Podcast #7 – Bas van Dijk over de ‘underground’ affiliate wereld

podcast jacko meijaardBizar hoe snel de tijd gaat. We zijn immers alweer aangebroken bij de zevende aflevering van de Internet Succes Gids.nl Podcast, en in deze podcast is Bas van Dijk te gast.

Bas en ik kennen elkaar al een tijdje, en spreken elkaar regelmatig op Skype over affiliate marketing en alles wat daarmee te maken heeft.

Het leek me tof om Bas te gast hebben in mijn podcast, vroeg het hem en enkele dagen later stond de uitzending gepland.

Podcast: Bas van Dijk over affiliate marketing en e-commerce

In deze podcast vertelt Bas je dan ook over de bizarre ‘underground’ affiliate marketing wereld, en welke bedragen er hierin verdiend worden.

Ook vertelt Bas je over zijn laatste projecten, en de business die hij nu aan het bouwen is.

Beluister de podcast hieronder.

Wat ik zo mooi aan deze podcast vind, is dat Bas eigenlijk van alles heeft geprobeerd en dus constant aan het leren is.

Misschien lijkt het voor jou ook dat wat je aan het doen bent niet lukt, of dat je er geen succes mee hebt, maar als je continu door blijft gaan en leert van je fouten, kun je deze kennis juist gebruiken om beter en uiteindelijk succesvol te worden.

Meer weten over wat Bas precies doet? Hier vind je zijn website.

Bas heeft overigens ook dit artikel over PPV geschreven voor Internet Succes Gids.nl.

YouTube

Beluister je de podcast liever op YouTube? Dat kan hieronder!

Abonneer je op de podcast!

Geen podcast meer missen? Klik dan hier om je te abonneren op de Internet Succes Gids.nl Podcast in iTunes!

Transscript

Kun je de podcast om de één of andere reden niet beluisteren (omdat je in een overvolle trein zit en je oordopjes vergeten bent bijvoorbeeld)? Voor het gemak heb ik de podcast laten uittypen.

Jacko: Bas, voor de mensen die jou nog niet kennen: kun je iets vertellen over wie je bent, en wat je doet?

Bas: Ik ben Bas, en ben nu zo’n vijf jaar geleden begonnen met online marketing. Destijds deed ik aan online poker, maar ik zag daar niet heel veel toekomst meer in. Na vijf dat fulltime te hebben gespeeld ben ik een webshop in het dropshipping van meubels begonnen, dat faalde hard.

Jacko: Waarom?

Bas: Omdat ik alles nog moest leren. Ik wist niks van adverteren. Mijn plan was om te gaan ranken in Google maar dat ging niet in een paar maanden. Toen ben ik begonnen met het maken van websites over verschillende onderwerpen, ééntje over afvallen, zoals iedereen, maar dat werkte ook niet. Eentje over een opleiding, maar dat werkte ook niet. Toen ben ik begonnen met het maken van ebooks, en dat was het eerste waar ik een beetje succes mee had. Na een half jaar zat ik over de 1000,- euro per maand. Ik huurde mensen in uit India of de Filippijnen en die liet ik een boek schrijven voor weinig geld, en die verkocht ik op Amazon, voor de Kindle, maar omdat de kwaliteit niet super goed was, was het ook niet iets wat je jaren kon doen. Zo’n boek leefde bijvoorbeeld zo’n drie maanden, kreeg slechte reviews en dan kon je weer opnieuw beginnen. Toen ben ik betaalde campagnes gaan runnen, met betaalde traffic, affiliate campagnes, heel veel dating en reis-offers voor Booking.com. Dat heb ik eigenlijk drie jaar gedaan, en sinds vorig jaar ben ik overgegaan op ecommerce, met mijn eigen producten, en dat doe ik nog steeds.

Jacko: Oké, en dan even terug, op dat adverteren. Hoe gaat dat precies in zijn werk? Ik ben zelf wel een beetje bekend met Pay Per View, maar even voor de mensen die het niet kennen, wat houdt het precies in en hoe heb je dat dan succesvol gemaakt?

