Klanten en leads krijgen via LinkedIn

Gemiddelde leestijd: 12 minuten

Als je een bedrijf hebt, heb je klanten nodig. Zo simpel is het. Als je je richt op de consumenten, dan zijn kanalen als Facebook, Instagram en Pinterest vaak de uitgelezen plek om te werken aan zichtbaarheid en sales. Maar waar moet je heen als je in de B2B (business to business) markt zit? Dan is LinkedIn het perfecte kanaal om niet alleen in contact te komen met potentiële klanten, maar ook om te netwerken en zelfs nieuwe teamleden te vinden. 

Ik ga je laten zien hoe je LinkedIn kunt gebruiken voor het genereren van leads en sales, maar er is nog veel meer mogelijk. Als je LinkedIn slim inzet, kun je een expertstatus behalen en dan gaan de droomopdrachten automatisch naar je toekomen.  

Inhoudsopgave

Welk verdienmodel past het beste bij jou?

Wil je weten welke manier van online geld verdienen bij jou past? Doe mijn test en ontdek het binnen 2 minuten. Doe de test en ontdek het verdienmodel dat bij je past.

Oprichting van LinkedIn

LinkedIn is geboren in 2002. Reid Hofman richt het sociale netwerk op en lanceert het officieel in 2003. 5 jaar later volgt ook de mobiele versie. LinkedIn telt inmiddels 4,7 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan er ruim 700.000 dagelijks actief zijn. Wereldwijd zijn er meer dan 100.000.000 leden, dus prospects genoeg. De vraag is: hoe ga je ze bereiken? 

Ook starten met geld verdienen online?

Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid.
Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.

LinkedIn leads genereren met Sales Navigator

Veel mensen kennen waarschijnlijk de premium functie van LinkedIn al. De Sales navigator. Deze tool stelt je in staat om als headhunter aan de slag te gaan en zo ook gericht mensen te benaderen. Dat kun je doen op naam, maar ook op functie, geografie, etc.

En dat is waar het interessant wordt. Ben jij op zoek naar marketingmanagers omdat je bijvoorbeeld nieuwe software wil promoten? Dan kun je met een paar klikken alle mensen targeten die die functie hebben op LinkedIn.  

Je maakt een persoonlijk berichtje en stuurt die in een handomdraai naar talloze prospects. Maar er is nog veel meer mogelijk.

Tot zover de algemene informatie over LinkedIn. Nu is het tijd om de diepte in te gaan en de mogelijkheden te verkennen. In dit artikel neem ik je mee in 10 stappen die je kunt doorlopen voor het werven van klanten via LinkedIn. 

#1: Start met een optimaal profiel

Jouw persoonlijke profiel moet je zien als een eerste indruk voor de klant. Hier kun je laten zien wie je bent, wat je precies doet en vooral wat je te bieden hebt. 

Om een goede indruk te maken is het belangrijk dat je alle onderdelen op orde hebt:

  • Een professionele profielfoto
  • Een heldere omschrijving
  • Een bijpassende bannerafbeelding
  • Overzicht met relevante werkervaring
  • Uitgelichte media waaruit je expertise blijkt
  • Aanbevelingen van andere profielen
  • Overzicht van activiteit

Ga voor jezelf maar na. Als jij een verzoek krijgt van iemand die geen profielfoto heeft, dan voelt het meteen al een beetje shady. Voorkom dat anderen dat gevoel bij jou krijgen door meteen een goede foto te gebruiken. Geen zwart wit en geen vakantiekiekjes, maar een professioneel beeld dat jou goed representeert. 

Daarnaast kun je een aantal beïnvloedingstheorieën toepassen op je profiel. Je kunt namelijk eerdere brijdagen van jezelf uitlichten op je profiel. Heb je een aantal bijzondere posts gehad waar bijvoorbeeld veel interactie mee was en waar je trots op bent? Dan kun je die nogmaals op je profiel tonen. Zie het als het vastpinnen. 

Het aantal likes en reacties is direct zichtbaar voor mensen die je profiel bezoeken en zij zien dus ook in een oogopslag dat je al een groot bereik hebt (als dat het geval is). Anders kun je deze plek gebruiken om bijdrages te delen die jouw expertise laten zien. Iedereen moet onderaan beginnen, dus zolang je maar waarde deelt, ga je al de goede kant op. 

#2: Maak je LinkedIn profiel SEO-proof

Je verwacht het misschien niet, maar als mensen je naam intypen in Google, dan komt je LinkedIn profiel waarschijnlijk al snel naar boven. Dat komt doordat LinkedIn sterk inzet op SEO. 

Als jij dus ooit een half profiel hebt aangemaakt, dan gaan andere mensen die heel makkelijk vinden. Niet echt een visitekaartje om trots op te zijn. 

Wist je bijvoorbeeld dat de headline van jouw profiel voor 80% bepaalt of mensen überhaupt contact met je opnemen? Hele goede reden om hier dus veel aandacht aan te besteden.

Bovendien worden zoekwoorden in je samenvatting 3x zo zwaar geïndexeerd als de rest van je profiel. Plaats hier dus de termen in waar je graag op gevonden en mee geassocieerd wil worden.

#3: Aanbevelingen om LinkedIn leads te genereren

Bekend met Cialdini? Dan weet je hoe belangrijk het is om te zorgen voor autoriteit en social proof. Dat doe je door op je LinkedIn profiel gebruik te maken van de aanbevelingen. 

Je kunt zelf nog zoveel vertellen over wat je doet en wat je kan, maar als iemand anders dat doet, is het veel geloofwaardiger. 

Het wekt vertrouwen en maakt het voor mensen laagdrempelig om een berichtje te sturen of te reageren op jouw verzoek. Het helpt dan ook zeker om hier aanbevelingen tussen te zetten van mensen met een grotere naam in jouw branche. 

En je weet wat ze zeggen: het gaat niet om wat je kunt, maar om wie je kent. 

#4: Wees actief en laat je expertise zien

Je kunt zelf heel actief mensen gaan benaderen en ze overhalen om met je samen te werken, maar je kunt het ook andersom beredeneren. Door jouw expertise te laten zien, zullen mensen juist heel graag met jou willen werken. 

In plaats van dat jij actief op zoek gaat naar klanten, komen ze nu juist naar jou toe. Voordat je daar bent, moet je een hoop tijd investeren in je profiel, maar het is het meer dan waard. 

Het enige wat je hoeft te doen is consistent waarde blijven delen op LinkedIn. Door gezien te worden lopen de likes vanzelf op en ga je reacties krijgen. 

Mensen zien je post voorbijkomen en reageren misschien niet direct, maar liken bijvoorbeeld wel. Zien ze je later nog een keer iets op het platform plaatsen? Dan gaan ze je herkennen. Wanneer het interessant genoeg is zullen ze naar je profiel gaan. 

En dat is het moment waarop jij je ‘move’ maakt. Je krijgt van LinkedIn namelijk een melding wanneer iemand je profiel heeft bekeken. Dat is het ideale moment om een gesprek te openen. Stuur een berichtje, stel jezelf voor en kom erachter wat deze persoon op je profiel deed. 

Het zal niet altijd een lead zijn natuurlijk, maar het is wel een moment om je netwerk uit te breiden en mogelijk een lead te krijgen.

#5: Maak gebruik van je netwerk op LinkedIn

Niets is zo betrouwbaar als aanbevelingen van mensen die je kent. Zegt je buurvrouw een goede hovenier te kennen? Dan is de kans heel groot dat je diegene belt. Je vertrouwt immers op ervaringen van je kennis.

Wees daarom niet bang om je netwerk te vragen met je mee te denken. Vraag ze om je aan te bevelen bij mensen die ze kennen in jouw branche. Het is de meest makkelijke manier om ergens binnen te komen! 

#6: Neem deel aan groepen

Niet de meest leuke manier misschien, maar wel een goede. Op LinkedIn kun je deelnemen aan groepen. Dit zijn vaak groepen van mensen binnen dezelfde branche of met eenzelfde functie. Voorkom dat je meteen binnenkomt met een pitch voor je product, maar zorg dat je mensen leert kennen en dat ze vooral weten wie jij bent. 

Ze moeten weten dat ze met bepaalde problemen of vragen bij jou terechtkunnen. Blijf waarde geven in de vorm van advies en denk mee met de mensen. Op een gegeven moment ga je opvallen. Wanneer je je status binnen de groep begint te verdienen kun je beginnen met je verkoop. 

#7: Stuur persoonlijke berichten

Hoe persoonlijker, hoe beter. Je krijgt veel liever een berichtje van iemand die je met je naam aanspreekt en over iets recents begint, dan dat je een duidelijk geautomatiseerd bericht krijgt. En geloof me, je pikt ze er echt zo tussenuit. 

Stap niet in die valkuil en zorg dat je weet tegen wie je praat. Massa is kassa, maar bij LinkedIn werkt dat niet zo. Je kan beter zorgvuldig mensen uitzoeken waar je een gesprek mee aan gaat knopen, dan dat je een lijst selecteert. 

Later kun je dat altijd nog doen, maar ga eerst ontdekken wat er gebeurt op kleinere schaal. Test, verbeter en blijf testen. 

#8: Plaats artikelen voor LinkedIn leads

Artikelen op LinkedIn zijn perfect voor leadgeneratie. Je ziet het steeds vaker gebeuren. Iemand deelt een deel van een casestudy, maar niet alles. Om dat te ontvangen wordt er gevraagd een berichtje te sturen naar de maker. 

Wanneer je dat doet wordt er altijd gevraagd om een e-mailadres. Geen probleem, want je wil nu toch graag verder lezen. Zo wordt er een leadlijst gegenereerd. 

Maar er zijn meer mogelijkheden. Je kunt net als een blog ook een artikel schrijven op LinkedIn. Die wordt dan anders weergegeven dan een gewone post en lezers krijgen onderaan de mogelijkheid om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Bovendien bereik je een veel groter publiek. 

Deze functie is nog niet helemaal goed uitgerold in Nederland, dus ik verwacht dat er binnenkort updates over verschijnen! 

#9: Adverteer op LinkedIn voor leadgeneratie

Als je de smaak te pakken hebt en je wil het goed aanpakken, dan is het tijd voor advertenties. Dit is wel een vak apart, dus ga hier niet zomaar zelf mee starten. Heb je al ervaring met adverteren op Facebook? Dan gaat het je ook op LinkedIn lukken. Dit lijkt namelijk heel erg op elkaar. 

Je kunt updates delen met een specifiek publiek en zo niet alleen je zichtbaarheid en bereik vergroten, maar ook leads en sales genereren. Tip: bereken van tevoren hoeveel je kwijt mag zijn voor een lead en sale. Dan kun je uitrekenen of je campagnes nog winstgevend zijn namelijk. 

#10: Maak je salespitch perfect en blijf testen en finetunen

Je bent nu al even bezig met het sturen van berichten en het werven van klanten via LinkedIn. Nu is het tijd om te finetunen. Ontdek waar in de funnel mensen afhaken en wat de reden is. 

Kom je te snel met je aanbod, is het niet interessant goed, is er te weinig urgentie… Het kan van alles zijn. Test daarin, verbeter het en ga dan opschalen. Wanneer je salespitch goed is en het aanbod onweerstaanbaar, dan kan er niets meer misgaan. 

Start met LinkedIn marketing

Heb je van alles geprobeerd en wil het maar niet lukken? Of heb je hier simpelweg geen tijd voor en wil je er tóch mee aan de slag? Dan is het een goede keus om LinkedIn marketing uit te besteden. 

Er zijn allerlei bureaus die dit voor je uit handen nemen, maar zorg dat je in ieder geval aan de slag gaat met je eigen profiel. Je kunt namelijk nog zulke goede advertenties laten draaien, als je onbetrouwbaar overkomt gaat het niet werken. 

Jacko Meijaard
Ik help mensen geld verdienen op het internet. Op Internet Succes Gids.nl laat ik je zien wat wel, én wat niet werkt. Zo weet jij precies hoe het moet. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als in webinars en seminars. Check hier mijn affiliate marketing cursus waarin je stap voor stap gaat ontdekken hoe je (veel) geld kunt verdienen op het internet.

Ook starten met geld verdienen online?

Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid. Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *