MailChimp: Gratis en eenvoudig nieuwsbrieven maken en versturen

het logo van MailChimpSteeds meer internet ondernemers beginnen met het actief versturen van nieuwsbrieven. Ik krijg dan ook regelmatig de vraag hoe je gratis nieuwsbrieven kunt maken en versturen.

Hier heb ik eigenlijk een heel simpel antwoord op: MailChimp.

MailChimp is een hele handige gratis tool die het mogelijk maakt om nieuwsbrieven te maken en te versturen.

Daarnaast kun je ook nog eens jouw mailinglijst beheren en kun je aanmeld formulieren heel eenvoudig integreren op jouw (WordPress) website.

Benieuwd naar de vele mogelijkheden van MailChimp en hoe deze gratis tool precies werkt? Lees dan snel verder!

Wat is MailChimp?

Simpel gezegd is MailChimp een handig en professioneel web-programma waarmee je heel eenvoudig nieuwsbrieven kunt maken en versturen. MailChimp is erg toegankelijk en ik durf te wedden dat iedereen hier mee uit de voeten kan.

De gebruiksvriendelijkheid is echt een enorm pluspunt. Het is erg makkelijk om nieuwsbrieven aan te maken en deze te verzenden naar je contacten.

Daarnaast is het ook erg simpel om een inschrijf formulier op je website te plaatsen, zodat mensen zich in kunnen schrijven voor je mailing lijst. Dit kun je doen zonder dat je enige technische kennis nodig hebt.

Heb je een WordPress website? Dan kun je MailChimp heel eenvoudig integreren met deze gratis plugin.

Hieronder een aantal redenen om MailChimp te gebruiken:

  • Het is gratis
  • Eenvoudig nieuwsbrieven maken en versturen
  • Makkelijk inschrijf formulieren integreren op jouw website
  • Uitgebreide statistieken
  • Handige WordPress plugin beschikbaar
  • Integratie met social media is mogelijk
  • Er is een MailChimp app beschikbaar voor iOS en Android om op je mobiel mailingen te beheren

Naast de gratis versie is er de mogelijkheid om te upgraden naar een betaalde versie. Hierin kun je onder andere autoresponders versturen en meer contacten in mailinglijst zetten.

Hieronder zie je een korte promotievideo van MailChimp waarin uitgelegd word waarom mensen hun dienst gebruiken.

Uitgebreide statistieken om je campagne te optimaliseren

Een punt waar MailChimp heel sterk in is zijn de statistieken. MailChimp meet namelijk alles en brengt de gegevens op een handige en overzichtelijke manier in beeld.

Zo kun je heel eenvoudig zien hoeveel procent van je contacten de mail heeft geopend, hoeveel procent er op een link heeft geklikt en ga zo maar door. Daarnaast kun je ook zien of je nieuwe mailing het beter deed dan de vorige mailing, en hoe deze het in verhouding met andere mailingen in de sector doen.

De statistieken zijn heel duidelijk weergegeven en kun je ook nog eens koppelen aan Google Analytics.

Bezoek de website van MailChimp en probeer het gratis uit.

Meer super handige artikelen over e-mailmarketing vind je in de Kennisbank van Email Marketing.

Gebruik jij MailChimp voor het maken en versturen van nieuwsbrieven? Wat zijn jouw ervaringen? Ik hoor het graag van je in de reacties hieronder!

Laat een reactie achter