Bas: Nou in feite heb je dezelfde sites die je kunt promoten. Wat jij doet is dat je websites hoog laat scoren in Google en dan mensen naar je affiliate offer sturen. Bij PPV heb je ook je eigen link, en stuur je traffic gelijk door naar een landingspagina. Daar probeer je eigenlijk in één pagina je product te promoten. Je ziet dat vooral op een beetje rare sites, zoals torrents sites, casino sites… In feite stuur je mensen dus naar jouw landingspagina door, en dan vervolgens naar je affiliate offer en dan vervolgens krijg je commissie als iemand zich aanmeld.

Jacko: Wanneer krijgen mensen dan die advertentie dan te zien? Is dat bijvoorbeeld als je een bepaalde term in Google intypt en dat er dan een pop-up tevoorschijn komt? Of je zit op bepaalde websites en dat er dan een pop-up naar boven komt? Hoe moet ik dat zien?

Bas: Er zijn verschillende vormen. Sommige werken echt met keywords, maar dan moeten mensen software op hun computer hebben. Vroeger had je heel veel van die achtergronden-software die je kon downloaden, of een weer-app. En als mensen die software installeren, dan gingen mensen akkoord met de voorwaarden waarin ook stond dat ze advertenties konden zien. Die mensen kun je dan bereiken als ze (bijvoorbeeld) zoeken op ‘geld lenen‘, dan kun je een advertentie laten zien. Maar je hebt ook veel andere sites, en die integreren een code waarmee er pop-ups getoond kunnen worden aan de bezoekers en in dat geval kun je dus niet in keywords adverteren, maar iedereen die op die site komt. En dan ga je dus kijken welke sites er goed converteren voor je offer, en welke niet. Je kunt dan een soort van ‘blacklist’ opbouwen van sites waar je wel en niet op wilt adverteren.

Jacko: En zo kun je dus eigenlijk per website bepalen of je advertentie getoond moet worden.

Bas: Ja, klopt! Vooral bij zo’n breed publiek die torrent sites hebben, dan heb je echt affiliate offers nodig die (bijna) iedereen wilt hebben. Een dating offer is dat dan niet, maar je hebt ook veel campagnes als “win een iPhone” bijvoorbeeld.

Jacko: Dus, stel, ik ga beginnen met PPV, dan kan ik dus aangeven op een bepaald netwerk dat als iemand de website ‘CNN.com’ bezoekt, dat diegene dan eigenlijk mijn advertentie te zien krijgt.

Bas: Ja, dat kan ja. Maar dan moeten de bezoekers wel die software op hun computer hebben. Of die site moet een speciale code op hun site integreren, maar dat hebben de meeste fatsoenlijke sites niet.

Jacko: Ja, dus het is ook een beetje meer ‘underground’?

Bas: Ja, een beetje wel. De affiliate offers die geadverteerd worden zijn vaak ook niet de meest nette offers.

Jacko. Klopt het dat in Nederland daar niet genoeg traffic voor is?

Bas: Dat klopt, maar op zich kan dat wel als je offers hebt die bijna iedereen wel wil. Je kunt makkelijk 100,- euro per dag in Nederland verdienen met PPV.

Jacko: Het heeft natuurlijk ook best wel een grote leercurve, je moet echt niet bang zijn om geld uit te geven, want het is voornamelijk veel testen.

Bas: Ja, dat is het probleem bij de meeste mensen. Die mensen gooien er 25, 50,- euro tegenaan, en stoppen als ze geen goeie resultaten zien. Het kost meestal wel een paar honderd euro wil je een campagne winstgevend krijgen. Als je op veel netwerken adverteert, dus als je iedereen target, wat je nodig hebt in Nederland om genoeg volume te krijgen, dan moet je gewoon heel veel testen. Je hebt gewoon 10.000’en sites waar je advertentie op komt, en misschien werken er 100 goed, en dan moet je die 100 sites maar net vinden.

