Conversieratio is het percentage van de verhouding tussen het aantal bezoekers en behaalde doelen op je website. Via meetsoftware zoals Google Analytics kun je eenvoudig het conversieratio berekenen.

Ik zal je een voorbeeld geven:

Stel, jij verkoopt een ebook en je hebt per dag 100 bezoekers op je website.

Per dag heb je gemiddeld één verkoop van dit ebook. Dan heb je een conversieratio van 1%.

Het conversieratio wordt berekend door het aantal bezoekers te delen door het aantal verkopen.

Conversieratio verbeteren

Een conversieratio hoeft niet altijd op verkopen te slaan, maar kan ook berekend worden voor het aantal registraties op je nieuwsbrief of een ander doel van je website.

Als je bezig bent met internet marketing is het verstandig om constant bezig te zijn met het verhogen van je conversieratio. Een hoger conversieratio betekent meer behaalde doelen op hetzelfde aantal bezoekers.

Stel dat je door een verbetering aan je verkooppagina in plaats van één verkoop op honderd bezoekers, naar twee verkopen op honderd bezoekers gaat. Dat is een stijging van 1%.