beeld van affiliate marketing krijgt.

Wat is influencer marketing precies?

In de afgelopen jaren is ook influencer marketing onwijs populair geworden. Dit is hoofdzakelijk te danken aan Instagram; dankzij dat social media platform zijn eigenlijk influencers ontstaan. Wat influencers precies zijn? Dit zijn mensen die via social media bepaalde producten promoten.

Is dan elke gebruiker op Instagram een influencer? Nee, allerminst. Je moet een bepaalde hoeveelheid volgers hebben, voordat je interessant bent voor bedrijven. Hier bestaat geen vaste grens voor, maar de betere influencers hebben zeker 50.000 volgers, 100.000 volgers of zelfs meer.

Daarnaast zijn influencers behoorlijk invloedrijk te noemen. Dit komt puur door de hoeveelheid volgers die zij hebben. Als een influencer bijvoorbeeld 120.000 volgers heeft, betekent dit dat zij ook 120.000 mensen kan beïnvloeden. Bij influencer marketing draait het dus om het beïnvloeden van mensen, maar dan wel op een positieve manier. Het gaat namelijk om het promoten van producten of diensten van andere bedrijven.

Deze bedrijven zijn op zoek naar mogelijkheden om bijvoorbeeld hun naamsbekendheid te vergroten. Ze kunnen hiervoor tienduizenden euro’s aan marketingbudget opmaken, maar ze kunnen hier ook één of meerdere posts voor laten plaatsen op Instagram. Als zij een post door een influencer met 120.000 volgers laten plaatsen, weet dit bedrijf in ieder geval dat hun product in de timeline van veel Instagram gebruikers tevoorschijn gaat komen.

De overeenkomst tussen affiliate marketing en influencer marketing

Is het zo dat er een duidelijke overeenkomst bestaat tussen beide vormen van marketing? Ja, dat is zeker het geval. Bij beide vormen van marketing draait het namelijk om promoten van producten van een derde partij. Hoe deze producten precies gepromoot worden, is echter wel erg verschillend tussen beide marketingvormen.

Bij deze overeenkomst draait het wel specifiek om de volgende woorden: producten van andere bedrijven. Je kunt je eigen producten gaan promoten, maar dan ben je gewoon met jouw eigen marketing bezig. Pas als je producten van andere bedrijven gaat promoten, ben je met bijvoorbeeld affiliate- of influencer marketing bezig. 

De verschillen tussen beide marketingvormen

Wil je graag jouw geld met één van de onlineverdienmodellen gaan verdienen? Dan weet je in ieder geval zeker dat je uit meerdere modellen kunt kiezen. Je kunt voor bijvoorbeeld affiliate marketing kiezen, voor influencer marketing of voor bijvoorbeeld dropshipping. Om meerdere redenen is het echter interessant om voor influencer- of affiliate marketing te kiezen.

Een terechte vraag hierbij is wel: kan ik dan beter voor influencer- of voor affiliate marketing kiezen? Jij bent eigenlijk de enige die op deze vraag antwoord kan gaan geven. Graag helpen we jou hier wel een handje bij; hieronder bespreken we de belangrijkste verschillen tussen deze marketingvormen.

Verdienmodel

Bij beide marketingvormen ben je bezig met het promoten van producten van andere partijen. Je bent dus eigenlijk min of meer met hetzelfde bezig, maar toch is de manier van beloning volledig anders.

Bij affiliate marketing krijg je een commissie op het moment dat je een bezoeker succesvol doorverwezen hebt. Dit betekent dat de bezoeker uiteindelijk op de website van de verkopende partij een aankoop heeft gedaan. Over deze orderwaarde krijg jij een bepaald percentage (of een vast bedrag) als commissie. 

Bij influencer marketing krijg je in veel gevallen één vast bedrag per post. Als jij een post op jouw Instagram account plaatst, kun je bijvoorbeeld hier een bedrag van 3.000 euro voor vragen. Nadat je jouw post geplaatst hebt, maakt de tegenpartij dit bedrag direct naar je over. Je bent daardoor eigenlijk direct verzekerd van de gewenste inkomsten.