Jacko: Hoe vind je die dan?

Bas: Daar gebruik je een tracker voor. In die tracker kun je precies zien welke websites er voor conversies zorgen en welke niet. Voluum is een bekende speler daarvoor. Als je eenmaal traffic op tienduizenden sites stuurt, dan zie je welke site er goed werkt, en welke niet. In feite is het gewoon zoeken naar goud, en kijken welke sites er wel of niet werken.

Jacko: Elke website heeft natuurlijk een bepaald type bezoekers en die moet je eigenlijk net hebben om te kijken welke er bij je offer passen.

Bas: Ja, dat is een beetje het idee.

Jacko: Dus je gaat op zoek naar websites die jouw type bezoekers kunnen hebben, en daar richt je dus de pop-up voor in. Kun je eens voorbeelden noemen van wat er mogelijk is met dit soort affiliate marketing?

Bas: Tienduizend per dag. Dat is niet in Nederland, maar zelfs in Nederland kun je wel boven de 1000,- euro per dag halen. Zelfs mijn beste dag was boven de 2000,- euro, maar dat was één dag.

Jacko: En wat doe je dan? Is het dan over, of is het dan opschalen, of hoe gaat dat?

Bas: Ja, de meeste campagnes hebben wel een einde. Dus bijvoorbeeld iets met Kerst of carnaval, of Halloween. Op het einde moet je iets doen, want als je te laat besteld en je hebt een speciale actie, dan is het voorbij.

Jacko: Dus de meeste affiliate offers, die hebben een soort van houdbaarheidsdatum met PPV?

Bas: Ja, dat is een beetje het punt ook. Veel van die offers gaan ook weer weg. Dus eigenlijk ben je continu op zoek naar nieuwe offers. Eigenlijk voelde het meer als een baan. Je moet continu gaan werken; een website kun je laten staan, maar bij PPV kan dat echt.

Jacko: Dus het is niet iets wat je één keer opzet, dat dit een jaar lang achter elkaar kan lopen?

Bas: Nee, dat is heel zeldzaam.

Jacko: Dus het is echt continu op zoek zijn naar nieuwe campagnes, zo’n campagne gaat lopen, en die ga je testen en winstgevend maken, en dan loopt dat een paar dagen, weken, en dan is het klaar?

Bas: Ja, dat is zo. Veel dezelfde mensen zien jouw offer ook na een tijdje, dus dat is ook een beetje het punt.

Jacko: Op den duur bloeit het offer dus een beetje dood?

Bas: Ja, ik heb geen één campagne gehad die je jaren kunt laten draaien.

Jacko: Hoelang ben je ongeveer bezig geweest voordat je je eerste winstgevende campagne had?

Bas: Ik had er denk ik heel veel geluk mee. Ik had al na de eerste week een winstgevende campagne.

Jacko: En wat dacht je toen?

Bas: Ik word rijk. Haha. Nee maar destijds was er veel meer volume in Nederland dan nu. Toen kon ik 100,- euro per dag besteden aan een campagne, en afgelopen zomer lag het volume niet hoger dan 2,- euro.

Jacko: Hoe komt dat dan?

Bas: Iedereen heeft wel een virusscanner, ik denk dat daardoor heel veel wordt weggefilterd.

Jacko: Dus het is nu eigenlijk zoeken naar iets anders, en daarom ben je nu denk ik dan ook met ecommerce begonnen?

Bas: Deels. Het is vooral dat je met affiliate campagnes niks voor jezelf opbouwt. Je kunt het ook niet verkopen. Met ecommerce kun je een webshop opbouwen die je uiteindelijk kunt verkopen, zeker als je je eigen producten op voorraad hebt, in plaats van dropshopping wat ook veel mensen doen, dus uiteindelijk zie ik er veel meer waarde in. En ik was er ook een beetje klaar mee om die offers te promoten. Het zijn geen offers die ik aan mijn vrienden zou aanbevelen.

