Wat het starten van een Podcast mij allemaal geleerd heeft

podcast jacko meijaardIk weet nog goed toen ik met de eerste Internet Succes Gids.nl Podcast begon. Het was eind 2016, en tijdens een Skype sessie met Leon – de technische man achter het Marketheme – ontstond het idee om een eigen Podcast te beginnen.

Binnen twee uur stond de eerste Podcast online.

Van idee naar uitvoering duurde nog geen twee uur. Ik wist nog niet eens hoe alles werkte, maar door gewoon te starten en gewoon uit te proberen, was de eerste ISG Podcast een feit.

Ik denk dat veel ondernemers veel te lang nadenken alvorens iets nieuws te proberen. Ze wegen eerst alle voor- en nadelen (veel te lang) tegen elkaar op, en besluiten dan na een paar maanden om wel/niet actie te gaan ondernemen en het idee uit te gaan voren.

Op die manier is er al veel te veel tijd aan vooraf gegaan. Tijd die je ook had kunnen besteden aan het uitvoeren van je idee om zo actuele marktinformatie te krijgen.

Maar zo ver denk ik vaak nooit ;-).

Ik probeer liever iets uit, kijk of het werkt; of mensen het tof vinden, en hou het dan lang vol.

Het is geen geheim dat de ISG Podcast mega traag van start ging.

Check de screenshot hieronder maar eens.

Zoals je ziet kwam de Podcast pas écht op gang in maart 2018.

Dat is zo’n 15 maanden na de start van de allereerste Podcast.

Focus je niet op de eerste paar maanden

Veel mensen zouden al rond mei opgeven, omdat de statistieken niet groeien. Ze zien geen groei, dus stoppen ze.

Dat is mega zonde, want stel je voor dat ik in mei had gestopt, dan had ik de groei van maart 2018 nooit meegemaakt.

In die extra maanden heb ik niks extra’s gedaan. Alleen het principe vanaf de eerste Podcast heb ik volgehouden; de enige regel die ik had: elke week een nieuwe Podcast opnemen.

Dat is ook wat ik doe: ik neem elke week een nieuwe Podcast op.

Verder doe ik er niks geen marketing voor. Je ziet dan dat de Podcast geheel organisch groeit.

Dit principe kun je op alle elementen van je business (en het leven) toepassen. Doe iets lang genoeg, blijf leren, en je gaat succes zien.

Dat zie ik ook met het opstarten van een affiliate site.

De eerste maanden gaan traag, maar als je door blijft gaan met het plaatsen van goede content, gaan je bezoekersaantallen vanzelf groeien.

Daarom is affiliate marketing ook zo makkelijk.

Het punt is alleen dat de meeste mensen na een paar maanden stoppen. In de maand mei bijvoorbeeld, als je de screenshot hierboven bekijkt.

Mensen gaan je meer leren kennen

Ik vind het echt bizar om te zien hoe de ISG Podcast in de laatste maanden zo’n groot onderdeel van Internet Succes Gids.nl (en mijzelf) is geworden.

Ik hoor van mega veel mensen dat ze de Podcast mega tof vinden, en dat ze ook via de Podcast bij Internet Succes Gids.nl terecht zijn gekomen.

Dat mensen de Podcast zo tof vinden, is omdat ik best persoonlijk in de Podcast ben. Ik vertel waar ik mee zit, wat ik de afgelopen week gedaan heb, wat er is gebeurd, lessen die ik heb opgedaan, fouten die ik heb gemaakt enzovoorts.

Dit zorgt er voor dat mensen veel meer met me kunnen ‘connecten’, en een beter beeld krijgen wie ik ben, en waar ik voor sta.

Mensen willen niet van bedrijven kopen, maar van mensen. Ze willen een menselijke ‘touch’.

Iemand waarmee ze kunnen ‘connecten’.

Ik denk dat juist hierom Internet Succes Gids.nl in het afgelopen jaar zo gegroeid is. Het is veel persoonlijker geworden. Niet alleen persoonlijker, maar ook groter en breder door een nieuw type content.

Wat ik ook grappig vind is dat als ik mensen spreek, ze vaak al het idee hebben dat ze me kennen.

Of dat ik iemand spreek, en die vraagt van “hoe is het nou met dit of dat afgelopen”, of “ik hoor dat je…”.

Ik vraag me dan af hoe die persoon dat weet, terwijl ik dat dus op de Podcast heb vertelt. Grappig is dat.

Denk niet te veel aan wat er mis kan gaan

Anyway.

Het punt van deze blog is dat er door een kleine actie – het opnemen van de eerste Podcast – een groot iets is ontstaan, zonder daar lang voor moeten nadenken, of moeilijk voor moeten doen.

Een Podcast beginnen is echt niet moeilijk. Vaak mensen mensen veel moeilijker dan dat het is.

Als ik ondernemers spreek en advies geef om iets aan te pakken, zitten ze vaak met veel vragen als “maar hoe moet ik dat doen”, en “wat als..”, terwijl dat er helemaal niet per sé toe doet.

Onderneem actie, doe nieuwe dingen, denk niet te veel aan wat er mis kan gaan, maar denk aan wat je er voor terug kunt krijgen.

De beloning is vaak vele malen groter dan wat er fout kunt gaan.

Laat een reactie achter