Daarbij is het echter ook mogelijk om alsnog een bedrag per verkocht product te krijgen. Zo maken sommige influencers bijvoorbeeld een afspraak als deze: per verkocht product een commissie van 5%. Als er door jouw post voor 10.000 euro aan producten verkocht wordt, krijg je daar 500 euro voor. De exacte inkomsten die je met influencer marketing weet te behalen, zijn dus afhankelijk van de afspraken die je maakt.

Is dat ook het geval bij affiliate marketing? Nou, bij affiliate marketing ben je eigenlijk afhankelijk van de afspraken die de affiliate netwerken gemaakt hebben. Je kunt je namelijk voor campagnes van bedrijven aanmelden, waarbij je direct vermeld ziet staan wat de commissie is die gehanteerd wordt. Alleen als je écht een hele grote speler bent, kan hier mogelijk onderscheid in gemaakt worden.

Moraal van het verhaal: de manier van belonen gaat bij beide onlineverdienmodellen nét iets anders. Bij influencer marketing kun je jouw geld al verdienen met alleen het plaatsen van een post, terwijl je bij affiliate marketing toch afhankelijk van de sales bent.

Concurrentie

Als je met één van deze onlineverdienmodellen wilt starten, is het ongetwijfeld jouw doel om hier geld mee te gaan verdienen. Bij beide verdienmodellen is het echter zo dat er sprake van een behoorlijke aanlooptijd is. Je begint namelijk niet direct op de eerste dag met hoge inkomsten bij deze onlineverdienmodellen. Bij beide varianten is het een kwestie van geduld opbrengen en veel inzet tonen.

Daarbij is het wel goed om te weten dat je als influencer te maken hebt met ongekende concurrentie. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de hoeveelheid lifestyle influencers, fitness influencers of travel influencers op Instagram. Er zij al vrij veel grote influencers in ons land, waardoor het lastig is om jouw plekje nog te verkrijgen.

Dat is uiteraard mogelijk, maar daar moet je wel echt heel goed voor zijn. Je moet echt een meerwaarde kunnen bieden en je moet op één of andere manier op zien te vallen. Hoe je op kunt vallen in de wereld van influencers? Dat is volledig aan jezelf om te ontdekken.

Wil je met affiliate marketing starten? Als je een goede niche gevonden hebt, heb je met nagenoeg geen concurrentie te maken. Als jouw website eenmaal goed in Google gevonden wordt, kun je dus al relatief snel veel geld verdienen. Ook hierbij moet je rekening houden met een flinke aanloopperiode, maar de concurrentie is minder hevig dan bij influencer marketing.

Afhankelijk van….

Wil je geld via het internet verdienen? Dan ben je in alle gevallen afhankelijk van andere partijen. Bij affiliate marketing ben je afhankelijk van een affiliate netwerk, de beschikbare campagnes en van Google. Je wilt immers dat jouw website zo hoog mogelijk in deze zoekmachine terecht komt, aangezien je daarmee veel organische bezoekers weet te trekken.

Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Het algoritme van Google verandert met enige regelmaat, waardoor jouw website ook plots een duik in de zoekmachine kan maken. Dit betekent dat je eigenlijk altijd afhankelijk bent van Google.

Bij influencer marketing ben je echter nog véél erger afhankelijk. Je bent namelijk afhankelijk van het social mediakanaal waar je gebruik van maakt, maar ook van jouw volgers. Besluit 20% van jouw volgers opeens om jou niet meer te volgen? Dan krijg je met een flinke daling te maken, waardoor je een stuk minder interessant voor bedrijven bent.

In onze ogen ben en blijf je bij influencer marketing afhankelijk van meerdere partijen. Houd hier goed rekening mee; je bent hierdoor namelijk nooit zeker van de gewenste continuïteit. Het is namelijk ook goed mogelijk dat Inastagram jouw account opeens sluit, indien je bijvoorbeeld (per ongeluk) de regels overtreden hebt.