Jacko: Het is niet echt business building, niet echt lange termijn denken… puur offers pushen – waar je niet trots op bent.

Bas: Klopt. Het kan heel snel en je kunt veel geld verdienen, maar je bouwt er niks mee op en dat is voor mij wel heel belangrijk nu.

Jacko: Oké, en met ecommerce ben je nu echt bezig om een business op te bouwen?

Bas: Ja, inderdaad. Ik ben begonnen met één product, die ging best wel goed, en nu ben ik bezig om een eigen merk op te zetten.

Jacko: Dus echt een eigen, fysiek product?

Bas: Ja.

Jacko: Ga je traffic halen via Google, of advertising of Facebook?

Bas: Ja, je hebt heel veel mogelijkheden. Het meeste doe ik via Google en via Google Shopping en Facebook inderdaad ook.

Jacko: Toch bizar. Hoe kom je daaraan? Je gaat nadenken van ik wil iets op lange termijn zitten en dan ga je denken van ik wil een fysiek product gaan verkopen. Hoe kom je aan een product wat je moet gaan verkopen? Hoe gaat dat precies in zijn werk?

Bas: Ik heb destijds eigenlijk onderzoek gedaan op Amazon.com. Dat is de grootste ecommerce site ter wereld. Ik had een tool gekocht waarmee je precies kunt zien hoeveel een bepaald product wordt verkocht per maand. Dus uiteindelijk was ik op zoek naar een product wat heel veel wordt verkocht en wat ik goedkoop kan laten maken. Daar heb ik best wel wat tijd in gestoken. Mijn idee was eigenlijk om ook op Amazon te gaan verkopen maar ik vond toen een product wat eigenlijk niet goed in Nederland te verkrijgen was, toen heb ik via Ali Express het product gekocht, negen stuks, een site opgebouwd en daar traffic heen gestuurd. Binnen twee had ik er vijf verkocht. Dat was voor mij genoeg reden om te gaan testen. Via Ali Express was het product te duur om te kopen, dus dat moest via AliBaba, maar dan moet je natuurlijk heel veel producten inkopen. De meeste koop je bij een fabriek in, en is het minste om 500 producten in te kopen, dus heb ik de gok gewaagd. Ik dacht: als ik er 5 kan verkopen, kan ik er ook 500 verkopen.

Jacko: Ja, en dan zit je ineens met 500 van die producten in je kelder.

Bas: Inderdaad, in de schuur.

Jacko: Ja, en die moet je dan allemaal kwijt.

Bas: Klopt, en dat duurde eigenlijk nog 3 maanden voordat ik het winstgevend had. Ging elke maand iets beter, het is echt een zomer product, en in de zomer ging het eigenlijk heel goed.

Jacko: Hoe komt dat denk je? Heb je meer aandacht besteed aan je advertenties, of ben je een ander traffic netwerk gaan toepassen, of heb je daar nog redenen voor?

Bas: Nee, het komt eigenlijk neer op hetzelfde als met de andere campagnes. Je moet vooral veel splittesten, verschillende campagnes, welke keywords werken er en welke niet, en op je website kun je ook heel veel splittesten. Uiteindelijk zit ik nu op zo’n 3-4% conversie ratio, en ik begon met 1%.

Jacko: Wat test je dan?

Bas: Ik heb verschillende layouts van mijn webshops getest, verschillende advertentie testen, het belangrijkste is om te kijken welke keywords er werken en welke niet. Alles komt er uiteindelijk op neer om te kijken wat er werkt, en te gaan testen.

Jacko: Dus eerst veel geld uitgeven om te kijken wat er werkt en wat niet werkt, en dan heb je dus je ‘winning campaign’, en dan ga je opschalen.

Bas: Ja, er zijn zoveel traffic bronnen die je kunt testen. Dat is het probleem bij de meeste mensen. Die testen 1-2 dingen en denken dan “het werkt niet”, maar meestal test ik tien tot soms wel 30 landingspagina’s voordat ik iets heb wat goed werkt en bij een webshop is dat eigenlijk een beetje hetzelfde.

