Wat is de AIDA-formule?

AIDA-formule

De AIDA-formule staat voor Attention, Interest, Desire en Action.

Deze kernwoorden worden vaak gebruikt in de copywriting-wereld; vooral als het gaat om het schrijven van sales pages.

Je kunt de AIDA-formule dan ook gebruiken voor het schrijven van goede, converterende teksten.

Ook al ben je zelf geen geboren schrijver; wanneer je de AIDA-formule gebruikt, weet ik zeker dat je succes met je verkoop pagina zult hebben.

Op deze pagina bespreek ik de kernwoorden waaruit de formule uit bestaat.

Inhoudsopgave

Attention

Wanneer je bezoekers naar je sales page krijgt, wil je natuurlijk dat de bezoeker niet direct weggaat, en dat direct de aandacht wordt gepakt.

Mensen beslissen namelijk razendsnel of ze op de website blijven, of dat ze weer direct weggaan. In die tijd moet je de aandacht van de bezoeker pakken.

Dit kun je doen door een aantrekkelijke headline te schrijven (Attention).

Een goede headline is groot geschreven, en waarvan ieder woord met een hoofdletter begint (dit is een oude marketing truck).

Headline uit de AIDA-formule, van Attention

Daarnaast vertelt de headline een opvallend verhaal (in hooguit twee regels), waaruit het dus direct de aandacht pakt.

Voorbeelden van goede headlines zijn:

“Ze Moesten Lachen Toen Ik… Nu Doen Ze Het Zelf Ook!”

“Onthulling: Super Eenvoudige Techniek Laat Zien Hoe Je … In Slechts 7 Dagen Tijd”

“Hoe Ik … In … Dagen Tijd, Zonder Al Te Veel Moeite Of Energie”

Zet de headlines tussen aanhalingstekens. Mensen zijn sneller geneigd dit te lezen en vinden dit vaak interessanter.

Interest

Vervolgens is het belangrijk dat je de interesse gaat opwekken van je bezoekers.

Dit kun je doen door je verhaal te doen. Hierin is het belangrijk dat de bezoekers zich kunnen vinden in jouw verhaal.

Vertel wat jouw situatie was, tegen welke problemen je altijd opliep, waarvan de kans groot is dat de bezoeker deze problemen ook heeft.

Interest uit de AIDA-formule

Wanneer de bezoekers zich kunnen identificeren in jouw verhaal, maak je indirect een connectie. Dit zorgt er voor dat mensen sneller jouw product zullen kopen, omdat ze zich in jouw verhaal herkennen.

Desire

Nu is het belangrijk dat mensen naar jouw product gaan ‘verlangen’.

Vertel over welke problemen jouw product oplost, en hoeveel makkelijker dit het leven van de potentiële klant maakt.

Hier kun je zinnen gebruiken als “Beeld je eens in als…” en “Hoe zou jouw leven er uit zien als je…”.

Probeer de bezoeker alvast in de rol te krijgen van de koper, zodat hij het zich kan voorstellen hoe het zou zijn als hij jouw product heeft aangeschaft.

Desire uit de AIDA-formule

Hierbij kun je natuurlijk ook testimonials van eerdere kopers gebruiken. Als andere mensen vertellen hoe goed jouw product is, en wat ze aan jouw product hebben gehad, zorgt dit voor veel meer vertrouwen en ‘verlangen’.

Action

Het grote kenmerk van een sales page is dat je er eigenlijk maar twee dingen op kunt doen:

  1. Je verlaat de pagina
  2. Je koopt het product

Daarom moet je natuurlijk een call-to-action op je sales page plaatsen, ofwel, de ‘Action’ uit de AIDA-formule.

Geef de bezoekers de mogelijkheid om jouw product te kopen.

Hierbij is het belangrijk dat je de tekst gaat ‘omvormen’ naar de gedachten van de bezoeker.

In plaats van “Koop direct mijn product” als call-to-action knop, kun je beter “Ja! Ik Wil Nu Starten!” gebruiken.

Action uit de AIDA-formule

Met de AIDA-formule kan iedereen een goede, converterende sales page schrijven. Wanneer je de vier kernwoorden goed hebt verwerkt, zul je zien dat je een goedlopende verkooptekst hebt geschreven.

Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *