Inleiding PPV: Een emaillijst bouwen doormiddel van PPV

Gemiddelde leestijd: 8 minuten
mailinglijst opbouwen met ppv

Ongeveer een jaar geleden ben ik lid geworden van Affplaybook.com; een internationaal geld verdienen op het internet forum.

Op dit forum zitten mensen van over de hele wereld, maar tussen de vele Amerikanen vond ik de Nederlander Bas van Dijk, welke tevens ook moderator en bijdrager op het forum is.

We voegden elkaar toe op Skype en hielden zo regelmatig contact.

Omdat hij een expert is op PPV gebied, vroeg ik hem eens een gastblog te schrijven voor Internet Succes Gids.nl, en zie hieronder het resultaat!

Wat is PPV marketing?

Met PPV marketing worden vooral popups/popunders bedoeld. Je betaald hierbij per view. PPV staat dan ook voor pay per view. Het heeft een shady imago omdat er vooral producten en diensten mee gepromoot worden die je niet aan je vrienden zou aanbevelen. Maar dit hoeft helemaal niet zo te zijn.

Deze PPV netwerken hebben software die mensen gratis kunnen downloaden. Denk hierbij aan games, weer apps of bijvoorbeeld achtergronden voor je computer.

Tijdens het installeren worden de gebruikers gevraagd of ze akkoord gaan met de weergave van advertenties. De meeste mensen lezen dit niet en zitten hierdoor met deze vorm van advertenties te kijken.

Het is een vorm van ‘interruption marketing’, de meeste mensen zitten namelijk niet op deze popups te wachten. Het is dus dan ook jouw taak om in enkele seconden hun aandacht te trekken.

Simpele landing pages werken doorgaans het beste. Gezien de meeste redelijk getraind worden in het snel sluiten van deze pops.

Hoe kan je targeten?

Bij PPV kan je targeten door middel van keywords zoals je gewend bent, maar ook door middel van domeinnamen. Dit is ook meteen de kracht van PPV.

Als je bijvoorbeeld een ebook verkoopt genaamd ‘40 Tips om je huis te verkopen zonder makelaar kan je jouw advertentie laten zien op bijvoorbeeld funda.nl of op de sites van de vele makelaars die ons land kent. Precies waar je doelgroep zich bevind.

Deze vorm van marketing komt niet heel veel voor in Nederland en dat heeft meerdere redenen.

  1. De meeste weten het bestaan er niet van
  2. De meeste willen er niet mee geassocieerd worden
  3. Hoeveelheid traffic is beperkt in Nederland

Desondanks is het een heel krachtig middel om jouw business te laten groeien.

Bouwen van een email lijst

Een van de manieren om je business te laten groeien is door je email lijst te laten groeien. PPV is hiervoor een uitstekend middel voor. Dit heb ik dan ook zelf meerdere keren gedaan.

Hieronder zal ik één van mijn campagnes laten zien en laat ik precies zien hoe ik een email lijst van enkele honderden mensen bouwden zonder een eigen website.

Ik deed dit in Amerika (de meeste volume met PPV) en gebruikte hiervoor mijn favoriete PPV netwerk Trafficvance.

Ik bouwde aan een email lijst in de survival niche. Iets wat erg groot is in Amerika. Via Clickbank vond ik een product dat goed converteerde voor mij. Ik besloot het uit te breiden en mijn eigen emaillijst te bouwen zodat ik meer producten kan promoten aan deze doelgroep.

Hiermee verhoog je de gemiddelde waarde van je PPV bezoekers. Als je meer producten kan verkopen aan iemand, kan je ook hoger bieden op de verschillende targets.

Bij PPV gaat de meeste traffic naar de top bieder. Ze laten namelijk maar één pop-up zien en niet zoals Google meerdere advertenties.

Mijn winnende survival landing page

voorbeeld squeeze page

Zoals eerder beschreven heb je maar enkele seconden de tijd om de aandacht van de bezoeker te krijgen. Na veel splittesten kwam bovenstaande landingpage er als mijn winnaar uit.

Mijn landingpage bestaat uit:

  • Sterke headline, die men nieuwsgierig probeert te maken
  • Duidelijke call to action, wanneer men er op klikt kom er een optin formulier, dit werkt meestal ook conversie verhogend. Het schrikt mensen af als ze gelijk hun gegevens moeten invullen.
  • ‘Duidelijke’ foto, in dit geval bleek deze wazige foto het beste te converteren. Dit heb ik gewoon in Photoshop gemaakt. Waarschijnlijk werden ze hierdoor nog nieuwsgieriger en leverde dat meer aanmeldingen op.

Dit is de basis van je landingpage.

Wanneer men op Click Here klikt, komt er een optin formulier en kunnen ze zich aanmelden. Vervolgens stuurde ik ze direct door naar het product waar ze hun gratis survival knife kunnen aanvragen. Ondertussen bouwde ik aan mijn emaillijst en kreeg ik ook al direct conversies binnen.

Mijn targets

Naast een goede landing page zijn je targets erg belangrijk. Dit kan het verschil zijn tussen een winstgevende en een verliesgevende campagne. Het is hierbij belangrijk om gebruik te maken van een tracker. Waarbij je duidelijk kan zien hoeveel je uitgeeft per target en wat het jou oplevert.

Dit is een beetje tricky met het bouwen van een emaillijst, want je zal moeten bepalen hoeveel één aanmelding voor jouw waard is.

Hoe zagen mijn targets eruit?

  • Survival blogs
  • Shops die survival spullen verkopen
  • Shops die messen verkopen
  • Preppers sites
  • Andere Clickbank survival producten
  • Bear Grylls sites
  • Etc.

Zoals je ziet kan je zo tot honderden of duizenden targets komen.

Je begint echter klein met bijvoorbeeld 50 targets, maar als je merkt dat het goed converteert, is je taak om nog meer targets te vinden, om zo nog meer leden/conversies binnen te halen. Niet alle targets zullen werken dus het is belangrijk om dit goed in de gaten te houden.

PPV samengevat

Het bouwen van een emaillijst is één van de opties die je hebt met PPV. Daarnaast gaf ik ook aan dat het een prima middel is om bijvoorbeeld een e-book te promoten.

Ook CPL (cost per lead) offers zijn heel erg geschikt voor PPV. Denk hierbij aan gratis aanmeldingen voor bijvoorbeeld games of dating sites.

Door gebruik te maken van gerichte keywords als domeinnamen kan je altijd je publiek bereiken.

Bas van Dijk
Bas van Dijk is moderator/coach op één van de grootste internationale affiliate marketing forums, Affplaybook. Daarnaast blogt hij af en toe op zijn website CPA Marketing.nl. Hij houdt zich voornamelijk bezig met het promoten van producten door middel van contextual advertising, PPV en media buying.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *