Meer mensen naar je webinar krijgen? Gebruik deze tips!

webinar logoSteeds meer mensen beginnen met het organiseren van webinars. En dat is niet gek ook; door het organiseren van webinars kun je op een heel persoonlijke manier, toch enorm veel mensen tegelijkertijd aanspreken.

En alhoewel iedereen tegenwoordig super simpel een webinar kan organiseren, hebben toch veel mensen moeite met (grote hoeveelheden) deelnemers naar hun webinar te krijgen.

Ze maken de ‘klassieke’ beginnersfouten – die ook ik maakte bij de eerste webinars die ik organiseerde.

In dit artikel zal ik je op deze beginnersfouten wijzen, zodat jij ze niet hoeft te maken.

Wat is een webinar?

Voor de lezers die niet weten wat een webinar is, zal ik dat even kort uitleggen.

Een webinar is als het ware een online seminar; en als je niet weet wat een seminar is, schiet je hier natuurlijk nog niks mee op ;-).

Zie het als een presentatie die je online geeft.

Hierdoor kun je gewoon – vanachter je computer of laptop – een presentatie geven en je doelgroep bereiken.

Deelnemers kunnen simpelweg op het webinar inloggen, en jouw beeldscherm (of jouzelf) zien. Hierdoor kun je een bepaalde techniek uitleggen, vragen beantwoorden en/of je product verkopen.

Het grote voordeel van een webinar is dat je er je stoel niet voor uit hoeft en je toch super veel mensen tegelijkertijd kunt bereiken.

Kondig je webinar niet te lang van te voren aan

Een fout die veel mensen maken als ze een webinar organiseren is dat ze het veel te lang van te voren aankondigen.

Hierdoor kun je wel veel aanmeldingen krijgen, maar je zult zien dat mensen het webinar (sneller) gaan vergeten en dus niet op komen dagen.

Niet iedereen die zich voor het webinar aanmeldt, komt ook daadwerkelijk naar het webinar.

Webinar aankondiging mail

Een mailing die ik heb gebruikt om een Live Vraag en Antwoord Webinar aan te kondigen. Deze mailing heb ik op de maandag ervoor gestuurd.

Zelf kondig ik mijn webinars altijd maximaal twee of drie dagen van te voren aan.

Hierdoor heeft iedereen de tijd om de mail te bekijken en zich aan te melden.

Stuur elke dag een herinnering aan je ‘niet-aanmelders’

Wanneer je het webinar twee of drie dagen van te voren aankondigt, kan het geen kwaad om in die twee of drie dagen elke dag een herinnering naar de ‘niet-aanmelders’ te sturen.

In je aankondiging e-mail kun je namelijk nooit iedereen bereiken. Mensen komen van een zware dag hard werken thuis, en hebben op dat moment geen zin om je e-mail te openen en vergeten hem.

Door je doelgroep er de komende dag goed op te attenderen dat je een webinar organiseert, zul je zien dat je elke dag nieuwe aanmeldingen krijgt van mensen die normaal gesproken de e-mail niet hadden geopend.

Spoor aanmelders aan het webinar in hun agenda te zetten

Als mensen zich hebben aangemeld voor je webinar, moet je deze doorsturen naar een ‘bedankt-pagina’.

Op deze pagina kun je simpelweg iets zetten als “bedankt voor je aanmelding en ik zie je op het webinar!”, maar je kunt ze op deze pagina ook aansporen om de datum en tijdstip van het webinar in hun agenda te zetten, zodat ze het niet vergeten.

Toen ik hiermee begon, zag ik een grote stijging in het aantal daadwerkelijke deelnemers.

Webinar bedankt-pagina

Voorbeeld van een bedankt-pagina die ik gebruikt heb voor een webinar van Internet Succes Gids.nl.

Een percentage van het mensen wat zich had aangemeld voor het webinar zette de datum en tijdstip in hun agenda, en vergaten het webinar dus niet.

Laat aanmelders weten dat het webinar bijna begint

Zoals ik hierboven al aangaf zit er een groot verschil tussen het aantal mensen wat zich heeft aangemeld voor het webinar, en het aantal mensen wat daadwerkelijk op het webinar verschijnt.

Dit noemen ze het ‘show up percentage’.

Om je show up percentage te verhogen is het belangrijk dat je de aanmelders op een aparte mailinglijst zet (dit kun je natuurlijk automatiseren).

Zo kun je bijvoorbeeld een mailing maken die tien uur en een uur voordat het webinar begint verzonden word, om ze er zo aan te herinneren.

Webinar begint nu e-mail.

Mailing die ik heb gebruikt om de deelnemers te laten weten dat het webinar op punt van beginnen staat.

Een ‘sneaky tip’ die enorm goed werkt is om te vermelden dat het hier om een afspraak gaat.

Mensen zullen sneller geneigd zijn om “hun afspraak” bij te wonen, in plaats van een “webinar”.

Wanneer je gebruik maakt van de webinar software GoToWebinar kun je het onderwerp van de aanmeld mail veranderen naar – bijvoorbeeld – “START NU!”, en deze opnieuw versturen.

Succes!

Nu je weet hoe je meer deelnemers naar je webinar kunt krijgen, is het natuurlijk de bedoeling dat je zelf een webinar organiseert.

Misschien wil je al lange tijd een webinar organiseren, en heb je het nooit ‘aan gedurfd’.

Toch wil ik je uitdagen om – het liefst vandaag nog – jouw webinar te gaan organiseren.

In het begin is het misschien even eng, maar je zult zien dat je er handigheid in krijgt en het allemaal wel meevalt :-).

Wil je meer tips voor het organiseren van een webinar? Lees dan: Tips voor het geven van een webinar.

Succes!

Heb je nog vragen of opmerkingen? Laat dan gerust hieronder een reactie achter!

1 Reactie

Laat een reactie achter