Tussenpartij

Als je met affiliate marketing aan de slag wilt gaan, heb je aan één aanmelding eigenlijk genoeg. Je hoeft je maar één keer aan te melden bij een affiliate netwerk en vervolgens maar één keer voor de beschikbare campagnes. Als jouw aanvraag goedgekeurd is, ben je direct in staat om producten te gaan promoten.

Gedurende jouw carrière als affiliate marketeer blijf je afhankelijk van deze campagnes. Andersom geldt dat echter ook zo; als jij een succesvolle affiliate website hebt, lever je veel geld in het laatje op bij de adverteerders. Zij zijn dus óók gebaat bij jouw samenwerking.

Hoe zit dat precies bij influencer marketing? Nou, bij influencer marketing is het zo dat je eigenlijk altijd met een tussenpartij te maken hebt. Dit is een partij die bemiddeld tussen influencers en bedrijven die gebruik van influencers willen maken. Als je als bedrijf zijnde met influencer marketing aan de slag wilt gaan, kun je zelf influencers contacten. De kans is echter groot dat zij direct doorverwijzen naar de tussenpartij; de tussenpartij heeft eigenlijk alle touwtjes in handen.

Ook dit zorgt er weer voor dat je bij influencer marketing afhankelijk bent. Daarbovenop komt nog eens dat je jouw inkomsten ook nog eens met deze tussenpartij moet delen. Daar is géén sprake van als je met affiliate marketing aan de slag gaat!

Hoeveel geld kun je verdienen?

Zo, je weet nu precies wat de verschillen tussen influencer marketing en affiliate marketing zijn. Het is goed om het volgende te beseffen: deze verschillen zijn niet alleen voor jou van toepassing, maar ook voor de bedrijven die gebruik van één van deze marketingvormen willen maken. Bij beide vormen gaat het immers om het samenbrengen van vraag en aanbod; adverteerders en publishers.

Om jouw keuze uiteindelijk te kunnen maken, kijk je wellicht ook naar het financiële plaatje. Daarover kunnen we het volgende aangeven: met beide onlineverdienmodellen kun je veel geld verdienen. Er bestaan veel rijke affiliate marketeers, terwijl er ook veel rijke influencers bestaan. Het is dus absoluut mogelijk om veel geld te verdienen.

Maar, hoeveel geld precies? Bij affiliate marketing hangt dit eigenlijk af van jouw bezoekersaantallen en jouw conversie. Als je veel bezoekers weet te trekken én warm weet te maken, lopen de inkomsten behoorlijk hoog op.

Bij influencer marketing ben en blijf je afhankelijk van jouw volgers, de tussenpartij en de bedrijven die met je samen willen werken. Je moet eerst echt een goed imago zien te creëren, voordat je geld kunt verdienen. Daarbij moet je ook rekening houden met een leven in de publiciteit; daar moet je ook maar net voor open staan.

Conclusie 

Moraal van het verhaal: met beide online verdienmodellen kun je echt veel geld verdienen. Hoeveel geld je uiteindelijk gaat verdienen, is afhankelijk van jezelf.  De eerste keuze die je moet maken, is een keuze tussen influencer marketing of affiliate marketing. Wij zijn misschien ietwat bevooroordeeld, maar wij raden affiliate marketing aan. De risico-mogelijkheden verhouding is bij dit online verdienmodel simpelweg een stuk interessanter. Bovendien hoef je niet jouw hele privéleven op de social media kanalen te delen!

Jacko Meijaard
Ik help mensen geld verdienen op het internet. Op Internet Succes Gids.nl laat ik je zien wat wel, én wat niet werkt. Zo weet jij precies hoe het moet. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als in webinars en seminars. Check hier mijn affiliate marketing cursus waarin je stap voor stap gaat ontdekken hoe je (veel) geld kunt verdienen op het internet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[index]
[index]