Jacko: Bizar. Er zijn zoveel dingen die je eigenlijk kunt gaan testen. Veel mensen zijn eigenlijk te lui of te bang om daar mee aan de slag te gaan.

Bas: Ja, ik denk dat mensen voornamelijk bang zijn om geld te verliezen. Dat werkt tegen. Iedereen kan het, als je genoeg test, dan kom je altijd wel iets tegen wat goed werkt. Ik heb ook verschillende dingen getest. Niet alles werkt, maar als je genoeg test, dan leer je altijd wel iets.

Jacko: Heb je tips en adviezen voor mensen die ook met ecommerce willen beginnen?

Bas: Ik denk dat het heel belangrijk is om je kosten precies te weten. Heel veel mensen weten de inkoopkosten wel, maar je hebt ook nog andere kosten. Ik kwam er uiteindelijk ook achter dat sommige producten niet winstgevend waren, dus die heb ik er uitgegooid. Het komt vooral heel veel neer op testen. De eerste keer dat ik Facebook ging testen was ik 150,- euro kwijt voor 1 conversie, en nu heb ik een campagne lopen waar ik 3,- euro per conversie betaal.

Jacko: Je gaat dan ook vele beter de doelgroep kennen, en je gaat dan ook zien wat voor die doelgroep werkt en wat niet werkt.

Bas: Dat is het belangrijkste. Je kunt 100 dingen testen, en als je 10 dingen vind dat werkt, dan kun je er veel geld mee verdienen. Als je twee dingen test en het werkt niet en je stopt, dan houd het op.

Jacko: Heb je ook nog boeken die je aanraad?

Bas: Cashvertising, voor copywriting. Dat is denk ik ook iets wat mensen missen op hun webshop; teksten die verkopen. Ik heb het meeste zelf geschreven, maar uiteindelijk werkt het wel voor mij. Ongeveer 3-4 procent conversie. Een ander boek is DotCOM Secrets, gaat over funnels. Die twee zijn belangrijk.

Jacko: Ik denk ook dat het belangrijk is in jouw vakgebied dat je ten eerste teksten kunt schrijven die verkopen. Met een simpele teksten van “hier heb je mijn product”, daar ga je niet mee verkopen, je moet mensen warm maken, en als je inderdaad ook weet wat een goeie salesfunnel is, en hoe je dit goed kunt toepassen, dan kun je je winst vertienvoudigen.

Bas: Jazeker. Zoals ik al zei, in het begin had ik iets van 1% conversie, en nu drie-vier keer zoveel, dus dat kan een hoop verschil uitmaken. Het is soms lastig om te bepalen waar je je tijd in stopt. Belangrijk voor mij is nu denk ik om meer traffic te vinden. Ik kan ook door de site beter te maken meer gaan verdienen, maar dat kost ook veel tijd. Dus ik kan twee keer zoveel verdienen door twee keer zoveel bezoekers te krijgen, of twee keer zoveel verdienen door de conversie te verhogen en alles kost tijd. Het is belangrijk om te kijken wat het makkelijkst is om te realiseren.

Jacko: Uiteindelijk wil je natuurlijk allebei.

Bas: Uiteraard! Maar je hebt natuurlijk maar acht uur per dag.

Jacko: Bas, ik ga je niet meer langer ophouden, ik wil je bedanken voor je tijd en voor de inzichten die je gedeeld hebt, ik denk dat veel mensen daar veel van kunnen leren en vooral veel inspiratie uit kunnen halen. In het begin gaf je al aan dat je vier verschillende dingen hebt geprobeerd, en nu ben je bij nummer vijf, en dat ben je nu echt aan het ‘Masteren’ zeg maar.

Bas: Ja, het voordeel is dat je altijd wel iets kunt leren en altijd wel iets kunt toepassen. Ook al maak je geen winst op je eerste test of project. Je leert er een hoop van, en ik denk dat veel mensen dat niet inzien.

Laat een reactie achter