LinkedIn Marketing: Waarom jij LinkedIn niet links moet laten liggen!

linkedin logoWaar je de meeste marketeers hoort praten over Facebook en Instagram, zo zijn er maar weinig marketeers die zich bezig houden met LinkedIn.

Want LinkedIn is natuurlijk niet zo ‘cool’ als andere social media, en wordt vaak vergeten.

Dat is zonde.

Sinds de start van 2018 ben ik begonnen om elke dag content voor zowel Facebook als LinkedIn te plaatsen, en de resultaten vind ik eigenlijk wel bizar.

Waar je op Facebook moeite moet doen om op de ‘organische’ manier een paar likes te krijgen, zo word je bericht op LinkedIn veel meer gezien, geliked en er op gereageerd. Daarnaast zijn de mensen die reageren en liken op LinkedIn van stuk hogere ‘kwaliteit’, dan de mensen die op Facebook reageren – vaak zijn dat zeurders en reageren negatief.

Wat ik je in deze blog dan ook wil meegeven is om je als marketeer eens meer te richten op LinkedIn.

Sinds ik begonnen ben met het plaatsen van content op LinkedIn, heb ik een stuk interessante connecties opgedaan, en zie ik mijn netwerk met de dag groeien. Daar waar ik voor Facebook echt enorm veel moeite moet doen om likes en reacties te krijgen.

Ik zal je een voorbeeld geven.

linkedin reacties

Hierboven zie je een screenshot van content die ik op LinkedIn had geplaatst.

Deze post had 58 likes en 7 reacties.

Nog belangrijker. Op deze post had ik een bereik van bijna 7000 mensen.

Hieronder zie je een screenshot van dezelfde post die ik op Facebook had geplaatst.

Deze post had 9 likes en 4 reacties (waarvan 3 van dezelfde persoon).

Zoals je ziet had deze post maar een bereik van 360 mensen.

Dat is nogal een verschilletje.

En tuurlijk; dit is een post die specifiek over het verschil van LinkedIn VS Facebook gaat, maar dit is echt op elke post zo.

Laat LinkedIn niet links liggen

Het is echt bizar om te zien hoeveel bereik sommige posts op LinkedIn kunnen krijgen, zonder er voor te hoeven adverteren, of zonder er veel moeite voor te doen.

Dit komt simpelweg omdat het algoritme van LinkedIn veel ‘vriendelijker’ is ingesteld.

Bij Facebook zien alleen je ‘die hard fans’ de berichten die je plaatst; bij LinkedIn vrijwel iedere connectie.

Daarom wil ik je als ondernemer en/of marketeer echt eens aanraden om met LinkedIn aan de slag te gaan. Je bereikt niet alleen meer mensen, maar ook de mensen die je bereikt, zul je meer aan hebben; tenminste, ik in ieder geval wel!

Hoe ik LinkedIn marketing inzet

Omdat ik mezelf als ‘personal brand’ zie (of in ieder geval zo probeer neer te zetten) plaats ik persoonlijke verhalen en inzichten.

Elke dag plaats ik een (kort) stukje met een inzicht, of verhaal, wat ik heb meegemaakt of heb opgedaan.

Soms deel ik een plaatje met een mooie quote.

Ik merk dat mensen dit enorm waardevol vinden, en het maar al te graag liken. Hierdoor kan ik mezelf als ‘brand’ beter neerzetten, en zien mensen mijn naam elke dag weer terugkomen – met (hopelijk) een toffe post.

Daarnaast zien de connecties van mijn connecties ook weer mijn naam voorbijkomen, en als ze mijn content dan interessant vinden, connecten ze met me. Zo bouw ik weer nieuwe ‘fans’ op.

Teveel afhankelijk van social media

Ik zie om me heen behoorlijk wat ondernemers die vorig jaar enorm veel op Facebook hadden ingezet.

Dit was niet gek, want ze verdienden hier behoorlijk wat geld mee.

Het nadeel is alleen dat je zo mega afhankelijk bent van één bron.

Na het ‘Facebook schandaal’ van een paar maanden geleden, is Facebook enorm streng geworden, en hoor ik dat er steeds minder traffic wordt doorgestuurd, en dat adverteren steeds duurder word.

Veel ondernemers hadden door het succes van vorig jaar andere bronnen links laten liggen, zoals bloggen (en verkeer uit SEO te halen), waardoor ze nu heel weinig inkomsten hebben. Facebook loopt niet meer lekker, en SEO moeten ze weer een beetje opbouwen.

Ik ben altijd al een enorm fan geweest van organische bezoekers. Daarom heb ik me nooit bezig gehouden met advertenties. Organische bezoekers, leads en verkopen lopen de hele dag door, en groeien alleen maar, terwijl als je advertenties uitzet, je ook geen bezoekers en inkomsten hebt.

Pas dus op dat je niet teveel afhankelijk word van social media of van één partij.

Er is niet één juiste tactiek

Ik hoop dat je inziet dat je veel uit LinkedIn kunt halen, en dat LinkedIn een goed marketing kanaal is.

Er zullen echter genoeg mensen zijn die zeggen dat Facebook voor hun ook goed werkt; dat vind ik alleen maar goed.

Echter, voor mij werkt het (op deze manier) niet, en haal ik veel makkelijker en veel meer resultaten uit LinkedIn.

Voor de ene persoon werkt dit, voor de andere persoon werkt dit.

Doe datgeen wat voor jou werkt, en waar jij je prettig mee voelt.

Er is niet één tactiek die voor iedereen werkt. Je zult zelf moeten ervaren waar jij het meest uit kan halen.

Als je maar aan de slag gaat.

Laat een reactie achter